Vaikka Baxter-kiekko on ollut tähän saakka suuren suuri pettymys, on pakko myöntää, että jollakin sairaalla tavalla olen valmis katsomaan tämän kortin loppuun saakka. En millään jaksa uskoa, että Baxterkaan olisi valmis nyhjäämään nykyisenlaisesti koko loppukautta, vaan hölmönä haluan uskoa, että tämä alkukauden skeida tähtää johonkin. Mihin rahkeet lopulta riittävät se onkin sitten täysin toinen juttu.
Vaikka Baxterin sanotaan olevan todellinen luupää, en jaksa nähdä sitä ainoastaan huonona asiana. Matikaisen IFK:ssa tätä ominaisuutta tarvitaan, koska Spande itse on samanlainen. Tavallaan näen jopa erittäin huonona asiana, että ylhäältä tulee käsky muuttaa pelityyliä jonkinlaiseksi, vaikkakin toki tässä tapauksessa hyötyjinä olemme me katsojat, jotka vielä uskollisesti hallille jaksamme raahautua. Mutta periaatteessa koutsille pitäisi antaa rauha toteuttaa omaa visiotaan rauhassa. IFK:ssa tämä lienee kuitenkin sula mahdottomuus, oli siellä puikoissa kuka tahansa.
Vaikka loukkaantumisten taakse ei voida loputtomasti piiloutuakaan ja hakea sieltä tekosyytä menestymättömyyteen ja pelityyliinkin, tässä tapauksessa siinä saattaa kuitenkin piillä osa karua totuutta. Pikkarainen ja Pesonen ovat fyysisen pelin erikoismiehiä ja heidän puuttumisensa pitkän aikaa kokoonpanosta on aivan varmasti vaikuttanut Baxterinkin suunnitelmiin. Jäähyjen totaalinen välttely on tiettyyn pisteeseen asti ok, rajansa toki silläkin. Alkukaudesta on kuitenkin oikea hetki harjoitella ja harjoitusta IFK on tarvinnutkin, jos muistellaan viime vuosia. Edelleenkin IFK kärsii maineestaan, vaikka tällä kaudella pyhäkoulupoikamme eivät aihetta ole antaneet nimeksikään. Tuomareiden silmissä IFK on kuitenkin hyödyllistä saada irti menneisyyden kiroista ja siinä ollaan jopa jotenkin onnistuttukin. Jee sille! Toki itsekin kaipaan ryminää kentälle, mutta mieluummin nysvätään nyt, jotta loppukaudesta saadaan edes mahdollisuus lähteä vastustajan kanssa samalta viivalta peleihin.
Veikkaan, että Baxterin omissa laskuissa olisimme tähän aikaan olleet 6-8 sakissa. Nyt homma on kussut ennenkaikkea hyökkäyspäässä. Vikansa on Baxterissakin, mutta luulen, ettei Baxterkaan osannut kuvitella maalintekijöiden jäätyvän näin totaalisesti, kuten nyt on nähty. Kyllä tuolla hyökkäysmateriaalilla pitäisi avopaikoista viimeistellä joka pelissä vähintään pari-kolme byyriä. Näinhän vastustajatkin tekevät, miksi siis emme me? Eihän siellä kentällä kukaan puhu toisilleen mitään, joten silläkin ammutaan itseä jalkaan oikein olan takaa. Itse laittaisin puhtaasti pelaajien piikkiin sen, että ollaan kaikki samassa kasassa ja myös osittain sen, että hyökkäyksissä ollaan niin surkeita kuin nyt on nähty. Ei kai kukaan moista paskaa heille opetakaan. Ja jos opettaankin, ei kai kukaan aikuinen mies pelkää toista aikuista miestä niin paljon, että moiseen suostuu? Vai ehkä sittenkin?
Yksi erittäin häiritsevä tekijä on ollut se, ettei jätkät syöttele Cookille esim. yv:ssä yhtään. Kaverilla on röyhkeyttä ja ihan kiitettävän kova vetokin, mutta syöttöä ei vain näy eikä kuulu. Olkoon miten mulkku jätkä tahansa, on silkkaa typeryyttä pelata yv:tä käytännössä 4 vs. 4, jos yhdelle jätkälle ei syötetä. Miksi Baxter ei puutu tähän? Vai kuuluuko tämä aihepiiri JätteKivalle, joka ei sano mistään mitään?
Varmaan olen näkemysteni ja arvailujeni kanssa totaalisen yksin ja väärässäkin vielä, mutta jollakin tavalla mulla on vahva tunne, että Baxterilla on joku ässä vielä hihassa. Ja jos vaihtoehtoina on JätteKiva Rindell tai kuvottava kusiHannu Jortikka, niin eipä tässä montaa vaihtoehtoa jää jäljelle.
Ja ylimielisen paskan lausuminen lehdistötilaisuuksissa voi jättää omaan arvoonsa. Ukko tietää satavarmasti, että ei kuitenkaan voi miellyttää tällä hetkellä faneja, joten miksi edes puhua lämpimikseen.
Odottelen innolla seuraavia kierroksia, jotta voimme kaikki huomata meikäläisen olleen ehdottoman väärässä ja Baxter on täällä vain vittuillakseen meille. Saamme varmasti joskus kuulla totuuden, minkä ostaa-vaihtaa-varastaa kataloogin sivuilta Pentti on hänet bongannut.