Elokapina

  • 233 048
  • 2 162

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Täältäkin tuki Elokapinalle. Vuosien vieriessä tullut itse sorruttua tekemään kompromisseja toisensa perään ja aina tällaisten mielenilmausten yhteydessä havahtuu edes hieman siitä horroksesta johon on tullut vajonneeksi.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulee mieleen, kun joskus asuin Boliviassa. Siellähän tuli vähän erimielisyyksiä vesioikeuksista ja maaseudun jengi marssi pääkaupunkiin ja pistivät leirin pääkadulle pystyyn kuukaudeksi. Siinä tosin tuli sitten kaikenlaista hämminkiä, kuten ulkonaliikkummiskieltoja ja kyynelkaasut viuhuivat, mutta oli kyllä kiinnostava tilanne, kun nuo tosiaan koko kuukauden pitivät leiriä siinä.

Ja Elokapinalle tulee tuki täältäkin. Minusta on hienoa, että nuorisossa on edelleen ruutia. En ole kaikesta näidenkään kanssa samaa mieltä, mutta tällaisena keski-ikäisenä ja -luokkaisena olisin kovasti huolissani, jos nuoriso toimisi samoin kuin minä.
 

Perusjäbä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja Elokapinalle tulee tuki täältäkin. Minusta on hienoa, että nuorisossa on edelleen ruutia. En ole kaikesta näidenkään kanssa samaa mieltä, mutta tällaisena keski-ikäisenä ja -luokkaisena olisin kovasti huolissani, jos nuoriso toimisi samoin kuin minä.

En ole puolesta enkä vastaan, mutta antoivat periksi liian helposti.
 

waltteri21

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Ei tästä ole pitkä aika, kun Suomessa ihmiset käyttivät tavaroita pitkään, korjasivat ja kierrättivät niitä. Vaatteita parsittiin, marjastettiin, sienestettiin, kalastettiin ja elettiin säästeliäästi ja luontoa kunnioittaen. Näin minäkin olen aina elänyt (paitsi en osaa parsia). Tämä on näiden nuorten oma ongelma, itse ovat tuhlareita ja elävät kertäkäyttökulttuurissa ja tarvitsevat take away -kahveihinsa kertakäyttökuppeja ym. Kapinoinnin sijasta muuttaisivat omia elintapojaan, tavaroita voi itse korjata eikä tarvitse joka vuosi ostaa uutta kännykkää eikä joka vuosi lennellä ulkomaille. 1970-luvulla suomalaiset kävivät ulkomailla keskimäärin kerran kolmessa vuodessa. Mutta tuskinpa se riittäisi näille anarkisteille, lennellä pitää monta kertaa vuodessa. Eli tekopyhiä he ovat.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Mieltä saa osoittaa, mutta en hyväksy tälläisiä pitkäaikaisia kadun sulkemisia. Tilapäinen haitta on eri juttu. Tälläiset pitäisi hajoittaa ehdottomasti.

Mihin tämä menee, jos tästä tulee hyväksyttävä tapa. Minä ja pari kaveria mennään sulkemaan lentokentälle johtava tie kolmeksi kuukaudeksi, kun se saastuttaa. Istutaan siihen tielle, kun nyt vaan siltä tuntuu.

Facebookissa oli hyvä kommentti, että ”hienosti on sattunut kaikille elokapinan osallistujille kesälomat samaan aikaan, niin pääsevät osallistumaan”. Marinin progressiot ei tätä porukkaa pelota. Onneksi jotkut ovat vieneet heille sipsejä, etteivät näänny.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei tästä ole pitkä aika, kun Suomessa ihmiset käyttivät tavaroita pitkään, korjasivat ja kierrättivät niitä. Vaatteita parsittiin, marjastettiin, sienestettiin, kalastettiin ja elettiin säästeliäästi ja luontoa kunnioittaen. Näin minäkin olen aina elänyt (paitsi en osaa parsia). Tämä on näiden nuorten oma ongelma, itse ovat tuhlareita ja elävät kertäkäyttökulttuurissa ja tarvitsevat take away -kahveihinsa kertakäyttökuppeja ym. Kapinoinnin sijasta muuttaisivat omia elintapojaan, tavaroita voi itse korjata eikä tarvitse joka vuosi ostaa uutta kännykkää eikä joka vuosi lennellä ulkomaille. 1970-luvulla suomalaiset kävivät ulkomailla keskimäärin kerran kolmessa vuodessa. Mutta tuskinpa se riittäisi näille anarkisteille, lennellä pitää monta kertaa vuodessa. Eli tekopyhiä he ovat.

Niin se juju saattaa olla just siinä, että 90 % nuorista toimii juuri kuvailemallasi tavalla ja nämä muut 10 % ovat sitten oikeutetusti helvetin huolissaan. Ja näistä siis osa osoittaa nyt mieltä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Onko täällä ollut yhtään mielenosoittaja tukevaa viestiä? Miksi ei?
No mulle asia on myös kannatettava. Joskin hieman eri painopistein. Elokapinahan vaatii maamme hiilineutraalisuutta 2025 mennessä. Lainaus suoraan sivuilta ja mitä tarkoittaa ekologinen jälleenrakennus? Ja millä aikavälillä. Mitä tämä vaatisi, kuka maksaa ja kuinka paljon? Hieman, kuin persujen puolueohjelma.
Eikös me mennä EU:n linjauksen mukaan suunnitelmassa. Tosin ollaan kansallisesti jo päätetty, että aikaistetaan meidän kohdalta, koska halutaan olla suunnan näyttäjiä. Tässä suora lainaus kyseisen orkkiksen sivuilta:

"Hallituksen on luotava sitova lainsäädäntö hiilineutraaliuden saavuttamiseksi vuoteen 2025 mennessä, ja aloitettava välittömästi laaja ekologinen jälleenrakennus".
 

waltteri21

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Ei tästä ole pitkä aika, kun Suomessa ihmiset käyttivät tavaroita pitkään, korjasivat ja kierrättivät niitä. Vaatteita parsittiin, marjastettiin, sienestettiin, kalastettiin ja elettiin säästeliäästi ja luontoa kunnioittaen. Näin minäkin olen aina elänyt (paitsi en osaa parsia). Tämä on näiden nuorten oma ongelma, itse ovat tuhlareita ja elävät kertäkäyttökulttuurissa ja tarvitsevat take away -kahveihinsa kertakäyttökuppeja ym. Kapinoinnin sijasta muuttaisivat omia elintapojaan, tavaroita voi itse korjata eikä tarvitse joka vuosi ostaa uutta kännykkää eikä joka vuosi lennellä ulkomaille. 1970-luvulla suomalaiset kävivät ulkomailla keskimäärin kerran kolmessa vuodessa. Mutta tuskinpa se riittäisi näille anarkisteille, lennellä pitää monta kertaa vuodessa. Eli tekopyhiä he ovat.

Unohdin mainita vaatteiden nettikaupan. Tilataan netistä rätti, eipä ollut sopivaa kokoa, lähetetään takaisin. Ja sitten vaateliike lopulta polttaa nämä palautetut vaatteet. Ja tätä jatkuvasti. Tämä on etenkin nuorten naisten harrastus, eikä se näytä olevan vähenemään päin. Ollaan siinä samalla sitten niin ilmastonpuolustajaa, niin ilmastonpuolustajaa. Tekopyhää.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mutta tossa jengissä ei kyllä linkolalaisuus, terrori-iskut tai ihmisiin kohdistuvat puhdistukset ole mitenkään huudossa, päin vastoin. Ne kiakkovierasporukat on ihan eri jengiä, ei ne ole tuolla.
Miten tuon nyt ottaa. Googlaamalla eri lähteitä voi päätellä, että Elokapinan taustayhdistyksen johdossa on henkilö, joka on aktiivinen SKP:n jäsen Pirkanmaalla, ja ollut vaaleissakin SKP:n ehdokkaana. Tämä henkilö on ymmärtääkseni toiminut aktiivisesti myös Kiakkovieras-ryhmässä, eli jotain yhtymäkohtia näyttää kyllä löytyvän.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Niin se juju saattaa olla just siinä, että 90 % nuorista toimii juuri kuvailemallasi tavalla ja nämä muut 10 % ovat sitten oikeutetusti helvetin huolissaan. Ja näistä siis osa osoittaa nyt mieltä.
Niin tai sitten nimenomaan tämä 90% tekee jotain ihan muuta kun istuu keskellä Mannerheimintietä.
Ne jotka haluavat tehdä jotain tekevät ne jotka haluavat istua istuvat.
Enemmänkin tämä porukka vaikuttaa juurikin tuolta sanomaltasi 10% jäännökseltä.
Jos nuo oikeasti haluaisivat tehdä jotain niin puhelimet yms. Jäisivät heti pois, ei mitää somea yms. Tosin tuskinpa tämä porukka edes tuntia pystyisi elämään ilman puhelinta.
 
Viimeksi muokattu:

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miten tuon nyt ottaa. Googlaamalla eri lähteitä voi päätellä, että Elokapinan taustayhdistyksen johdossa on henkilö, joka on aktiivinen SKP:n jäsen Pirkanmaalla, ja ollut vaaleissakin SKP:n ehdokkaana. Tämä henkilö on ymmärtääkseni toiminut aktiivisesti myös Kiakkovieras-ryhmässä, eli jotain yhtymäkohtia näyttää kyllä löytyvän.
No sanotaan että kun tänään menin ohi sekä kun uutiskuvia katsoin niin tunnistin aika paljon jengiä niin yliopistoväestä kuin vanhoja lukiolaisia sekä myös somessa nähnyt jotain juttuja. Vaikkei hirveän läheisiä frendejä joukossa ollut niin aika hyvin tiesi minkä tyyppistä väkeä he kaikki edustavat. Tottakai kaikkeen tämmöiseen pesiytyy noita agitoijia joille tärkeintä on rettelöinti kaikkea vastaan mutta kun katsoi sitä jengiä yleisesti niin enempi siellä on ihmisiä jotka on mukana kaikissa pride-jutuissa ja muussa maailman- ja maanhalailussa. Ja siihen maailmankuvaan ei väkivaltafantasiat osu eikä esikuviksi haeta mitään vanhoja ukkoja.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
No sanotaan että kun tänään menin ohi sekä kun uutiskuvia katsoin niin tunnistin aika paljon jengiä niin yliopistoväestä kuin vanhoja lukiolaisia sekä myös somessa nähnyt jotain juttuja. Vaikkei hirveän läheisiä frendejä joukossa ollut niin aika hyvin tiesi minkä tyyppistä väkeä he kaikki edustavat. Tottakai kaikkeen tämmöiseen pesiytyy noita agitoijia joille tärkeintä on rettelöinti kaikkea vastaan mutta kun katsoi sitä jengiä yleisesti niin enempi siellä on ihmisiä jotka on mukana kaikissa pride-jutuissa ja muussa maailman- ja maanhalailussa. Ja siihen maailmankuvaan ei väkivaltafantasiat osu eikä esikuviksi haeta mitään vanhoja ukkoja.
Joo, ei tuolla Manskulla päällimmäisenä viestinä olekaan porvarien kampittaminen, eikä tarkoituksena myöskään ole tällä kertaa heitellä polkupyörätelineitä näyteikkunoista sisään, sen enempää kuin hakata lätkämailalla hevosia. Mutta jokin tämän Elokapina-pyrinnön arvolähtökohdissa on miellyttänyt myös tätä Kiakkovieras- ja SKP-aktivistia, joka siis on tai ainakin on äskettäin ollut Elokapinan taustaorganisaation johdossa. En sitten tiedä, kuinka paljon samanhenkistä väkeä elokapinalaisista kaiken kaikkiaan löytyy. Tulipahan todettua.

Sama johtohenkilö oli SKP:n ehdokkaana myös vuoden 2019 eduskuntavaaleissa, ja YLEn vaalikoneeseen hän oli ilmoittanut poliittiseksi esikuvakseen Leninin. No, niinhän ne kommunistit kai usein, etenkin nuorella iällä.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
No sanotaan että kun tänään menin ohi sekä kun uutiskuvia katsoin niin tunnistin aika paljon jengiä niin yliopistoväestä kuin vanhoja lukiolaisia sekä myös somessa nähnyt jotain juttuja. Vaikkei hirveän läheisiä frendejä joukossa ollut niin aika hyvin tiesi minkä tyyppistä väkeä he kaikki edustavat. Tottakai kaikkeen tämmöiseen pesiytyy noita agitoijia joille tärkeintä on rettelöinti kaikkea vastaan mutta kun katsoi sitä jengiä yleisesti niin enempi siellä on ihmisiä jotka on mukana kaikissa pride-jutuissa ja muussa maailman- ja maanhalailussa. Ja siihen maailmankuvaan ei väkivaltafantasiat osu eikä esikuviksi haeta mitään vanhoja ukkoja.
Ilmeisesti kyse on siis näistä "humanisteista"?


Minkäs sille voi, ettei kaikille ole realismi tullut silmille vielä tuossa vaiheessa.
Tai no onhan meillä tällä hetkellä pääministeri samaa sarjaa.
Jännästi vain näissä porukoissa nuo kommunismin puolesta puhujat ovat yleisiä.
Tosin jännästi todettavana faktana on se, että kommunistinen tai kansandemokratiaa kannattava asia niin todellisuudessa tapetaan kaikki ympäristöstä.
 

friikki otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos siellä kaupungissa on hankala elää ja saasteet painaa päälle, niin aina voi muuttaa maalle. Meillä luontoa ja raitista ilmaa riittää ja ei Suomesta metsä ja ilma lopu. Ja pystyy elämään myös kaupunkielämää samalla.

Meilläkin tämä hieno ryhmä on tukkinut jo alkukesän aikana torin edustan. No eihän täällä ole liikennettä edes keskustassa joten käsittäkseen poliisi "siirsi" heidät/hänet (en nyt muista oliko yksi vai useampi tässä mukana) syrjempään. Vähän aikaa sitten tukkivat yhden tärkeän sillan ja siinä he siirtyivät käsittääkseni poliisin kehoituksesta jonkun ajan päästä, mutta aiheuttivat kuitenkin merkittäviä hankaluuksia liikenteelle.

Henkilökohtaisesti ei mitään arvostusta tälle toiminnalle. Ajatus on oikea ja mieltä saa osoittaa. Mutta tämä liikenteen tukkiminen esimerkiksi hälytysajoneuvoilta voi viedä jopa hengen joltain muulta. Meillä se ei niin pahasti näy. Mutta voisin kuvitella että Mannerheimintiellä voi jo näkyäkin. Näihin toivoisin poliiseille lisää valtuuksia mielenosoituksen hajoittamiseen. Edes voisivat turvata yhden ajoväylän, jos ei muuta.

Lisäksi he aiheuttavat itselleen hallaa toiminnallaan. Vaikka Ruuhka-Suomen alueella löytyy ymmärrystä, niin muualla Suomea ajatellaan asiat aika suoraviivaisesti, joten ei tämä näy ainakaan kenenkään kannatuksessa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka Ruuhka-Suomen alueella löytyy ymmärrystä, niin muualla Suomea ajatellaan asiat aika suoraviivaisesti, joten ei tämä näy ainakaan kenenkään kannatuksessa.

No ei ainakaan omasta tuttavapiiristä ole pahemmin sympatiseeraajia (työikäisiä ihmisiä ruuhka-suomesta) näille ole löytynyt, tai siis näkökulma tyypillinen, että mielenosoitukset sinänsä alright, mutta samoin pelisäännöin kuin muut.

Väkisin tulee kyllä mieleen, että niinköhän elokapinakin innostaa jalkapallofaniryhmien tapaan joukkoonsa jengiä, joita itse asia ei niin kauheasti kiinnosta, vaan lähinnä sen tuoma "action" ja mahdollisuus taistella yhteiskunnan normeja vastaan. Se jos he todella ovat merkittävissä määrin samoja "näyteikkunat hajalle itsenäisyyspäivänä"-anarkisteja, tuskin moni työssäkäyvä veronmaksaja on liittymässä joukkoihin. Tätä "konsensushenkistä maltillista keskiluokkaista massaa" kun lienee Suomessa ainakin se +4 miljoonaa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Jos siellä kaupungissa on hankala elää ja saasteet painaa päälle, niin aina voi muuttaa maalle. Meillä luontoa ja raitista ilmaa riittää ja ei Suomesta metsä ja ilma lopu. Ja pystyy elämään myös kaupunkielämää samalla.

Maalle ilmastonmuutosta ja ekosysteemin tuhoa pakoon? Sillä puolen tietoverkkoja taitaa olla ihka aito Anne Kalmarin äänestäjä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos siellä kaupungissa on hankala elää ja saasteet painaa päälle, niin aina voi muuttaa maalle. Meillä luontoa ja raitista ilmaa riittää ja ei Suomesta metsä ja ilma lopu. Ja pystyy elämään myös kaupunkielämää samalla.

...

Käsittääkseni luontoa suojellaan parhaiten jättämällä se rauhaan, asumalla kaupungissa julkisen liikenteen yms. palveluiden ulottuvilla.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Saara Lampela, ilmastoaktivisti

"Se ei riitä, että ihmiset ottaa lyhyitä suihkuja ja syö kasvisruokaa, vaan pitää tota välittömästi ruveta niinku hallituksen tasolt tekemään sellasii isoi toimii, mist mä en ees tiiä, koska ne on sellasii, mihin mä en tuu pystyy vaikuttaan. Mä pystyn vaan kertoon, että mulla on tosi kova hätä sen kanssa. Et mä en usko niinku, et mulla on turvallinen tulevaisuus ilmastokriisin takii."
 

friikki otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Käsittääkseni luontoa suojellaan parhaiten jättämällä se rauhaan, asumalla kaupungissa julkisen liikenteen yms. palveluiden ulottuvilla.

On myös näinkin. Ja aika pitkälti Suomessa asutaan kaupungeissa. Mutta väitän kuitenkin että se Ilomantsin metsikössä tiluksiaan pitävä suojelee ja pitää huolta luonnosta huomattavasti enemmän kuin yksikään noista tientukkijoista tai ministereistä. Ne on niitä pieniä tekoja, joista ei mediassa puhuta.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Toisaalla (Jussi Jalonen FB) huomio kiinnitettiin siihen, että suurimmassa kriisissä on nyt keskiluokka. Sen elämäntapaa häiritään nyt tuomalla täysin rauhallinen, paikkoja sotkematon mielenosoitus näkyville, eikä entuudestaan varattuun paikkaan syrjässä jossain lavalla, jossa viihteenomaisesti käydään vastapuolta keskeyttämättä keskustelua Matias Turkkilan ja Juhana Vartiaisen kanssa. Dialogia johtaa ilmastoaiheen takia Matti Virtanen.

Mielenosoitukset käyvät koko ajan rauhallisemmaksi ja siihen reagointi rajummaksi. Ei tuhota turkistarhoja, ei edes salakuvata sikaloita tai vedetä maalia seiniin. Istutaan. Vaan rajuun myllytykseen kiihottava puhe vain yltyy.

Ajatukset olivat vapaamuotoinen lainaus ja tiivistelmä.
 

waltteri21

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
On myös näinkin. Ja aika pitkälti Suomessa asutaan kaupungeissa. Mutta väitän kuitenkin että se Ilomantsin metsikössä tiluksiaan pitävä suojelee ja pitää huolta luonnosta huomattavasti enemmän kuin yksikään noista tientukkijoista tai ministereistä. Ne on niitä pieniä tekoja, joista ei mediassa puhuta.

Näin on. Kyllä Ilomantsissa asuva ymmärtää luontoa ja osaa siitä pitää huolta paremmin kuin nuo kadullaistujat. Ja jos joku on onnellinen asuessaan ahtaasti kesällä kuumassa luukussaan naapurien ääniä kuunnellen, niin saa vapaasti olla onnellinen. Minä olen molempia kokeillut ja voin sanoa, että parempaa elämää on se, kun on tarpeeksi neliöitä ja kun ei naapureiden eikä liikenteen ääni kuulu seinän läpi ja luonto on lähellä. Ja ilmalämpöpumppu viilentää ihanasti helteellä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Toisaalla (Jussi Jalonen FB) huomio kiinnitettiin siihen, että suurimmassa kriisissä on nyt keskiluokka. Sen elämäntapaa häiritään nyt tuomalla täysin rauhallinen, paikkoja sotkematon mielenosoitus näkyville, eikä entuudestaan varattuun paikkaan syrjässä jossain lavalla, jossa viihteenomaisesti käydään vastapuolta keskeyttämättä keskustelua Matias Turkkilan ja Juhana Vartiaisen kanssa. Dialogia johtaa ilmastoaiheen takia Matti Virtanen.

Kuplan ulkopuolinen keskiluokka on tottunut mielenosoituksiin. Oli parhaimmillaan 30 000 tms koonneet ydinvoimanvastaiset, ydinaseiden vastaiset ja isot vappumarssit, joiden tieltä Helsingin pääkatuja on suljettu tunteja. Nyt oli satakunta Manskulla, ei siis todellakaan paljon.

Mielenosoitukset käyvät koko ajan rauhallisemmaksi ja siihen reagointi rajummaksi. Ei tuhota turkistarhoja, ei edes salakuvata sikaloita tai vedetä maalia seiniin. Istutaan. Vaan rajuun myllytykseen kiihottava puhe vain yltyy.

Reagointihan on ollut positiivista asian suhteen, ja negatiivista tavan suhteen. Aiemmin reagointi on ollut osin negatiivista asian suhteen ja negatiivista tavan suhteen. Ei tarvitse mennä historian hämärään asti, kun mielenosoituksiin reagoitiin väkivallalla jo ennen Pridea. Nyt reagointi on sanallista, ja mitä olen seurannut somea, ison osan saivat kansanedustajat (ei ole selvää menettelyä saatu lakiin) ja poliisi (syyttä sinänsä).
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Käsittääkseni luontoa suojellaan parhaiten jättämällä se rauhaan, asumalla kaupungissa julkisen liikenteen yms. palveluiden ulottuvilla.
Olipa hyvin populistinen, persumainen kommentti. Luulisi, että porilainen kaveri olisi Raumalla saanut pedagogisen tiedon lisäksi edes vähän ymmärrystä luontoarvojen monimuotoisuudesta ja niiden hoitamisesta. @TosiFani , myöhäisessä keski-iässä ei tarvitsisi olla niin trendikkään moderni, sillä iän pitäisi tuoda sävyjä ajan kovimpien huutajien esittämiin "totuuksiin".


 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olipa hyvin populistinen, persumainen kommentti. Luulisi, että porilainen kaveri olisi Raumalla saanut pedagogisen tiedon lisäksi edes vähän ymmärrystä luontoarvojen monimuotoisuudesta ja niiden hoitamisesta. @TosiFani , myöhäisessä keski-iässä ei tarvitsisi olla niin trendikkään moderni, sillä iän pitäisi tuoda sävyjä ajan kovimpien huutajien esittämiin "totuuksiin".



Miten tämä liittyy minun viestiin? Miten maalla asuminen liittyy kosteikkojen hoitamiseen?

Ja perinneympäristöt ovat ihmisen muokkaamia alueita, ei luonnon mukaisia.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Eiköhän noiden koko ikänsä Ilomantsissa (tms) asuneiden tai sinne muuttaneiden kulutusyhteiskunnan oravanpyörästä irrottautuneiden tuottama hiilijälki ole kohtalaisen pieni verrattuna somessa pyörivien jeesustelijoiden jättämään jälkeen. Vaikka klapeilla lämmittäisivät.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös