Ensinnäkin, oli mukavaa lukea
@Breeze Harbour in vaikeuksien kautta -voittoon viesti - eniten itse stoorin vuoksi, mutta myös siksi, että siellä on seilattu elämän laivaa pitkin samoja rantoja kuin missä olen itsekin pyörinyt: olen kotoisin Malminkartanosta, asunut lähes kymmenen vuotta Pitskussa ja tuon molemmin puolin yhtä pitkään Etelä-Haagassa. Nyt jos jotenkin päädyt vielä Munkkaan, Konalaan, Lontooseen tai Tukholmaan niin alkaa olla värisuora täynnä.
Malminkartano ei ollut ysärillä sama kuin mitä siitä myöhemmin tuli. Lapsuudessani aikuiset puhuivat, että Vantaa tuli vuosituhannen vaihteessa liian lähelle. Tällä tarkoitettiin, että kaupunginosan sosiaaliset ongelmat lisääntyivät. Mutta kyllä siellä kauppojen välisellä aukiolla spurguja ja nistejä istui silloinkin kun minä vasta opettelin ymmärtämään jotain maailmanmenosta. Ensimmäisen tappouhkaukseni kuulin jouluaaton aattona ollessani 8-vuotias.
Ei tuo varmasti mikään juuri minua kohtaan suunnattu uhkaus ollut, mutta koen aika voimakkaasti, että tuosta alkoi kyteä ajatus, että Malminkartanosta pitää päästä pois. Mutsi asuu samassa kodissa toki edelleen, ja sitä kautta olenkin nähnyt viikoittain, mitä alueelle on tapahtunut. Se on surullista. Tässä kohtaa on hyvä vinkata Yle Kioskin Jaakko Keson tekemästä Atte Toikan, eli räppäri Mikidi Maskin, eli MKDMSK:n tarinasta kertovasta dokumentista. Löytyy Youtubesta kokonaisuudessaan ja kertoo Maltsusta aika kouriintuntuvan kuvaelman.
Tuo "vitun rääpäle mä tapan sut jos tuut tänne enää koskaan" oli minulle se ensimmäinen perhosten siipien liike. Se sai minut siirtymään Konalan ala-asteelle kolmannelle luokalle, jossa pystyin valitsemaan ensimmäiseksi vieraaksi kielekseni ranskan. Ranskan opiskelu puolestaan mahdollisti siirtymisen Munkkaan MYK:hon, sillä se oli lähin koulu, jossa opetettiin ranskaa ykköskielenä.
Koko elämäni suurin ja vaikuttavin asia on ollut se, että kävin yläasteen ja lukion Munkassa. Tuolta ajalta ovat peräisin kaikki pisimmät ja rakkaimmat ystävyyssuhteeni, mutta samalla luotiin perustukset opiskelulle ja työelämälle, sillä vaatimustaso ja opetuksen laatu olivat todella korkealla. "Kaikki" tähtäsivät tuolla korkealle, ja ryhmäpaine oli minulle hyvästä. Niin ja olinhan minä opiskeluajat töissäkin Munkassa: ensin Hesellä kolmisen vuotta ja sen jälkeen ostarilla vielä paljon pidempään.
Jotain vielä kaikkea tätäkin parempaa tapahtui Munkkaan siirtymisen myötä. Kävin Munkan seurakunnan riparin vuonna 2003. Oli todella hauska leiri, mutta eipä minua senkään jälkeen uskonnollisuus kiinnostanut. Kastekin tehtiin vasta päivä ennen konfirmaatiota. Kesän jälkeen kipuilin sen kanssa, että aika moni kaveri päätti lähteä isoskoulutukseen, joten itseänikin tuo ajatus kiehtoi, mutta sitten toisaalta se itse asiasisältö oli omasta näkökulmastani aina vähän päälleliimatun oloista. Tuntui ihan dorkalta esittää jotain rukoilua kun moni muu veti vieressä 100 % hartaudella.
"Tulisit nyt, mä luulen että sä voisit olla hyvä tällaisessa roolissa" sanoi seurakunnan nuorten ohjaaja kun olin kirjaimellisesti seurakuntatalon kynnyksellä pyörtänyt päätökseni osallistua isoskoulutukseen. Seisoin siinä pihakatoksen vieressä sateessa muutaman minuutin ja totesin suunnilleen että "fuck it, kokeillaan". Seurakuntatalon yläkerrassa meni ehkä viisi sekuntia bongata säkkituolilla istuva varsin viehkeä neiti, josta tuli sitten paljon myöhemmin vaimoni. Nyt meillä on kolmio Haagassa, pari hienoa pikkupoikaa ja elämä ihan hyvin mallillaan. Talk about perhosefekti.
Niin moni asia olisi voinut mennä aivan toisin. Lähes jokainen maltsututtuni on jäänyt sille tielleen, tarkoittaen, että vaikeuksia elämänvalintojen suhteen on ollut enemmän kuin tarpeeksi. Surullisiakin kohtaloita on monta; yksi istuu murhasta vankilassa, useampi on kuollut ja muutama huumeisiinkin kajonnut ja vajonnut on tiedossa.
Koen, että olen kiivennyt yhteiskuntaportaita ainakin pari askelta. Malminkartanolaisesta YH-perheen ainoasta lapsesta, jolla ADHD-piirteet ovat toisinaan ohjanneet nenän suuntaa milloin minnekin, olisi voinut tulla yksi tilastomerkintä lisää "jotain pitäisi tehdä" -esitysten taulukoihin. Sen sijaan kävin kouluja, valmistuin maisteriksi, sain ihan hyviä työpaikkoja ja käytännössä täydellisen puolison ja perheen.
On minussa silti ollut kyllä kestämistä. Ja pahoja masennuskausiakin on ollut. Kadunko jotain? Kyllä, nimittäin pahojakin asioita on tullut tehtyä - onneksi ryyppyjakso saatiin lopulta poikki - ja taisin opiskella lopulta todella väärää alaa. Mutta koska tuo perhosvaikutus on niin totta kuin olla ja saattaa, on vaikea kokea pettymystä omaan elämäänsä. Minusta se on eri asia kuin yksittäisten tekojen katuminen. Nyt tuntuisi, että kaikki on nimittäin aika kivasti paikoillaan.
Edit. typo