Valinnat, valinnat.
Mä olin aikoinaan naimisissa. Elettiin sellaista kahden kouluja käyvän ja myöhemmin töitä tekevän ihmisen dinkkutaloutta. Kaikki oli ok, kivaa, ihan jees. Ei mitään valittamista, elämä oli helppoa. Oli asuntolainat ja autot ja muut. Ei kuitenkaan ollut myöskään mitään järisyttävää ja suurenmoista, vähän sellaista hidasta hautapaikan katselua. Vaimo sitten täräytti, että erotaan. Tällain kaunistellusti. Erottiin. Myöhemmin kävi ilmi, että ihan kahdestaan ei oltu viimeistä vuotta oltu. Oli siellä se kolmaskin.
No mulle se ero jo itsessään oli sellainen elämän pysäyttävä asia. Tiedot petollisuudesta vei sitten loputkin. Muutto vieraalle paikkakunnalle. Olin todella yksin. Niin saatanan yksin. Aivan eksyksissä, helvetin hukassa.
Tuossa vaiheessa hurahdin. Aloin tutkia itseäni, omaa arvomaailmaani, omaa maailmankuvaani. Huomasin olevani ihan väärässä paikassa, mutta ei sitä oikeaa suuntaakaan löytynyt. Aloitin joogan. Aloitin meditoinnin. Tein totaalisen resetin. Mutta ei. Tapasin naisen, joka vei minut tantrakurssille. Hei, tässähän on jotain. Tuo suhde päättyi, mutta ajatus kyti sisälläni. Mitä helvettiä mulla on hävittävää? Mulla ei ole ketään, elämällä ei ole suuntaa, työt toki sujuu vaikka vasemmalla kädellä, vaikka kiinnostusta ei ole vähääkään.
Ja niin tein valinnan. Lähdin tutustumaan itseeni syvemmin tantran kautta. Pitkälle kurssille, joka joko toisi selkeyttä tai sitten ei. Tavattiin porukalla ensimmäistä kertaa paikkakunnalla, josta tulisi myöhemmin kotipaikkani, joskin muista syistä. Tavattiin toisen kerran, pitkän viikonlopun merkeissä aivan muualla. Kolmannen viikonlopun aikana tutustuin kuin vahingossa naiseen, jossa oli jotain kiehtovaa. Samaan aikaan jotain niin avointa ja kuitenkin niin salaperäistä, mystistä, sulkeutunutta. Sanoin suoraan tuolloin, että haluan tutustua häneen paremmin. Hän kertoi elävänsä polyamorisessa suhteessa. Kellot soivat päässä, entinen minäni huusi taustalla, että ”älä nyt saatana tuollaiseen pervoiluun lähde”. Tavattiin kuitenkin. Tämä johti suhteeseen, polyamoriseen sellaiseen, aluksi enemmän kauko- sellaisena, sittemmin kehittyi parisuhteeksi, avoliitoksi. Hän oli alusta asti ollut avoin halustaan omaan perheeseen. Mulla ei aiemmassa elämässä ollut mitään tällaisia ambitioita, mutta uusi minäni oli myös kaivannut tällaista. Jätettiin ehkäisy pois ajatuksella, että katsotaan mitä tapahtuu, ja jos tapahtuu, niin se on tietoinen valinta.
Tuli lapsi, tuli toinenkin. Seuraavaa odotellaan. Häitä tanssitaan tulevana kesänä.
Valinta. ”Mene sinne kurssille, et sä häviä siinä mitään muuta kuin korkeintaan rahaa”. Jos ex-vaimoni uskottomuus ei olisi romahduttanut koko maailmaani, en olisi kyseenalaistanut sitä maailmaa enkä löytänyt tällaista paratiisia.
Samalla löysin uudenlaisen rehellisyyden. Sellaisen, jossa sanon asiat suoraan, häpeilemättä, piilottelematta, ja silti loukkaamatta tietoisesti muita. Työelämässä tuo nostattaa välillä kulmakarvoja, koska siihen ei ole totuttu. Mutta samalla olen saanut kollegoilta aivan toisenlaista arvostusta osakseni, koska en taivu paskanjauhantaan ja mutkutteluun. Pyydettäessä annan myös rehellisen palautteen. Mun tavoite on, että ihan joka ikinen kehittyy siinä mitä tekee eikä jää lorvimaan sinne lattevyöhykkeelle, mukavuusalueelle, jossa kaikki on ihan kivaa ja ihan ok. Joskus kehitys vaatii kaaosta, ihan kaiken murskaamista, jotta se oikea suunta löytyy.