Tämän lisäksi jääkiekon suosio Suomessa vaikuttaa olevan tapissaan, silti useat joukkueet tekevät tappiota eli potentiaalia markkinoiden kasvussa ei ole (ellei Liiga laajene esim. hypoteetisesti Viroon tai jos joukkue saa uuden kylän kansan liitettyä aktiivisiin kannattajiinsa kuntaliitoksien myötä).
Eri mieltä. Jääkiekon suosio on tapissaan ehkä maajoukkueen ja liigafinaalien osalta, mutta pitkän runkosarjan ajan on todella paljon yleisöä, keitä ei pystytä tavoittamaan illasta toiseen ja lisää putoaa katsomoista pois koko ajan. Korjausliikkeitä pitäisi tehdä ja nopeasti, muuten jääkiekon suosio perussarjan osalta voi romahtaa pelottavan alas. Karsintojen palauttaminen olisi omasta mielestäni ensimmäinen oikea liike, silloin jokaisella runkosarjan pelillä olisi oikeasti merkitystä, kun kukaan
1. Satsata/investoida (rahaa) heti urheilullisen tuloksen maksimointiin, näin taaten paikallisen media näkyvyyden ja urheilullisen uskottavuuden seilaamalla voitosta voittoon sekä antaa selkeä viesti sm-liigaan kuulumisesta. ns. suuri yleisö rakastaa voittamista ja tällöin hallille saadaan varmasti myös mestikseen suhteutettuna hyvä määrä katsojia. Investoinnin tarkoitus on maksaa itsensä takaisin liigaan päästäessä.
2. Aloittaa hitaampi tai ainakin vaikeampi prosessi nojaten pelkästään ulkopuolisiin sponsori tuloihin ja/tai rakentaa joukkue pelaajista, joille ei tarvitse maksaa palkkaa. Tässä tilanteessa dominointi voi olla vaikeaa, jolloin media arvo jää luultavasti tavallisen pulliais katsojan mielestä alhaisemmaksi. Joukkue ei ole yhtä media seksikäs. Ehkä parin kolmen kauden jälkeen sponsoreita on saatu haalittua sen verran, että talous on voitollista ja joukkuekkin menestyy Mestis tasolla.
En osaa sanoa kumpi tässä on oikea ratkaisu. Itse kallistun 1. vaihtoehtoon toki tietämättä uuden taustayhtiön ja Jussin rahoitustilanteesta. Se, että investoidaan rahaa toimintoihin ja tuotteen kehitykseen alkuvaiheessa ei mielestäni ole mitään "perse edellä puuhun ajamista" jos sillä saavutetaan jotain rahan arvoista. Uskon, että JSää ei kiinnosta jäädä omistelemaan hitaasti Mestiksestä nousevaa seuraa, jolla on 7000 katsojan hallin ylläpitokulut taakkaanaan, vaan hän tiedostaa sen, että taloudelliseen tasapainoon päästäkseen hän tarvitsee joukkueen liigaan.
"Raha tulee rahan luokse" on aika kliseinen sanonta, mutta varsinkin markkinointi ja myynti mielessä voi osoittaa uskottavuutta. Toki jos Espoo United olisi varainhoito firma, voittoatavoitteleva rahasto tai startup yritys asia olisi toisin. Tuskin kaikki sponsorit tekevät päätöksensä iltalehden otsikoiden perusteella vaan neuvottelupöydässä uuden yhtiön kanssa, kun saadaan myynti toimimaan. Toki tässä lähestymisessä on riskinsä kuten kaikessa yrittämisessä ja mitä enemmän rahaa on kyseessä niin sitä enemmän riskiä. Tietynlaista riskinottamista tarvitaan, mikäli yritys haluaa menestyä ja kasvaa (esim. Rovion leffa projekti). Pienille yrityksille riittää luultavasti tavallinen voitto ja se, että saa firman nimiin auton ja sitä kautta veroetua, veikkaan, että jussilla on enemmän kunnianhimoa.
Lainaan nyt melkein koko tekstin ja lihavointi on minun lisäämä.
Ainakin minusta tuntuu, että päättyneen kauden jälkeen urheilullinen menestys on aika monella viimeisenä mielessä, kun mietitään tavoitteita ensi kaudelle. Toki Mestiksessä pitää pystyä voittamaan useammin kuin häviämään, mutta sitä ei saa lähteä tekemään talouden tasapainottamisen kustannuksella. Meistä kellään (tuskin edes Jussilla) ei ole varmaa tietoa siitä, mitä Liiga aikoo tehdä. Onko Liiga nyt kiinni, pyritäänkö sinne saamaan se yksi jengi lisää ja sitten kiinni vai mieluummin yksi jengi lisää pois ja karsinnat takaisin. Tällöin investoinneilla ei voi saavuttaa oikeastaan mitään rahanarvoista.
Uskoisin, että monella vähänkin isommalla sponsorilla on yhtenä ehtona uuden seuran tukemiselle se, että taloutta hoidetaan tällä kertaa paljon paremmin kuin aiemmin. Jussi on itse antanut lausuntoja mediassa, että hän kyllästyi maksamaan tappioita pois. Toki nyt alkuinto saisi sokeutumaan suuriltakin tappioilta, mutta silloin hän toistaisi samat virheet taas uudestaan, enkä usko yhteistyökumppaneiden lähtevän enää tällaiseen mukaan.
Raha tulee varmasti rahan luo ja on selvää, että jonkinlaista markkinointia on tehtävä, mutta paras lähestymistapa tähänkin olisi yhteisöllisyys. Tiivis yhteistyö kannattajien, sponsoreiden, junioreiden ja muiden sidosryhmien kanssa olisi ilmaista markkinointia. Ensi kaudella olisi ehdottoman tärkeää päästä pois siitä ajatuksesta, että "rahalla ei ole väliä, koska Jussi on seuran takana". Tuo tie johtaa taas uuteen turmioon ennemmin tai myöhemmin.
Joukkue olisi järkevää koota maltillisesti ja järkevästi unohtamatta muutamaa mielenkiintoista nimeä ja oikeaa taisteluasennetta kaukalossa. Positiiviset asiat luovat lisää positiivista, negatiiviset asiat luovat lisää negatiivisuutta ja uskoisin viime kauden tuoneen pohjakosketuksen ainakin tuohon negatiivisuuteen. Nyt on syytä keskittyä positiivisuuteen (ja tätä yritän toistella itselleni, mutta oma kynnyskysymys tuohon liittyy oleellisesti seuran nimeen ja Jussin signaaleihin kannattajien suuntaan) ja koko seuran ryhtyä toimimaan
minun sijasta
meidän hyväksi. Itse hyppään tuohon kelkkaan samantien kybällä mukaan, jos tietyt asiat ratkeavat oikealla tavalla. Ja vaikka eivät ratkeaisi, en suolaa heitä, ketkä ovat jo hypänneet kelkkaan. Silloin siirryn kaikessa hiljaisuudessa takavasemmalle.
Nyt en aio olla hiljaa, sillä nyt on aika pyrkiä vaikuttamaan asioihin ja totta kai yritän ajaa omaa näkökulmaani läpi. Ainakin osa sanoo, että nyt pitää odottaa maltillisesti ratkaisuja, jotka varmasti ovat hyvä, mutta itse en jaa tätä näkemystä. Pieni painostus pitää olla olemassa koko ajan, kunnes tulee lopullisia päätöksiä. Turha niistä on sitten enää valittaa, kun päätökset on tehty. Vähän sama kuin valittaa kunnallisvaalien tuloksista, vaikka itse ei ole äänestänyt ollenkaan.