"Erilaisia" kirjoittajia syrjitään?

  • 5 938
  • 55

Stadin Esko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olen uusi kirjoittaja tällä palstalla, mutta olen seurannut menoa täällä jo pidempään. Olen erittäin huolestunut tavalla, jolla etenkin palstan moderointitiimi käsittelee ns. "erilaisia" kirjoittajia. Lähes kaikki kirjoittajat, joiden viestit ovat saaneet pienenkin naurunpilkahduksen suupieliini, ovat menettäneet kirjoitusoikeutensa ja osa vielä todella naurettavista syistä. Minkä vuoksi moderointitiimi syrjii näitä kirjoittajia, joiden kirjoitusasu ei välttämättä ole täydellinen, mutta jotka toisaalta tuovat palstalle uutta tietoa ja "hauskuuttavat" muita kirjoittajia. Mitä Moderaattorit pelkäävät näiden kirjoittajien suhteen vai johtuuko "syrjintä" jostain muusta?

Itse innostuin liittymään joukkoonne osittain sen vuoksi, että olen keskustellut muutamankin palstalta vuoden aikana ulos lentäneen kirjoittajan kanssa. Syyt ovat olleet mitä ihmeellisimpiä tai asiallisista sähköpostiuteluista huolimatta moderointitiimi ei ole suostunut edes kommentoimaan syitä kirjoitusoikeuksien menemiseen. Esimerkiksi viime kesällä pihalle potkittu nimim. Sepi-Keijo sai vastaukseksi modetiimiltä kysyttyään syitä uloslentämiselleen tyyliin: "Huhuilu on kielletty palstan säännöissä." Jos tämä olisi hyväksyttävä syy heittää kirjoittajia ulos palstalta, olisi kirjoittajia huomattavasti vähemmän kuin nyt. Vielä kun Sepi-Keijon tapauksessa kyseessä ei ollut mitkään päästärevityt huhut. Jokainen voi itse todeta missä joukkueissa kesäkuun alussa Sepin huhuilemat Lasse Kukkonen ja Donald MacLean pelaavat. Nyt viimeisimpiin lähtijöihin kuuluu Tunkki, joka ehti hauskuuttaa lukijoita jo pidemmän aikaa ennen lähtöään. Pian tämän jälkeen nimim. Naama-Mikko lensi ulos. Juteltuani hänen kanssaan hän kertoi jo aiemmin tutuksi tulleen virren: "Uteluihini kirjoitusoikeuksien menemiseen ei millään muotoa vastattu." Päättelemällä palstan ilmoituksista ja erääseen topiciin Moderaattorien kirjoittamasta viestistä voitaneen päätellä, että Naama-Mikon kirjoitusoikeudet menivät, koska modetiimi luuli häntä Tunkiksi. Tunnen Naama-Mikon melko läheisesti ja voin vakuuttaa, ettei hän ole kyseinen nimim. Tunkki (silloin kun Tunkki kirjoitti ensimmäisiä viestejään, ei Naama-Mikko edes tiennyt koko palstasta).

Tiedän myös osan kirjoittajista menettäneen oikeutensa ihan yhtäkkiä ilman, että edes ilmoitusosiossa on asiasta mainittu. Minne katosikaan HIFK-puolella kohtuullisen pitkään vaikuttanut Mauno Ahonen? No kerronpa teille: eräänä päivänä hänen nikkinsä oli vain "lukittu". Syytä ei kerrottu missään eikä hän tiedä sitä tänä päivänäkään. Hän ei ole todellakaan ainoa esimerkki, mutta hänen kirjoitusuran osaltaan huomattavin henkilö, jonka kanssa olen asian suhteen keskustellut.

Kuuluuko tällainen toiminta sivistyneeseen moderointiin? Ymmärrän että ns. häirikkökirjoittajille ei jakseta vastailla heidän typeriin kysymyksiinsä, mutta miksi täysin viattomat kirjoittajat joutuvat kärsimään siitä, että he kirjoittavat eri tavalla kuin toiset. Halutaanko Jatkoaikaan ainoastaan samanlaisia kirjoittajia kuin kaikki aikaisemmat? Mielestäni erilaisuus on rikkaus, myös täällä Jatkoajan keskustelupalstoilla. Onko mielestänne hyväksyttävää toimintaa heivata kirjoittajia täysin perusteitta?

Toivoisin tänne asiallista keskustelua asian tiimoilta enkä mitään "Loistavaa tuotosta Jorelahti"-viestejä. Millaisia ajatuksia tällainen moderointilinja herättää teissä muissa lukijoissa? Puolustuspuheenvuoro on ilman muuta myönnetty myös Moderaattoreille ja toivon heidän käyttävän sen parhaansa mukaan, jotta arvostukseni heitä kohtaan säilyisi. Toivoisin myös että ketjua ei lukittaisi tai poistettaisi, mutta sellainen toiminta menneiden perusteella ei yllättäisi itseäni kovinkaan suuresti.

Yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta, vai miten se menikään.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Hyvä teksti. Useimmiten saan hyvät naurut kun käyn läpi poisptkittujen kirjoittajien tuotoksia. Useimmiten potkun ovat täysin aiheelliset ja syyt aina minun tietääkseni on ilmoitettu aina kohtuu selkeästi. Tunkin poispotkiminen oli mielestäni vähän erikoinen päätös koska tunkki kuului jo "kalustoon" johon pystyi aina suhtautumaan huumorilla. Ikävä jos kaikkien huumorintaju ei riittänyt siihen vaan piti valittaa modeille hänestä. Muistaakseni sepi-keijo ei ollut mikään vahva kirjoittelija joka levitti vain epämääräisiä huhuja.

Tässä vielä vähän faktaa kehiin vielä. http://www.jatkoaika.com/keskustelu/search.php?s=&action=showresults&searchid=655222

- Tinke-80
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Palvelun tarjoaja tekee saannot ja valitsee moderaattorit hoitamaan jarjestysta sen mukaan. Talta pohjalta kayttajien on turha narista "epaoikeudenmukaisuuksista". Jos homma ei kelpaa, niin onhan naita palstoja vaikka kuinka paljon. Jotkut jopa ilman moderointia. Sinne vaan.

Ei taa niin vakavaa voi olla, etta jos tammoiselta palstalta saa bannia tai kenkaa, niin koko elama menee pilalle ja siita pitaa narista viela viikkojenkin jalkeen. Olen itsekin saanut kerran yhdelta suurelta keskustelupalstalta kovan bannin, jotta ihan kylmiltaan en tassa puhu.

Oman kokemukseni on, etta Jatkoaika.com on Suomen parhaiten hoidettu keskustelupalsta. Tallaiseen meininkiin esim parilla "Suomen ykkosurheilupalstalla" on hyvin hyin pitka matka.

Ei valittamista.
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikä syrjitä.

Kirjoittaja käyttää vaikka 30 sekuntia tuotokseensa, jonka lukemiseen 2000 lukijaa käyttää saman 30 sekuntia. Laskekaa siitä kumman kannattaa hukata 5 ylimääräistä sekuntia kirjoituksen parissa - yhden kirjoittajan vai 2000 lukijan.

Täydellisyyttä ei ainakaan minun nähdäkseni vaadita, vaan alkeellista toisten ihmisten ajan kunnioittamista.

Trollaaminen puolestaan on kaikkien keskustelupalstojen syöpä. Se on tehokas tapa latistaa mikä tahansa keskustelu omaksi ja/tai toisten huvitukseksi. Se että hyvä trolli voi olla oikeinkin hauska ei poista sitä asiaa, että se edelleen tappaa keskustelun. Hyvän trollin moderoiminen lienee vaikeaa, koska nämä ihan ensi töikseen lukevat säännöt ja elävät siinä ja rajalla vaikka vuosia. Sekään ei poista sitä, että trollit tappavat asiallisen keskustelun. Don't feed the troll ei taida tämän kokoisessa yhteisössä oikein käytännössä toimia, koska aina joka älähtää ja paska lentää tuulettimeen.

Jatkoaika lienee kuitenkin tarkoitettu nimenomaan asialliselle keskustelulle, joka puolestaan edellyttää perusteltuja ja ajateltuja mielipiteitä. Sellainen ympäristö ei kestä trollaamista. Onneksi sentään paikkoja joilla on toinen tarkoitus on netti pullollaan - niitä on kirjaimellisesti tuhansia.

Joten missäs tässä nyt on ongelma? Siitä vain lukemaan trolleja muille palstoille, niin kaikki muutkin tekevät. Tai vaikka perustamaan oma anti-jatkoaika - niitäkin on jo useita.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ehkäpä Kerho-Mafiaa pidetään jo niin asiaankuuluvanan instanssina, että sen olemassaolosta ei jakseta enää edes rutista? Se porukka on todella julmaa, sillä Tunkkikin tiedettiiin ihan varmasti Kerhon mieheksi, ja niin vaan oikeudet läksivät. Kukaan ei ole turvassa.

Mutta jos asiasta jutellaan vähän vakvammin, niin epäilyt erilaisten kirjoittajien syrjimisestä ovat melkolailla sitä itseään. Täällähän nimenomaan niitä erilaisia kirjoittajia majailee satoja. Tietenkin on hyvä muistaa, että moderoituun keskustelupalstaan olennaisena osana kuuluvat keskustelun säännöt. Toisille säännöt kertovat, missä puitteissa keskustelu tulee käydä jotta kaikilla olisi kivaa, ja toisille ne taas ovat sananvapautta räikeän törkeästi loukkaavia natsipaskakeinoja, joiden rikkominen on tosi kivaa. Valitse omasi, tai muokkaa se noista.

Juttelin jokin aika sitten yhden sellaisen nimimerkin kanssa, joka aikanaan kyllästyi kirjoittelemaan tänne. Aloittiko hän systemaattisen ja sitkeän perseilyn? No ei. Hän vaan lopetti. En minä sano, kumpi tapa on parempi. Tuosta vaan huomaa, että maailmassa on niin lapsia kuin aikuisiakin.

Lintu tuhkasta nousee.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Muksu
Eikä syrjitä.

No ei.

Olen viime päivinä joutunut etsimään asia-infoa erääseen tapaukseen moderoimattomista keskustelufoorumeista, jonne voi kommentoida antamatta itsestään mitään taustatietoa. Voin muuten ilmoittaa, että asia-infon löytäminen on mahdotonta puhumattakaan, että aiheesta voi käydä asiallista keskustelua ilman, että viestien väliin kertyy puusilmäisiä uuh, lääh, ym shittiä.

Olen antanut itseni ymmärtää, että JAn lukijamäärät ovat olleet voimakkaassa kasvussa. Sitä ne ovat kait olleet osin moderoinnin ansiosta, ei siitä huolimatta. Uskon valtaosan kirjoittajista ja lukijoista pitävän tätä palstaa arvossaan sen ansiosta, että keskustelu pysyy useimmiten aisoissa. Ei kukaan täysi-ikäinen kauaa jaksa avointa hässäkkää.

Mitä sitten tulee kaipuuseen poispotkittujen nimimerkkien perään, ei ymmärrä. Niihin tapauksiin, joita on poispotkittu, liittyy oman seuraamiseni mukaan virtuaaliegon kasvattamiseen liittyvä yleinen vittuilu ja säännöistä piittaamattomuus. Voin helposti kuvitella, että joku nettikoukkuun jäänyt pikkusielu saa kammokiksit siitä, että lauma vannabe-jangstereita kirkuu mukavirtuaalisuuruuden perään mukamukaperusteilla. Kyllä täällä pysyy kärjekkäämmätkin kirjoittajat, kunhan ennen enteriä yrittää pitää mielessä olemassaolevat säännöt. Niistä kun voi jopa lipsuillakin, kunhan muistaa jatkossa olla entistä tarkempi. Ketään en muista potkitun ilman merkittävää syytä.

Herätys nyt joillekin.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Muksu
anti-jatkoaika - niitäkin on jo useita.
Oho... voitko iskeä jonkun linkin, olisi kiva nähdä..:-)

Itse asiasta sen verran, että Tunkin viimeinen tuotanto oli raskasta luettavaa. Siitä paistoi läpi pitkästyminen ja turhautuneisuus. Hän ei ymmärtynyt itse lopettaa, tai pitää pientä luovaa taukoa. Hän oli lopussa kuin väsähtänyt koomikko, joka esiintyi 10-henkiselle yleisölle. Olen toiminut itse paljon moderaattorina ja ennätin jo ihmetellä miten kauan hän saa jatkaa. Ymmärtääkseni Tunkki nautti moderaattorien kärsivällisyydestä normaalia enemmän, sillä hänhän tosiaankin pystyi kirjoittamaan paljon myös viihdettä, joka palveli hyvin palstan tarkoitusta. Mutta mutta, mitäs vanhoista meriiteistä, jos mies (?) itse kyllästyy ja turhautuu. Kenkää oli ainoa ja oikea ratkaisu.

Henkilökohtaisesti olen samaa mieltä tästä erilaisuudesta. Se rikastaa palstaa kuin palstaa. Erilaisuus ei tosin ole aina sellaista, joka rikastaa, joskus on jopa parempi että liika "erilaisuus" heitetään ulos.

Moderointi voi joskus tosiaankin ihmetyttää. Täytyy tosin muistaa se, että kun joku joutuu moderaattorin hampaisiin, häntä seurataan hetken koko palstan laajuudella. Hän ei siis välttämättä saa kenkää parin turhan viestin perusteella, vaan kerää repun täyteen viestejä, jotka johtavat kirjoitusoikeuksien poistamiseen. Jotkut tapaukset ovat selviä, toiset voidaan tietenkin kyseenalaistaa, mutta vain aniharvoin jonkun kirjoitusoikeuksien poisto saa aikaan suuria protesteja.

Vaihto-ehtona on antaa "erilaisen" kirjailijan jatkaa. Itse kirjoitan paljon eräässä foorumissa, jossa esiintyy hyvä esimerkki kirjailijasta, joka saa jostain syystä jatkaa. Hän on postittanyt yli 2000 viestiä, joista puolet kuuluu: "Kallio on jumala" ja loput ovat ns. samaa mieltä olevia "joo.. hahahahaa... - viestejä. Löysä linja tietää sitä että tällaisia viestejä on paljon ja se taas tekee sen, että kirjailijat, joilla todellakin on jotain sanottavaa tuntevat olevansa 14-vuotiaiden seassa ja haihtuvat yksi toisensa jälkeen.

Tästä tuli nyt enemmänkin pieni tunnustus Jatkoajan ylläpidolle, mutta kyllä, minun mielestäni Jatkoajan moderaattoritiimi pitää yllä hyvää linjaa, tunnustan tämän.

Toiseksi, viime aikoina, menetettyjä kirjoitusoikeuksia on myönnetty uudelleen, elikkä linja ei ole myöskään täysin itsepäistä, vaan motivoituneella kirjailijalla on mahdollisuus palata takaisin. Jags lienee tästä paras esimerkki.
 
Viimeksi muokattu:

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Ei hätiä mitiä

Viestin lähetti 1Timer
Oman kokemukseni on, etta Jatkoaika.com on Suomen parhaiten hoidettu keskustelupalsta. Tallaiseen meininkiin esim parilla "Suomen ykkosurheilupalstalla" on hyvin hyin pitka matka.

Niin, itse päädyn hymistelemään samaan tahtiin.

En malta olla huomauttamatta, että jos joku haluaa nähdä puusilmäistä moderointia, keskustelua ja muuta alaan liittyvää, niin ei tarvitse mennä kuin esimerkiksi erään tamperelaisen liigajoukkueen keskustelupalstalle seuraamaan meininkiä.

Jotta tämäkään viesti ei menisi pelkäksi manselaisten mollaamiseksi, päädynkin sanomaan, että sama skene vallitsee myös useimpien muiden joukkueiden keskustelupalstoilla, puhumattakaan muista lajeista ja em. lajien edustajien verbaalipuuhamaista.

En siis olisi asian tässä valossa ollenkaan / taaskaan huolestunut Jatkoajan tilasta.

Täältä tähän
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Ei hätiä mitiä

Viestin lähetti ervatsalo
En malta olla huomauttamatta, että jos joku haluaa nähdä puusilmäistä moderointia, keskustelua ja muuta alaan liittyvää, niin ei tarvitse mennä kuin esimerkiksi erään tamperelaisen liigajoukkueen keskustelupalstalle seuraamaan meininkiä.

Jokaisen keskustelupalstan ylläpito toivoo ja haaveilee tietenkin suuresta kävijämäärästä ja tietenkin korketasoisista viesteistä. Jotkut palstat tosin riistäytyvät käsistä. Jos silloin aletaan moderoimaan kovalla kädellä, palsta tukehtuu. Silloin on hyvä vaihto-ehto pitää hieman löysempää ja "puusilmäistä" linjaa. Eihän jokaisen keskustelupalstan tarvitse olla välttämättä se paras?

Monella kirjailijalla on tarve saada heittää se keltainen pallo jonnekin. Minusta on hyvä että se mahdollisuus löytyy myös jääkiekkoaiheisilta sivuilta.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Stadin Esko
Itse innostuin liittymään joukkoonne osittain sen vuoksi, että olen keskustellut muutamankin palstalta vuoden aikana ulos lentäneen kirjoittajan kanssa. Syyt ovat olleet mitä ihmeellisimpiä tai asiallisista sähköpostiuteluista huolimatta moderointitiimi ei ole suostunut edes kommentoimaan syitä kirjoitusoikeuksien menemiseen.

Me kaikki säälimme sinua syvästi. On varmasti rankkaa kun joutuu keksimään niin monia uusia nickejä, ja sitten aina odottamaan että ne aktivoidaan. Sitten kun niiltä viedäänkin oikeudet, alkaa itkettää.

Näitä totaalisen turhia ketjuja näkyy syntyvän aina muutaman kuukauden välein, joku kenkää saanut naulapää valittaa elämän kurjuutta ja illuminaatin epäoikeudenmukaisuutta.

Jatkoajassa moderointi toimii uskomattoman hyvin, ja ketään ei ole mielestäni potkittu pois turhin perustein. Aina kun joku on potkittu pois, siitä on kyllä ilmoitettu ilmoitus-osiossa ja mielestäni ihan hyvin perustein.

Kummasti muuten kaikki nimimerkit kenen kanssa olet "jutellut" kuuluvat tähän yhteen tiettyyn klaaniin...
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Re: Re: "Erilaisia" kirjoittajia syrjitään?

Viestin lähetti Carlos
Kummasti muuten kaikki nimimerkit kenen kanssa olet "jutellut" kuuluvat tähän yhteen tiettyyn klaaniin...

Niin, jakomielitautinen ei ole koskaan yksin.

Täältä tähän
 

Stadin Esko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Re: Re: "Erilaisia" kirjoittajia syrjitään?

Viestin lähetti Carlos
Me kaikki säälimme sinua syvästi. On varmasti rankkaa kun joutuu keksimään niin monia uusia nickejä, ja sitten aina odottamaan että ne aktivoidaan. Sitten kun niiltä viedäänkin oikeudet, alkaa itkettää.

Kiitos Carlos, kauanpa tällaista viestiä saatiinkin odotella. Kaikki jatkoaikalaiset joiden kanssa olen jutellut eivät tietenkään kuulu "siihen ryhmään." En vaan näe syitä tuoda esiin keskustelutuokioitani muiden sinun silmissäsi arvostettujen kirjoittajien kanssa tässä ketjussa, sillä niillä ei ole asiaan minkäänlaista osuutta.

Avausviestistäni todellakin sai sellaisen kuvan, että olen todella katkera modetiimiä kohtaan ja en arvosta heitä ollenkaan. Olen kyllä tyytyväinen periaatteessa tapaan, miten tätä palstaa hoidetaan ja hyväksyn myös kirjoitusoikeuksien poiston mikäli niistä ja niiden syistä tiedotetaan selkeästi. Edelleen vetoaisin Mauno Ahosen tapaukseen, jossa 269 viestiä kirjoittanut kirjoittaja menetti oikeutensa yhtäkkiä ilman, että kukaan sai tietää syitä siihen. Voitte lukea hänen tuotoksiaan ja jos ne mielestänne oikeuttavat nimimerkin poistamiseen niin hyvä niin. Minun mielestäni tuotosten perusteella mitään syytä ulospotkimiselle ei ollut. Viimeiset viestit nyt näyttävät olevan fantasiadraftiin liittyviä, mutta se ei liity olennaisesti asiaan, sillä siihenkin "leikkiin" osallistui monia muita.

Joku tässä ketjussa oli sitä mieltä, että kirjoitusoikeuksien menemisestä on tiedoitettu hyvin. Voi kun asia olisikin niin, mutta totuus taitaa olla se, että jatkuvasti moni nimimerkki menettää kirjoitusoikeuksiaan ilman että niistä ilmoitetaan mitään. "Suuri yleisö" ei vaan saa koskaan näistä tapauksista tietää, sillä Moderaattoreilta ei asian suhteen tietoa heru suuntaan eikä toiseen.

Onko jonkun elämä vaarassa jos lentää syyttömänä ulos Internetin keskustelupalstalta? Ei todellakaan ole, mutta jääkiekkokeskustelun osalta jäljelle ei juurikaan mitään jää. Muutenkaan ei ole kovinkaan innostavaa kun kohtalaisen kirjoitusuran jälkeen, juuri kun alkaa päästä "kuvioihin" mukaan, tulee kengän kuva takamuksiin ilman mitään syytä. Näille asioille en voi mitään eivätkä henkilöt, joiden kanssa juttelin, kovinkaan innokkaasti kirjoitusoikeuksiaan edes takaisin halunneet. Sen sijaan toivon, että Moderaattorit kiinnittäisivät jatkossa huomiota entistä enemmän tiedotuspuoleen, jotta vastaavanlaisia epäselvyyksiä ei jatkossa tapahtuisi.

Kiitos ja anteeksi, jälleen kerran.

Ps. Moderaattorit viekääpä Carlosin kirjoitusoikeudet viikoksi älkääkä ilmoittako syytä. No, ei varmaan kannata sillä sähköpostinne tukkeutuisi pahasti ;)
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Re: Re: "Erilaisia" kirjoittajia syrjitään?

Viestin lähetti Stadin Esko
Ps. Moderaattorit viekääpä Carlosin kirjoitusoikeudet viikoksi älkääkä ilmoittako syytä. No, ei varmaan kannata sillä sähköpostinne tukkeutuisi pahasti ;)
Tässä on kyllä yksi pointti. Kirjoittaja, joka ei ole kirjoittanut palstalle paljon, ei herätä myöskään huomiota kadotessaan, mutta jos kysymyksessä on jokin kirjoitushistorialtaan ahkerampi persoona, herää luonnollisesti kysymyksiä, varsinkin heiltä, joilla ei ole täydellistä kuvaa kyseisen nimimerkin tuotannosta kokonaisuudessaan.

Minusta ylläpito ilmoittaa juuri sen mitä tarvitseekin, tässä pari viimeistä esimerkkiä:
Nimimerkki Kalervo on saanut kuukauden pelikiellon jatkettuaan viikon pelikiellosta huolimatta sisällöttömiä viestejään.
Nimimerkin sesu kirjoitusoikeudet on poistettu. Nimimerkki osoitti viesteillään jäävänsä siitä vähäisestäkin tasosta, jota kirjoittajilta odotetaan.
Nimimerkki red nec tienasi viikon pelikiellon otteluketjuchatviestistään.
Nimimerkki härski osoitti ensimmäisellä viestillään, ettei hän tarjoa mitään lisäarvoa palstalle. Try out jäi yhden viestin mittaiseksi.
Tästä voisin tietenkin sanoa sen verran, että olisi ehkä voitu antaa kaverin kirjoittaa toinenkin viesti... En tosin ole lukenut sitä ensimmäistä ja ainuttakaan, joten jääköön sen jutun käsittely tähän.
Nimimerkki BigRedFamily sai viikon pelikiellon asiattomasta viestistään otteluketjussa. Samalla myös nimimerkki thUNDer tienasi viikon pelikiellon samasta syystä.
Jne. Jne...
Minusta tämä riittää mainiosti ja se että nimimerkki mainitaan helpottaa, jos haluaa tutkia minkälainen tuotanto johti huiliin tai kirjoitusoikeuksien menetykseen.

Totta kai, olisihan se joskus kiva tietää mikä johti kirjoitusoikeuksien menetykseen, mutta kaiken sellaisen selvittely vie aikaa. Ymmärtääkseni Jatkoaikaa vedetään talkoovoimin, joten kukaan tuskin on kiinnostunut setvimään jonkun kirjailijan ollako vai eikö olemista. Näinhän siinä helposti käy, varsinkin jos kyseessä on joku enemmän tunnettu nimimerkki.

Yksi kysymys tosin heräsi! Eikö se ole niin, että nimimerkit, joiden kirjoitusoikeudet poistetaan, julkaistaan myös? Minulla on ollut aina se käsitys. Jos jonkun Naama-Mikon kirjoitusoikeudet poistetaan erehdyksessä, niin kyllä ne takuulla palautetaan, tai sitten siihen on toinen syy...
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Säännöthän on tietysti olemassa sen takia että niitä sitten noudatettaisiin. Yhtä hyvin sinä ainoana sääntönä voisi olla, ettei moderointia ole tai että moderaattoreilla on täysi vapaus tehdä mitä päätöksiä haluavat. Täysin ok minusta. Se että moderaattorit ovat sitouttaneet itsensäkin tiettyihin rajoituksiin (esim. mielivaltaisuuden kieltämällä ja kehittämällä järkevät ja tasapuoliset säännöt), on se asia mikä tekee JA:n niin hienoksi, toimivaksi ja poikkeukselliseksi keskustelupalstaksi. Ja tämä kaikki lähinnä talkootyöllä - hieno saavutus!

Tietysti pakko ei ole kuin köyhän kuolla: moderaattori-tiimillä on ollut täysi vapaus päättää näistä säännöistä, joten ei pitäisi ihmetellä jos sääntöihin vedoten esiintyy myös välillä kritiikkiä moderointia kohtaan. Maailma on karu ja ahkeruuden palkka on usein vähäinen. Mutta jos tilanne ei miellytä niin sääntöjä on täysi vapaus vaihtaa, marttyyriutta ei tarvitse kärsiä sekuntiakaan. No, näitä keskusteluja käydään tietyn väliajoin ja itseäni ärsyttää se koulukunta, joka ei käytännössä anna säännöille mitään merkitystä vaan on valmis hyväksymään kaikki päätökset jotka vain on tehty. Koska on selvä ettei ole resursseja täydelliseen tasapuolisuuteen (ja tämänkin moderaattorit ovat avoimesti myöntäneet) niin tietysti on hyvä, että kun ollaan osuttu jonkun kohdalle niin sitten päätökset myös avoimesti perustellaan olemassa olevien sääntöjen pohjalta. Anyway, oma arvostukseni JA:n moderointia kohtaan on kyllä jatkuvasti vain lisääntynyt. En tiedä onko FF hengissä vai edelleen puskemassa maitohorsmaa, mutta karmea ja paljon puhuva on ollut se kontrasti näiden kahden sivuston välillä. Äärimmäisen hienoa työtä täällä on tehty!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jatkoaikaan on luotu selkeät säännöt, moderointi tiimi pyrkii toimimaan niiden puitteissa ja olemaan tuomioissaan mahdollisimman tasapuolisia - täydelliseen tasapuolisuuteen lienee mahdotonta päästä mutta suurempaa kritisoitavaa minä en ainakaan viimeaikojen toiminnasta löydä.

On hyvä, että näitä "uusia" kirjoittajia on syynäilty hivenen tarkemmin, mikäli sitten näyttää siltä ettei heillä ole mitään tarjottavaa jatkoajalle viesteillään on vain hyvä, että heidät poistetaan muonavahvuudesta. Siitä kiitos Moderaattoreille!

Tapaus Tunkki on oma lukunsa, kuten todettua, lukuisat hänen viimeisimmistä viesteistään olivat väsähtäneitä ja itseään toistavia - hän ei siis enää tuonut palstalle mitään, oli oikeastaan häiriöksi, joten kirjoitusoikeuksien poisto on varsin ymmärrettävää (ja hyväksyttävää pienen mietinnän jälkeen). Vastaisuuden varalle toivoisin Jatkoaikaan voitavan ottaa käyttöö vieläkin pidempiä pelikieltoja, jotka mahdollisesti toimisivat "lomina" pitkäaikaisille kirjoittajille joilta näyttää mopo karkaavan käsistä. Kolme kuukautta poissa palstalta voisi tehdä hyvää yhdelle jos toiselle toisinaan.

Sen sijaan toisinaan moderaattoreiden aktiivisuus puuttua ketjun aiheesta eksyneeseen keskusteluun tuntuu häiritsevältä, varsinkin sellaisissa tapauksissa joissa uutta keskustelua on käyty jo pidemmän aikaa. Ymmärrän moderaattoreiden tarpeen puuttua tähän, muussa tapauksessa kaikki ketjut olisivat pian yhtä sillisalaattia, mutta eikö näissä tapauksissa voitaisi käyttää useammin toisinaan käytettyä toimintamallia eli moderaattorit erottaisivat tämän omaksi keskustelukseen mikäli näyttää siltä, että sille on sijansa?

Kokonaisuus huomioon ottaen moderaattoreiden työ saa minulta kiitosta! Toisinaan mielessä on pilkahdellut ajatus siitä, että olisi itsekin mukava päästä tutustumaan tähän puoleen palstan toiminnasta.

vlad.
 

wade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp ,Maple Leafs ,Blackburn Rovers
Peukut täältäkin moderaattoreille. Kyllähän Tunkki tai Naama-Mikot ym:t joutaa mennä. Lisäksi TEINIMEININKI!!! Ei mielestäni kuulu tälle palstalle. Teinit mellastakoon jossain ilves.comissa tai Jypht.fissä. Ainiin tuolla jälkimmäisessä se ei onnistu, kun koko palsta on paskana.
 

Stadin Esko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Viestin lähetti wade
Peukut täältäkin moderaattoreille. Kyllähän Tunkki tai Naama-Mikot ym:t joutaa mennä. Lisäksi TEINIMEININKI!!! Ei mielestäni kuulu tälle palstalle.

Samaa mieltä minäkin olen. Kysymys onkin siitä, että kirjoitusoikeuksia viedään ilman minkäänlaista syytä. Tunkkia tai hänen kirjoituksiaan en ole missään vaiheessa mitenkään puolustellut, ainoastaan mainitsin hänen nimensä Naama-Mikon tapauksen yhteydessä. TeiniX-meininki ei todellakaan kuulu tälle palstalle, mutta siitä huolimatta varoitus ennen potkuja voisi olla hyvä ratkaisu?

Tämä viesti ei ollut wade mitenkään osoitettu erityisemmin sinulle vaan ihan yleisesti Tunkkia ja hänen tekstejään on vedetty tässä ketjussa esiin.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Mitä vittua? Onko Tunkin kirjoitusoikeudet viety? Addressin paikka!

Täällä on erinomaisen hyvää moderointia ja käsittääkseni esimerkiksi tuplanickeihin ja "sama jätkä, uusi nicki" -tyyppisiin juttuihin liittyneitä oikeuksien poistamisia ei välttämättä julkaista. Miksi pitäisikään julkaista, että XXX sai kenkää, koska hän oli vanha tuttu YYY? Sehän oli saanut jo kenkää YYY:nä ja noiden esilletuominen toisi satavarmasti lisää uudelleenyrityksiä saitille. Turokin tajuaa kokeilla samaa, kun näkee että noinkin voi hei tehdä.

Mulla on ehdotus, jossa kukaan ei häviä: kylmät nickit poistetaan automaattisesti esim. kerran vuodessa. Eli jos on hankkinut kirjoitusoikeudet eikä ole niitä 12 kuukauteen (lyhyempikin aika kävisi) käyttänyt, niin vittuakos niitä pitämään? Sisääntulojonossa on varmasti hyviä tyyppejä, joilla on jotain relevanttia sanottavaa ja tuotavaa tänne.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Olen aktiivisena jäsenenä muutamalla kansainvälisellä musiikkiin liittyvällä palstalla, Roth Armyssä ja DDLR.com:issa. Pääsen kyseisillä palstoilla tarvittaessa trollaamaan ihan tarpeeksi oikein pornokuvien kanssa joten siitä tarpeestani pääsen suurimman osan toteuttamaan siellä - valitan, jos joku oikeasti kärsii lukuisista one-linereistani täälläkin Vapaan keskustelun puolella.

Itseäni ne kyllä huvittavat aika-ajoin, kihertelen kalsarit jalassa puisella tuolillani tai täällä duunin kahvitauolla hiukan pehmeämmällä istumavälineellä.

Taannoinen oma pelikieltoni josta oli juttua ihan Hesaria ja BBC:tä myöten ei ole enää mysteeri: kyseessä oli juutalaisten salaliitto.

Taas.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti JHag
Mulla on ehdotus, jossa kukaan ei häviä: kylmät nickit poistetaan automaattisesti esim. kerran vuodessa. Eli jos on hankkinut kirjoitusoikeudet eikä ole niitä 12 kuukauteen (lyhyempikin aika kävisi) käyttänyt, niin vittuakos niitä pitämään? Sisääntulojonossa on varmasti hyviä tyyppejä, joilla on jotain relevanttia sanottavaa ja tuotavaa tänne.
Pieni kysymys tästä: vievätkö nämä kylmät nickit tilaa, siis estävät uusien nickien sisään pääsyn? Olen siinä uskossa että eivät estä.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Stadin Esko
Kysymys onkin siitä, että kirjoitusoikeuksia viedään ilman minkäänlaista syytä. Tunkkia tai hänen kirjoituksiaan en ole missään vaiheessa mitenkään puolustellut, ainoastaan mainitsin hänen nimensä Naama-Mikon tapauksen yhteydessä.

Nyt kun jaksat rutista tuosta Naama-Mikon "tapauksesta", niin kävin ihan huvikseni katsomassa kaverin koko 28 viestiä sisältävän historian. Teepä sinä sama ja jos senkin jälkeen olet sitä mieltä, että karmaiseva vääryys on tapahtunut, niin ehkä joku toinen palsta voi olla sinullekin parempi paikka.

Itse olen erittäin tyytyväinen täällä vallitsevaan meininkiin kaikin puolin.
 

Stadin Esko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Viestin lähetti Snakster
Nyt kun jaksat rutista tuosta Naama-Mikon "tapauksesta", niin kävin ihan huvikseni katsomassa kaverin koko 28 viestiä sisältävän historian. Teepä sinä sama ja jos senkin jälkeen olet sitä mieltä, että karmaiseva vääryys on tapahtunut, niin ehkä joku toinen palsta voi olla sinullekin parempi paikka.

Jos kirjoitusoikeuksien poistamiseen liittyvät syyt ovat kyseisen kirjoittajan tuotosten tasossa, olisiko tästä kenties voitu mainita kirjoitusoikeuksien poiston yhteydessä? Sen sijaan että olisi mainittu jotain aiheeseen liittyvää, väitettiinkin epäsuorasti kyseistä kirjoittajaa Tunkiksi ja mahdollisesti sillä yritettiin perustella kirjoitusoikeuksien poistoa. Linkitänpä tähän huvin vuoksi pari viestiä Naama-Mikolta joiden perusteella jokainen voi itse tehdä päätelmänsä siitä, olisiko kyseisellä kirjoittajalla ollut potentiaalia kirjoittaa tänne hyväksytysti:

Onko esim. tämä tai tämä viesti niin heikkotasoinen, ettei potentiaalia ole riittävästi kirjoittaa tälle palstalle?

Tarkoituksenani ei ole mitenkään erityisesti nostaa juuri kyseistä tapausta esille, mutta koska se on uusimpia tapauksia, niin uskoisin Moderaattoreilla olevan syyt muistissa edelleen. Yhtä hyvin voisin tivata syitä esim. Mauno Ahosen kirjoitusoikeuksien menemiseen johtaneista syistä, mutta siitä on niin paljon enemmän aikaa, etten voi vaatia modetiimiltä täydellisiä selvityksiä asiaan liittyen.

Edit. Turha linkitellä niitä "heikompia" tuotoksia tänne, sillä niistä olisi varmasti varoitusten avulla päästy eroon. Potentiaali on tärkeintä? Mitähäh?
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ketään ei syrjitä

Pelisäännöt ovat selkeät ja kaikille samat. Nämä säännöt ovat myös helposti löydettävissä, joten kenelläkään ei pitäisi olla mitään valittamista. Jos joku trolli joskus tai joidenkin mielestä heittää hauskan jutun, ei se silti oikeuta rikkomaan sääntöjä. Ainakaan jatkuvasti. Eri vapauksia ei mielestäni voida myöntää kenellekkään, koska tuo on se tapa jolla mopo saadaan taatusti karkaamaan käsistä.

JA:ssa on ehdottomasti paras ja parhaiten hoidettu keskustelupalsta missä olen vieraillut.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti finnishninja
Pieni kysymys tästä: vievätkö nämä kylmät nickit tilaa, siis estävät uusien nickien sisään pääsyn? Olen siinä uskossa että eivät estä.

Mulla ei ole tietoa, mutta vaikka ne eivät estäisikään, niin mielestäni oikeuksien "käyttövelvollisuus" sinällään nostaisi kirjoitusoikeuksien arvoa ja niitä ei ehkä huvikseen haettaisi. Toinen mahdollisuus; veloitetaan kirjoitusoikeuksien hallinnasta 1e/kk eli vuositasolla huikeat 12e. Ennen tätä toimenpidettä kerrottaisiin, että nyt tää menee tällaiseksi, pois vaan ne joita ei kiinnosta. Jos jollekin euro kuussa on ehdottomasti liikaa tai periaatteellinen kysymys, niin goodbye vaan. Luultavasti sama hemmo ostaa Ilta-sanomat joka päivä ilman tunnontuskien häivääkään. Tai sitten paketillisen edamjuustoa, joka unohtuu jääkaappiin homehtumaan 5e:n hintalappu kääreessään.

Ja tässä kaikkein paras puoli; kertyneet hillot joko a) annettaisiin mulle tai b) arvottaisiin suuressa Jatkoajan lottokisassa kerran vuodessa jakoon kirjoittajien kesken tai c) niillä ostettaisiin bisseä ja makkaraa, joita tarjottaisiin Jatkoajan vuosikokouksessa tai muissa kekkereissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös