Itsekin aloin jo epäillä tuon dokumentin jälkeen, että voisiko kyljessä sittenkin olla uppoamisen aiheuttanut reikä, mutta nyt kun hylkymallia ja kuvia pääsi katsomaan, niin taitaa sittenkin olla pohjakosketuksesta kyse. Esimerkiksi tuo aluksen perän ylärakenne (eli se osa, joka ensimmäisenä osui pohjaan) on siinä määrin vääntynyt, että varmasti kylkeenkin tulee osumia jos laiva tosiaan makaa osittain peruskallion päällä. Odotetaan nyt vielä loppuraporttia tästä. Joka tapauksessa JAIC:in raportti on siinä mielessä osoitettu puutteelliseksi, että siinähän todettiin aluksen olevan lähes täydellisessä kunnossa. No, sitähän se ei ole, kun oikea kylki on paljastunut ja osoittautunutkin todella pahoin vaurioituneeksi. Ei silti muuta uppoamisen juurisyitä. Surkealla itäblokin mentaliteetilla ylläpidetty, merikelvoton ja Tallinna-Tukholma -reitille suunnittelematon alus jonka päällikkö ajoi liian kovaa vasta-aallokkoon. Tämähän on tietysti virolaisten vaikea myöntää itselleen...
Asemateriaalin salakuljetukset eivät kuitenkaan ole mikään salaliittoteoria, vaan Ruotsi on nuo myöntänyt. Uppoamista edeltäneillä tiistailähdöillä on kuljetuksia ollut, niin onhan se melko todennäköistä, että myös viimeisellä matkalla tuo sotilassaattue on alukselle kuljetuksen tuonut. Ja on mahdollista, että se on myös hylystä pois haettu, kun on varsin helposti aluksen keulan kautta ollut noukittavissa.