cleanhit kirjoitti:
Olisiko tämä hyvä sääntö: Jos loukkaantunut pelaaja häipyy koppiin tutkittavaksi niin se ei saa enää tulla takaisin peliin? Tällöin tuomari näkee aitiossa millaisesta vammasta on kyse. Vähenisi ainakin "pakeneminen" hymyä pidätellen koppiin "tutkimaan" pahaa vammaa!
Jotain tällaista olen itse miettinyt. Mikäli rangaistuksen kovenemisen syynä on nimenomaan pelaajan loukkaantuminen (esimerkkejä Espoosta tällä kaudella Sprukts, Kauppila & Ujcik), pelaajan pitää oikeasti olla loukkaantunut. Jokainen näistä kolmesta tapauksesta on yhtenäisiä, koska jokainen näistä kolmesta on pelannut jo samalla vitosen ylivoimalla sekä vitosen jäähyn peruste ei ole voinut olla mikään muu kuin vastustajan loukkaantuminen.
Itse ehdottaisin, että tuomari tätä vitonen vai kakkonen -juttua miettiessään menee kysymään vaihtoaitiosta/joukkueelta, kuinka pahasti pelaaja loukkaantui ja voiko hän palata otteluun. Mikäli vastaus on, että ei voi palata - suoraan vaan vitonen (tai OR, vaikka itse olen koko OR-mahdollisuutta vastaan). Mikäli taas boksista sanotaan, että saattaa palata, loukkaantumiseen vedoten ei vitosta voi tuomita. Ja mikäli vastaus olisi, että ei voi palata peliin, mutta pelaaja tulisikin nopeasti takaisin, tuomittaisiin kyseiselle pelaajalle 10 min käytösrangaistus ja päävalmentajalle OR. Tuolla saisi ainakin valmentajan kantamaan vastuun loukkaantumisen teeskentelystä, sanktiot olisivat selvät sekä säännöt mahdollistaisivat tällaisen tulkinnan. (OR:n voi sääntöjen mukaan tuomita toimihenkilölle, joka haittaa pelin johtamista - kympin voi tuomita filmaamisesta).
Nykykiekossa tällaisia tapauksia sattuu liian usein. Pelaajan telomisesta pitää tuomita kovia rangaistuksia, mutta vastustajan näyttelyn seurauksesta niitä ei saisi tulla.