Elon Musk – visionääri vai tosielämän Bond-pahis?

• 16 861
  • 145

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kuten toiselle kirjoittajalle jo vastasin, en pidä Trumpia tai Muskia fasisteina. Bolton on myöhemmin asiaa pohdittuaan tullut siihen tulokseen, että ollakseen fasisti, Trumpilla pitäisi olla aate, ohjelma ja filosofia fasismista. Tätä Boltonin mukaan Trumpilla ei ole ja samaa sanon itse Muskista.

Sen sijaan, että keskustellaan onko Musk tai Trump fasisti - mikä voi hyvin olla Muskin eleen tavoite - tulisi keskustella siitä, millaisia vaaroja Musk ja Trump aiheuttavat USA:lle, Euroopalle ja maailmalle. Tämä oli muuten Boltonin ydin hänen Trumpia käsitelleissä haastatteluissaan.
Onko sillä väliä onko Trump fasisti tai ei jos hän toimii kuin fasisti ja käyttää hyväkseen tai on fasistien hyväksikäyttämänä? Siis saavuttaakseen omat tavoitteensa, tai jos henkilökohtaiset tavoitteet ovat yhteneväisiä heidän kanssaan?

Jos kyseessä ei ollut natsitervehdys vaan pelkästään joku "socially awkward" juttu niin ainakin äärioikeistossa se on tulkittu väärin.

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu

Pari olutta vaan ottanu, niin pistäähän se silmät pyörimään.

Tuo nyt oli sen tason paskaa tuo "juttu". Jos katselee sen videon, niin jo ensimmäisellä katsomisella huomaa, että ihan jokaisen paikallaolijan silmät pyörii samalla lailla. Väkeä kulkee ja hälinää on. Ihan jokaisesta pätkästä ei tarvitsisi yrittää löytää jotain.

Että silleen...

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen

Pari olutta vaan ottanu, niin pistäähän se silmät pyörimään.

Katsoin tuota eilen livehetkessä ja meinasin tänne huudella jotain, että kohta pyörtyy tms. Näytti kyllä sen verran sekavalta omaan silmääni. Ehkä keskityin tuossa hetkessä vain Muskiin liiaksi.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Onko sillä väliä onko Trump fasisti tai ei jos hän toimii kuin fasisti ja käyttää hyväkseen tai on fasistien hyväksikäyttämänä? Siis saavuttaakseen omat tavoitteensa, tai jos henkilökohtaiset tavoitteet ovat yhteneväisiä heidän kanssaan?

Voit parhaiten vastata kysymykseesi itse koska sinullahan on fasisti jo valmiina.

Itse en pidä Trumpia ainakaan vielä mm. Boltoninkaan määrittelyjen vuoksi fasistina. Se että ihminen on rikollinen ja luonteeltaan alhainen ja armahtaa valtaan päästyään rikollisia tai kehottaa rikollisia vallassa ollessaan toimimaan, ei ole sama kuin fasisti tai toimi kuten fasisti.

Trumpin käsiä kehotan seuraamaan suun sijasta. Sama pätee Muskiin. En ole luottavainen, mutta katsotaan.

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Olisiko paikallaan että joku toimittaja kysyy Muskilta mikä juttu tää hänen kädenheilautuksensa oli? Käsittämätöntä on nämä Elonin kädet ja Melanien hattujutut mitä spekuloidaan ja tulkitaan.

Ei voi kuin viestistä toiseen ihmetellä, miten opettaja voi olla näin kujalla. Tai no, opettajahan se Jouko Pihokin oli. Koska Muskin vastaushan on taattua totuutta, eikö?

Muskilta on jo kysytty, "oliko natsitervehdys, mitä, hä?" ja hän luonnollisesti kieltää asian, se on näiden temppujen koko juoni ja tarkoitus. Nämä koirapillit ovat omalle yleisölle tarkoitettuja silmäniskuja ja johan natsit ympäri maailman ovat ejakuloineet riemunsa pitkin nettiä. Tämä nyt ei ollut mikään hienostunut koirapilli, enemmänkin palosireeni. Joidenkin kallon läpi sekään ei valitettavasti pääse.

Periaate ja tarkoitus on samankaltainen, kuin Putinin hybriditoimissa ja palkkamurhissa ympäri maailmaa: tekijä haluaa, että ihmiset tietävät tekijän ja tarkoituksen. Muille voi aina kieltää asian. Samaan kastiin tämä menee kuin Trumpin "fine people... on both sides" ja "stand down and stand by".

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
En ole koskaan tykännyt Muskista. Äijä on aina olemukseltaan niin luotaantyöntävä ja muutenkin aivan perseestä kaikkine lausuntoineen mutta natsiko hän nyt on tällä kertaa? Päätti tulla natsikaapista tuossa kohtaa ison yleisön edessä? Kuulostaa hyvin kummalliselta.

Jos yhtään lähemmin tutustut miehen historiaan ja varsinkin Twitter-viestintään, tapauksessa ei ole mitään muuta kummallista kuin se, kuinka munalla kehtasi nyt kainaloa tuulettaa. Kokee varmaan olevansa minkään seurausten yläpuolella, mikä pelkäänpä olevan totta.

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ei voi kuin viestistä toiseen ihmetellä, miten opettaja voi olla näin kujalla. Tai no, opettajahan se Jouko Pihokin oli. Koska Muskin vastaushan on taattua totuutta, eikö?

Muskilta on jo kysytty, "oliko natsitervehdys, mitä, hä?" ja hän luonnollisesti kieltää asian, se on näiden temppujen koko juoni ja tarkoitus. Nämä koirapillit ovat omalle yleisölle tarkoitettuja silmäniskuja ja johan natsit ympäri maailman ovat ejakuloineet riemunsa pitkin nettiä.

Voin olla joissain asioissa pihalla mutta tuskin tässä.

Kerrohan Trumpin hallinnon tavoitteista/ohjelmasta missä on pieniäkään merkkejä natsismista/fasismista. Kaikkia ihmisryhmiä pyritään kohtelemaan tasavertaisesti ilman DEI-hommia tai muita. Erikseenhän näitä ihmisryhmiä kiiteltiin Trumpin puheessa tummaihoisista ja latinoista lähtien.

Missä toimissa tässä nyt natseillaan? En ole fanipoika kummankaan, Trumpin tai Muskin mutta ihan konkreettisesti haluan kuulla näkemyksesi missä mennään tasa-arvon vastaisesti?

Positiivinen diskriminaatio ja DEI-ohjelma taas eivät ole tasa-arvoa nähneetkään. Mahdollisuuksien tasa-arvoa kannatan mutta en lopputulosten tasa-arvoa kuten Sarasvuokin jossain ohjelmassa viime viikolla korosti.

Moonshine Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olisiko paikallaan että joku toimittaja kysyy Muskilta mikä juttu tää hänen kädenheilautuksensa oli? Käsittämätöntä on nämä Elonin kädet ja Melanien hattujutut mitä spekuloidaan ja tulkitaan.
Ei tuossa mitään tulkintaa tarvita tai varsinkaan Muskilta mitään kysellä. Niin tyylipuhdas natsitervehdys kuin olla ja voi, aivan naurettavaa että tässä totuudenjälkeisessä ajassa tällasestakin pitää käydä jotain "no voitko olla varma" -tason vääntöjä. Melanien hatun osalta en kyllä tiedä eikä rehellisesti sanottuna kiinnostakaan.

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Otappa katsastukseen Project 2025 ja lue vaikka pari sivua.

Olen tutustunut pintapuolisesti. Ehkä vasemmistoliberaalinen silmä lukee tuota eri tavoin kuin minä.

Radikaali: Kyllä
Natsismia: ei

Kannattaa tutustua mitä natsismi/fasismi todellisuudessa olivat.

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Voit parhaiten vastata kysymykseesi itse koska sinullahan on fasisti jo valmiina.

Itse en pidä Trumpia ainakaan vielä mm. Boltoninkaan määrittelyjen vuoksi fasistina. Se että ihminen on rikollinen ja luonteeltaan alhainen ja armahtaa valtaan päästyään rikollisia tai kehottaa rikollisia vallassa ollessaan toimimaan, ei ole sama kuin fasisti tai toimi kuten fasisti.

Trumpin käsiä kehotan seuraamaan suun sijasta. Sama pätee Muskiin. En ole luottavainen, mutta katsotaan.

USA:n (mahdollinen/nouseva) fasismi ei ole hiilikopio natsi-Saksasta, Mussolinin Italiasta, Francon Espanjasta, tms. Siinä tulee olemaan sen omat piirteet ja sitä myötä myös määritelmät elää. Trumpin ja lähipiirin valtafantasiat ovat mielestäni hyvinkin fasistisia. Tälle kierrokselle on valikoitunut entistä hurjempaa porukkaa hännystelemään Trumpia verrattuna aiempaan kauteen. Minusta se jo alleviivaa mihin suuntaan USA on muuttumassa ja mihin suuntaan Trump itse haluaa sitä viedä.

Moonshine Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olen tutustunut pintapuolisesti. Ehkä vasemmistoliberaalinen silmä lukee tuota eri tavoin kuin minä.

Radikaali: Kyllä
Natsismia: ei

Kannattaa tutustua mitä natsismi/fasismi todellisuudessa olivat.
Menee semantiikaksi, mutta natsi/fasisti-sanaa käytetään nykyään yleisesti ottaen merkitsemään henkilöä, joka kannattaa tai edistää radikaalia oikeistokonservatiivista politiikkaa. Ei siihen vaadita mitään NSDAP:n jäsenkirjaa. Tästä voi toki olla eri mieltä että onko moinen järkevää, mutta näin se kieli elää ja merkityssisällöt laajenevat ja muuttuvat. Joka tapauksessa, oikeistokonservatiivista radikalismiahan tuo Project 2025 on - samaan hengenvetoon on toki myös todettava, että se ei ole Trumpin hallinnon poliittinen ohjelma.

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos on ikinä nähnyt ihmisen käyttävän essoja niin… heh. Tai no ketamiini kai se Muskin valinta myös.
Muskin itsensä mukaan ketamiini auttaa häntä hallitsemaan masennusta muistuttavaa "negatiivista kemiallista tilaa". (HS)
Meillä päin sitä kutsutaan viekkareiksi.

Alejandro

Jäsen
En ole koskaan tykännyt Muskista. Äijä on aina olemukseltaan niin luotaantyöntävä ja muutenkin aivan perseestä kaikkine lausuntoineen mutta natsiko hän nyt on tällä kertaa? Päätti tulla natsikaapista tuossa kohtaa ison yleisön edessä? Kuulostaa hyvin kummalliselta.

Omaan silmään tuo käsiele oli jotenkin sen oloinen, että hemmetin kömpelö ”my heart goes to all of you”-tehostus meni nyt vain jokseenkin perseelleen.

Eikö muutenkin tämä ainainen saman natsikortin pelaaminen ala olla vähän kulunut juttu, kun yritetään saada mustia pilviä väkisin jonkun henkilön ylle? Toki Musk oli tässä(kin) yksinkertaisesti vaan hemmetin tyhmä.
Hienoa, tännehän oli jo valmiiksi kirjoitettu omat mietteeni. En sinällään ihmettele kohua, koska Musk on niin paljon tunteita herättävä henkilö. Toki sitä väkisinkin miettii, että mitä jos vaikka Biden olisi tehdyt samanlaisen tempun, niin minkäköhänlainen sirkus olisi käynnissä. Varmastikin MAGA-leiri haukkuisi natsiksi.

Pistäisin kömpelyyden piikkiin. Vaikka Musk onkin ihan pelle.

(1)
  • Tykkää
Reactions: DrE

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Voin olla joissain asioissa pihalla mutta tuskin tässä.

Kerrohan Trumpin hallinnon tavoitteista/ohjelmasta missä on pieniäkään merkkejä natsismista/fasismista. Kaikkia ihmisryhmiä pyritään kohtelemaan tasavertaisesti ilman DEI-hommia tai muita. Erikseenhän näitä ihmisryhmiä kiiteltiin Trumpin puheessa tummaihoisista ja latinoista lähtien.

Ja uskot Mr. totuuden sanaan? Herttaista, sanoisin, ellei olisi niin masentavaa. Milloin tuo nyt olisi paskaa puhunut.

Missä toimissa tässä nyt natseillaan? En ole fanipoika kummankaan, Trumpin tai Muskin mutta ihan konkreettisesti haluan kuulla näkemyksesi missä mennään tasa-arvon vastaisesti?

Siinä videolla, jos oikein silmää siristät, saatat nähdä melko ponnekkaan kainalon tuuletuksen. Jopa pariin kertaan.

Tuolta voit vaikka lukea "juutalaisten vihasta valkoisia kohtaan" ja flirttailusta "valkoisten kansanmurhan" kanssa. Ketä ne valkoiset sitten ovatkaan. Ja lisää löytyy jos jaksat Muskin historiaa penkoa. Linkkasin jo tänään videon, missä tuohon perehdytään enemmän. Kuin myös siihen, miten natsit ja äärioikeisto ympäri maailman on asiaan reagoinut. Jostain syystä siellä päässä ei ollut niin paljon epäileviä Tuomaita asian suhteen. Wonder why...

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Menee semantiikaksi, mutta natsi/fasisti-sanaa käytetään nykyään yleisesti ottaen merkitsemään henkilöä, joka kannattaa tai edistää radikaalia oikeistokonservatiivista politiikkaa.

Minäkin miellän itseni oikeistokonservatiiviksi arvoiltani ihan kirkkain mielin enkä sitä ollenkaan häpeä tai peittele. Talousajattelultani toki liberaali. Suomessa äänestän kokoomusta tai keskustaa. Persuja en missään nimessä.

Onpa kummalliseksi maailma mennyt jos jo ollaan natsismin porteilla. Radikaalin rajasta en sitten osaa sanoa.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Olenko minä sanonut että Trump tai Musk ovat fasisteja? Vai mikä tämä juttu nyt on, että minulla on fasisti valmiina? Kysyin vain onko sillä merkitystä onko joku fasisti jos hän kuitenkin toimii tavoilla jotka eivät olennaisesti eroa fasistin toimista? Siis armahdetaan ihmisiä jotka pyrkivät väkivaltaiseen vallankumoukseen ja kävivät laillista järjestystä vastaan tavalla jossa kuoli ja loukkaantui lukuisia poliiseja. Pelkästään sen takia että he olivat omia kannattajia. En usko että Musk on natsi vaikka mielestäni hän tekikin natsitervehdyksen ja ainakin "flirttailee" ideologian laitamilla.

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Pelkästään sen takia että he olivat omia kannattajia. En usko että Musk on natsi vaikka mielestäni hän tekikin natsitervehdyksen ja ainakin "flirttailee" ideologian laitamilla.

Tämä armahdus oli paha huti Trumpilta ja tällä hän liehittelee tietenkin oman äärilaitansa kannattajia. Tuo flirttailu on varmasti juuri sitä mihin Trump/Musk tahallaan pyrkivät. Onhan sitä nähty meillä Suomessakin.

Silti ollaan vielä fasisteista/natseista kaukana.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olenko minä sanonut että Trump tai Musk ovat fasisteja? Vai mikä tämä juttu nyt on, että minulla on fasisti valmiina? Kysyin vain onko sillä merkitystä onko joku fasisti jos hän kuitenkin toimii tavoilla jotka eivät olennaisesti eroa fasistin toimista?

Vastasinkin jo. Ei tuo riitä fasistin tai USA:n fasismin määritelmäksi.

USA:n (mahdollinen/nouseva) fasismi ei ole hiilikopio natsi-Saksasta, Mussolinin Italiasta, Francon Espanjasta, tms. Siinä tulee olemaan sen omat piirteet ja sitä myötä myös määritelmät elää. Trumpin ja lähipiirin valtafantasiat ovat mielestäni hyvinkin fasistisia. Tälle kierrokselle on valikoitunut entistä hurjempaa porukkaa hännystelemään Trumpia verrattuna aiempaan kauteen. Minusta se jo alleviivaa mihin suuntaan USA on muuttumassa ja mihin suuntaan Trump itse haluaa sitä viedä.

Luulen, että yhteinen näkemys valtaosalla oikealta vasemmalle ja konservatiiveista liberaaleihin on se, että USA:n kehitystä tulee seurata, mutta USA:n tietä ei ole vielä lukittu.

Tulevaisuuden takia toivon, että laita- ja äärvasemmisto muistaa oman historiansa. Fasismista huuteleminen oli vuosikymmeniä sitten hyvin tyypillistä Euroopassa ja mm. Etelä-Amerikassa. Erityisesti "vapautusliikkeiden" aseelliset siivet kertoivat kukistavansa maansa fasistisen johdon ja haukkuivat lähes kaikkia muita paitsi itseään fasisteiksi. Tämä esti maltillisempia voimia liittymästä mukaan.

Lopputulos on tiedossa. Fasisminvastaisella retoriikalla puhtaina "vääräuskoisista" pidetyt militaristiset liikkeet veivät useissa maissa voiton. Ja pystyttivät oman, vielä hirveämmän hallintonsa moneen maahan.

Olennaista ei ole Trumpin ja/tai Muskin näkeminen fasisteiksi. Olennaista on ymmärtää, että tämä kaksikko voi olla oikeasti vaarallinen. Jos näin käy - joku voisi sanoa kun - meillä tarvitaan erittäin laajaa liittoa puolustamaan Eurooppaa ja demokratiaa.

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Muskilla tuntuu olevan halu trollata tavalla tai toisella "poliittisia vastustajiaan", joten olisiko tuossa eleessä todellakin ollut vähän tietoista kaksoisviestintää? Noh, vain Elon itse tietää. Ehkä vähän päässä sumeni myös, kun multimiljardööri pääsi seisomaan USA-sinetillä varustetun pöntön taakse ja pystyi näkemään itsensä siinä "maailman johtajana". Sisäinen pikkupoika ihan innostui ja huumaantui ajatuksesta yksinvaltiudesta.

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Tuo nyt oli sen tason paskaa tuo "juttu". Jos katselee sen videon, niin jo ensimmäisellä katsomisella huomaa, että ihan jokaisen paikallaolijan silmät pyörii samalla lailla. Väkeä kulkee ja hälinää on. Ihan jokaisesta pätkästä ei tarvitsisi yrittää löytää jotain.

Että silleen...
Menenköhän sarkasmimiinaan, mutta etkö todella näe silmistä kuin poissaoleva hän on?

TheSirPena

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pentti Matikainen
Muskilla tuntuu olevan halu trollata tavalla tai toisella "poliittisia vastustajiaan", joten olisiko tuossa eleessä todellakin ollut vähän tietoista kaksoisviestintää? Noh, vain Elon itse tietää. Ehkä vähän päässä sumeni myös, kun multimiljardööri pääsi seisomaan USA-sinetillä varustetun pöntön taakse ja pystyi näkemään itsensä siinä "maailman johtajana". Sisäinen pikkupoika ihan innostui ja huumaantui ajatuksesta yksinvaltiudesta.
Taisi olla huumaantunut vähän jostain muustakin, enkä sano tätä edes vitsillä. Janarin silmäthän pyöri kuin hedelmäpelissä. Itse en toki tuomitse! Ja olihan tuo eilinen tilaisuus sellaista sirkusta, jossa on jopa suotavaa olla doupeissa.

edi: Olen näköjään viestitolkulla myöhässä..

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Taisi olla huumaantunut vähän jostain muustakin, enkä sano tätä edes vitsillä. Janarin silmäthän pyöri kuin hedelmäpelissä. Itse en toki tuomitse! Ja olihan tuo eilinen tilaisuus sellaista sirkusta, jossa on jopa suotavaa olla doupeissa.

Tietyistä huumeistahan tuossa taisi olla kyse. Lisäksi kannattaa muistaa, että Muskilla on ketamiini-resepti.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy