Ei missään nimessä yhteistyöseuraa (farmia) Jullien tai Jokereiden kanssa. Lähdetään rakentamaan "omaa" jengiä junnuista pelipaikkana Espoonlahti tai Leppävaara näin aluksi. Espoossa on ennusteen mukaan v.2050 yli 400.000 asukasta. Mikä kaipaan sitä tunnetta mikä oli kun esim. A-junnut voitti mestaruuden Matinkylän "ladossa" ja halli räjähti niin että katto oli lähteä ilmaan. Olen valmis ostamaan tueksi 10 kausaria kun tällainen jengoi saadaan pystyyn.
Noista 400000 ihmisestä espoolaisia on vain osa. Minusta sen joukkueen pitäisi olla samalla tavalla laajaa kannatusta nauttiva kuin vaikkapa Tappara on. Oma vahva identiteetti. Petun aikana oli fiksu pelillinen identiteetti eli taisteleva jääkiekko. Se pilattiin sillä, kun alettiin mainostaa espoolaisempi Blues. Nyt kun metro menee sinne, niin se on ihan yksi lysti, onko se espoolaisempi vai eikö, kun on mahdollista hankkia faneja koko metron varrelta. Tärkeä on pelillinen identiteetti, vahva brändi ja se, että siellä on tietynlainen yhteisöllisyys. Tapahtumat ovat kohtuuhintaisia ja sellaisia, joissa perheet ja nuoret fanit otetaan huomioon. Minusta liigaseuraa pystyy pyörittämään voitolla, kun ei tähtääkään suureen pelaajabudjettiin, vaan hyödyntää nuorisotyön ja sen, että on taisteleva pelityyli. Tietoisesti alhaiset lipunhinnat täyttäisivät oikein toteutettuna katsomot aina, jolloin voitaisiin satsata yhteistyökuvioihin ja sosiaaliseen mediaan. Somen kautta ihmiset voisivat vahvistaa sitä yhteisöllisyyttä ja tutustua paremmin toisiinsa ja samalla myös seura voisi käyttää somea mainostamiseen ja rahan tekemiseenkin.
Olen aivan vakuuttunut siitä, että kaupallisen yhteistyön suhteen Espoon joukkue voisi olla heti toinen HIFK:n jälkeen. Siellä ei olisi ollenkaan hulinajengiä, vaan pukumiehiä aitioissa ja businesskatsomossa isolla rahalla ja muissa katsomoissa perheitä, Aalto yliopiston opiskelijoita ja teinejä pienellä rahalla. Kun olut, limu ja burgerit ovat kioskeissa halpoja, niin ihmiset menevät sinne mieluummin kuin Nordikselle tai Jaffalaan. Pienentäisin heti annoskokoja. Esim. limu ja olut voivat olla ihan hyvin 0,3l. Lapset eivät jaksa juoda isompaa ja aikuiset eivät ehdi juoda tauolla isoa kaljaa. Mieluummin ottaa useammin eli vaikka joka erätauko vähän kuin kerran paljon. Limu voisi olla 2€, olut 4€, burgeri 5€.
Urheilussa monet asiat perustuvat uskomuksiin tai siihen, mitä ennen on tehty. Se on ihan skeidaa. Kun analysoi jokaisen yksityiskohdan ja tekee sen niin, kuin se on järkevää tehdä, niin koko toimialan pystyy uudistamaan. Ei kaikkien tarvitse toimia liigassa samalla tyylillä. Pk-seudulla on niin kova kilpailu vapaa-ajasta, että ainoa tapa menestyä tuolla olisi se, että se olisi hintalaatusuhteeltaan parempi tapa viettää vapaa-aikaa kuin muut paikat ja ottelutapahtumien pitäisi olla niin hyviä, että varsinkin lapset viihtyisivät siellä. Siellä pitäisi olla ennen matsin alkua pihalla joku teltta, jossa saisi itse kokeilla lämimistä, saisi jotain sponsorikrääsää jne. Jokaiselle pitää tulla sellainen tunne, kun menee himaan, että tämä oli hyvä ilta ja siitä jäi jotain kotiinviemistäkin.
Se olisi toki pitkän ajanjakson projekti, mutta jos aloitetaan satsaamaan lapsiin ja nuoriin, niin kymmenen vuoden päästä se kannatuspohja olisi jo aika hyvällä tolalla. Siihen päälle entiset K-Espoon ja Bluesin kannattajat, jotka syttyvät uudelleen mukaan, niin ei se huono juttu olisi. Espoossa valitettiin aina huonoja yleisömääriä, mutta se johtui osin siitä, että usko oli mennyt. Lisäksi lippuja ei edes yritetty myydä.