Henkka kirjoitti:
Oma mielipiteeni Crosbyn lopllisen päätymisen suhteen on se, että mies pääsee todelliseen jääkiekkokaupunkiin, joihin siis luetaan Kanadan jengit ja vain muutama harva USA:n jengi. Lähinnä ne NHL-joukkueet, jotka tulivat -67 laajennukssa mukaan. Jotenkin miehen haluaisi perinteiseen porukkaan, eikä mihinkään nykajan laajennuspaskatiimin. Detroit tietysti kelpaisi, tarvitaanhan Yzermanille pitkän tähtäimen korvaaja, johon Henrik Zetterberg ei tule ei-kanadalaisena ikinä riittämään. Mutta siihen tarvitaan onnea ja rutkasti.
Kaikki joukkueet, mitkä eivät ole tämän 90-luvun laajennuksen osallisia käyvät minulle. Joku Phoenix, Anaheim tai Nashville ei ikinä. Atlanta tosin kävisi, Kovalchuk-Crosby-Heatley...
Että USA:n todellisia kiekkokaupunkeja? Mitä niitä sitten on? Boston, New York ja Detroit ainakin. Uudemmista Minnesota kun sinne tuli joukkue tosiaan 1967. Philadelphia, St. Louis, Los Angeles ja Pittsburgh?
Mitenkäs Colorado? Sehän ei ole 90-luvun laajennusjoukkueita, siellä pelasi jo joskus 1970-luvulla Rockies. Lisäksi Colorado on oikeasti talviurheilu ja jääkiekkokaupunki, siitä osoituksena esim. Aspen ja Avalanchen aina täynnä ollut kotihalli Pepsi Center.
Perinteitäkin Coloradosta pikkuhiljaa alkaa löytymään; playoff-historia on melkoinen. Onko kolmesti jäänyt konferenssifinaalien ulkopuolelle ja aina venynyt vähintään 6. otteluun?
Lisäksi Avalanchella on rakentanut joukkueen täysin "omien" pelaajien varaan, kuten Hejduk, Tanguay, Sakic, Foote, Aebischer, Liles, Svatos ja Forsberg. Lisäksi pois on kaupattu sellaisia kuin Regehr, Miller, Deadmarsh...
En väitä, että Crosby olisi Avalanchelle yhtä suuri vahvistus kuin vaikkapa Phoenixille, mutta väitän, että jos puhutaan 90-luvun laajennusjoukkueista, Avalanchea ei niihin lasketa, vaikka joukkue tulikin liigaan 1995. Siis jos Phoenix Coyotes tuli 90-luvulla, niin tuli Colorado Avalanchekin. Mun mielestä Coloradon ei tarvitse yhtään hävetä kulttuuriaan, jos verrataan Philadelphiaan, St. Louisiin, Los Angelesiin tai Pittsburghiin. Ennemmin päinvastoin. Mun mielestä tuo yleisömäärä on hyvä mittari.
90-luvun joukkueissa on muitakin joukkueita, jotka on saatu toimimaan suht hyvin. San Josessa, Ottawassa ja Tampa Bayssa on kaikissa MONTA nuorta lupausta, jotka ovat jo täysiä pelimiehiä (LeCavalier, Havlat, Hannan, Richards, Hossa, Marleau...). Tampa Bay on hallitseva mestari, San Jose oli konferenssifinaaleissa. Ottawakin on ollut siellä. Anaheim ja Florida ovat olleet finaaleissakin jo. Minnesotakin on jo käynyt konferenssifinaaleissa.
Siis, jos katsotaan 90-luvulla tulleita joukkueita, jotka eivät ole saaneet vielä mitään aikaan, niin mun mielestä sille listalle kuuluu Nashville, Atlanta ja Columbus. Jotka on pelanneet 4-6 kautta. Voiko siltä ajalta odottaa suurtakin menestystä?
Sitten on nämä kaupunkeihin muuttaneet joukkueet, Coloradon ja Phoenixin lisäksi Dallas ja Carolina. Joista Colorado on voittanut kahdesti Stanley Cupin, Dallas kerran. Carolina on ollut finaaleissa.
Siis nykyajan laajennuspaskatiimiksi (tai muuttopaskatiimiksi) lasken tasan tarkkaan Phoenix Coyotesin.