Huikean jännittävä kaupunki-identiteettikeskustelu, tämä. Nopeahkoa kommentointia:
Viestin lähetti ELÄKELÄINEN
Kun perheelle piti hankkia kunnon asunto,niin ei semmoista muutama vuosi sitten enää kaupungista järkevällä rahalla saaneet.Väentunku etelään on pilannut vanhan rakkaan kotikaupunkini,viimeksi asuimme ahtaasti Tapiolassa.
Vanhat kulmat on rakenettu täyteen:Merituulentie jatkoineen,Matinkylän metsät,Friisilän pellot,kaikki.
Täytyyhän asioiden kehittyä,mutta minä en enää oikein sitä omaa vanhaa espoolaisuutta enää kaupungissa aisti,enkä ikävä kyllä sinne enää kaipaa.
Järvenpäästä olen löytänyt 60-70 luvun Espoon henkeä.Tilaa on vielä,mutta palveluita riittävästi.Rauhaa ja luontoa ja turvallinen ympäristö lapsille,mutta Keskusta kuitenkin puolen tunnin junamatkan päässä.
Eikös se juttu mene juuri niin että oikeat espoolaiset ovat juuri niitä, joiden suvut ovat muuttaneet ison talon ja pihan perässä joskus hamassa muinaisuudessa Helsingistä Espooseen ja harkitsevat nyt muuttoa / ovat jo muuttaneet edemmäs pitkin radan vartta? Ai niin, eipä siellä Järvenpäässäkään ole rauhasta pitävän enää kauaakaan mukava asustaa, porukkaa nimittäin lappaa vuosittain tuhatmäärin lisää, Jäke kun on radanvarren kovin yksittäinen kasvukeskus.
Viestin lähetti ELÄKELÄINEN
Kyllä kaupunki on aika pitkälti pilattu.Saatu pääväylät ahtaiksi ja ruuhkaisiksi ja asuminen älyttömän kalliiksi.
Tuosta en voisi olla enempää samaa mieltä. Naurettavaa, että 50 kilometrin mittainen aamuinen työmatka Helsinkiin taittuu minulta NOPEAMMIN (45-50 min.) kuin keskivertoespoolaiselta bussilla (matkat siinä 10-15 km?). Varsinkin tuo Matinkylän raitti on IHAN HIRVEÄN tukkoinen enkä kertakaikkiaan tajua niitä ihmisiä, jotka aamu toisensa jälkeen jaksavat raahautua sen varrelle seisottamaan omia autojaan. Eihän sitä voi muuten kuvailla kuin että ihan helevetin tyhmää toimintaa. Joukkoliikenteessä ruuhka-aikoihin tosin ei ole juurikaan sen enempää järkeä, taksikaistoja kun ei ole ihan ymmärrettävästi joka pikkuteille vaivauduttu rakentamaan. Ruuhkaisuuden takia kärsivät ihmisten lompakot tyhjäkäyntibensojen vuoksi, yritykset menetetyssä työajassa ja -tehossa, uusiutumaton luonnonvara öljy (tosin se voisikin puolestani jo piakkoin lopahtaa) sekä tietenkin viime kädessä kallisarvoinen luontomme, tässä tapauksessa nuo Espoon hehkutetut metsiköt.
Lisää inhopiteitä keräävät Espooseen näköjään keskittyvät drive-in-ostoshelvetit, kaiken maailman gigantit ja iso omenat (järjettömine taivutuksineen). Kuka #¤& tunari keksi ryhtyä rakentamaan kauppoja ja palveluita taajamien ulkopuolelle, niin että ihmiset joutuvat nimenomaan
autoilemaan kauppaan päästäkseen pitkienkin matkojen takaa? Eikö oma, kestävän kehityksen ajattelun ja ihan pragmaattisen järkeilyn mukainen lähikauppa riittäisi? Lisäksi nämä putiikit ovat omiaan kiihottamaan ihmisten kerskakulutusvimmaa myymällä & vokottelemalla ihmisiä ostamaan enemmän, isompaa, parempaa, turhempaa ja nopeammin.
Nojaa... itse olen kuitenkin melkoisena espoo-ummikkona (monta varmastikin jännää paikkaa käymäti) sitä mieltä että Soukka on paskin osa-alue tässä kohtalaisen periferisessa osassa entistä Helsingin maalaiskuntaa.