Itse en ole katsonut yhtään miesten superpesis ottelua ja yhden naisten pesisottelun olen katsonut , joka oli pesäkarhujen ratkaiseva finaali. NFL otteluita olen katsonut noin 30 . En usko , että pesäpallo kerää katsojia ellei asu pesäpalloalueella tai sukulaiset pelaa. NFL on sitten kaikille väkivallan tai joukkuepelin rakastajille.
Ok, terveisiä Porin kuplaasi, mutta tuo ”oikeasti netissä” kuulostaa aika epämääräiseltä mutuilulta. Viime viikon Manse-Sotkamon 3. finaalia katsoi Yle TV 2:ssa keskimäärin 131 000 katsojaa tavoittavuuden ollessa 430 000. Lisäksi Ruutu näytti matsin ja siellä myös varmasti hyvin katsojia, koska tuotanto siellä enemmän HC-faneille tarkoitettua. Somessakin Superpesiksellä menee Suomen mittakaavassa ihan vahvasti, lähes 60 000 seuraajaa. Vertailun vuoksi Liigalla 123k ja Veikkausliigalla 26k.
Super Bowlin osalta googlettamalla löytyi Hesarin artikkeli, jossa arvioitiin reilun 50 000 suomalaisen katsovan ko. matsin. Laji vielä itsessään on sellainen, että se kulminoituu todella vahvasti yhteen peliin suuren yleisön silmissä, enkä usko runkosarjakierrosten sunnuntai-illoissa keräävän mitään kymmeniä tuhansia katsojia.
Sanoisin, että jos olet 30 NFL-matsia katsonut, niin olet jo Suomen mittapuulla hyvinkin innokas lajiseuraaja. Kuulostaa siltä, että omissa piireissäsi pesäpalloa pidetään junttien puuhasteluna, mutta todellisuudessa erittäin perinteikäs kotimainen laji on ihan hyvässä nosteessa. Tampereen, ja pian nousevan Helsingin, myötä suosio tulee jatkumaan myös uusille sukupolville.
Varmaan jonnejen keskuudessa Mahomes, Brady ja kumppanit kyllä tiedetään ihan hyvin, mutta niitä isoja seuraajamassoja on aika paljon muuallakin kuin vain tuossa ikäluokassa. Voisin veikata, että yli 50-vuotiaissa ei ihan hirveästi chiefseista tai patriotseista tiedetä, mutta Sotkamo ja Vimpeli kyllä muistetaan, ja pitkään.
Ja mitä tulee Eskoon ja NFL:n, niin uskoisin asian olevan niin, että häntä itseään aihe (kuten muukin jenkkiurheilu) kiinnostaa paljon ja lähetysoikeuksien ollessa Viaplaylla yrittikin selvästi tehdä isoa promotyötä pääyhteistyökumppaanilleen. Milloin oli vetovihjeitä, ja milloin jotain 20-30 minuuttisia viikkokatsauksia NFL:sta. Yritti mielipidevaikuttavuudellaan saada lajille lisää seuraajakuntaa, joka olikin ihan hyvä kokeiluidea tällaisena uutena podcast-markkinoininnin mallina.
Ei homma oikein tainnut kuitenkaan lähteä lentoon, ja Viasat sitten luopui/menetti oikeudet jokunen aika sitten. Veikkaan, että myös Esko on omista jaksojensa data-analyyseistä pystynyt tulkitsemaan monen jättävän nuo osiot väliin, joten olettaisin sen vuoksi jättäneen ne nyt lähes kokonaan pois. Nyt sitten ottaa vedonlyöntifirmoilta vaan yhteistyökumppanuusrahat pois ja sitä kautta pitää NFL:n myös jossain määrin mukana Castissa.
Ihmetyttää kyllä, että onko nuo vedonlyöntiyhtiöiden kanssa tehdyt diilit sitten niin rahakkaita, että ne kannattaa edelleen pitää mukana, vaikka tuolla on oikeasti hyviä ja moraalisestikin päteviä sponsoreita jo iso määrä. Se, että sanoo ”en suosittele pelaamista kellekkään”, ja latelee siihen perään listan pelivihjeitä, on kyllä todella kaksnaamaista touhua. Ihmetyttää ES Rhapsody Oyn liikevoittoa katsellessa tuollaiseen olevan tarvetta.