Oma suhtautuminen tunnin junaan on hivenen muuttunut, joskin ainakin osin ehdollisesti. ESG on tulossa meille melko nopeaa vauhtia ja jo nyt yritykset ovat alkaneet määrittelemään itselleen päästöbudjetteja. Tästä johtuen esimerkiksi omat Tukholman työkaverit tulivat meidän Kööpenhaminan kokoukseen junalla ja suurin osa heistä kertoi tuon jopa olevan mieluisampi tapa matkata kuin lentokoneen - vaikka matka-aikaa tarttui heille noin 1,5 tuntia lentokonetta enemmän.
Helsingin ja Tukholman välinen junaliikenne pitäisi olla mahdollista mahdollistaa sinne +/- 3 tuntia. Tällä ajalla se olisi huomattavan kilpailukykyinen myös ajallisesti lentoliikennettä vastaan. Omasta Etelä-Helsingin kuplasta tämä olisi vielä kilpailukykyisempi kun voisi kävellä rautatieasemalle junalle eikä matkata maailman ääriin lentokenttää metsästämään. Junassa kykenisi myös töitä tekemään jollain tapaa säntillisesti.
Helsingin ja Tukholman välillä liikkuu 1,5-2 miljoonaa matkustajaa vuosittain. Tähän päälle rahtiliikenne. Vaikka valtio ottaisi Finnairin kanssa taloudellisen riskin mahdollistamalla junaliikenne, mielestäni tällainen investointi voisi olla erittäin järkevä ympäristö, matkustajat kuin myös huoltovarmuus huomioiden. Taloudellisesti hanke tuskin maksaisi itseään takaisin kovinkaan nopeasti, mutta mielestäni tämä lisä pitäisi ehdottomasti lisätä tunnin junaan, varsinkin jos se alulle pannaan.
Helsingin ja Tukholman välinen junaliikenne pitäisi olla mahdollista mahdollistaa sinne +/- 3 tuntia. Tällä ajalla se olisi huomattavan kilpailukykyinen myös ajallisesti lentoliikennettä vastaan. Omasta Etelä-Helsingin kuplasta tämä olisi vielä kilpailukykyisempi kun voisi kävellä rautatieasemalle junalle eikä matkata maailman ääriin lentokenttää metsästämään. Junassa kykenisi myös töitä tekemään jollain tapaa säntillisesti.
Helsingin ja Tukholman välillä liikkuu 1,5-2 miljoonaa matkustajaa vuosittain. Tähän päälle rahtiliikenne. Vaikka valtio ottaisi Finnairin kanssa taloudellisen riskin mahdollistamalla junaliikenne, mielestäni tällainen investointi voisi olla erittäin järkevä ympäristö, matkustajat kuin myös huoltovarmuus huomioiden. Taloudellisesti hanke tuskin maksaisi itseään takaisin kovinkaan nopeasti, mutta mielestäni tämä lisä pitäisi ehdottomasti lisätä tunnin junaan, varsinkin jos se alulle pannaan.
Viimeksi muokattu: