Elintarvikkeiden hintojen nousu

• 76 007
  • 704

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
No niin, eiköhän tämä viimeinen kappale nyt viimeistään paljastanut puhtaan rölläyksen ja ihan muun kuin ruokaan liittyvät asiat. Hyvää lopputalvea.

Perusteletko hieman? Tuollaisia onlinereita on tietysti helppo heitellä.

Jos kauppakokemukseen ei toisilla vaikuta kauppaliikkeen yleinen siisteys, järjestys ja muiden asiakkaiden käyttäytyminen, niin ymmärrän kyllä sen. Itse ajattelen vasta näiden jälkeen hintaa. Siksi en ole tällä hetkellä niin perillä Lidlin hinnoista.

Sille en mahda mitään, jos täällä kaksi lähintä Lidliä on tunnettuja nisteistä, juopoista ja muusta häiriökäytöksestä.

Tämä menee jo vähän huvittavuuden puolelle, että jos on eri mieltä Prisman kaikkimaallisesta hyvyydestä, niin kyseessä on trollaus.

(1)
  • Tykkää
Reactions: zet

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Citymarketit ovat ihan toimiva konsepti, jos arvostaa sitä, että kaupat ovat yleisilmeeltään paremman väen kauppoja. Osa Prismoista on aika masentavia kokemuksia. Kaupat ovat täynnä tyhjiä pahvilaatikoita ja yleisilme aika sekava. Jos jaksaa käydä molemmissa, niin Cittarista tarjoustuotteet ja Prismasta loput. Vielä kun Lidlistä hakee muutaman valikoidun tuotteen, niin siinä on halvin ostoskori Suomessa tällä hetkellä.
Vaikka poliittisen jakolinjan ruokakauppaketjujen välillä voikin sanoa olevan pitkälti historiaa, kyllähän monista K-Supermarketeista ja Citymarketeista saa tietynlaisen "premium"-vaikutelman verrattuna Ässän vastineisiinsa. Toki S-ryhmäkin on selvästi pyrkinyt panostamaan myös laatuun, mistä esimerkkinä mm. Helsingin Sokoksen kellarikerroksen S-market, missä on tarjolla ties mitä siipibuffetia, kaupan itse tekemiä laadukkaita valmisruokia jne. Sikäli kyseessä todellinen "herran ja narrin S-market", sillä Helsingin ydinkeskustan ruokakaupassa samassa kassajonossa saattavat olla niin pukumies- ja jakkupukunais-osasto, kuin yhteiskuntamme vähäosaiset + tietysti paljon turisteja päälle.

Itse olin pitkään laiska liittymään bonusohjelmiin ja vasta 2024 alussa tuli liityttyä HOK-Elannon jäseneksi. Sen jälkeen on tullut keskitettyä kaikki ruoka- ja käyttötavaraostokset ketjun liikkeisiin, maksimoidakseni bonusten saamisen. Paria myyntiartikkelia tulee silloin tällöin haettua vielä Lidlistä.

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porissa Prismasta löytyy näitäkin hienosti ja myös lähiseudun eli Satakunnan tuotteet ovat hyvin saatavilla. Paikallisessa Citymarketissa ihastelin aikoinaan olutvalikoimaa, mutta luojan kiitos viimeaikoina se on Prismassa parantunut paljon.

Parin viime vuoden aikana tarjoukset ovat lisääntyneet Prismoissa aika lailla. Lieneekö kaipoilla kuitenkin tarve vähän uudistua ja pitää kiinni markkinaosuudestaan.

Näissä on varmasti paljon alueellisia eroja. Onhan mullakin nuo molempien kauppajättien sovellukset ja monesti S-ryhmällä näkyy Kanta -Hämeessä mielenkiintoisempia tarjouksia kuin Pirkanmaalla.

Pirkanmaalla on yleisesti todella hyviä Citymarketteja ihan valtakunnan tasolla. Paljon ovat viime vuosina investoineet näihin rahaa.

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kylläpä edellä oleva keskustelu osoittaa hyvin myös sen, mikä suomalaisuudessa on yleisesti pielessä. Mennään muna pystyssä vihreä kortti kädessä ostamaan Ääsryhmän ylhäältä osoittamaa ja ennalta valitsemaa bulkkikamaa koko ajan kapenevista valikoimista. Terveisin viime kuussa bonuksia vajaa 40 euroa, marraskuussa tuli melkein kuuskymppiä...

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Luetko edes viestejä? Eihän halpuus ole pääasia, vaan laadukas, prosessoimaton kotimainen ruoka.
Laita ihan nyt esimerkkejä niistä kotimaisista tuotteista, joita ostat Citymarketista. Ilman esimerkkejä on paha sanoa, että saako samoja tuotteita Prismasta ja mihin hintaan.

Itsehän toivoit, että vertailut tehtäisiin kotimaisilla tuotteilla ja sitä yritän tehdä.
Omaan makuun ruokakorivertailut pitäisi tehdä pelkästään kotimaisista ja laadukkaista tuotteista.

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Nytkin, kun katsoin usein käyttämäni Atrian Parempi Nauta Jauheliha 10% (400 grammaa) hintoja, niin Prismassa se on 4 euroa ja Cittarissa 4,75 euroa. Makselkoot kuka haluaa noita erotuksia, itse en maksa, vaikka Prismassa pitäisi ryömiä mudassa ja Cittarissa sataisi keijupölyä ja muuta turhaa. 4 eurosta meidän perhe saa vielä 5 % bonusta eli hinnaksi jää 3,80 euroa. Se on jo melkein euron ero Prisman eduksi.
Helsingin Lidleissä suomalainen naudan jauheliha 10% maksaa 3,29€. Maksoi vielä joulukuussa 2,99€.

Atrian 10%:n jauhelihaa en mielelläni osta, koska nykyinen jauhamismenetelmä tekee rakenteesta aivan liian tiiviin.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kylläpä edellä oleva keskustelu osoittaa hyvin myös sen, mikä suomalaisuudessa on yleisesti pielessä. Mennään muna pystyssä vihreä kortti kädessä ostamaan Ääsryhmän ylhäältä osoittamaa ja ennalta valitsemaa bulkkikamaa koko ajan kapenevista valikoimista. Terveisin viime kuussa bonuksia vajaa 40 euroa, marraskuussa tuli melkein kuuskymppiä...
Toki tällainen mentaliteetti ei rajoitu yksinomaan meihin suomalaisiin, vaan esim. saksalaisissa olen havainnut pitkälti samoja piirteitä.

Itse pyrin saamaan arjen ruokamenot niin minimiin kuin mahdollista, toki pyrkien tekemään samalla terveellisiä valintoja, jotta pystyn joka kuukausi säästämään ja sijoittamaan palkastani maksimisumman tulevaisuutta ajatellen. Toki silloin tällöin tulee myös herkuteltua ja tehtyä jopa heräteostoksia, mutta kun yhdeksänä päivänä kymmenestä kuluttaa erittäin harkiten, niin isossa kuvassa tämän mittakaavan höveliys ei niin haittaa. Pyrin elämään ns. opiskelijabudjetilla, vaikka täystyöllistynyt olenkin.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Allekirjoittaneen yksi suosikki ovat moneen eri ruokalajiin soveltuvat HK:n "teurasjätelihapullat". Suolaahan noissa saisi olla vähemmän, mutta maistuva, edullinen ja kuten jo sanoin monikäyttöinen proteiininlähde kyseessä. Noista olen väsännyt montaa erilaista kastiketta, käyttänyt wokkien proteiinina ja tehnyt perinteistä lihapullapastaa. Useamman kerran viikossa tapaa tarttua meikäläisen ostokoriin.

Toinen "vastaava" tuote, mistä samalla tavalla olen pitänyt monipuolisena elintarvikkeena, on S-ryhmän "Kotimaista"-brändin uunilenkki. Hintaahan silläkään ei paljoa ole.

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Laita ihan nyt esimerkkejä niistä kotimaisista tuotteista, joita ostat Citymarketista. Ilman esimerkkejä on paha sanoa, että saako samoja tuotteita Prismasta ja mihin hintaan.

Itsehän toivoit, että vertailut tehtäisiin kotimaisilla tuotteilla ja sitä yritän tehdä.

Ensimmäisenä tänään silmiin pisti kotimaisen tomaatin järkyttävä hintaero. Sitä saa ainakin molemmista.

K: 2,29 €/kg
S: 4,49 € /kg

Loput hinnat voit katsoa vertailemalla sovelluksilla eri tuotteiden hintoja. Tämä keskustelu ei tule ikinä johtamaan mihinkään, kun lopulta voi aina sanoa molemminpuolin, että juuri tätä tuotetta minä en tarvitse tai että tätä ei voi vertailla kun kyseessä on tarjous.

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ensimmäisenä tänään silmiin pisti kotimaisen tomaatin järkyttävä hintaero. Sitä saa ainakin molemmista.

Loput hinnat voit katsoa vertailemalla sovelluksilla eri tuotteiden hintoja. Tämä keskustelu ei tule ikinä johtamaan mihinkään, kun lopulta voi aina sanoa molemminpuolin, että juuri tätä tuotetta minä en tarvitse tai että tätä ei voi vertailla kun kyseessä on tarjous.

Sen takia niitä virallisia vertailuja tehdään, kun niissä on vertailukelpoiset tuotteet kaikista kaupoista. Mutta taitaa olla väärin prosessoidut kotimaiset kanafileet S-mafialla niin ei kelpaa.

Mutta kyllähän tää sun kanssa vänkäys nähtiin jo sähköautoilu-ketjussa, eli ihan hukkaan heitettyä aikaa. Kiitos hei.

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Allekirjoittaneen yksi suosikki ovat moneen eri ruokalajiin soveltuvat HK:n "teurasjätelihapullat". Suolaahan noissa saisi olla vähemmän, mutta maistuva, edullinen ja kuten jo sanoin monikäyttöinen proteiininlähde kyseessä. Noista olen väsännyt montaa erilaista kastiketta, käyttänyt wokkien proteiinina ja tehnyt perinteistä lihapullapastaa. Useamman kerran viikossa tapaa tarttua meikäläisen ostokoriin.

Toinen "vastaava" tuote, mistä samalla tavalla olen pitänyt monipuolisena elintarvikkeena, on S-ryhmän "Kotimaista"-brändin uunilenkki. Hintaahan silläkään ei paljoa ole.
Halpaa varmaankin, mutta mitähän ne uusimmat ravintosuositukset noista sanovatkaan, etenkin jos tarttuu useamman kerran viikolla ostoskoriin?

Lihapullien tilalle kannattaa joskus kokeilla vaikkapa "Boltsi" -kaura-siemen -pyöryköitä. Välttää lihan ja saa ainakin kuitua reilusti.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Halpaa varmaankin, mutta mitähän ne uusimmat ravintosuositukset noista sanovatkaan, etenkin jos tarttuu useamman kerran viikolla ostoskoriin?

Lihapullien tilalle kannattaa joskus kokeilla vaikkapa "Boltsi" -kaura-siemen -pyöryköitä. Välttää lihan ja saa ainakin kuitua reilusti.
Maksaa vähän enemmän, mutta erilaiset kalasta tehdyt pyörykätkin ihan hyviä eineksiksi.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Itse en varsinaisia tunnontuskia pode, mikäli lihavalmisteet ovat osa ruokavaliota. Kasviksia ja hedelmiä kun tulee kuitenkin syötyä se +500 grammaa vuorokaudessa. Boltseihin vosin hyvinkin vaihtaa, ellei niiden kilohinta olisi suht. kohtuuttomalla tasolla, olakseen kuitenkin ns. bulkkielintarvike.

Eikös nämä ole terveydelle melkein se kaikista huonoin tapa saada proteiinia.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Kotimaisten kasvihuonekasvisten osalta ajankohta on sikäli vähän huono vertailuun, että niiden hinnat nousevat tähän aikaan talvesta, mutta vähän eri tahtiin. Toinen hyvä esimerkki tästä on suippopaprika, jonka hinta vaihtelee nyt kaupoittain tyyliin 2,5€/pkt versus 5€/pkt riippuen varmaan siitä mihin asti ostosopimius/hinnat on sovittu, ts kohta ne maksaa joka paikassa sen 5€. Sähkön hinta on nyt sellainen että tuskin kuitenkaan mitään 7€/200g eli sisäfilemäisiä hintoja nähdään kuten pari talvea sitten. Kyllä niitä toki silläkin hinnalla ostettiin, muutenhan kasvihuoneesta olisi sammutettu valot.

Täällä tuntuu olevan osalle todella vaikea sulattaa, että se Citymarket voi ihan oikeasti olla halvempi kauppa kuin Prisma. Yritin etsiä kuvankaappauksia viimeisimmän kauppareissun listoista S- ja K-ryhmän ostoslistasovelluksista, mutta löysin vain loppusummista, joten ei kelpaa todisteena. Samat tai vastaavat tuotteet olivat Citymarketissa 158,63 €, kun Prismassa olisivat olleet 172,72 €.

Sen verran noita vertailuja tehdessä pitää tietää molemmista kaupoista, että tietää mikä heidän volyymituote on missäkin tuoteryhmässä. Esim. tuossa aiemmin vertailtiin Atrian jauhelihan hintaa, joka on Citymarketissa kalliimpi, mutta Citymarketista saa Pirkka-jauhelihaa samaan hintaan.

En jaksa alkaa tekemään kuvitteellista kauppalistaa molempiin, mutta voin laittaa kuvankaappaukset seuraavasta vertailusta.

Bonuksista; Keskolta saa myös 5% bonusta opiskelijana tai Paras asiakas -tasolla, vaikka ei keskittäisikään kaikkia sinne. Pidän sitä siis parempana kuin S-ryhmän vastaavaa.

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sen verran noita vertailuja tehdessä pitää tietää molemmista kaupoista, että tietää mikä heidän volyymituote on missäkin tuoteryhmässä. Esim. tuossa aiemmin vertailtiin Atrian jauhelihan hintaa, joka on Citymarketissa kalliimpi, mutta Citymarketista saa Pirkka-jauhelihaa samaan hintaan.
Ja ainakin viimeisimmän tietoni mukaan Pirkka on Atrian valmistamaa.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihan kauheat tuotteet ostoskoriin vakkareiksi. Jos lihaa, niin miksei ihan vaan lihaa? @Ann Arbor
Olen vähän roopeankkamainen penninvenyttäjä ja kulutan isokokoisena henkilönä paljon kaloreita. Ihan joka päivä näitä ei toki tule syötyä, vaan ehkä n. 3-4 kertaa viikossa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy