Omalta osaltani voin sanoa, että VAR on mielestäni erinomainen lisä jalkapalloon ja sillä saadaan päivänselvät virheet jaräikeät tuomarivirheet pois. Syy miksi olen vahvasti VARin puolella on, että näin Bayern-kannattajana en ihan vieläkään ole päässyt vuoden 2017 Bayern-Real puolivälierässä tapahtuneiden virheiden yli ja, varsinkin mister Ronaldon kahdesta(!) ottelussa tapahtuneesta paitsiomaalista, jotka tuon toisen osaottelun ratkaisivat. Ei siis yksi, vaan kaksi(!) paitsiomaalia ja vieläpä selviä sellaisia. Tai selviä ihmisille, joilla on silmät ja sitä myöten näkökyky. Jos tuon ottelun tuomarit ovat enää operoineet tuon tason otteluissa, on systeemissä jotain aika pahasti vialla...inhimilliset virheet joo, niitä sattuu kaikille, mutta kaksi _päivänselvää_ tilannetta.
Itse olen helvetin tyytyväinen, jos ei enää ikinä tarvitse katso, kun joku Ronaldo painaa paitsiomaaleja tai ottelut ratkeavat räikeisiin tuomarivirheisiin, sanon ihan suoraan. Ei tuossakaan ole mitään järkeä, että tuollainen huikea ottelu ja ottelusarja (mitä tuo Bayernin ja Realin välinenki otatus oli) ratkaistaan, kun joku Rolle painaa parit paitsiomaalit ja aivan saatanan uninen linjuri, ei muka(!) noita tilanteita näe. En itse aivan ymmärrä, jotka pahoittavat mielensä, kun tuomiot vihelletään oikein ja by-the-book niin sanotusti. Nyt VAR iski päin Suomen kasvoja, ei auttanut vaikka Jolle oli ennen peliä vetänyt tukan niin taakse, kuin mahdollista. Selvä paitsio se oli, ei kahta sanaa. Oikein tuomittu. Toki pelaajat jo ehtivät juhlia, mutta suht nopeasti se katsottiin ja tehtiin oikea päätös --> paitsio --> ei maalia. Jolle ehti karjua maalia, mutta ei siinä kovin kauaa mennyt kun tieto paitsiosta tuli ja päätös tehtiin niin nopeasti, kuin pystyttiin. Ei sitä oikein tuotakaan nopeammin saa katsottua.
Osan mielestä mm. selvät paitsiomaalit tai jotkut Maradonan kaltaiset käsipallo maalit siis kuuluvat futikseen ja on täysin ok, jos niitä nähdään jatkossakin? Moni on nyt tätä mieltä, mutta mietitään sellainen skenaario, missä VARia ei olisi. Mitä jos Suomen turnaus päättyiskin Belgiaa vastaan siihen, kun 90minuutilla, joku Lukaku käsipalloilee pallon maaliin ja maali hyväksytään, kun ei ole VARia tai muita videovermeitä apuna. Kuinkahan moni sellaisessa tilanteessa vain toteaisi, että "noh, kuuluu peliin tällaiset sattumat ja tulkinnat ja hyvä peli oli". Veikkaanpa, että aika monella menisi kuppi ihan totaalisen nurin ja oltaisiin jo matkalla kivittämään pelin tuomarit, kun "saatanan uniset puusilmät" eivät näe ja siitä puhuttaisiin vuosia, miten Suomi koki karmea oikeusmurhan ja vaadittaisiin jotain systeemiä, että niin ei ikinä pääsisi käymään. Siis oikeasti, ne tuomarithan haukuttaisiin ihan ihmisarvottomiksi paskaläjiksi ja ihan pomminvarmasti vaadittaisiin jotain systeemiä, millä sellaiset virheet saataisiin pois.
Tuon tämän kuvitellun skenaarion vain esille, jotta joku pystyy ymmärtämään tuon minun näkökulmani ja tuohtumukseni, kun kannattamasi joukkue kokee suunnatonta vääryyttä. Tuollaista en halua enää ikinä nähdä. Jos Bayernilta sitten hylätään tulevaisuudessa isossa pelissä, joku tärkeä maalia, virheen tai rikkeen takia, niin so be it. Senkin kanssa olen sinut. Mutta tuollaisia räikeitä virheitä en itse halua nähdä ja sitten, että ne vielä ratkaisevat pelin? Ei todellakaan. Ja tämä nykyinen linja, kun on vielä ihan nopea ja tilanteet on äkkiä katsottu. TIlannehuone tekee nopean päätöksen, ilmoittaa mahdollisesti tuomarille, joka hölkkää kentän laidalle, katsoo tilanteen (menee max. 30sek) ja päätös tehty. Ja sitten se hyäv puoli on, että kun näitä tilanteita arvioidaan koko ajan. Heti maalin synnyn jälkeen aletaan tilannehuoneessa jo ns. "lennosta" arvioimaan, että saadaan tuomio nopeasti ulos. Toki voi olla, että täm tuntuu nopealta, kun itse on tullut katsottua lätkää ja Liigaa, missä nysvätään välillä joku 15min näiden tuomioiden kanssa
Toki voin sen verran sanoa, että ehkä tämä nykyinen systeemi on itsellekin hieman liian pitsinnypläystä ja siellä otetaan melkein jo housun etumuksen pullotuksestakin lähtien virheet pois. Touhu menee jo tosiaan aivan järjettömän tarkaksi. Mutta samalla on todettava, että tähän kysymykseenkään ei ole olemassa mitään välimallin vaihtoehtoja. Se on joko tai. Koska jos noita housun etumuksen pullotuksia sun muita otsakarvan verran paitsiotilanteita alettaisiin katsomaan sormien läpin, niin silloin on hyvä kysyä, että mihin se loppuu? Mihin se linja silloin vedetään?
Koska ne tilanteethan ovat silloin paitsioita ja jos niitä alettaisiin katsomaan sormien läpin, että saa olla otsakarvan verran paitsiossa tai esim 10cm verran, niin mihin se linjaveto vedetään? Mikä on se tulkinta? Sekö, että saa olla, vaikka 10cm verran paitsiossa, ja jos on yhtään sen yli, niin silloin on vasta paitsio? Eli se, kun on esim. sen housun etumuksen pullotuksen verran paitsiossa, niin sekö ei silloin ole muka paitsio tai sitä ei tuomita paitsioksi, vaikka se on paitsio? Jos noita alettaisiin noin katsomaan sormien läpi tai tulkitsemaan.
Eli ei ole mitään välimallin ratkaisu, vaan se on joko tai. Joko vedetään ilman VARria ja hyväksytään sen mukana tuomat virheet, tai sitten vedetään VARilla ja otetaan ihan kaikki tilanteet pois, koska se olisi jo aikamoista tulkintaa, että alettaisiin taivutteleemaan sääntöjä ja jotkut tilanteet otettaisiin pois ja toiset ei. Joko otetaan kaikki virheet pois tai koko VAR-systeemin voi vetää pois. Ja tällä hetkellä näistä saatavilla olevista vaihtoehdoista, olen itse VARin kannalla. Se on tällä hetkellä olevista vaihtoehdoista mielestäni paras vaihtoehto. Vaikka itseänikin hieman ärsyttää, kun jokainen etumuksen pullotus ja otsakarva otetan pois, niin hyväksyn sen ja tämä nykyinen systeemi on mielestäni paras ratkaisu.
Ymmärrä ja olen itsekin kehityksen kannalla, ja ei tämä nykyinen systeemikään täydellinen ole, sanottakoon sen verran. Ja itse olen täysin avoin muutoksiille ja kehitykselle. Eli jos jossain vaiheessa tulee joku parempi vaihtoehto ja parempi ratkaisu saataville, kuin VAR, niin olen täysin valmis ja avoin kuuntelemaan sen idean, oli se sitten mikä tahansa. Mutta nyt mennään näillä, nykyinen linja on ihan nolla-toleranssi, koska olisi aika moraalitonta ja löyhää alkaa tekemeään tulkintoja ja jättää jotain virheitä viheltämättä, koska joku pahoittaa mielensä, vaikka ne virheet videolla näkyvät. Olivat ne ratkaisut sitten mitä tahanssa kehityksen vuoksi ja, että peliä saataisiin kehitettyä, ilman että tapetaan tunnetta, mutta ollaan myös oikeudenmukaisia.
Toki on sanottava vielä se, että ei tässä(kään) asiassa kannattajia kannata kuunnella. Palloliitot, hommassa tiivistii mukana olevat, valmentajat ja ennen kaikkea pelaajat, ovat niitä ketä pitäisi kuunnella. Jos pelaajat ovat sitä mieltä, että VAR on paska systeemi ja se halutaan pois, ollaan valmiita hyväksymään ilman VARia tulevat mahdolliset oikeusmurhat, räikeät virheet, tulkinnat etc. etc. Niin silloin sen pitäisi olla OK kannattajillekin ja olisi ainakin itselleni, jos pelaajat niin haluavat. Hehän siellä itsensä laittavat likoon, treenaavat hullun lailla ja jos he ovat valmiita laskemaan sen varaan, että joku uninen linjuri nyt saattaa ratkaista pelin omalla räikellä virhellään tai käsittämättömällä puusilmäilyllään, niin sitten tehdään niin ja sen pitäisi olla kaikille ok.
Tulipa pitkä ja varmaan suurilta osin turha vuodatus ja voit onnitella itseäsi, jos jaksoit tämän paskan kahlata tänne saakka :)
Edit. typot