Mainos

Ei tunnin junalle, mutta ne 3–6 miljardia muulle Suomen infrastruktuurille

  • 7 574
  • 88

Cannedheat13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tunnin junaa ajetaan Hki - Tku välille kuin käärmettä pyssyyn. Paikkakuntien välillä on jo junayhteys, mutta nyt pitäisi saada uusi yhteys, joka nopeuttaisi aikaa 27-minuuttia! Siis vajaa puoli tuntia! Hintalappu asialle on nyt 3000 000 000 Euroa, jolla saataisiin nykyinen, olemassaoleva rataverkosto kuntoon. Käy allekirjoittamassa kansalaisaloite tämän tuhlaamisen lopettamiseksi, ja kerro tästä muillekin! Kansalaisaloitepalvelu - Loppu Länsiradalle - Taloutta turmelevalle tunnin junalle!
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikö otsikkoa voisi muokata vähän neutraalimmaksi? Suomen liikenneinfrastruktuurin kehittäminen on aiheena hyvin tärkeä ja uusista tie- ja raidehankkeista, sekä vanhan kunnostamisesta riittää varmasti keskustelua, myös laajaa kritiikkiä keränneestä Länsiradasta, mutta mieluummin yleisthread aiheesta.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pakko kyllä myöntää, että vaikken itsekään Länsirataan varauksettomasti suhtaudu ja toden totta samoilla resursseilla voisi saada liikenneinfran eteen paljon muutakin aikaan, aika huonosti kirjoitettu tuo kansalaisaloite. Kappalejaosta ei tietoakaan ja teksti näyttää liki tunnekuohun vallassa kirjoitetulta.

Tässä ote:

Kaikilla talousmittareilla kannattamattomaksi osoitetun hankkeen ekologisuuskaan ei kestä tarkempaa tarkastelua ja täysin uusi linjaus osoittautuu ympäristövaikutusten arvioinneissa ympäristön kannalta hyvin vahingolliseksi.
Nopeasti kulkeva juna vie huomattavasti enemmän energiaa, eikä itse radan rakentaminenkaan koskemattomaan luontoon ole varsinainen ympäristöteko. Uusi vain henkilöliikennettä palveleva ratalinjaus tekisi uuden mittavan haittakäytävän vieden satoja hehtaareja maata, syntyviä ylijäämä maamassoja unohtamatta. Teräksen ja betonin valmistamisen hiilijalanjälkikään ei ole miljardeja maksavassa hankkeessa mitättömän pieni.
Vihreyden sijaan Länsiradan väri on hiilenmusta. Synkkä on tulevaisuus koko Suomelle, kun veroja kiristetään, vain saadaksemme kouralliselle suomalaisia nopeamman mukavuusjunan jo olemassa olevan radan rinnalle.
Edellä olevien ekonomisten ja ekologisten perustelujen vuoksi me kansalaisaloitteen allekirjoittaneet esitämme, että eduskunta ryhtyy välittömästi tarvittaviin toimenpiteisiin suunnitteilla olevan Länsiradan ja sen yhtiön purkamiseksi.

Varmasti allekirjoituksiakin olisi kertynyt nopeampaan tahtiin, mikäli aloitetta olisi vähän hiottu. Huutomerkkikin ihan turha virallisessa tekstissä.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Eikö otsikkoa voisi muokata vähän neutraalimmaksi? Suomen liikenneinfrastruktuurin kehittäminen on aiheena hyvin tärkeä ja uusista tie- ja raidehankkeista, sekä vanhan kunnostamisesta riittää varmasti keskustelua, myös laajaa kritiikkiä keränneestä Länsiradasta, mutta mieluummin yleisthread aiheesta.
Jep jep. Samaa mieltä kanssasi. Suupohjan rata on surullinen esimerkki siitä miten käy kun infran peruskorjaukset jätetään tekemättä. Teollisuuden tarpeisiin kyseinen rata on hyvin tarpeellinen. Nyt on vaarana se, ettei kyseistä rataa kannata korjata ollenkaan. Kiitos liikenneministerit ja hallitukset.
 

Cannedheat13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eikö otsikkoa voisi muokata vähän neutraalimmaksi? Suomen liikenneinfrastruktuurin kehittäminen on aiheena hyvin tärkeä ja uusista tie- ja raidehankkeista, sekä vanhan kunnostamisesta riittää varmasti keskustelua, myös laajaa kritiikkiä keränneestä Länsiradasta, mutta mieluummin yleisthread aiheesta.
Kyllä. Nyt vain tätä "nopeuttavaa" linjaa ajetaan vastoin muun maan tarpeita. HKI- Tku välillä on jo moottoritie. Uusia ratahankkeita tarvitaan...mutta tämä oikaisu ei palvele Suomen turvallisuutta. Täällä lansirannikolla on muutenkin "Vahvaa".
 

Cannedheat13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Juuri näin. Jos Halutaan Suomen olevan jatkossakin vahva, niin uusien ratalinjojen suunnitelmat olkoon hieman pohjoisemmassa. Toisaalta, mikäli HKi kaipaa Espoon työtekijöitä niin sitten Espooseen oikorata. MUTTA: kuka aidosti kannattaa sitä, että Espoosta Saloon, ja Salosta Espooseen? Ei, kukaan ja kaikki tietään sen...tai tietääkö?
 

friikki otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Karjalan rata voitaisiin rempata ensi alkuun. Onhan se hieman huvittavaa että Joensuu-Helsinki välillä pitää yhdessä kohtaa hidastaa vauhtia 30km/h kun on silta ihan sortumispisteessä. Muutenkin aika vanha rata kyseessä, mutta kyllä se hyvä olisi turvata liikenneyhteydet Itä-Suomeenkin.

Ihan en ole vielä vakuuttunut siitä Itä-radasta. Mutta jos sillä saadaan tuo Karjalan ratakin kuntoon, niin sitten vaan sellainenkin pystyyn.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Kyllähän infrarakentamisen ja -korjauksen prioriteettilistalla pitäisi olla aivan tolkuton määrä kohteita ennen puolen tunnin nipistystä Hki-Turku, mutta toisaalta Orpo tuntuu ne siltarumpunsa haluavan ja kokee että kaikesta paskasta mitä on hallituskumppaninsa (ei tässä tarvitse edes monikossa kirjoittaa) tarjoamana joutunut lapioimaan, on saatava omille äänestäjille edes tämä yksi täysin älytön kotiinpäinveto, vaikka miten kurjistaisi maata. Ja toki Suomi kurjistuu paljon enemmän sillä vierastyövoiman karkottamisella verrattuna pelkästään yhteen nuotiossa poltettavaan kolmemiljardiseen (joka varmaankin infrarakentamisen kustannuslogiikan perusteella on toki 4,5 miljardin nuotio lopulta), mutta voisi nyt silti vähän edes enemmän pohtia kansallista etua oman mökkimatkan nopeuttamisen sijaan.

On kyllä tavallinen tekijähallitus kun miettii mitä nousee päällimmäisenä saavutuksista tai haluamistaan toteutuksista mieleen. Itse talousliberaalina koen että aika vahvasti päin persettä on tavoitteet asetettu Suomen edun kannalta.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Tunnin junaa ajetaan Hki - Tku välille kuin käärmettä pyssyyn. Paikkakuntien välillä on jo junayhteys, mutta nyt pitäisi saada uusi yhteys, joka nopeuttaisi aikaa 27-minuuttia! Siis vajaa puoli tuntia! Hintalappu asialle on nyt 3000 000 000 Euroa, jolla saataisiin nykyinen, olemassaoleva rataverkosto kuntoon. Käy allekirjoittamassa kansalaisaloite tämän tuhlaamisen lopettamiseksi, ja kerro tästä muillekin! Kansalaisaloitepalvelu - Loppu Länsiradalle - Taloutta turmelevalle tunnin junalle!
1) Koska siellä voisi tulla lähijunia myös Salo-Turku ja Lohja-Helsinki.
Kuten pääradalla maksetaan valtion kukkarosta R-junat joissa saa parolalaiset, turenkilaiset tms matkustaa Helsingin ja Tampereen välillä. Samalla ehkä saatasiiin Varsinais-Suomeenkin lähijunaliikenne toiminaan. Nyt Varsinais-Suomessa juna pysähtyy viidessä paikassa, jos vaikka Kotkassa junaseisakkeita on kuusi. (ja jälkimmäinenkin ostoliikennettä sekin, ja vielä suoraostona VR:ltä ilman kilpailutusta)

2) Nykyinenkin rata huonossa kunnossa. Vanhan radan alla myös oliko 70km huonoa maata, joka vanhaa merenpohjaa, jonka kunnostaminen on paljon kalliimpaa kuin normaalin radan pohjan.

3) Saatettaisiinhan siinä saada Hangosta Helsinkiin suoria junia ilman vaihtoa ja saattaisi samat junat pysähtyä Inkoossa ja Siuntiossa.
 
Viimeksi muokattu:

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Jep jep. Samaa mieltä kanssasi. Suupohjan rata on surullinen esimerkki siitä miten käy kun infran peruskorjaukset jätetään tekemättä. Teollisuuden tarpeisiin kyseinen rata on hyvin tarpeellinen. Nyt on vaarana se, ettei kyseistä rataa kannata korjata ollenkaan. Kiitos liikenneministerit ja hallitukset.
Noh kyllä sen radan liikenne kävi vähäiseksi kun Kaskisten sellutehdas loppui 2009. Teuvaltakaan ei lastattu puuta lainkaan kolmeen vuoteen ennenkuin alkoi marraskuussa 2018. Kaskisten kemihierretehtaankin kuljetuksissa välillä ollut pitkiä välejä ettei junia ole kulkenut lainkaan. Tavallaan tarpeellinen, mutta onko tarpeeksi tarpeellinen, kemihierretehdas on kuitenkin satamassa, että se voi saada laivalla puuta.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Mun mielestä Suomen raideliikenteen ongelma nro1 ei ole mikään ratahanke vaan se, että mikä on strategia VR:n suhteen ja omistajaohjauksen sekä koko rautatieliikenteen paketin. Ja myydäänkö se VR, jos samaan aikaan Finnair on pörssissä. VR:lle annetaan LVM:n ostoliikennesopimus suorahankintana ja tämän jälkeen lähdetään kilpailuille markkinoille Ruotsiin. Ja se sai nyt ostoliikenteen hoidettavaksi pitkillä sopimuksilla Gävlen seudulta pohjoiseen ja nyt myös Tanskaan Göteborgista ja Etelä-Ruotsista. Samalla VR myy Suomessa asemia, varikoita, ratatyökoneiden vuokrauspalvelun ja viimeksi meni maantielogistiikka.

Samalla tuo VR:n ostoliikenne melkein perustuu historiaan. Kun Uusikaupunki-Turku loppui 1993 niin sen jälkeen henkilöliikenteen rataverkko pysynyt lähes samana, (toki Kerava-Lahti, Tampere-Nokia lähijunat tulleet tms). Väestö vähentynyt, mutta mun mielestä tarttisi tehdä oikea ostoliikenteen selvitys missä niitä junavuoroja tarvitaan tulevaisuudessa ja kuka maksaa. Tuon uuden mahdollisen oikoradan varrella nyt kuitenkin aika iso määrä ihmisiä.

Samalla Suomessa on niitä kymmeniä käyttämättömiä teollisuuden raiteita. Jossakin välissä VR ei viitsinyt edes tarjousta lähettää kuljetuksista ja osin kuljetuksia meni myös konsernin rekka-auto osastolle (joka nyt myytiin). Siellä nyt on kilpailua sentään yrittämässä korjaamassa kuljetuksia takaisin kiskoille, mutta käytettyä 1524mm raidekalustoa ei juurikaan saa kuin VR:ltä (Suomen lähijunat sentään sai ostettua 11kpl Sm2:ia ja VR:lle taidettu antaa ohjeistus, että romuttamoon ei saisi kalustoa laittaa kuten ennen oli vaan yrittää myydä. Baltiasta saisi yhteensopivaa 1520mm kalustoa Suomen sisäisiin, mutta pysyvämpään käyttöön EU sanoo ei, koska ne Venäjän standardin kalustoa ja Baltiassa on saatu poikkeusluvat niiden käyttöön siellä. (Nyt poikkeuslaki gost-vaunuille metsäteollisuuden ja säiliövaunuilla ajettaviin kuljetuksiin, mikä tarkoitus olla 2028:een asti)

No ehkä itse myös tekisin suunnitelmia Lapin radoista. Mutta en nyt innostu, että 1435mm raidetta pitäisi nyt joka paikkaan laittaa. Kukaan ei puhu vaihtuvan raideleveyden vaunuista ja laitteista. Niitäkin ratkaisuita löytyy maailmalla. Sveitsissä henkilöjunan alla vaihtuu 1000mm->1435mm vaan hitaalla nopeudella ajamalla, mikä on isompi kuin mikä meillä olisi Torniossa 1435mm -> 1524mm. Kai Lapin suunnitelmiin kuuluu saadaanko koskaan Sokli tuotantoon ja kannattaisi vetää silloin rataa Kemijärveltä pohjoiseen ja sitten haarautuen, vaikka muuten ehkä lienisi Rovaniemeltä Sodankylään suorempi linja.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Pelkästään Kaskisten sataman takia Suupohjan rata on tärkeä. Radan kunnostustoimet eivät olisi maksaneet kovinkaan paljoa hyötyihin nähden.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Tuomas Enbusken podcastissa esitettiin erityisesti kokoomuspoliitikkojen harjoittaman tunnin junan eteenpäinpuskemisen johtuvan turkulaisten Tamperekateudesta. Ainakin keski-ikäisillä ihmisillä on vielä hyvin muistissa aika, kun Tampere ja Turku olivat suunnilleen samankokoisia ja kisasivat keskenään Suomen "kakkoskaupungin" asemasta. Sittemmin, ehkä jostain 90-luvulta lähtien Tampere on kehittynyt valtavasti, Turku polkenut paikallaan. Tampereelle on saatu tehtyä mm. rantatunneli, uusia kaupunginosia, kansiareena ja ratikka. Turussa taas on väännetty monta valtuustokautta yhdestä toriparkista. Nyt Turkutaustaisilla päättäjillä on kirkkaana mielessä ajatus, että tunninjuna olisi kerralla yksi, suuri hanke, jolla saattaisiin kerrankin kehitystä käännettyä merkittävästi Turun suuntaan. Näin siis Enbuske. Tiedä sitten.
 
Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Pavlovin Koira Myös maamme johtava politiikan journalisti Lauri Nurmi päätyi samankaltaiseen analyysiin hiljattain Politiikan puskaradion monologissaan. Sinänsä Turun pysähtyneisyydessä kyllä on paljon muustakin kiinni, kuin junayhteydestä. Onhan esim. tuota Turun venkoilua raitiotien kanssa ollut näin ulkopuoleltakin turhauttavaa seurata.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
@Pavlovin Koira Myös maamme johtava politiikan journalisti Lauri Nurmi päätyi samankaltaiseen analyysiin hiljattain Politiikan puskaradion monologissaan. Sinänsä Turun pysähtyneisyydessä kyllä on paljon muustakin kiinni, kuin junayhteydestä. Onhan esim. tuota Turun venkoilua raitiotien kanssa ollut näin ulkopuoleltakin turhauttavaa seurata.
Sorry, se olikin Nurmi. Meni sekaisin, kun olen viime aikoina kuunnellut Enbuskea - on muuten sakeaa mutta viihdyttävää settiä.

Käsittääkseni yksi iso ero Turun ja Tampereen alueiden välillä on, että jälkimmäisessä on pystytty tekemään seudullista yhteistyötä. Tuossa Nurmen puheenvuorossa nostettiin muistaakseni esiin Salon kaupunki ja sen päättäjät joiden pitäisi olla hyväksymässä kymmenien miljoonien salolaisten veronmaksajien satsausta hankkeeseen jonka hyöty Salolle on aika ohkainen. Nurmi uskoi että salolaiset ja toisena isona kuntana kirkkonummelaiset tuskin suostuvat laittamaan heille osoitettua rahoitusosuutta tähän hankkeeseen.
 
Viimeksi muokattu:

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
WTF HIFK - FC Liverpool
Tunnin junaa ajetaan Hki - Tku välille kuin käärmettä pyssyyn.
Kannatan tunnin juna -hanketta. Kyse on investoinnista eikä hintaa voi laskea niin että jätetään tuotot pois. Tämä hanke on varmaan ainoa kepulaisten alulle panema hanke jota kannatan. Nyt ovat toki jo takkinsa kääntäneet koska se on kannatuslukemien kannalta järkevää.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Sorry, se olikin Nurmi. Meni sekaisin, kun olen viime aikoina kuunnellut Enbuskea - on muuten sakeaa mutta viihdyttävää settiä.

Joo, on sakeaa ja välillä on faktatkin vähän niin ja näin, mutta jotenkin kummasti tuon kuuntelu on mukava kokemus. Yksittäisenä nostona hymyilytti jossain jaksossa, kun tiettyä miestyyppiä kuvailtiin "Matti Vanhasen vähemmän räväkäksi veljeksi".
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Tuomas Enbusken podcastissa esitettiin erityisesti kokoomuspoliitikkojen harjoittaman tunnin junan eteenpäinpuskemisen johtuvan turkulaisten Tamperekateudesta.
Naurahdin. Melkein yhtä kovanluokan fakta kuin aloituksen adressissa esitetyt. Oma tietoni taas on, että turkulaiset poliitikot yli puoluerajojen kostaa tällä hankkeella 70-luvun RKP:lle, joka tämän sillon torppasi täysin omaan napaan katsoen.

Tämä on erikoinen hanke kun siitä lasketaan vaan kustannuksia muttei tuottoja. Toisena asiana, niin puolimiljardia hankkeen kustannuksista koostuu Espoon kaupunkiradasta. Jos tämä hanke jätetään toteuttamatta, niin miljardin saa välittömästi laittaa rantarataan, eikä se paranna silti sen häiriöherkkyyttä yhtään.

Jos junaliikennettä ajattelee ihan vain kustannuksien kautta, niin kannattaa lopettaa se kaikilta muilta osuuksilta kuin Helsinki-Turku, Helsinki-Oulu ja Helsinki Kouvola.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Nyt on kyllä niin heikosti alustettu avaus, että oikein hirvittää.

Ensinnäkin koko rantarata on erittäin huonokuntoinen ja vaatii kunnostusta, eli joka tapauksessa kyseiselle raidevälille täytyy tehdä mittavia korjauksia tulevaisuudessa. Vaihtoehtona radan kunnostamiselle on tehdä oikaisu Espoosta Saloon ja samalla rakentaa yhteys kaksiraiteiseksi (joka todennäköisesti tehtäisiin myös rantaradan kunnostuksen yhteydessä, ainakin osittain).

Tuo kaksiraiteisuus tuo mukanaan sen, että myöhästymiset juna-aikatauluissa eivät kertaannu. Eli nyt joudutaan myöhässä olevaa junaa odottamaan asemalla, jolloin odottava juna myöhästyy vielä hiukan enemmän. Todellisuudessa nuo matka-ajat ovat siis nykyisin selvästi tuota n. kahden tunnin aikataulun mukaista aikaa pidempiä. Kaksiraiteisuus mahdollistaa myös lähiliikennettä, esimerkiksi Salosta Turkuun ja Lohjalta Espooseen.

Lisäksi tuo 27 minuuttia on kuitenkin 25% matka-ajasta, jopa lähempänä kolmannesta kun lasketaan toteutuneiden junamatkojen keston mukaan. Lisäksi tuo säästö on nyt laskettu siten, että juna pysähtyy kaikilla asemilla, en näe itse missään nimessä poissuljettuna esim suoraa Turku - Helsinki -vuoroa aamuin ja iltapäivin työmatkaliikenteellä. Tuollainen suora yhteys kestäisi hieman yli tunnin ja käytännössä tuo etäisyyden työssäkäyntialueen piiriin.

Lisäksi kyseisen rata-alueen vaikutusalueella asuu lähes 20% Suomen väestöstä (pääkaupunkiseutu poisluettuna). Nykyisellään rata palvelee satunnaista käyttöä ja kiireetöntä matkustamista, mutta oikeasti tehokas ja nopea junaliikenne käytännössä nyt puuttuu tältä ihmismäärältä.

Jos lähdetään vertaamaan käyttömääriä, niin pääradan käyttömäärät ja saavutettu ihmismäärä on hieman korkeampi, ja kun tuo yhteys kaksiraiteistettiin, niin käyttömäärät ovat kasvaneet huomattavasti. Toki se ei sulje pois sitä, että myös päärataa tulee kunnostaa, mutta jos esimerkiksi mietitään pääradan jatkoa Tampereelta Seinäjoelle kaksiraiteisena, niin onhan tuolla välillä jo huomattavasti pienempi vaikutus asukasmääriltään.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Tämä on erikoinen hanke kun siitä lasketaan vaan kustannuksia muttei tuottoja. Toisena asiana, niin puolimiljardia hankkeen kustannuksista koostuu Espoon kaupunkiradasta.
Ainakin Espoossa kaupunkiradasta on kyllä aina puhuttu ihan omana pk-seudun seudullisena hankkeena. Kaupunkiratahan kulkee nykyisin Helsingin ja Leppävaaran välillä ja alusta asti on se ollut tarkoitus jollain aikavälillä jatkaa Espoon Keskukseen tai Kauklahteen asti. Nyt vissiin tuo kaupunkiradan jatko Leppävaarasta eteenpäin on sitten haluttu koplata Turun junayhteyden parantamiseen. Näkisin sille kaksikin syytä: Ensinnäkin valtion rahoitusosuus on pienempi ratahankkeissa, jotka ovat vain seudullisia. Toisekseen koplaamalla kaupunkiradan länsirataan on varmaan ajateltu, että hankkeelle muuten nihkeät espoolaiset saataisiin sillä lähtemään mukaan maksumiehiksi.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Varmasti allekirjoituksiakin olisi kertynyt nopeampaan tahtiin, mikäli aloitetta olisi vähän hiottu. Huutomerkkikin ihan turha virallisessa tekstissä.
Toisaalta kun katsoo ketjun keskustelun tasoa niin ei tässä asiassa punnituilla faktoilla tai taiteen rakennetuilla argumenteilla, ole mitään tekemistä, kunhan nyt vaan mölistään omiaan ja päästään sivaltamaan idiootteja, jonka mielestä joukkoliikenne voisi olla toimivaa.

Oikeastaan enää odotan, että koska joku kaivaa veteraanit mukaan ketjuun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös