Elinten luovutus

  • 3 729
  • 37

Lyrinna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Itse liityin tänään onnellisten toivottavasti tulevien elimenluovuttajien joukkoon täyttämällä kortin, jolla sallin elimieni käytön elinsiirroissa kuolemani jälkeen, mikäli ne siihen tarkoitukseen soveltuvat. Olen sitä mieltä, että tällaisen luvan antamisesta voisi melkeinpä tehdä jokaisen kansalaisen velvollisuuden. Sen täyttämällä ei käsittääkseni itse häviä mitään, mutta täyttämättä jättäminen sen sijaan saattaa maksaa jonkun toisen hengen.

Olenkin kiinnostunut tietämään, moniko jatkoaikalainen kyseistä korttia kantaa mukanaan. Oletko jo täyttänyt, voisitko täyttää ja jos et voisi, niin miksi?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Myönnän olevani jopa jossain määrin itsekeskeinen, koska en ole moista korttia täyttänyt, enkä aiokaan. Syyksi sanon sen, että haluan ehkä hieman turhamaisesti pitää kaiken sen, mitä minulle syntymässäni lahjoitettiin ja että ne kappaleet minua tuhoutuvat mukanani, kun minut tuhkataan. En välttämättä halua sillä tapaa jäädä "elämään" toisessa ihmisessä.

Tosin, on muutama poikkeus, missä voisin joko eläessäni, tai kuollessani elimilläni auttaa ja ne ovat sukulaiset ja ystävät. Jos heidän elämänsä pelastuu minun avullani, niin sitten. Muuten en ryhdy luovuttamaan. Kaiken vien mukanani.

Kuten sanoin, itsekästä, mutta se on oma päätökseni ja se pitää.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Olen tehnyt elintenluovutustestamentin joskus 90-luvun puolella ja edelleenkin kortti kulkee sinnikkäästi mukana lompakossani - tosin se ehkäpä kannattaisi uusia koska alkaa olla jo siinä kunnossa ettei allekirjoituksesta saa selvää ja eiköhän tuolloin kortti katsota mitättömäksi. Kenties seuraavalla apteekkikäynnillä pyydän uuden kortin.

Mielessä on käynyt myös koko kehon testamenttaaminen lääketieteellisiin tarkoituksiin, mikäli moinen on enää nykypäivänä mahdollista. Joskus 80-luvulla se oli vielä mahdollista, näin muistelen.

Itse en tarvitse täältä kuoltuani mitään mukaan, sen sijaan mitä useampaa ihmistä voin kehollani auttaa niin sen parempi - ja ei haittaa vaikka joku nopeuttaisi kuolemaanikin (vanhoilla päivilläni) jotta kehon osia saataisi nopeammin käyttöön.

vlad.
 

JimmyConway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tuo elinluovutustestamentin teko on yksi niistä asioista joka on vaan jäänyt tekemättä. Aion sen kyllä tehdä. Kävin tiistaina luovuttamassa verta ja katselin esitettä luuytimen luovuttamisesta. Onko kenelläkään kokemusta rekisterissä olosta ja onko "kutsu käynyt"? Rekisteriinhän kaivattaisiin juuri nuoria miehiä.
 

Lyrinna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
vlad kirjoitti:
Mielessä on käynyt myös koko kehon testamenttaaminen lääketieteellisiin tarkoituksiin, mikäli moinen on enää nykypäivänä mahdollista. Joskus 80-luvulla se oli vielä mahdollista, näin muistelen.

Kyllä sen kuulemma pitäisi olla mahdollista. Pari päivää sitten tuli asia puheeksi juurikin tämän elinsiirtotestamentin yhteydessä. Ehkäpä kymmenien vuosien kuluttua newyorkilaiset lääketieteen opiskelijat ihastelevat kuvia nanometrin paksuisiin osiin pilkotusta ruumiistasi :). Itsekin voisin kyllä vastaavan testamentin tehdä, mutta ehkä myöhemmin. Elinten tarve on todennäköisesti kipeämpi, siltä varalta että kuolema nyt lähiaikoina sattuisi kohdalle osumaan.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olenpa minäkin tainnut elimeni testamentata, mutta mitään hyötyä päätöksestäni ei nyt ole, koska kortti on tietymättömissä. Tässä mielessä ketju tuli tarpeeseen, asia täytyy korjata.

Ymmärrän ja välillä jaankin sen negatiivisen tunteen, mikä syntyy kuviteltaessa omaa ruumista leikeltävän tai siirrettävän toiseen kehoon. Mutta koska uskon, että kuolemani jälkeen kokevaa subjektia ei ole, että kuolemani jälkeen en "halua" enää mitään, pidän itselleni tärkeänä toimia asiassa johdonmukaisesti.
 
Viimeksi muokattu:

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
On minulla semmoinen ollut, mutta en tiedä mihin hukkaan se on joutunut. Pitänee hankkia uusi ja siihen voisi lisätä tussilla tekstin "Pallit jätätte rauhaan!". Ruumiilleni saa tehdä mitä vaan kuolemani jälkeen, mutta kiveksiäni ei kukaan räkänokka-lääketieteenopiskelija leikkele ja hihittele.
 

Kaivanto

Jäsen
Voinkohan tehdä jossain sopimuksen siitä, että ruumiini pakastettaisiin kuoltuani odottamaan aikaa, jolloin se osataan herättää henkiin? Tietääkseni ainakin Walt Disney on tehnyt näin. Mitä mahtaa maksaa ja ennen kaikkea: pitääkö maksaa jo tässä elämässä?

Entä voinko jotenkin testamentata kasvoni jälkipolville säilytettäväksi?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tässä aihetta käsiteltiin edellisen kerran.

En ole vieläkään saanut hankittua uutta varastetun tilalle. Hoidankin sen NYT saman tien, sehän käy täältä.

Ted Raikas, surullista kuulla, että olet noin sekaisin.
 

Elrith

Jäsen
Suosikkijoukkue
On vain Jokerit
pernaveikko kirjoitti:
Ted Raikas, surullista kuulla, että olet noin sekaisin.

Tämä jos mikä on niitä kuuluisia omatunnon asioita, joissa ei yksinkertaisesti voi yksi ihminen olla oikeassa ja toinen väärässä. Jos sinä haluat pistää itsesi varaosiksi ja jakoon, niin siitä vaan. Jos joku muu haluaa mennä hautaan ihan kokonaisena, niin siitä vaan. Oikeus määrätä omasta ruumiistaan on sen verran perustava ihmisoikeus että tällainen moralisointi on minulle aika vastenmielistä.

Ei sen enempää.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
JimmyConway kirjoitti:
Kävin tiistaina luovuttamassa verta ja katselin esitettä luuytimen luovuttamisesta. Onko kenelläkään kokemusta rekisterissä olosta ja onko "kutsu käynyt"? Rekisteriinhän kaivattaisiin juuri nuoria miehiä.
Itse liityin rekisteriin (vasta) puolitoista vuotta sitten, verenluovutuksessa asia tuli itsellekin ajankohtaiseksi. Kutsua ei ole tullut, mutta odotettavissa se voi olla, veriryhmä kun sattuu olemaan suhteellisen yleinen. Ja varmasti aion kysyttäessä mennä, jos ei tule itselle mitään pakottavaa estettä.
Vähän tarkempia kysymyksiähän siinä liittymisessä kysytään kuin verenluovutuksessa ja pari putkiloa verta otetaan talteen tarkempiin tutkimuksiin.
Tarkempaa tietoa saa www.veripalvelu.fi -sivulta.

Tuo elintenluovutuskorttihan se onkin vielä hankkimatta. Eikä haittaa, vaikka elimet menisivät vaikka lääkiksen opiskelijoille pesäpalloräpylöiksi. Enemmän niistä on siinäkin hyötyä kuin tuhkana tai multana. Ja teekkari kun on, elimet ovat olleet muutenkin julkisesti esillä.
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lompakosta löytyy elinluovutuskortti. Jos joku elimiäni tarvitsee kun itse olen valmiina krematorioon, niin siitä vaan jos kelpaa. Verta en ole koskaan luovuttanut ja luuytimestäni ei kukaan tule ottamamaan mitään jos olen hengissä. Tietysti sitten jos oma lapsi sitä tarvitsisi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Elrith kirjoitti:
Oikeus määrätä omasta ruumiistaan on sen verran perustava ihmisoikeus että tällainen moralisointi on minulle aika vastenmielistä.

Aivan kestämätön ilmaisu, koska oman kehon määräämisoikeus on aivan eri asia. Minunkin mielestä ruumista tulee kohdella kunniottavasti ja sen voi tehdä myös, vaikka auttaisikin muita säilyttämään elämänsä.

Mikä on arvokkaampaa kuin ihmishenki? Sille ei voi hintaa laittaa ja kaikkien pitäisi tehdä oma osuutensa. Varsinkin kun auttamismetodi ei liity enää omaan elämään yhtään millään tavalla.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Jannu varaosiksi

Niin, itse olen sitä mieltä, että kuolemani jälkeen on itselleni melko sama, vaikka joku pistäisi minut varaosiksi. Tästä johtuen olenkin tehnyt ainoan oikean teon tässä asiassa ja raapustanut nimeni elimenluovutustestamenttiin.

Tämän lisäksi olen valmis vuokraamaan elintäni huokeaan hintaan kaikille ohjesäännönmukaisille naispuoleisille tahoille. Mikäli ko. naispuoleinen täyttää tiukat laatukriteerini, olen valmis antamaan rajoittamattoman käyttöoikeuden ko. värkkiin. Jopa ihan ilmaiseksi.

Asiain tässä valossa päädynkin sanomaan, että ei muuta kuin tarjouspyyntöjä rustaamaan ja niillä YV-laatikkoani täyttämään.

Täältä tähän
 

Elrith

Jäsen
Suosikkijoukkue
On vain Jokerit
pernaveikko kirjoitti:
Aivan kestämätön ilmaisu, koska oman kehon määräämisoikeus on aivan eri asia. Minunkin mielestä ruumista tulee kohdella kunniottavasti ja sen voi tehdä myös, vaikka auttaisikin muita säilyttämään elämänsä.

Mikä on arvokkaampaa kuin ihmishenki? Sille ei voi hintaa laittaa ja kaikkien pitäisi tehdä oma osuutensa. Varsinkin kun auttamismetodi ei liity enää omaan elämään yhtään millään tavalla.

Kestämätön ja kestämätön. Minusta ihmisellä on oikeus omaan ruumiiseensa, ja siihen sisältyy myös päätösvalta siitä, mitä sille tehdään kuoleman jälkeen. Kyseessä on minusta selkeästi omatunnon asia. Sinä saat toki olla sitä mieltä mitä olet, mutta halusin vain protestoida sitä, että nimittelet muita sairaiksi koska he ovat toista mieltä. Ei minua sen enempää tästä kiinnosta väitellä. En vain ole valmis hyväksymään sitä, että joku kertoo minulle mitä minun pitää omalla ruumiillani tehdä.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Miksi en tunne olevani mitenkään huono kun minua ei kiinnosta lainkaan luovuttaa osia ruumiistani pois kuolemani jälkeen?

Vertakin kävin luovuttamassa kerran ja en varmasti käy uudestaan.

Pitäkää tunkkinne!
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Luovuttaisin elimiäni mielelläni kuolemani jälkeen, mutta kun tiedän, että ne eivät ole kelvollisia, niin turha sitä lappua täyttämään. No toisaalta testamenttini olen jo tehnyt sen osalta ja ko lappu on lompakossani.

Cougar.

PS. Saa nähdä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Luovutuskortti on tehty ja hukattu. Miten on, saako vainajan omaiset antaa luvan elinten luovutukseen? Eli jos Designer potkaisee tyhjää ja sitten huomataan, että hetkinen, ei tämä maksa nyt niin rasvoittunut vielä ole, niin saako ent. vaimo nyk. leski antaa luvan sen talteenottoon? Läheiseni kun tietävät minun antaneen luvan käyttökelpoisten osien kierrätykseen. Loput sitten pistetään tuhkaksi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Designer kirjoitti:
Luovutuskortti on tehty ja hukattu. Miten on, saako vainajan omaiset antaa luvan elinten luovutukseen? Eli jos Designer potkaisee tyhjää ja sitten huomataan, että hetkinen, ei tämä maksa nyt niin rasvoittunut vielä ole, niin saako ent. vaimo nyk. leski antaa luvan sen talteenottoon? Läheiseni kun tietävät minun antaneen luvan käyttökelpoisten osien kierrätykseen. Loput sitten pistetään tuhkaksi.

Laissa säädetään, että kuolleelta ihmiseltä voidaan irrottaa elimiä ja kudoksia, jollei ole syytä olettaa, että vainaja eläessään olisi vastustanut sitä tai että hänen lähiomaisensa tai muu läheinen vastustaisivat sitä.
Jos ihminen eläessään on antanut suostumuksensa elimien ja kudoksien irrottamiseen, toimenpide voidaan suorittaa lähiomaisen tai muun läheisen kiellosta huolimatta. Allekirjoitettu Elinluovutuskortti on tällainen suostumus.


Lähde:

http://www.lahjaelamalle.net/faq.html
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Designer kirjoitti:
Luovutuskortti on tehty ja hukattu. Miten on, saako vainajan omaiset antaa luvan elinten luovutukseen? Eli jos Designer potkaisee tyhjää ja sitten huomataan, että hetkinen, ei tämä maksa nyt niin rasvoittunut vielä ole, niin saako ent. vaimo nyk. leski antaa luvan sen talteenottoon? Läheiseni kun tietävät minun antaneen luvan käyttökelpoisten osien kierrätykseen. Loput sitten pistetään tuhkaksi.
Jos ei sitä luovutuskorttia ole täytetty ja allekirjotettu, niin ei saa. Vaimolla tai sukulaisilla ei ole mitään oikeuksia sen suhteen. Vain kuolleen allekirjoittama elinluovutustestamentti on pätevä. En ole juristi, mutta uskoisin, että näin on asian laita.

Cougar.
 

jake

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
Elinten luovutukseenhan on olemassa myös kiinalainen ja moldovalainen tapa.

Kiinalainen tapa on se, että elimiä luovutetaan, jos oikeusistuin on tehnyt ratkaisun, jossa päätetään, että syyllisen elintoimintoja ei kannata pitää yllä, jolloin elimiä voidaan siirtää länsimaalaiselle hyvin maksavalle asiakkaalle.

Moldovalainen tapa taas on se, että mafia rahapulaansa helpoittaakseen myy länsimaalaiselle hyvin maksavalle asiakkaalle tarpeettomia moldovalaisia elimiä.
 
Viimeksi muokattu:

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
bisnesman kirjoitti:
Kyllä olen täyttänyt. Toivottavasti voin olla hyödyksi jollekkin vielä silloinkin, kun olen kuollut.

Pitäisi kyllä tuommonen pahvi käydä joskus allekirjoittamassa, niin voisi olla hyödyksi edes silloin kun olen jo kuollut. :D
 

tukkalämy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nhl,Ilves.
pernaveikko kirjoitti:
Tässä aihetta käsiteltiin edellisen kerran.

En ole vieläkään saanut hankittua uutta varastetun tilalle. Hoidankin sen NYT saman tien, sehän käy täältä.

Ted Raikas, surullista kuulla, että olet noin sekaisin.

Pernaveikko kiitoksia! Ite miettinyt tuota korttia jo pitkään, mutta jostain syystä saa aikaseksi hankittua sitä. Nyt on kyseinen kortti tilattu.
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Kaivanto kirjoitti:
Voinkohan tehdä jossain sopimuksen siitä, että ruumiini pakastettaisiin kuoltuani odottamaan aikaa, jolloin se osataan herättää henkiin? Tietääkseni ainakin Walt Disney on tehnyt näin. Mitä mahtaa maksaa ja ennen kaikkea: pitääkö maksaa jo tässä elämässä?

Ei taida pitää paikkaansa: http://www.snopes.com/disney/info/wd-ice.htm

Itselläni löytyy testamentti myös lompakosta. Eipä tällä kropalla enää käyttöä ole kun henki lakkaa pihisemästä.

op777
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös