Markkina-alue ei ole pelkkä Espoo. Minä olen täysin vakuuttunut, että seuran saisi kannattavaksi. Muuten en olisi sitä blegiä edellisten omistajien selän takana yrittänyt pelastaa. Kyseessä on samanlainen asia kuin mitä Turun telakoiden tapauksessa oli. Vapaavuori lähti neuvottelemaan korealaisten selän takana ja myi telakat Meyer Werftille. Samanlainen operaatio oli minulla mielessä, kun tein eräälle taholle ehdotuksen Bluesin ostamiseksi ja ehdotin, että Vesa Puttonen lähtisi asiaa neuvottelemaan. Otin jo ulkomaille yhteyttä asiasta ennen kuin otin yhteyden Puttoseen. Valitettavasti Puttonen ei taida olla tarpeeksi älykäs bisnesmielessä, sillä keskusteluni hänen kanssaan olivat vähän sellaisia, että tuli kuva: "kiva idea, mutten viitsi tehdä mitään". Tosin kyllä hän lupasi minulle, että Blues pelastetaan.
Suuri virhe tuli tehtyä jo silloin, kun Blues mainosti Ison Omenan kyljessä suurilla kirjaimilla: entistä espoolaisempi Blues. Oli huomattu kymmenien vuosien kuluessa, ettei espoolaisuutta ole olemassakaan tai jos on niin se ei ainakaan kanavoidu niin, että halli olisi täynnä. Niinpä olisi pitänyt vähentämään espoolaisuuden painoarvoa, eikä lisäämään sitä. Ei Mersu myy autoja sillä tavalla, että se kertoo niiden olevan entistä stuttgartilaisempia. Miksi siis Espoossa sijaitsevassa hallissa pelaavan joukkueen pitäisi olla espoolainen, jos se ei ole kannattavaa?
IFK:lla on monille kuluttajille liian kalliit liput ja jääkiekko on kuitenkin Suomen kiinnostavin urheilulaji. KHL-matseihin saa edullisia lippuja, mutta siellä ei näe liigajoukkueita. Niinpä maakuntien joukkueita kannattavien perheiden kannattaisi pääkaupunkiseudulla mennä otteluihin Espooseen, eikä Nordikselle mikäli hallissa olisi hyvä meininki. Sama koskee heitä, jotka katsovat liigaa vain viihteenä ilman, että heillä olisi suosikkijoukkuetta. Nuoret, jotka valitsevat vasta suosikkijoukkuetta, voisivat myöskin valita nuorekkaan sinisen joukkueen vanhoillisen ja kalliin punaisen joukkueen sijaan. Sen ei silloin tarvitse olla espoolainen. Olennaista on se, kuinka sinne hallille pääsee ja jatkossa metrolla pääsee kätevästi. Markkina-alue on Vuosaaresta tai Mellunmäestä lähivuosina Kivenlahteen saakka ja yhdellä vaihdolla periaatteessa kaikki lähijunien asemat ovat myöskin alueita, joista kannattajia voi saada. Pääkaupunkiseudulla on miljoona ihmistä ja hyvin monet heistä pääsevät suht helposti hallille. Someaikana potentiaaliset asiakkaat tavoittaa entistä helpommin.
Monilajiajatus on ihan höpöhöpöä. Pitää fokusoida ja onnistua jossain. Las Vegasiin perustettiin juuri kiekkojoukkue, ei monialajoukkuetta. Eikä se mainosta itseään sillä, että se olisi erityisesti lasvegasilainen, vaan se yrittää saada halliin porukkaa, joita hyvä viihde kiinnostaa. Olen laskenut jonkin verran sitä, paljonko keskitason liigajoukkueen pyörittäminen maksaa, enkä jaksa uskoa, että se olisi mitenkään kovinkaan paljon kalliimpaa Espoossa kuin muuallakaan. Toki menestys tuo tuloja, mutta toisaalta täällä on maakuntia paremmat mahdollisuudet kerätä sponsorirahaa. On totta, että uskottavuus on mennyt ja tuo EU on muutenkin brändätty ihan päinhonkia. Se pitää kuopata koko hanke asap, mieluiten jo ennen joulua. Uusi liigan tv-sopimus luo jonkinlaisen pidemmän tähtäyksen pohjan, joka viestittää kaikille, ettei lajia ainakaan Suomessa alas olla ajamassa, vaan liiga on tuote, johon uskotaan.
Kaksi tärkeintä asiaa on riittävät pääomat ja riittävä osaaminen. Esim. kaikki uuden lentoyhtiöt kaatuvat, joita ei ole riittävästi pääomitettu ennen lanseerausta. Pitää olla huippuluokan osaaminen, jotta voi menestyä pk-seudun viihdemarkkinoilla ja niin suuret muskelit takana, että se ei kellahda heti kumoon. Lisäksi uskottavuus täytyy olla kohdallaan. Ai niin ja espoolaisuus pitää unohtaa.
Ihmeen vähän espoolaisia on muuten harmittanut se, että siellä organisaatio on ollut noin sekaisin. Monesti kuulee kommentteja, ettei espoolaisia saa halliin, joten ei miljoonatappioita voi estää. Se ei ole totta.
Suuri virhe tuli tehtyä jo silloin, kun Blues mainosti Ison Omenan kyljessä suurilla kirjaimilla: entistä espoolaisempi Blues. Oli huomattu kymmenien vuosien kuluessa, ettei espoolaisuutta ole olemassakaan tai jos on niin se ei ainakaan kanavoidu niin, että halli olisi täynnä. Niinpä olisi pitänyt vähentämään espoolaisuuden painoarvoa, eikä lisäämään sitä. Ei Mersu myy autoja sillä tavalla, että se kertoo niiden olevan entistä stuttgartilaisempia. Miksi siis Espoossa sijaitsevassa hallissa pelaavan joukkueen pitäisi olla espoolainen, jos se ei ole kannattavaa?
IFK:lla on monille kuluttajille liian kalliit liput ja jääkiekko on kuitenkin Suomen kiinnostavin urheilulaji. KHL-matseihin saa edullisia lippuja, mutta siellä ei näe liigajoukkueita. Niinpä maakuntien joukkueita kannattavien perheiden kannattaisi pääkaupunkiseudulla mennä otteluihin Espooseen, eikä Nordikselle mikäli hallissa olisi hyvä meininki. Sama koskee heitä, jotka katsovat liigaa vain viihteenä ilman, että heillä olisi suosikkijoukkuetta. Nuoret, jotka valitsevat vasta suosikkijoukkuetta, voisivat myöskin valita nuorekkaan sinisen joukkueen vanhoillisen ja kalliin punaisen joukkueen sijaan. Sen ei silloin tarvitse olla espoolainen. Olennaista on se, kuinka sinne hallille pääsee ja jatkossa metrolla pääsee kätevästi. Markkina-alue on Vuosaaresta tai Mellunmäestä lähivuosina Kivenlahteen saakka ja yhdellä vaihdolla periaatteessa kaikki lähijunien asemat ovat myöskin alueita, joista kannattajia voi saada. Pääkaupunkiseudulla on miljoona ihmistä ja hyvin monet heistä pääsevät suht helposti hallille. Someaikana potentiaaliset asiakkaat tavoittaa entistä helpommin.
Monilajiajatus on ihan höpöhöpöä. Pitää fokusoida ja onnistua jossain. Las Vegasiin perustettiin juuri kiekkojoukkue, ei monialajoukkuetta. Eikä se mainosta itseään sillä, että se olisi erityisesti lasvegasilainen, vaan se yrittää saada halliin porukkaa, joita hyvä viihde kiinnostaa. Olen laskenut jonkin verran sitä, paljonko keskitason liigajoukkueen pyörittäminen maksaa, enkä jaksa uskoa, että se olisi mitenkään kovinkaan paljon kalliimpaa Espoossa kuin muuallakaan. Toki menestys tuo tuloja, mutta toisaalta täällä on maakuntia paremmat mahdollisuudet kerätä sponsorirahaa. On totta, että uskottavuus on mennyt ja tuo EU on muutenkin brändätty ihan päinhonkia. Se pitää kuopata koko hanke asap, mieluiten jo ennen joulua. Uusi liigan tv-sopimus luo jonkinlaisen pidemmän tähtäyksen pohjan, joka viestittää kaikille, ettei lajia ainakaan Suomessa alas olla ajamassa, vaan liiga on tuote, johon uskotaan.
Kaksi tärkeintä asiaa on riittävät pääomat ja riittävä osaaminen. Esim. kaikki uuden lentoyhtiöt kaatuvat, joita ei ole riittävästi pääomitettu ennen lanseerausta. Pitää olla huippuluokan osaaminen, jotta voi menestyä pk-seudun viihdemarkkinoilla ja niin suuret muskelit takana, että se ei kellahda heti kumoon. Lisäksi uskottavuus täytyy olla kohdallaan. Ai niin ja espoolaisuus pitää unohtaa.
Ihmeen vähän espoolaisia on muuten harmittanut se, että siellä organisaatio on ollut noin sekaisin. Monesti kuulee kommentteja, ettei espoolaisia saa halliin, joten ei miljoonatappioita voi estää. Se ei ole totta.