No jaa. Näkisin kyllä ison eron ammattiurheilun ja vaikka Postin lajittelukeskuksessa työskentelemisen välillä sen suhteen, minkälaista johtamista voi ja tulee käyttää. Jos joku skuibailee kirjeitä lajitellessa, sitten ne lähtevät päivän myöhemmin jakeluun. Se ei juuri johda mihinkään ikävään, ei palkansaajan, palkanmaksajan eikä loppuasiakkaan kantilta. Tällaisessa työssä on varmaa, että koko ajan olan takana kyttäävä tai huutava ja vittuileva esimies on työn lopputuloksen ja/tai työntekijän viihtyvyyden kannalta hyvin epäedullista. Ammattiurheilussa on aina viime kädessä kyse urheilullisesta menestyksestä. Jos siellä työntekijä ei vaadi itseltään tarpeeksi, on valmentajan pidettävä huolta siitä, että jatkossa vaatii. Jortsu sanoi joskus uransa alkuvuosina, ettei ole tullut tekemään ystäviä, vaan tekemään tarvittavan, jotta joukkue menestyy ja pelaajista saadaan paras mahdollinen irti. Piti sanomansa mukaan tarkoituksella etäisyyttä pelaajiin ja varsinkin heidän yksityiselämäänsä.Ihan hyvällä menestyksellä, väittäisin. Toki loppuvaiheissa tämäkin hiukan muuttui ja kutsui Hanttaa, Kojoa ja Essiä kavereikseen jo pelaajien aktiiviaikana. Toki ei se ehkä olisi ollut kiva olla joku Harila, Haapakoski tai Lätty Jortsun valmentaessa, mutta esim. Lätty on itse sanonut, että tarvitsi juuri sellaista valmentajaa. Kehittyi niinä vuosina hurjasti pelaajana ja ihmisenä, ymmärsi mitä tarvittiin, mutta kantapään kautta. Oli laiska harjoittelija ja meni sieltä mistä aita on matalin. On sitä vikaa miehessä edelleenkin, mutta sanoi oppineensa paljon Jorelta, ihan pakosta. Toki en "siviilielämässä" usko tuollaiseen johtamiskulttuuriin ja toivoakseni en itsekään ole ollut jortsumainen esimies. Mutta en tiedä, olenko ainoa joka näkee eron normaalin työelämän ja ammattiurheilun välillä johtamiskulttuurin suhteen? En tiedä moniko teistä on itse kiekkoa pelannut, mutta jo junnuissa mulla oli aina sellainen olo, että jos valmentaja kritisoi ja joskus sanoi pahastikin, oli se ainakin useimmiten aiheesta ja pisti miettimään, että olenko nyt itse toiminut riittävällä vaatimustasolla. Useimmiten olin samaa mieltä, kritiikki oli aiheellista. Ei ne koutsitkaan (useimmiten, luulisin) huvikseen huuda.