Lähtökohtaisesti olen suhtautunut aika epäilevästi strategiaan jossa on "sotkettu" esimerkiksi maalauksia tai tällä hetkellä puhuttaneessa tapauksessa eduskuntataloa. Laitoin sotkemisen lainausmerkkeihin, koska käsittääkseni kohteita ei ole oikeasti aiottu tärvellä? Taulut olleet lasin takana ja niin edelleen? No, varma en ole, koska en ole uutisointia niin tarkkaan seurannut.
Sinällään ymmärrän pointin, että alleviivataan se pöyristys mikä yksittäisen esineen "sotkemisesta" seuraa, kun ihmiskunta samaan aikaan
SOTKEE koko maapalloa. Tai siis noin minä ainakin olen ymmärtänyt performanssin ajatuksen? Voin kyllä olla väärässäkin, koska tuota vertauskuvaa en ole oikein nähty tuotavan julki, tai sitten se hukkuu muuhun sisältöön, mikä tavallaan tarkoittaa, että strategia ei täysin toimi?
Oli miten oli, en ole ollut vakuuttunut strategiasta.
Muutama maltillisempi nimimerkki (
@DAF ja
@Ann Arbor kai ainakin? ) kirjoittivatkin jo aiemmin polarisoitumisesta aiheen tiimoilta ja tämän kaltaisen kehityksen suunnasta en taida voida olla eri mieltä, koska tätä ja eduskuntatalo -ketjua lukiessa huomasin väkisinkin alkavani halveksimaan / suuttumaan / inhoamaan (en oikein löydä oikeaa sanaa tähän kohti, yksikään aiemmista ei ihan osuva) nimimerkkejä, jotka mahdollisimman voimakkaasti pyrkivät ilmaisemaan paheksuntaansa. Kai tuohon paheksuntaan osaisi suhtautua asiallisemmin ja rakentavammin, jos kyseiset nimimerkit jaksaisivat pöyristellä samalla tavalla vaikka niitä turvetuotannon epäkohtia?
Joka tapauksessa tuo polarisoituminen on aika vaarallista ja kun siihen huomaa itsekin lankeavansa, niin yritänpäs nyt tovin olla kommentoimatta enempää (ja tämänkin viestin yritin kirjoittaa mahdollisimman neutraalisti).
Vaikka muuta väitetään, ja itsekin osittain epäilen Elokapinan strategioita, niin kyllä heidän mielenilmauksensa ovat oikeasti herättäneet rakentavaa keskustelua ilmastonmuutoksesta (toki löytyy myös porukoita, joissa muuta kuin öyhötystä ei suvaita) eikä tämä viimeisinkään saanut minua todellakaan kääntymään heitä vastaan (vaikka myönnän, että tuo polarisoitumisen peikko on huono juttu).