En osaa pitää Elokapinaa ensisijaisilta vaikutuksiltaan mitenkään vaarallisena tai kovin haitallisena, vaikka ymmärrettävästi aiheuttamansa liikennehäiriöt ottaa ihmisiä aivoon. En pidä heidän taktiikkaansa tuolta osin hyvänä, mutta valtava kunnioitus toistuvasta selväsanaisesta väkivallasta irtisanoutumisesta. Jokaiselle mielenosoittajalle on selvää, että Elokapina on väkivallaton liike joka ei hyväksy edes "vastustajiinsa" kohdistuvaa väkivaltaa missään muodossa. Tuo on minusta aidosti hienoa.
Elokapinan haitat todella tulevat minun nähdäkseni muuta kautta. Tilanteessa, jossa ilmastotoimien tarpeet on vihdoin yleisesti tunnustettu ja kansan keskuudessa sekä yli puoluerajojen on viimein alkanut syntyä talkoohenkeä, luodaan täysin epätieteelliseen "mulla on paha olo" -tyyppiseen meuhkaamiseen perustuvaa vastakkainasettelua tarpeettomasti. Voisi sanoa, että Elokapina on meillä ainakin viisi vuotta myöhässä, jos positiivisia vaikutuksia sen toiminnasta kaipaillaan. Pahimmillaan tällainen, tahatonkin, keskustelun tulehduttaminen ja sivuraiteille vieminen (ilmastosta ilmastoaktivismiin) vaikeuttaa tehokasta ilmastopolitiikkaa identiteettipolitiikkaa lietsomalla ja ajamalla toisiaan lähentyneitä osapuolia takaisin vanhoihin poteroihin.
Aina löytyy se ylimielinen "edistyksellinen" porukka, joka täydellisesti aliarvioi tarpeen pitää massa mukana muutoksessa. Elokapina on osoittanut mm. Halla-Aho-kohtaamiseensa reagoinnilla, joka oli tuhannen taalan paikka nimenomaan liikkeen ilmastotavoitteiden edistämisen kannalta, harmillisesti kuuluvansa juuri siihen joukkoon.
Eli vaikka en näe Elokapinaa suurena peikkona tai vaadi pamputtamaan hippejä, ja ymmärrän hyvin nuorten pelon ja turhautumisen sekä ihailen suuresti liikkeen väkivallatonta luonnetta, itse ilmaston kannalta näen sen toiminnan olevan Suomessa tarpeetonta tai jopa vahingollista. Tietenkin jälkikäteen tällaisten itsestään meteliä pitävien mutta ratkaisuja tarjoamattomien marginaaliryhmien vaikutus lopputulemaan yliarvioidaan ns. laadullisten tutkijoiden toimesta, taustalla kaikessa hiljaisuudessa oikeasti asiaan vaikuttaneiden tahojen jäädessä unholaan.
edit: Ja siltä varalta, että jollekin on epäselvää, niin mielipide jostain mielenosoittajaporukasta on eri asia kuin se, mitä mieltä on heidän oikeudestaan osoittaa mieltä. Minä en mene edes niin pitkälle, mutta on eri asia sanoa että jonkun porukan ei pitäisi toimia kuten se toimii, kuin sanoa että sen ei pitäisi voida toimia niin.