EM-kisat 2016 – selostajat ja media

  • 51 037
  • 297

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Onhan siellä studiossa ukkeleita.. selostaja keskittyköön selostamiseen .. kenellä pallo on ja mitä tapahtuu.. taktiikkojen puinnit sitten muille ja montako häkkiä joku teki liigassa x.

Minusta se on yksinomaan hyvä että selostajaltakin löytyy taustatietoa ja kapasiteettia analysoida lennosta joukkueiden taktiikkaa. Se luo omalla tavallaan hyvää fiilistä ja tuntumaa siitä että selostus on luotettavissa käsissä myös niiden välittömien tapahtumien osalta. Totta kai tuossa on myös kompastelun vaaransa, mutta se nyt on aina livetilanteessa, yhtä lailla kahdestaan operointi siellä kopissa saattaa tuottaa haasteita. Kukin tyylillään, Karhulle selvästi sopii se että on yksin äänessä.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tämä selostamaton vaihtoehto on aivan hemmetin hieno veto Yleltä. Aivan erilainen tunnelma katsoa pelejä, kun ei ole mitään kiljujaa häiritsemässä.

Varmaan tosin poistavat tämän vaihtoehdon, kun pian huomaavat, että selostajia ei tarvita mihinkään.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Karhu kommentoi peliä liikaa? Selostajan ei pidä puida taktiikoita?

Onhan tuo nyt taas suht mielenkiintoista. Eiköhän se jo ole mennyttä aikaa kun noissa kopeissa istui heppuja jotka eivät osanneet mitään avata. Lajissa kuin lajissa näitä tarvitaan. Koripallo, golf ja tennis tulevat heti mieleen lajeista joissa asiasta perillä olevan tai pelkkiä tapahtumia hokevan selostajan ero on todella iso. Lätkä taas on lähinnä tapahtumien toistoa. Futiksessa on kuitenkin ihan hyvin aikaa, jossa selostajakin voi avata muutakin kuin kenellä pallo juuri milloinkin on. Ja jos katsoja ei ihan koko aikaa tuijottele esim.puhelintaan niin kai itsekin jotain näkee.

Matti Härkönen välillä luennoi jopa liikaa, mutta hänen kohdallaan suurin ongelma on siinä etten vaan voi sietää Härkösen ääntä. Sille nyt ei oikein voi mitään.

Jos haluaa selostajan, joka on lahjakkaasti pihalla melkein kaikesta, niin Pepe Jürgens olisi oiva valinta. Ei pelkoa taktiikoista, eikä oikeista nimistä, eikä oikein mistään muustakaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä selostamaton vaihtoehto on aivan hemmetin hieno veto Yleltä. Aivan erilainen tunnelma katsoa pelejä, kun ei ole mitään kiljujaa häiritsemässä.
Olen nyt muutaman pelin katsonut ilman selostajaa ja pakko yhtyä mielipiteeseen. Itselläni ei ole mitään etenkään Härköstä vastaan, mutta on siinä fiilistä kun katselet matsia vain kentän ja yleisön äänet kuullen. Jää tilaa omille pohdinnoille pelin kulusta ja virtauksista. Tämän kun saisi vakiovaihtoehdoksi myös monen muunkin kanavan urheilutapahtumiin.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen nyt muutaman pelin katsonut ilman selostajaa ja pakko yhtyä mielipiteeseen. Itselläni ei ole mitään etenkään Härköstä vastaan, mutta on siinä fiilistä kun katselet matsia vain kentän ja yleisön äänet kuullen. Jää tilaa omille pohdinnoille pelin kulusta ja virtauksista. Tämän kun saisi vakiovaihtoehdoksi myös monen muunkin kanavan urheilutapahtumiin.

Tuo riippuu myös oikeasti paljon selostajasta. Joskus tuota toimintoa kaipaisi todella kipeästi, mutta sitten taas hyvien selostajien luoma ilmapiiri ja huomiot ovat erittäin mukavaa kuunneltavaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo riippuu myös oikeasti paljon selostajasta. Joskus tuota toimintoa kaipaisi todella kipeästi, mutta sitten taas hyvien selostajien luoma ilmapiiri ja huomiot ovat erittäin mukavaa kuunneltavaa.
Ihan totta kyllä. Pakko myöntää, että olen myös jokaisen pelin maalikoosteet käynyt katsomassa YLE:n sivuilta kuullakseni selostajien reagoinnit maaleihin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Hyvin on Yle aloittanut nämä kisat. Matti Härkönen selostajista suosikkini ja kommentaattoreista paras on Litti.

Litmasesta puheen olleen, niin tuo hänen tapansa lisätä monen nimen loppuun i-kirjain tuo erehdyttävästi mieleen JJ Lehdon kommentoinnit formuloissa. Jykällä oli sama tapa; Öövaini, Vrentseeni, Ralffi Shuumaheri jne. Minua tuo Kuninkaan "i-fetissi" ei häiritse yhtään vaan se on ihan hauska pikkuseikka.

Harmillista, että Antti Pohja ei ole näissä kisoissa kommentaattorina. Minusta Pohja avasi loistavasti pelin taktista puolta viime MM-kisoissa ja EM-karsinnoissa opittuaan tiivistämään kommenttinsa.

En ihan ensikuulemalta vakuuttunut hänestä tuon tv-debyytin(?) perusteella, mutta jokaisella meista on joskus ensiesiintymisemme.
Eilinen peli ei ollut Haapalan debyytti TV-selostajana, sillä häntä kuultiin jo Brasilian EM-futisten aikaan. Toki Haapala on selostanut enimmäkseen radion puolella eli telkkari on vähän tuntemattomampi paikka hänelle.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Toivottavasti Erkka Lehtola ei tänään ole studiossa Saksan peliä varten, vaan valmistautuu vaikkapa Messin fanipaita päällä manolojen oman turnauksen yöpeleihin siellä meren toisella puolen. Toki olisin halunnut nähdä Erkan ilmeen pari vuotta sitten kun Götze painoi pallon maaliin.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Raimo Häyrinen takas kehiin. Siinä ei tarvii miettiä, miten peli menee. Litmanen on hyvä kommentaattori.
 

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Tero Karhuhan omaa itsekin pelaajataustaa ihan suomen pääsarjatasolta asti, joten lajiymmärrystä riittänee ihan hyvin. Ilmeisesti mies itse haluaa toimia seka selostajana, että asiantuntijana samaan aikaan, koska kaikilla muilla selostajilla on ollut joku kommentaattori mukana.

Tuo lienee maailmanlaajuisestikin vissiin aika harvinaista, että ex-ammattifutajaa siirtyy uransa jälkeen selostushommiin. Monitoimimies. Eikä ärrävikakaan haittaa lainkaan.
 

Dorian Gray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johdossa oleva joukkue
Siirrän tänne, ettei mene valitukseksi tuolla oikeasti tärkeässä ketjussa.

Olen monesti miettinytkin, että Terllo Karllhun kaltainen fiksun ja innostuneen oloinen nuori mies voisi saavuttaa vaikka mitä, paitsi tietenkään paikkaa missään työssä, mikä perustuu puhumiseen suurelle yleisölle. Mutta kiva että Karllhu on päässyt tekemään rakastamaansa asiaa

T: itsekin äshävikainen

Selitätkö vielä, miksi tämän ei pitäisi olla sallittua?
 
Olen nyt muutaman pelin katsonut ilman selostajaa ja pakko yhtyä mielipiteeseen. Itselläni ei ole mitään etenkään Härköstä vastaan, mutta on siinä fiilistä kun katselet matsia vain kentän ja yleisön äänet kuullen. Jää tilaa omille pohdinnoille pelin kulusta ja virtauksista.

Minusta on mukava tietää, minkä nimisellä pelaajalla peliväline milloinkin on. Jossain NHL:n tai NBA:n finaaleissa tiedän sen yleensä ilman selostustakin mutta 24 joukkueen EM-kisoissa moinen ei ihan onnistu.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Mua ei ärsytä koko kisatiimissä kukaan. Onhan nuo ES-jonneananastukat aikuisilla miehillä todella huvittavan näköisiä, mutta tuo vain lisää huumoria lähetykseen. Selostajat ovat riittävän hyviä ja asiantuntijat osaavat asiansa. Olisi joskus jääkiekossakin vastaava tilanne.

Litti on ollut liekeissä ja pieni vittuileva huumori sopii täydellisesti lähetykseen.
 

Myyräasema

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Panthers
Oletko aivan varma, ettei sinulla ole jonkinnäköistä aivovammaa? Minä ainakin kuulin ja ymmärsin hänen puheensa varsin hyvin.
En tietenkään voi olla varma, en minä koko ajan voi testeissä juosta. Mutta ässävika minulla ainakin on, ja sen takia pyrin pitämään turpani kiinni suuren yleisön edessä. Ei kenenkään pitäisi joutua kuuntelemaan minun sihinääni tai Karllhun kurluttamista.
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko muilla sellaista ongelmaa, että digiboksista ei löydy sitä "englanti"-äänivaihtoehtoa eli stadionääniä? Canal Digitalin satelliittiboksi käytössä, ja äänivalikko tarjoaa vain suomen ja ruotsin.
 

sinikettu

Jäsen
En tietenkään voi olla varma, en minä koko ajan voi testeissä juosta. Mutta ässävika minulla ainakin on, ja sen takia pyrin pitämään turpani kiinni suuren yleisön edessä. Ei kenenkään pitäisi joutua kuuntelemaan minun sihinääni tai Karllhun kurluttamista.
Karhu on ihan hyvä selostaja. Itseäni ei ärrävika häiritse lainkaan. Ei ilmeisesti Tarja Halostakaan tai Suomen kansaa sen kummemmin hetkauttanut, vaikka ässävian poikasta sielläkin suuntaa on, kun presidentiksi asti on päätynyt.

Sinulla on ehkä vähän epäterve suhtautuminen ihmisten vaivoihin tai epätäydellisyyksiin, jotka näkyvät tai kuuluvat ulospäin.
 

Myyräasema

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Panthers
Karhu on ihan hyvä selostaja. Itseäni ei ärrävika häiritse lainkaan. Ei ilmeisesti Tarja Halostakaan tai Suomen kansaa sen kummemmin hetkauttanut, vaikka ässävian poikasta sielläkin suuntaa on, kun presidentiksi asti on päätynyt.
Presidentin työ on todella paljon muutakin kuin pelkkää kansalle puhumista. En edes muista suurimman osan presidenteistä puhetyylejä, mutta poliittiset teot (tai tekemättä jättämiset) sitäkin paremmin. Urheiluselostajan kohdalla taas ensimmäisenä tulee mieleen puhetyyli, sillä heidän työnsä on varmaan 70 prosenttisesti pelkkää puhumista. Mielummin kuuntelen oikeaa ja tervettä ihmistä, aivan kuten mielummin kuljen näkevän kuin sokean bussikuskin kyydillä.


Sinulla on ehkä vähän epäterve suhtautuminen ihmisten vaivoihin tai epätäydellisyyksiin, jotka näkyvät tai kuuluvat ulospäin.
Ja tervettä on vihjailla toisen ihmisen aivovammalla? Okei... Mutta tämä tästä, turha näistä mielipidekysymyksistä on vääntää.
 

sinikettu

Jäsen
Ja tervettä on vihjailla toisen ihmisen aivovammalla? Okei... Mutta tämä tästä, turha näistä mielipidekysymyksistä on vääntää.
Aivovamma-kommentti oli pelkkä samanlainen provokaatio kuin sinulla tuo väite, ettei Karhu osaa puhua. Pidättäydyn kuitenkin tuon lainaamasikommentin takana. Minusta on hienoa, ettei ärrävika ole estänyt selostajajantoimeen pyrkimistä. Vastaavanlaisten asioiden peittely tai häpeäminen eivät missään tapauksessa ole psyykkistä hyvinvointia edistäviä tapauksia. Siitä on usein huomattavaa haittaa esimerkiksi itsetunnon ja realistiselle minäkuvan kehittymiselle. Se ei ole mielipide, vaan fakta.
 
Viimeksi muokattu:

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Hienosti on YLE aloittanut kisat ja ei tuosta paljon miinusta kehtaa antaa. Studio on kattava ja laadukas, selostajat nyt toistaiseksi selostaneet ihan mukavasti ja erittäin tervetullut lisä tuo pelin saaminen ilman selostusta.

Karhu on ihan hyvä selostaja ja ärräviat yms ei haittaa lainkaan, mutta jotenkin nyt alkanut ärsyttää tuo jatkuva selostaminen siitä, mitä kentällä pitäisi tehdä. Tuntuu, että katsoisi peliä, missä itse kommentoi katsojana jatkuvasti peliä, vaikka pitäisi selostaa tapahtumia ja siihen lisäksi sitten heittää jotain pikkukivaa näkemystä ja taktiikoita. Miksei se ole valmentaja kun kerran tietää jatkuvasti mitä pitäisi tehdä kentällä ja mitä pelaajat tekee väärin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Miksei se ole valmentaja kun kerran tietää jatkuvasti mitä pitäisi tehdä kentällä ja mitä pelaajat tekee väärin.
Siksei, kun se on urheiluselostaja, jolla on pelaajatausta pääsarjatasolla. Se ei ole valmentaja (tai mistä tiedän, vaikka olisikin), jolla on pelaajatausta.
 

Dorian Gray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johdossa oleva joukkue
Koska hän ei osaa puhua.

Hän ihan ilmiselvästi osaa puhua.

Se, että kaikkien pitäisi tuottaa kaikki äänteet täsmälleen samalla tavalla, on vähän 1930-lukulainen ajatus, josta on onneksi jo melkein kasvettu ulos.

Asia erikseen on tietenkin se, että jokaisella on oikeus raivostua ihan mistä haluaa. Esimerkiksi mä en ole koskaan oikein tykännyt Hannu-Pekka Hännisen selostuksista, koska mun mielestä Hannu-Pekka on aika tyhmä nimi
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Hienosti on YLE aloittanut kisat ja ei tuosta paljon miinusta kehtaa antaa. Studio on kattava ja laadukas, selostajat nyt toistaiseksi selostaneet ihan mukavasti ja erittäin tervetullut lisä tuo pelin saaminen ilman selostusta.

En voi sille mitään, mutta viikonloppuna studio-osuuksia katsellessani mietin, millaisia lähetysiä MTV näistä tekisi.

Karhusta huomaa, ettei hän ole oikea selostaja, vaan ylienerginen fanipoika. Ylen studio-osuudet ovat niin kattavia, etten minä kaipaa selostajaa ja asiantuntijaa koko pelin ajan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös