Espoo Blues kaudella 2015–2016

  • 394 339
  • 1 907
Ainakin jatkuvuuss Ahon projektin viimeisellä (näillä näkymin) kaudelle on huomattavasti tätä kautta parempi. Parilla täsmähankinnalla ensi kauden joukkue näyttää jo tässä vaiheessa aika lupaavalta. Jatkuvuuden ollessa tällä tasolla on isoin tekijä on kuitenkin se, mihin tämän kauden jengi tällä kaudella lopulta pystyy.

Maalivahtiosastosta vastaa tällä kaudella näyttävän murtautumisen liigakokoonpanoon tehnyt Eetu Laurikainen ja kirittäjäksi on tarjota mestiksen toiseksi parhaalla torjuntaprosentilla tällä kaudella torjunut Kaapo Kähkönen. Niemiselle ei oikein löydy paikkaa, kun pakko Kähköstäkin on alkaa sisään ajamaan. Harmi sinänsä, että Hattu on tosi symppis äijä ja toivon miehelle pelkkää hyvää.

Puolustuksessa pois lähtee (näillä näkymin) Zamorsky (lähti jo), O'Connor ja Tikkinen. Näiden tilalle ei mun mielestä tarvitse hommata kuin yksi "thepakki", jolloin kauteen voitaisiin lähteä tämmöisellä puolustuksella ja kauden edetessä tarvittaessa reagoda hankinnoilla:
Malmivaara - Rantakari
Kaijomaa - "thepakki"
Kuukka - Westermack
Seppälä
(Vaakanainen, Vainio (lähtö amerikkaan varmistunut?))

Hyökkäyksessä tilanne on monella tapaa hankala. Vielä ilman sopimusta olevista pelaajista olisin valmis pitämään Aaltosen, Giliatin ja Sailion (viimeisen kohdalla palkka on se isoin kysymys). Kuitenkin on aika todennäköistä, että edellä mainitut herrat yhdessä Brackern Kearnsin ja Artem Iossafovin kanssa siirtyvät muualle, joten hyökkäyksen osalta ensi kauden joukkue näyttäisi (tällä hetkellä) tältä:
Kantola - Hirschovits - X
Korhonen - X - Talaja
Lahtinen/X - Tiivola - Rooba
Makkonen - Liivik - Pitkänen
Niemelä, Björkqvist

Ja koska ollaan Bluesin keskustelualueella, niin ykköskentän laitaan tulee Ryan Keller ja kakkosen keskelle Tomi Sallinen ja kolmoseen sitten Mikko Lehtonen (Skellefteå paluu ei mennyt aivan putkeen, toka vuosi siitä sopparista kotona, Espoossa). Puolustukseen on tulossa Ville Lajunen (rakkaudesta seuraan irtisanoo Jokerisopparinsa). Mutta jos vielä vähän tosissaan, niin sanoisin, että ylläoleva kokoonpano olisi tätä kautta halvempi ja siitä ei ainakaan haittaa ois Bluesin taloutta miettien.

No vedetään tältä kaudelta kannu ja ens kaudella melkeen samalla jengillä toinen, niin kaikki muut paitsi Grafite ja E on tyytyväisiä (:
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ikävä olla pessimistinen ilonpilaaja, mutta itse veikkaan että kauden jälkeen sekä Rantakari ja Laurikainen tulee saamaan NHL-sopparin. Oikeasti pojat on sen verran kuumaa valuttaa just nyt ja kun kummallakaan ei ole varausta niin periaateessa siellä on 30 organisaatiota jotka voi olla potentiaalisia työnantajia. Hyvin luisteleva ja kovaa laukova rightin pakki menee yhtä varmasti kaupaksi kuin liigan kuumin maalivahti jolla on ikää 22v. Ja kun näin käy niin vois olettaa että ainakin Laurikainen sitten menee ensi kaudeksi AHL:lään ja mahdollisesti myös Rantakarikin. Mä olen sitten ihan mielelläni väärässä tän asian suhteen.

Eli kyllä mä pitäisin Hattu Niemiseen keskusteluyhteyden. Eri asia vaan jaksaako Nieminen venailla kesään asti että asia selkiää.
 
Antti Raanta veti Laurikaisen kanssa samanikäisenä 93,3% liigassa ja teki NHL sopimuksen vasta seuraavan kauden jälkeen, jolla torjuntaprosentti oli hurja 94,3% (playoffeissa 95,5%) ja lisäksi edusti Suomen maajoukkuetta MM-kisoissa. Rantakarin kohdalla luulen, että NHL:stä odotetaan vielä lisänäyttöjä ennen sopimusta.

Vaikka molemmat pelaajat saisivat NHL-sopimukset, niin kuitenkin pelaajien yhdessä NHL-organisaation kanssa kannattaa miettiä, että mikä vaihtoehto tässä tapauksessa olisi se kaikkein paras. Laurikainen ja Rantakari ovat molemmat kehittyneet Espoossa valtavasti ja (ilmeisesti) viihtyneet hyvin, joten luulisin, että molemmat haluavat olla mahdollisimman valmiita siinä vaiheessa, kun mahdollisuus Ameriikkoihin lähtemiseen on tarjolla eli kehittäisivät vielä peliään tutussa ympäristössä.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Kyllä Laurikaisen tai Rantakarin NHL-sopimus vaatisi mun mielestä MM-kisapaikan ja siihen en jaksa kummankaan kohdalla uskoa. Kolmosveskarin paikka mennee Sarokselle.

Hieno päivähän tämä on, siitä ei pääse mihinkään. Jotenkin sitä ehkä olisi toivonut että ainakin Tiivolan kanssa olisi pidempi soppari saatu. Laurikaisen ja Rantakarin kohdalla olisi varmasti pitänyt nostaa palkkaa selkeästi jotta lisävuosia olisi saatu, nythän molemmat pelaavat kaiken järjen mukaan ensikin kaudella suht edullisesti.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Ikävä olla pessimistinen ilonpilaaja, mutta itse veikkaan että kauden jälkeen sekä Rantakari ja Laurikainen tulee saamaan NHL-sopparin.
Älä huoli, kommenttisi on niin järjetön, ettei se pilaa kenenkään päivää. NHL-varaus tullee molemmille ja varmaankin ainakin toinen lähtee leirille, mutta kummankaan peli ei vielä ole sillä tasolla, että NHL kutsuisi.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
NHL-varaus tullee molemmille
Ei tod.näk tule NHL-varausta. Pojat on tismalleen samassa tilanteessa kuin (NHL:lään darftaamaton) Zamorsky viime keväänä (joka oli silloin saman ikäinen kuin noi pojat nyt eli 21v ). Eli jos joku NHL seura haluaa pojat omaan prospect poolinsa niin voivat napata pojat ennen draftia.

Jos joku NHL jengi pojat haluaa niin ei ole mitään järkeä odottaa drafti päivään asti että saa poikien oikeudet. Vaarana kun on että joku toinen NHL-seura tarjoaa sen ihan saman tulokas-sopprin, ja kaikenlisäksi siinä menettä sitten varausvuoronkin. Pojat taas tekee mielummin sen sopparin ennen drfatia kun saavat itse valita organisaation mihin menee ja eikä se tulokassoppari siitä juuri muuksi muutu.

Kyllä Laurikaisen tai Rantakarin NHL-sopimus vaatisi mun mielestä MM-kisapaikan ja siihen en jaksa kummankaan kohdalla uskoa.
No Michael Kerärnen osotti hyvin viime keväänä että ei tarvii MM-kisapaikkaa että saisi NHL-sopparin. Mutta lähinnä tässä on kyse siitä NHL joukkueen näkökulmasta että tekemällä sopparin poikien kanssa NHL joukkue saa poikien pelioikeudet itselleen. Kun se eka soppari loppuu niin noista pojista tulee silloin restricted free agentteja. Eli tässä on kyse siitä mikä NHL jengi saa poikien pelioikeudet haltuunsa draftaamatta.

Noi pojat on kuitenkin osottanut että pärjää miesten peleissä ja niissä on sen verran potentiaalia että musta taas olisi järjetöntä ajatella ettei joku NHL seura niitä poimisi. Siellä on kuitenkin joukkueita joilla ei ole hyviä maalivahti lupauksia ja kyllä tollanen maaleja paukuttava rightin pakki joka vielä luistelee hyvin niin on varmasti haluttua tavaraa. Kuitenkin NHL:lässä on jengejä jotka ei ole niin hyviä draftamaan ja joiden prospect pooli ei ole niin laadukas, joten heille varmasti Rantakari ja Laurikainen ovat erityisen kiinnostavia pelaajia.

Eihän noi pojat todellakaan ole NHL-valmiita mutta se lähettääkö heidät poimiva NHL-seura suomeen kasvamaan korkoa onkin sitten ihan toinen juttu. Petteri Lindbohmin piti pelata tää kausi Vaasan Sportissa mutta kun leiri meni hyvin niin jäi sitten rapakon taakse pelamaan AHL:lää. Mutta kuten Zamorskyn tapauksessa nähtiin niin jos farmijengissä on tunkua kyseiselle pelipaikalle niin myös noita pelaajia lähetetään Euroopaan takaisin jotta ne saisi mahdollisimman paljon peliaikaa.
 
Viimeksi muokattu:

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tässä toki hämärtää asiaa se, että me näemmä Rantakarin ja Laurikaisen otteita joka pelissä ja unohdamme, että samanlaisia prospekteja on joka maassa useampi. Joku Eero Elo on hyvin paljon todennäköisempi Änäriin yrittäjä ennen Rantakaria tai Laurikaista.

Tossa on sellainen juttu vielä lisäksi, ettei kukaan asiansa osaava NHL-gm pistää yhtään mitään sen varaan, että ensimmäistä kauttaan ammattilaisena pelaava pystyy pitämään tasonsa jatkossa. Ei ole mitenkään kirkossa kuulutettua, että Rantakari&Laurikainen ovat yhtä hyviä ensi kaudella, vaikka sitä toki toivookin. Laurikaisen etenkin pitää pystyä näyttämään kestävänsä henkisesti playoffeissa (esim. Raanta pelasi useamman hyvän kauden ja vei joukkueensa mestariksi ennenkuin kutsu kävi) ja pystyvänsä säilyttämään tasonsa vuodesta toiseen. Rantakarin pelin taasen pitää parantua todella paljon kokonaisvaltaisesti, jotta saumoja on - ja silloinkin hänen heikkoutensa tulee olemaan pieni koko.

Eli en nyt pidättäisi taaskaan hengitystäni asian kanssa. Eiköhän ne Suomessa vielä (ainakin) pari vuotta kumpainenkin pelaa.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Älkää nyt hitto vie epäilkö, etten olisi tyytyväinen ja onnellinen, jos Blues veisi mestaruuden - vaikka siellä olisi Aho penkin takana, se olisi todella iso juttu minun ikiespoolaiselle sydämelle. Totta kai olen tyytyväinen voittoihin ja tuloksiin - en todellakaan toivo joukkueelle tappioita, vaikka sillä Ahon saisi ulos - olen vain sitä mieltä, että todennäköisyydet näiden espoolaisen kiekon suurten ja ikimuistoisten päivien tulemiseen olisi paremmat jotenkin muuten asioita tekemällä.

Tiivolan, Rantakarin ja Laurikaisen jatkot oli todella isoja sopimuksia ja juuri niitä asioita, joita tässä itse toivoin näkeväni. Enkä usko, että yksikään kolmikosta lähtee ennen ensi kautta muualle - Laurikainen lienee suurin riskiltään, mutta onhan noita hyvillä statseilla pelanneita veskareita Suomessa paljonkin historiassa - KHL-peikkokin tuntuu pienenevän koko ajan, kun Venäjän talous kyykkää.
 
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
KHLssä on ilmeisesti lopettamassa ainakin kolme jengiä ens kaudella. Lisäksi muutenkin moni voi olla valmis tulemaan Suomeen pelaamaan. Sieltä vois löytyä hyviä vahvistuksia kohtuulliseen hintaan, jos malttaa odottaa syksyyn ja katsoa sitten missä mennään
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Slovan Bratislava mennee Tsekin pääsarjaan, joten sieltä tuskin irtoaa kovin montaa pelaajaa. Muut lopettavat seurat taitavat olla venäläisiä, joista ei montaa kohtuullisen hintaista ukkoa varmaankaan irtoa, ellei joku nuori venäläinen sitten halua lähteä haistelemaan Suomen ilmastoa, mitä pidän aika epätodennäköisenä. Ei Bluesilla ole varaa näihin normaaleihin KHL-putoajiin, ei heidän palkkapyyntönsä kuitenkaan niin paljon putoa..
 

MrBluus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Ei Bluesilla ole varaa näihin normaaleihin KHL-putoajiin, ei heidän palkkapyyntönsä kuitenkaan niin paljon putoa..

Ainoa ero on se noihin palkka-asioihin, että rahan arvo Venäjällä on tippunut kohtuu roimasti, josta mm. Omskin presidentti puhui. Jatkosopimusten tekeminen ja joukkueen kasaaminen ylipäänsä on ollut vaikeaa, kun pelaajat ovat hävinnyt niin paljon rahaa tämän kauden aikana. Kun puolet otetaan pois vaikka 500 000-800 000$ sopparilla pelaavan ulkomaalaisen palkasta, ruplan romahtamisen ansiosta, on Ruotsi ja Suomi yhtäkkiä ihan valideja vaihtoehtoja, kun matkustaminen ja elämä noin muutenkin on hieman helpompaa, kun idässä. Ei tuo ruplan lasku kuitenkaan noiden seurojen ostovoimaa ole mitenkään kartuttanut, vaan uudesta sopimuksesta saakin yhtäkkiä maksaa huomattavasti enemmän, että pelaaja saisi saman rahan, kun on tottunut saamaan aiemmin. Seuroilla ei sielläkään enää ole varaa moiseen.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Tuo ei poista sitä faktaa, että Suomessa ja Ruotsissa on aika monta seuraa, joilla on parempi maksukyky kuin Bluesilla...
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tänään Barona-Arenan käytävillä tuli muuten bongattua Peter Aholan seurassa John Davidson, joka on Columbus Blue Jacketsin presidentti of hockey operations eli siis Jarmo Kekäläisen pomo. Näytti myös siltä että Davidson katteli matsia Bluesin aitiosta. Oishan se hienoa jos joku yhteistyökuvio saatas jonkun NHL-jengin kanssa.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Tänään Barona-Arenan käytävillä tuli muuten bongattua Peter Aholan seurassa John Davidson, joka on Columbus Blue Jacketsin presidentti of hockey operations eli siis Jarmo Kekäläisen pomo. Näytti myös siltä että Davidson katteli matsia Bluesin aitiosta. Oishan se hienoa jos joku yhteistyökuvio saatas jonkun NHL-jengin kanssa.
Sinänsä joo ihan hienoa, mutta mitä hyötyä tästä mielestäsi olisi? Silloin joskus muinoin, kun meillä oli viritelmää muistaakseni ainakin Red Wingsien kanssa, tuo ei mielestäni tuonut meille juuri mitään hyötyä. Sean Avery kävi tappelemassa harkoissa ja thats it noin suunnilleen..
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Sinänsä joo ihan hienoa, mutta mitä hyötyä tästä mielestäsi olisi?
Itsellä kävi mielessä että pelaajien liittyen sieltä suunnalta saisi ainakin konsultointi apua noiden AHL-rekryjen suhteen eikä Aholan tarvitsisi ihan olla eliteprospectsin ja googlen varassa. Ja ehkä parhaassa tapauksessa Bluesiin lähetettäisiin joku pelaaja kasvamaan kuten esim. Sharks lähetti Goldobin Hifkiin. Tai olla edesauttamassa siihen että joku heidän draftaama suomalainen pelaaja tulee Bluesiin kuten esim. Dallas taisi vaikuttaa paljon siihen että Lindell pelaa nykyään Ässissä. Ehkä myös tuolla valmennuspuolella voisi olla jotain opittavaa pohjois-amerikkalaisista opeista. Se mitä Blues sitten pystyisi tuomaan pöytään onkin eri juttu.
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Sinänsä joo ihan hienoa, mutta mitä hyötyä tästä mielestäsi olisi? Silloin joskus muinoin, kun meillä oli viritelmää muistaakseni ainakin Red Wingsien kanssa, tuo ei mielestäni tuonut meille juuri mitään hyötyä. Sean Avery kävi tappelemassa harkoissa ja thats it noin suunnilleen..
Kymmenen vuotta sittenhän Red Wingsin entinen apuvalmentaja Barry Smith taisi toimia Bluesissa jonkinlaisena konsulttina jos en ihan väärin muista, ainakin piti toimia mutta sehän ei toiminut sitten niin hyvin kuin odotettiin.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Onhan Aholalla apuna jo pelaajakoordinaattori Kari Kettunen, ei siellä varmaan pelkkiä tilastoja tuijoteta pelaajia hankittaessa. Noita nuoria, kehittymään lähetettäviä pelaajia saattaisi tulla, mutta itse en jotenkin lämpene tämäntyyppiseen lainaamiseen. Lindell käsittääkseni valitsi itse seuran, koska tiesi roolinsa kutistuvan KHL-Jokereissa, ehkä Dallas vaikutti tähän, ehkä ei. Valmennusoppia voi varmasti hakea ihan ilman yhteistyösoppariakin, olen siinä uskossa, että NHL:ssä ollaan jopa yllättävän valmiita avaamaan ovia eurooppalaisille valmentajille, jotka haluavat tulla katsomaan heidän toimintaansa.

Barry Smith se olikin, itse muistelin että Ted Sator oli heidän kautta saatu ukko. Tuosta ei tosiaan paljoa saatu irti ja se lisää minun epäluuloa tällaisia diilejä kohtaan.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Ted Sator tuli Hantta Virran kautta Bluesiin apuvalmentajaksi, miehet tunsivat toisensa muistaakseni Buffalosta.
Jep, Smithin olin unohtanut ihan kokonaan ja Sator tuli mieleeni Red Wingsien kaverina, mutta toki totesin tämän muiston vääräksi googlettamalla Satorin tiedot. Kaikenmoista kaveria meillä on kyllä hiihtänyt aikanaan.
 
Kaikenmoista kaveria meillä on kyllä hiihtänyt aikanaan.

Tämä on kyllä niin totta. Ehkä siinä, ettei seurassa enää ole Jussia lompakko avoimena, on suurin hyöty sen kautta että joudutaan oikeasti miettimään tarkkaan mitä kannattaa tehdä ja keitä organisaatioon hankkia. Ei sillä että kaikki hankinnat edelleenkään vakuuttaisivat mutta kovin pahoihin huteihin ei vaan ole varaa.
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Muistin itse asiassa hieman väärin itsekin, Sator oli Bluesissa jo Hannes Kapasen aikana, mutta jatkoi sitten Hantta Virran kanssa.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Noita nuoria, kehittymään lähetettäviä pelaajia saattaisi tulla, mutta itse en jotenkin lämpene tämäntyyppiseen lainaamiseen.
Mä taas veikkaan että meidän persaukinen seura lämpenee.

Lindell käsittääkseni valitsi itse seuran, koska tiesi roolinsa kutistuvan KHL-Jokereissa, ehkä Dallas vaikutti tähän, ehkä ei.
Dallas ja Ässä (eli Takko) on tehnyt sen verran pitkään yhteistyötä että uskon että jotenkin toi kuvio on ollu taustalla.

Ted Sator tuli Hantta Virran kautta Bluesiin apuvalmentajaksi, miehet tunsivat toisensa muistaakseni Buffalosta.
Annetaanpas kunnia sille kenelle se kuuluu eli kyllä Sator oli muistaakseni täysin Bluesin silloisen GM:än Christian Ruutun löytö.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös