Nostanpa vaihteeksi tämän ketjun ylös, jotta saadaan talous-vituttaa-vitusti -ketjujen sekaan vaihteeksi muutakin mietittävää. Ei sillä, etteikö itseänikin vituttaisi, mutta kuitenkin. Metro Areenan meininki on minun kokemukseni mukaan ollut kaukalon sisäpuolisista kuvioista riippumatta laskusuunnassa jo useamman kauden - pois lukien fanit, heille isot rispektit tunnelman ylläpitämisestä erityisesti tällä kaudella. Koska olen melkoisen vakuuttunut, että areenalla pelaillaan liigalätkää myös ensi kaudella ja hartaana toiveenani on, että kotijoukkue on nimenomaan Blues eikä mikään god damn' Espoon tosi vihaisen näköiset koirat, aloitan jo nyt joulupukin listan kasaaminen teemalla "mitä muuttaisin areenassa?".
Avattakoon peli parilla:
1. Seisomapääty. Nykyisestä fanikulmasta club-katsomon kaarteeseen penkit helvettiin. Näin silläkin uhalla, ettei päädyn ravintolakatsomosta enää näkisi kentälle yhtä kivasti samalla kun syö haarukkaruokaa posliinilta. Junnuille pienempien paikkakuntien tapaan junnukortit, joilla pääsee ilmaiseksi ko. seisomapaikoille. Muutenkin edullisia seisomalippuja tarjolle tähän katsomoon, jotta kynnys tulla hallille madaltuisi kun hinta olisi kohdillaan eikä potentiaalisen tulijan tarvitsisi jännittää saako omaan maksukykyyn sopivia lippuja juuri niistä katsomonosista, joihin kaverit on menossa. Tuskin kovin haastava temppu saada päätyä suht täyteen ja parantaisi koko hallin tunnelmaa takuuvarmasti. Ja kun tunnelma parantuisi, ehkä siinä sivutuotteena jotakuta saattaisi joskus kiinnostaa tulla haistelemaan tunnelmia peräti aitiosta käsin. Ideana siis, että palautetaan peli espoolaisille ja katsotaan voisiko hommalla tehdä sitten uudestaan järkevää businessta, kun hallissa alkaa taas olla tunnetta. Kun tämä formaatti toimii lähes joka paikassa missä kansa on siihen totutettu, en jaksa uskoa etteikö se toimisi myös Espoossa.
2. Snadisti kunnianhimoa myyntiin (laatu & tahti), kiitos. Irvokkaampia ja surullisimpia versioita hodareista ei ihan helpolla löydä kuin mitä HK:n nakkibaareissa myydään (eihän nuo meinaa edes kelvata nykykakaroille), eikä muukaan tarjonta päätä huimaa (pl. ehkä Subway). Onkohan kenellekään sellaiselle, jota nämä asiat luulisi kiinnostavan ihan vaikka työnsä puolesta tullut mieleenkään, että aika moni katsojista voisi ostaa jotakin muutenkin kuin pahimmassa nälässään, jos kama olisi a) hyvää ja b) kenties jopa kohtuuhintaista. Kun tähän "paskaa kalliilla" -meininkiin heitetään lisäelementtinä vielä hitaus, tulee väkisinkin tunne, ettei Restel / HK / mikälie tusinafirma yksinkertaisesti halua mun rahojani. Ainoa lohtu tässä pelleilyssä onkin hiljalleen viriävä toive, että nämä vetäytyisivät umpisurkean liiketoimintansa (joka ei voi olla kannattavaa!) kanssa joku kaunis päivä vaikka messukeskukseen tai jonnekin ja seura ottaisi itse hoitaakseen erätaukomyynnin, jolloin tietäisin tukevani sitä jokaisella kahvikupillisellani. Ja jos tämä kahvin ynnä muun myynti ei ole seuran pyörittämänä mahdollista ilman vanhan liiton talkoohenkeä, rahantarpeessa olevia junnujoukkueita on Espoossa aika monta kymmentä - eli muuta kuin ottamaan kontaktia ja ehdottelemaan varainhankintayhteistyötä!
Monta muutakin pointtia mielessä, mutta jo näilläkin saisi parannettua hallin tunnelmaa ja katsojien viihtyvyyttä sekä herätettyä jo pitkään mun mielestäni vähän kadoksissa ollutta espoolaista seurayhteisöllisyyttä junnujen ja edustusjääkiekon välillä. Heittäkääpä omia ajatuksianne ilmoille, ties vaikka joku niistä ottaisikin tuulta alleen kun seuraa aletaan rakentaa uudestaan...