Onko Martsalla loppunut raittius?
Ei viiniä lasketa.
Onko Martsalla loppunut raittius?
Onko Martsalla loppunut raittius?
Maj Karma luultavasti osasi nimeä valitessaan ennakoida tämä ongelman :)Tämä kai on ollut se Eppujen ikiaikainen ongelma. Silloin joskus ennen Eppujen monivuotista taukoa lehdissä oli usein juttuja bändistä ja aina miehet sitä valittelivat että joku asiaa tietämätön toimittaja tulee ja aloittaa kysymällä että "joo tota kukas teistä sitten on se Eppu?".
Jaan ym. Prof. Puckin ajatukset aika pitkälle. Eppu Normaali lakkasi jo liki 30 vuotta sitten olemasta erityisen kiinnostava ja tai ainakaan omaa genreään uudistava kokoonpano, mutta ammatillista kunnianhimoa orkassa on ollut kuitenkin niin paljon, että suomalaisissa rokkiympyröissä sillä erottuu vääjäämättä laumasta. On välttämättä arvostettava Pantse Syrjän koko lailla syvällistä perehtymistä sekä äänitystekniikkaan että omaan soittimeensa. Pantsen professionalismi ei ole ihan tyypillisin piirre, joka manserockin liepeillä touhunneesta väestä tulee mieleen. Mitä sanoituksiin tulee, niin aiemmin Mikko Saarelan ja myöhemmin Martti Syrjän riimittelynokkelointiosasto on parhaimmillaan ollut älyllisen viihdyttävää, mutta on siellä ollut myös aikamoista ankkalinnaa seassa. Jälkimmäisen tekstittäjän sielunmaisemakuvauksista moni on pitänyt, mutta minun korvaani nuo ovat olleet aina vähän latteita.Itse diggaan Epuissa ennenkaikkea muka-junttimaisesta sanoituksista, joissa on kuitenkin "kätkettynä" aika paljon viisauttakin. Mulle Syrjä menee sanoittajana lähes samaan kategoriaan Helismaan ja Junnu Vainion kanssa (muttei aivan..). Tai no, pari naksua liian pessimististä sanoitukset ovat omaan makuun, mutta kuitenkin.
Popeda on hiukan rokimpi, mutta häpeilemättömän junttia meininkiä, jota myös täytyy arvostaa, vaikken Popedaa ole koskaan juuri kuunnellutkaan!
Mustajärven laulutaidoista muistan Costello Hautamäen sanoneen kerran, että biiseihin on ihan turha laittaa mitään kunnianhimoisia nyansseja tai modulaatioita, kun Paten laulussa kaikki krumeluurit heitetään "sepelimyllystä" läpi. Toki tuossa oli varmasti paljon veljellistä huumoria mukana, mutta eiköhän Mustajärvi ole Popedassa aikalailla omien laulutaitojensa mukaisessa seurassa.Popeda on jonkinlainen luokkakantaisesti perityn ja omaksutun tyhmyyden sekä formaalisen oppimattomuuden ylistys. Jos Popedasta pitäisi kaivaa esiin jokin erityisen positiivinen piirre, niin varmaankin teeskentelemättömyys on sellainen. Epäilemättä rehellisen junttia ja umpityhmää settiä, johon ei ole eksynyt tekotaiteen eikä minkään muunkaan taiteen häivää edes vahingossa. Mustajärvellä on ollut kyllä hyvät lahjat laulajan hommiin. Hänellä olisi ollut edellytyksiä ottaa paljon haastavampaakin tavaraa haltuun.
Tuo pitää varmasti siltä osin paikkansa, että Mustajärvi on omaksunut sepelimyllymäisen lähestymistavan. Osuva ilmaisu Hautamäeltä kyllä. Arvelin ylempänä, että vähän enempäänkin olisi Patella ollut edellytyksiä.Mustajärven laulutaidoista muistan Costello Hautamäen sanoneen kerran, että biiseihin on ihan turha laittaa mitään kunnianhimoisia nyansseja tai modulaatioita, kun Paten laulussa kaikki krumeluurit heitetään "sepelimyllystä" läpi. Toki tuossa oli varmasti paljon veljellistä huumoria mukana, mutta eiköhän Mustajärvi ole Popedassa aikalailla omien laulutaitojensa mukaisessa seurassa.
Ihan vaan tuli mietittyä parhaita biisejä noilta, Popeda vei voiton.
Keikoilla Popeda viitsii kunnioittaa yleisöään, Eput eivät. DBTL:ssa nämä esiintyivät peräkkäin ja ero oli kuin yöllä ja päivällä. Popeda oli panostanut. Koko bändi oli soittokunnossa, halusivat tarjota maksaneille kunnon keikan.
Ja perään lisää samasta aiheesta, Suomi-ilmiö, alkaa parhaillaan.Yle Teemalta tulee parhaillaan joku dokumenttifilmi Epuista.