Esko Seppänen

  • 586 375
  • 1 260

Sambody

Jäsen
Varmastikaan faktat eivät ole aina kunnossa, ja niistä tuleekin Seppästä kritisoida luonnollisesti kuten kaikkia muitakin toimittajia, mutta paljon sieltä hyvääkin juttua tulee.

Ei siinä mitään vikaa ole, että löytyy intoa ja kiinnostusta ammattiaan kohtaan, mutta niin kauan kun se ammatti on toimittaja niin mielestäni omien mielipiteiden ja spekulaatioiden julistaminen/kirjoittaminen totuuksina on äärimmäisen perseestä ja mielestäni se ei ole toimittajan tehtävä. Jätettäköön sellainen keskustelupalstojen trolleille. Kolumni on toki kirjoitus jossa se oma mielipide on pääasia, mutta niin kauan kuin se mielipide on vailla faktuaalista pohjaa on se mielestäni ajanhaaskausta lähteä perustelemaan omia oletuksia.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Ei siinä mitään vikaa ole, että löytyy intoa ja kiinnostusta ammattiaan kohtaan, mutta niin kauan kun se ammatti on toimittaja niin mielestäni omien mielipiteiden ja spekulaatioiden julistaminen/kirjoittaminen totuuksina on äärimmäisen perseestä ja mielestäni se ei ole toimittajan tehtävä.

Totta kai olet ihan oikeassa tässä, ja tätä juuri tarkoitin sillä, että Seppästä tuleekin kritisoida tällaisista mielipiteiden tai spekulaatioiden sekoittamisesta tosiasiallisiin tilanteisiin, ja esimerkiksi tuosta Pulkkis-jutusta minulla ei ole mitään omakohtaisia tietoja, joten sen suhteen en osaa sanoa asiasta mitään. Tässä suhteessa en siis rupea Seppästä puolustelemaan.

Ehkä asian olisi voinut esittää vain siten, että pidän monesti Seppäsen mielipiteistä. Joskus vähemmän, yleensä enemmän.
 

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
Minä myös pidän Seppäsen jutuista. Enemmän tosin nimenomaan lehden jutuista kuin nettisivujen kolumneista. Usein jutuissa on huomattavasti keskimääräistä urheilujournalismia tuoreempi idea ja näkökulma. Ja kuten Urheilulehdessä muutenkin, niissä pureudutaan muuhunkin kuin ilmiselvimpään X voitti Y:n ja on kovassa kunnossa, lätinään. Kärjistystä on välillä reilusti, mutta sen verran pitää medialukutaitoa olla, että sen osaa suodattaa.

Minä tosin luen ja tilaan Urheilulehteä muista syistä kuin jääkiekon takia (se on ainoa suomalaislehti, joka käsittelee urheilua edes hieman monipuolisemmin ja syvemmin usean lajin kannalta, vaikka toki kesäisin melkoinen jalkapallolehti onkin.) Oikeastaan voisi sanoa, että tilaan sitä Kupilan juttujen takia, mutta eivät Seppäsen jutut kyllä ainakaan haittaa.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Esko Seppänen kävi katsomassa, niinkuin jääkiekosta kirjoittavan toimittajan kuuluukin, nuorten 1. finaalipelin. Seppänen kirjoittaa UL:n netissä, että Pulkkinen pelasi hyvin ja rohkeasti 1. erän. Sitten Pulkkisen pelaamisen taso putosi ja kahdessa viimeisessä erässä hän ei pystynyt auttamaan joukkuetta. Seppänen pysyy kannassaan, että loukkaantumisesta ei Pulkkisen kohdalla ole kyse. Sitä hän ei suoraan kirjoita, että pelikunto olisi lopahtanut jo 1. erän jälkeen, mutta todennäköisesti siitä oli kyse. Tämä viittaisi väärään tai puutteelliseen harjoitteluun kauden edellä ja sen aikana. Joku kirjoitti, että Jokereiden viestiketjussa on kirjoitettu syy Pulkkisen heikkoon loppukauden vireeseen. Kävin lukemassa ja kysynkin nyt, että minä niistä monista esitetyistä syistä on se todellinen syy?

Ottelun katsojamäärää, noin 1650, pitää Seppänen erittäin huonona. Kun Hämeenlinnassa oli 3000 katsojan yleisö katsomassa välieräottelua HPK-Jokerit, niin maltillisilla pääsymaksuhinnoilla olis luullut Helsingin paikallisottelussa päästävään edes lähelle Hämeenlinnan lukuja. Olen edelleen Seppäsen kanssa samaa mieltä siitä, että nyt olisi pitänyt vetää massat katsomaan nuorten finaaliottelua, vaikka sitten ilmaiseksi sisään pääsyllä.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Kävin lukemassa ja kysynkin nyt, että minä niistä monista esitetyistä syistä on se todellinen syy?

Tuskin kukaan tietää mitään lopullista syytä, ei edes Pulkkinen itse. Itse näkisin, että taustalla on raskas kausi, jota voi verrata kuormaltaan lähelle NHL-kautta. Tämä sitten yhdistettynä vaisuun kauteen koko ketjulta, joka ei ole ruokkinut itseluottamusta, on näkynyt heikkoina otteina kentällä. Jääkiekko on siitä jännä peli, että jos pelihuumori on kunnossa ja tulosta tulee, ei väsymystä juuri tunne. Voihan siellä jotain vammaakin olla taustalla, mutta ei niillä ole juuri väliä jos peli muuten kulkee. Pulkkinen on kuitenkin nuori pelaaja ja kaikki parikymppiset pelaajat ovat vielä kaukana potentiaalistaan ja matkalle mahtuu niin ylä- kuin alamäkiä. Kuitenkin joka tapauksessa varsin arveluttavaa Seppäseltä lähteä puhumaan jostain huonosta ravinnosta ja rasvaprosenteista, jos ei kuitenkaan ole antaa mitään lähdettä. Noihinkin asioihin on Jokereissa paljon kiinnitetty huomiota mm. Hakkaraisen toimesta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Varsin hauskaa huumoria tuo Eskon uusin kolumni Urheilulehden nettisivuilla.

Siinä on vedonlyöjille "vinkkiä" kaverilta, joka viime yönä - ihan omien Twitter-päivitystensäkin mukaan- hävisi pelirahansa muutamassa tunnissa pariin futismatsiin.
 

Kulmapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Teukat, Jokerit, Flyers
Olen itse kiitollinen Urheilulehden ja sen kirjoittajien Sihvosen ja Seppäsen olemassaolosta. Seppäsen kirjotuksissa on sellaista pikkupoikamaista rakkautta lätkää ja urheilua kohtaan, että niitä on hauska lukea. Yleensä niissä on myös uutta tietoa, jota Seppänen itse kaivaa. Kaikkea ei aina pidä tietenkään purematta niellä, mutta pitäähän sitä jokaisella olla vähän lähdekritiikkiä.

Siitä olen kyllä monen kanssa samaa mieltä, että pitäisi olla edes jonkintason lähdetietoa esittää, kun aletaan esittämään kovia väitteitä pelaajan tai joukkueen tilasta.

A:n pelistä kirjoitus oli mielestäni loistava ja piti täysin paikkansa. Harmi, että luin sen vasta nyt. Pulkkisen nykytilasta on käyty Pulun ketjussa pitkät keskustelut, joten jääköön se sinne.

Keep it going!
 

Anssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Erik Karlsson, Pep Guardiola
Seppäsen kirjotuksissa on sellaista pikkupoikamaista rakkautta lätkää ja urheilua kohtaan, että niitä on hauska lukea.

Keep it going!
Tämä on kyllä niin totta. Pohdiskelin kauan, että mitäs mieltä olenkaan koko Kisälli-Seppäsestä, mutta Twitter-seuranta on kääntänyt mielipiteen kyllä positiiviseksi. Mies elää ja hengittää (penkki-)urheilua ja nauttii siitä ihan täysillä. Välillä tuntuu, ettei nuku ollenkaan.

Myös kirjoituksia on mukavampi lukea nykyisin, ilmeisesti on vähän karistanut Röngän provo-ohjeistusta vähemmälle. Vähän toki kärjistää ja provoaa nykyisinkin, mutta paljon asiaakin löytyy seasta. Aika hyvä tietopankki miehellä on etenkin SM-liigasta.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Seppänen sitten laittoi kaikki illan maalit Endrasin piiikkiin. Toinen ja varsinkin kolmas maali olivat todella pahoja laukauksia ettei noista hirveästi voi veskan piikkiin laittaa.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Seppänen sitten laittoi kaikki illan maalit Endrasin piiikkiin. Toinen ja varsinkin kolmas maali olivat todella pahoja laukauksia ettei noista hirveästi voi veskan piikkiin laittaa.

Hyvät maalipaikat meni ehkä 3-8 Jokereille, joten tarkkaa peliä ja tiukkaa vääntöä, mutta HIFK hävisi muitakin osa-alueita kuin mv-pelin, esim. pelin tasakentällisin ja erikoistilanteet. En oikein keksi minkä osa-alueen HIFK tänään voitti. Ehdotuksia. Toinen maali meni enemmän Redenbachin piikkiin, kun päästi Filppulan karkaamaan täyteen vauhtiin jo keskialueella.Kolmannessa maalissa Jokerit hyödynsi sen, että HIFK vaihtoi koko ketjun väärään aikaan. Ensimmäinen maali menee Endrasille, Eskoseni, koska tuollainen lepakko pitää kyetä torjumaan, vaikka tulee maskin takaa, ei muut kaksi, ainakaan kokonaan.
 

choose_life

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Esko Seppänen kävi katsomassa, niinkuin jääkiekosta kirjoittavan toimittajan kuuluukin, nuorten 1. finaalipelin.

Kieltämättä on suhteellisen yllättävää, että kyseisen lehden jääkiekkotoimittaja on uskaltanut/osannut/viitsinyt hoitaa sellaisen pikkujutun työssään kuin pelin katsomisen ihan paikan päällä (etenkin kun ko. osa-alue eli urheilu sinänsä ja jääkiekko erityisesti on ainoa, josta on vastuussa). Juttujen tasoon tämä pikku nyanssi tosin ei tunnu täällä olevien referointien perusteella paljon vaikuttaneen, mutta mukava silti kuulla, että edes jollain Urheilulehden jääkiekkopuolellakin on alkeiskäsitystä toimittajan työn perusteista. Kehitys kehittyy ja sitä rataa (joillakin), vaikka tekemistä selkeästi yhä piisaa ja paljon.

Niin kauan kun se ammatti on toimittaja, omien mielipiteiden ja spekulaatioiden julistaminen/kirjoittaminen totuuksina on äärimmäisen perseestä ja se ei ole toimittajan tehtävä. Jätettäköön sellainen keskustelupalstojen trolleille. Kolumni on toki kirjoitus, jossa se oma mielipide on pääasia, mutta niin kauan kuin se mielipide on vailla faktuaalista pohjaa on mielestäni ajanhaaskausta lähteä perustelemaan omia oletuksia.
 
Viimeksi muokattu:

d-mac#5

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Eagles, Hifk ja FCBarcelona
Mun mielestä Esko kopioi aika suoraan mm. Espn:ltä isoksi hahmoksi ponnistanutta Bill Simmonsia, joka tyyliin varsinkin aikaisemmin kuului tehdä juttuja näkökulmasta "minä olisin parempi GM, kuin oikeat GM:t" Siihen päälle vielä tuo vedonlyönti, niin melko suora Simmons-ihailu paistaa läpi. Omat mielipiteet ovat tosia ja niitä ei hirveämmin perustella. Mun mielestä hyvää vaihtelua Suomen kuivakkaan linjaan. Sääntönä tuntuu olevan, että tykätään kunnes tulee negatiivinen juttu omasta suosikkijoukkueesta.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
No en tiedä onko Seppäsessä ja Simmonsissa kovin paljon samaan, Simmonsinhan bravuuri, ainakin aiemmin, oli mammuttipitkien ja aika tarkan detalin jutut nettisivuilla. Ei tuollaisia Seppäseltä ole juuri tullut, puhumattakaan jostain vastaavasta kun Simmonsin yli 600 sivun Book of Basketball. Simmons on myös lähtökohdiltaan erityisesti bostonilainen ja avoimesti kaupungin joukkueita fanittaa, Seppänen taitaa Lahdesta olla, mutta ei hän ainakaan avoimesti ole esimerkiksi Pelicans fani.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
No en tiedä onko Seppäsessä ja Simmonsissa kovin paljon samaan, Simmonsinhan bravuuri, ainakin aiemmin, oli mammuttipitkien ja aika tarkan detalin jutut nettisivuilla. Ei tuollaisia Seppäseltä ole juuri tullut, puhumattakaan jostain vastaavasta kun Simmonsin yli 600 sivun Book of Basketball. Simmons on myös lähtökohdiltaan erityisesti bostonilainen ja avoimesti kaupungin joukkueita fanittaa, Seppänen taitaa Lahdesta olla, mutta ei hän ainakaan avoimesti ole esimerkiksi Pelicans fani.

Viimesimmän Urkan Pelicans-spesiaalin perusteella ajattelisin että jonkinlaisia suhteita ja lähteitä seuraan on, huikeat 106 A-nuorten matsia Pelsuissa ja innostus lajia kohtaan taustalla. Ja annetaas nuorison suosiman musakanava Voicen idolille Suomalaiset urheilutoimittajat sanasodassa Twitterissä - The Voice aikaa sen toistakytä vuotta, josko jonkun 600 sivusen paskaraportin julkasee.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kaikesta tästä itkusta huolimatta fakta on se, että Seppänen johtuu kilpailua oikeassaolemista Pulkkis-kirjoituksensa perusteella 1-0. Pulkkinen ei pelannut ekassa pelissä kuten Esko ennusti. Voi olla Seppänen on vielä loppujen lopuksi väärässä kirjoittelussaan, mutta mielenkiintoista on myös, että yhtään kestävää vastaperustelua ei ole Seppäsen väitteille tullut

Minulle on mysteeri miksi ikäluokkansa kahden lahjakkaimman pelaajan joukkoon kuuluva Pulkkinen ei mahdu Westerlundin kokoonpanoon. En voi tietää, että onko Pulu pelannut liikaa pelejä ja minuutteja suhteessa ikäänsä ja nyt on tullut fysiikka vastaan vai eikö harjoittelu ole maittanut (jos näitä edes haluaa eri asioiksi laskea), mutta joku syy asiaan on olemassa.
 

basswood

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minulle on mysteeri miksi ikäluokkansa kahden lahjakkaimman pelaajan joukkoon kuuluva Pulkkinen ei mahdu Westerlundin kokoonpanoon. En voi tietää, että onko Pulu pelannut liikaa pelejä ja minuutteja suhteessa ikäänsä ja nyt on tullut fysiikka vastaan vai eikö harjoittelu ole maittanut (jos näitä edes haluaa eri asioiksi laskea), mutta joku syy asiaan on olemassa.

Syitä on monia, ja yksi asia vaikuttaa toiseen. Nuppihan Pulkkisella on varmasti jumissa, se vaikuttaa selkäydinpelaamiseen joka on ollut Pulkkisen vahvuus liigassa aina. Liike on huonoa, ja kun ei pääse tarpeeksi paikoille niin se pää menee entistä pahemmin jumiin. Paljon on lätkässä kuitenkin yksilötasolla kiinni mentaalisesta puolesta.

Fakta on kuitenkin se kuten Jokeriosiossakin kerrottiin, että Pulkkinen on jo jonkun aikaa pelannut puudutettuna ja jalassa oikeasti on kremppaa. Se miksi kuitenkin pelaa A:ssa on ainakin allekirjoittaneelle mysteeri.

Seppänen kuitenkin väittää että kaikki johtuu Pulkkisen vaillinaisesta treenaamisesta ja liiallisesta kebabista. Tämä on todella kaukana totuudesta, ja surullista on nimenomaan se tyyli miten Esko tuo oman mielipiteensä esille.
 

choose_life

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Kaikesta tästä itkusta huolimatta fakta on se, että Seppänen johtuu kilpailua oikeassaolemista Pulkkis-kirjoituksensa perusteella 1-0. Pulkkinen ei pelannut ekassa pelissä kuten Esko ennusti. Voi olla Seppänen on vielä loppujen lopuksi väärässä kirjoittelussaan, mutta mielenkiintoista on myös, että yhtään kestävää vastaperustelua ei ole Seppäsen väitteille tullut

Minulle on mysteeri miksi ikäluokkansa kahden lahjakkaimman pelaajan joukkoon kuuluva Pulkkinen ei mahdu Westerlundin kokoonpanoon.

Mitä jos luettaisiin niitä viestejä, vaikka ketjun aihe olisi kuinka triviaali. Tässä ollut kyse yksittäisestä huitaisusta (tosin kun tarpeeksi huitoo, kymmenien hutien joukkoon mahtuu jo ihan tilastollisesta pakosta jokunen osumakin) vaan siitä, mikä on journalismia.
Urheilu ja jääkiekko eivät toki ole maailmankaikkeudessa kovin kummoisia asioita, mutta jotain arvoa niillekin soisi alan kontekstissa annettavan. Jostain syystä politiikan, talouden, ulkomaan jne. jutuissa arvostetaan yhä "kuivakkaa" faktapohjaisuutta es-jonnejen omien nettimutujen suoltamisen sijaan.

Mitä case Pulkkiseen tulee, ammattitoimittaja selvittäisi asiaa monipuolisesti taustoja penkomalla, kyselemällä, tarkkailemalla ja kaivamalla - ja sen jälkeen kirjoittaisi kolumnin, jossa perustelisi väitteensä ja mielipiteensä. Se voisi olla jopa kiinnostavaa, ja omata relevanssia jossain muullakin kuin yksittäisissä Jatkoajan huhuilussa.

edit: No tämä selittääkin paljon:).

Minä suhtaudun Seppäsen kirjoituksiin samoille kriiteereillä kun kyseessä olisi anonyymi nettikirjoitus.

Mitä itse asiaasi tulee, siitä voi varmaan jatkaa Pulkkisen omassa ketjussa. Mutta myös täällä saatettaisiin innostua lukemaan perustelua juttua ao. aiheesta (muualtakin kuin anonyymien nettijorinoista) - jos juttu olisi hoidettu kunnolla.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minulle ei ole mikään ongelma myöntää ettei Seppänen tule journalismillaan pulitzeria voittamaan, mutta se on asia joka ei minua kiinnosta. Minä olen kiinnostunut tässä ainoastaan sisällöstä eli suhtaudun tässä yhteydessä Seppäsen kirjoituksiin samoille kriiteereillä kun kyseessä olisi anonyymi nettikirjoitus.

Mitä itse minua kiinnostavaan asiaan tulee, niin minun mielestäni ihmiset unohtavat minkä tason pelaaja Pulkkinen on ollut ja mitä hän voisi olla. Hän on tehnyt yli 50 pistettä liigassa ja ollut ikäluokkansa parhaita pelaajia koko maailmassa. Ajatelkaa nyt oikeasti tilannet että HIFK laittaisi Mikael Granlundin pelaamaan A-junnujen finaaleja. Ikänsä puolesta hän voisi, mutta eihän sellaista tapahtuisi ikinä. Ihan sama onko jalkaa tai päätä puudutettu, mutta jos Micke ei olisi siinä kunnossa että pystyisi auttamaan liigajoukkuetta, niin hän ei pelaisi ollenkaan piste. Pulkkinen on sen kaliberin pelaaja, että häntä pitäisi voida samoilla kriteereillä arvioida.
 
Viimeksi muokattu:

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pulkkinen ei mahdu enää edes A-junnuihin. Alkaa näyttämään enemmän ja enemmän siltä, että Seppänen tiesi mistä puhui.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minulla ei ole, mutta uskon Seppäsellä olevan. Nämä viimeisimmät käänteet ovat saaneet minut uskomaan, että jotain tuollaista on taustalla.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No ei tuo Tomekin kommentti Hesarissa juurikaan kuulosta siltä, että loukkaantumisesta olisi kyse: "Valmentaja tekee päätökset ja parhaat pelaavat", Jokerien A-nuorten ykkösvalmentaja Tomek Valtonen sanoi. "Tämä on minun joukkueeni ja päätän tasan tarkkaan, ketkä pelaavat."

Harmittaa kyllä näiden nuorten miesten puolesta tuo median kaksinaamaisuus. Lehdet kirjoittavat ylistystä ja pumppaamalla pumppaavat egoa ja sitten lyödään kuin vierasta sikaa, kun 19-vuotias ei olekaan henkisiltä kyvyiltään kypsä.

Edit:
Tässä toinen: Jokerit upotti HIFK:n, Granlund mokasi rankkarin - Jääkiekon SM-liigan pudotuspelit - Urheilu - HS.fi

Mokasi?
 
Viimeksi muokattu:

Hele

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minua häiritsee suunnattomasti tuo Urheilulehden nettiversion - ja varsinkin Seppäsen - lähes sataprosenttinen keskittyminen tuohon HIFK-Jokerit - sarjaan. Onhan se mielenkiintoinen sarja, mutta samaan aikaan pelataan myös kolmea muutakin ottelusarjaa. Osoittaa heikkoa ammattitaitoa noin kapea-alainen journalismi. Esko Seppäsen fanitus paistaa kirkkaasti läpi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös