Ehdotus kilometrikorvauksien leikkaamisesta

  • 46 893
  • 330

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Laitetaan nyt tämä kilometrikorvausten leikkausesitys tänne, koska uskon, että asia herättää keskustelua. Mun mielestä autollaan ei tarvitse tienata, ja kilsakorvauksia myös väärinkäytetään aika paljon. En ole siis ollenkaan yllättynyt, että leikkauksia suunnitellaan. Mä uskon, että suurimmat vastustajat ovat nimenomaan ne, jotka ovat päässeet tienaamaan autollaan, eli ajellaan suht halvalla rassilla hirveitä kilometrimääriä.

Kilometrikorvausta leikataan kaikilta - Kilometrikorvaukset - Politiikka - HS.fi
 
Viimeksi muokattu:

rancid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Itsehän otan tässä asiassa turpaan niin, että korvissa soi. Palkkani ei ole mitenkään sidottu kilometrikorvauksiin, mutta ajoa tulee vuositasolla yli 50000 km. Mulla ei tulisi mieleenikään ajaa vanhalla paskarassilla noita määriä, vaan auton haluan olevan kunnossa jo pelkästään turvallisuuden takia.
Ehdotettujen leikkausten myötä minulla ei ole mitään mahdollisuutta kuolettaa auton hintaa tarpeeksi nopeasti. Sitten kun työnantaja suhtautuu nihkeästi firman autoon, niin haiskahtaa pahasti duunipaikan vaihdolta. Vituttaa, koska mukavassa hommassa nykyisellään olen.
On se hienoa, että laitetaan liikenneministeriksi piipertäjä, joka on elämänsä kulkenut julkisilla. ei jää mimmillä ainakaan kompetenssista kiinni noiden linjausten vetämisen suhteen.. Vittu!
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
On se hienoa, että laitetaan liikenneministeriksi piipertäjä, joka on elämänsä kulkenut julkisilla. ei jää mimmillä ainakaan kompetenssista kiinni noiden linjausten vetämisen suhteen.. Vittu!

Eikös tämä vasuri kehunut liikkuvansa taksilla? Kokoomus ja demarit ovat olleet tätä uudistusta vastaan. Pitää myös ihmetellä, mitä vittua vasureiden kansanedustaja tekee liikenneministerinä, eihän niiden kannattajilla ole varaa autoihin tai eivät ainakaan kuluta rahaa sellaiseen. :D
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Eikös tämä vasuri kehunut liikkuvansa taksilla? Kokoomus ja demarit ovat olleet tätä uudistusta vastaan. Pitää myös ihmetellä, mitä vittua vasureiden kansanedustaja tekee liikenneministerinä, eihän niillä ole varaa autoihin.

Vaikka pidänkin vasureita kaikkiaan hyvin vastenmielisenä porukkana, niin kyllähän on aika yksisilmäistä ajatella, että liikenneministeri = autoiluministeri.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Mulla ei tulisi mieleenikään ajaa vanhalla paskarassilla noita määriä, vaan auton haluan olevan kunnossa jo pelkästään turvallisuuden takia.
Ehdotettujen leikkausten myötä minulla ei ole mitään mahdollisuutta kuolettaa auton hintaa tarpeeksi nopeasti.

Ymmärrän kyllä tätäkin näkökantaa, mutta ihan yhtä validia olisi vaikka täysin julkisilla duuniinsa kulkevan sanoa, että hän ei pysty ostamaan haluamaansa kallista autoa, koska liksa on liian pieni.

Eli systeemi on käytännössä mahdollistanut paljon kilsakorvauksia nauttiville tulotasoa kalliimman auton tai sitten vanhalla rassilla ajaville ihan puhdasta tuloa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Vaikka pidänkin vasureita kaikkiaan hyvin vastenmielisenä porukkana, niin kyllähän on aika yksisilmäistä ajatella, että liikenneministeri = autoiluministeri.

Jaa, sanoinko minä noin? Eikös tämä samainen noita ollut laittamassa kaikkiin autoihin jotain seurantajärjestelmiä, jotta autoilijoilta voitaisiin velottaa tiemaksuja? Millä tavalla tämä koppelo on parantanut julkistaliikennettä tai edistänyt mitään muutakaan asiaa? Ainoa asia mistä on saanut lukea, on ollut nämä missiot autollaliikkujan kustannuksien suurentamiseen liittyen.
 

rancid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Eli systeemi on käytännössä mahdollistanut paljon kilsakorvauksia nauttiville tulotasoa kalliimman auton tai sitten vanhalla rassilla ajaville ihan puhdasta tuloa.
No ei se minulla ainakaan tuosta asiasta ole kiinni. Pystyisin hyvinkin ostamaan samanlaisen auton normikäyttöön, mitä nyt käytän pelkästään työajossa. Erona vain se, että normaalilla ajolla sen auton vaihtoväli olisi useita vuosia pidempi, koska niitä ajamisesta tulevia korvauksia ei tulisi. Niillä korvauksilla kun mahdollistan itselleni sen, että tämä työkalu on kunnossa.
Mua ottaa päähän se, että väärinkäytösten takia rankaistaan vähän väärää kohderyhmää..
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kilometrikorvaukset on tarkoitettu satunnaisesti työajoa omalla autolla ajaville. Tuleva uudistus on odotettu, kaivattu ja muutenkin ehdottoman hyvä. Propsit hallitukselle tästä.

Jos ajaa 50 000 kilometriä omalla autolla työajoa vuodessa, ei kyse ole satunnaisesta ajosta. Kannattaa vaikka työnantajan kanssa keskustella työvälineiden hankkimisesta.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
No ei se minulla ainakaan tuosta asiasta ole kiinni. Pystyisin hyvinkin ostamaan samanlaisen auton normikäyttöön, mitä nyt käytän pelkästään työajossa. Erona vain se, että normaalilla ajolla sen auton vaihtoväli olisi useita vuosia pidempi, koska niitä ajamisesta tulevia korvauksia ei tulisi. Niillä korvauksilla kun mahdollistan itselleni sen, että tämä työkalu on kunnossa.
Mua ottaa päähän se, että väärinkäytösten takia rankaistaan vähän väärää kohderyhmää..

Kilsakorvaukset: 50000km * 0,45€/km = 22500€
Polttoainekulut: 50000km * (6l/100km) * 1,5€/l = 4500€

Ostat uuden 50000€:n auton ja ajat sillä tuon mainitsemasi duunikilsamäärän. Otetaan arvioiksi renkaisiin, huoltoihin ym 2500€ vuodessa. Kolmessa vuodessa sulla on siis 45000€ käytössä arvonalenemaan plus tietenkin vielä allasi oleva rassin arvo, joka lienee about 15000-20000€ riippuen merkistä ja mallista.

Varmaan pienemmälläkin summalla voisi varmistaa, että se työkalu pysyy kunnossa. Viimeisessä lauseessasi olet silti varmasti oikeassa. Jos kilsakorvauksia ei puliveivattaisi, ehkä tätä nykyistä mallia ei tarvitsisi muuttaa.

Edit: Tadulta muuten erittäin hyvä pointti.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Kilometrikorvaukset on tarkoitettu satunnaisesti työajoa omalla autolla ajaville. Tuleva uudistus on odotettu, kaivattu ja muutenkin ehdottoman hyvä. Propsit hallitukselle tästä.

Niin ovat, ja minua tuo päätös pistää vituttamaan, koska minulle tulee satunnaista ajoa työn toimesta. Hallitushan ei tätä päätöstä/ehdotusta tue täysin, koska suurimmista puolueista on tullut soraääniä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tästä asiasta puhuttiin aikoinaan ketjussa Hallitusohjelma - susi jo syntyessään

Asiahan on henkilökohtainen ja muutamia kymppitonneja vuodessa ajavana päätös tulee kirpaisemaan taloudellisesti ikävällä tavalla. Lainaan tänne kirjoitukseni, sillä se on edelleen paikkaansapitävä.
Kilometrikorvaus on 46 senttiä kilometri eli ajamalla 100 000 kilometriä työajoa on saanut kilometrikorvauksia 46 000 euroa. Jos auton kulutus on maantieajossa 6,7 litraa satasella ja bensan hinta on 1,5 euroa litra niin polttoainekustannukset ovat 10 euroa satasella eli 0,1 euroa kilometri. 100 000 kilometrin ajamisessa kuluu polttoainetta siis 10 000 eurolla.

Auton hankintahinta voisi olla korkomenoineen vaikka 25 000e jolloin puhutaan tietenkin säälittävästä nuhapumpusta eli normaalista perheautosta. Jonkun pienemmän saisi jopa hieman reiluun puoleen hintaan tästä. Auton huoltoväli 30-40 tuhatta kilometriä eli 100 000 km:n ajo vaatii pari huoltoa, joihin rahaa menee yhteensä tonni. Vakuutuksiin ja veroihin menee parissa vuodessa muutama tonni. Päälle toki tulevat vielä mahdolliset renkaat, öljyt ja muut pikkujutut, mutta tällä ajamisella on auto on maksanut itsensä ja käteen on jäänyt jopa kymppitonni.

Jotkut säälittävät tapaukset ajavat autolla jopa yli 100 000 kilsaa, joten tämän jälkeen auto on maksettu ja korjaustarve kasvaa, niin kilometrien keskihinta laskee selvästi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kun sairaanhoitajat, lastentarhanopettajat ja vastaavat duuniinsa nähden matalapalkkaiset ammattilaiset ottavat tienestinsä ja työn raskauden esiin, näpäytetään siihen kekseliäästi jotain ammatinvalintakysymykseen liittyvää. Kai tämä sama argumentti käy toisinkin päin.

Jos tosissaan ollaan, niin varmasti tämä sorsii joitakin, joille km-korvaukset olisivat aivan perusteltuja. Mulle itselleni näistä ei ole koskaan ollut mitään iloa, joten enpä osaa ottaa kantaa kovin voimakkaasti.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin ovat, ja minua tuo päätös pistää vituttamaan, koska minulle tulee satunnaista ajoa työn toimesta. Hallitushan ei tätä päätöstä tue täysin, koska suurimmista puolueista on tullut soraääniä.
Alle 15 000 vuodessa ajavien kilometrikorvausta on ehdotettu tiputettavan 45 sentistä 43 senttiin.

Yli 15 000 vuodessa ajavien korvaukset taas tippuvat rutkasti enemmän.

Tästä asiasta puhuttiin aikoinaan ketjussa Hallitusohjelma - susi jo syntyessään

Asiahan on henkilökohtainen ja muutamia kymppitonneja vuodessa ajavana päätös tulee kirpaisemaan taloudellisesti ikävällä tavalla. Lainaan tänne kirjoitukseni, sillä se on edelleen paikkaansapitävä.

Kaikenlisäksi kilometrikorvausten ei todellakaan pidä kattaa esimerkiksi vakuutuksmaksuja. Maksavathan vakuutukset vaikka ei ajaisi työajoa, eivätkä vakuutusmaksut kasva vaikka työajoa olisi enemmänkin. Kilometrikorvausten ei ole koskaan ollut tarkoituskaan kattaa kaikkia autoilun menoja.
 

rancid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kilsakorvaukset: 50000km * 0,45€/km = 22500€
Polttoainekulut: 50000km * (6l/100km) * 1,5€/l = 4500€

Ostat uuden 50000€:n auton ja ajat sillä tuon mainitsemasi duunikilsamäärän. Otetaan arvioiksi renkaisiin, huoltoihin ym 2500€ vuodessa. Kolmessa vuodessa sulla on siis 45000€ käytössä arvonalenemaan plus tietenkin vielä allasi oleva rassin arvo, joka lienee about 15000-20000€ riippuen merkistä ja mallista.

Varmaan pienemmälläkin summalla voisi varmistaa, että se työkalu pysyy kunnossa. Viimeisessä lauseessasi olet silti varmasti oikeassa. Jos kilsakorvauksia ei puliveivattaisi, ehkä tätä nykyistä mallia ei tarvitsisi muuttaa.

Edit: Tadulta muuten erittäin hyvä pointti.
En mä nyt ihan noin kallista autoa käytä, mutta vaihtoväli mulla sen kaksi vuotta. Voin ihan rehellisesti sanoa, etten hyödy kilometrikorvauksista rahallisesti jeniäkään.
Kyllä mä olen maininnut firman autosta, mutta pienille yrityksille näiden autojen hankkiminen ei ole ihan niin yksioikoista. Kyllä tätä on laskimen kanssa käyty useaan otteeseen läpi meidän kokouksissa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Alle 15 000 vuodessa ajavien kilometrikorvausta on ehdotettu tiputettavan 45 sentistä 43 senttiin.

Yli 15 000 vuodessa ajavien korvaukset taas tippuvat rutkasti enemmän.

Minä en tällaista hyväksy, koska tuo 2 snt. tiputus on hyvin merkittävä, et arvaakkaan, mitä kaikkea 20 €:lla voi ostaa vuoden aikana autoon? ;)

Todellisuudessa, ei tämä asia liikuta pätkän vertaa, koska en tarvitse omaa autoa työssäni kuin satunnaisesti.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minä en tällaista hyväksy, koska tuo 2 snt. tiputus on hyvin merkittävä, et arvaakkaan, mitä kaikkea 20 €:lla voi ostaa vuoden aikana autoon? ;)
Tämä pitää paikkaansa. Ne jotka eivät ole koskaan saaneet lukion makeimpia gimmoja etupenkille, eivät voi ymmärtää karvanoppien ja wunderbaumien etuja ei-aineettomien hyödykkeiden hankinnassa!
 

Tuamas

Jäsen
Tässä nyt on hallitukselta ehdotus joka oikeasti toisi lisää oikeudenmukaisuutta verotukseen.

Nykyinen kilometrikorvaus tuottaa varsinkin "ylisuuria" määriä ajavalle melkoisia lisätuloja, jotka ovat täysin verovapaita. Kuitenkin tämä sotii kilometrikorvauksen perimmäistä tarkoitusta, eli auton työajossa käytöstä aiheutuvien kustannusten korvausta. Nyt vain kaupparatsut, kiinteistönvälittäjät ym. pitävät sitä palkanlisänä joka ehdottomasti kuuluu heille, jonakin korvauksena siitä että joutuvat ajelemaan autolla.

Hyvä uudistus tapahtuessaan, kuten oli korkovähennysten leikkaaminenkin. Vielä kun suoriin yritystukiin sovellettaisiin leikkuria, niin olisi pahimmat valtion verotuloja turhaan syövät asiat pikku hiljaa hoidossa.

Vielä kaipaisin selkeää kohennusta harmaan talouden torjuntaan, erityisesti tilaajavastuulakia terävöittämällä sekä valvontaa lisäämällä. Mm. rakennusala on vielä niin harmaata, että sieltä jää satoja miljoonia valtiolta kotiuttamatta.
 
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Km-korvausten rakenne on lisäksi tehty bensiinin käytön varaan, kuten edellä olevista esimerkeistäkin voi todeta. Kuinkahan monta prosenttia näistä yli 20 000 km vuodessa työajoa tekevistä edes omistaa bensakäyttöistä vaunua? Takavuosina kun dieselin hinta oli reilusti alle bensan, ja kone lisäksi kulutti paljon vähemmän sadalla, kertyi korvauksistakin kätevästi rahaa suoraan ilmasta. Siitä saavutetusta edusta on vain niin pirun ikävä luopua sanoi kreikkalainen.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
En mä nyt ihan noin kallista autoa käytä, mutta vaihtoväli mulla sen kaksi vuotta. Voin ihan rehellisesti sanoa, etten hyödy kilometrikorvauksista rahallisesti jeniäkään.
Kyllä mä olen maininnut firman autosta, mutta pienille yrityksille näiden autojen hankkiminen ei ole ihan niin yksioikoista. Kyllä tätä on laskimen kanssa käyty useaan otteeseen läpi meidän kokouksissa.

+ Kilsakorvaukset: 50000km * 0,45€/km = 22500€ -> 45000€
+ Auton arvo kaksi vuotta vanhana 100000km mittarissa

- Polttoainekulut: 50000km * (6l/100km) * 1,5€/l = 4500€ -> 9000€
- Huollot (3) ja pari uutta rengassatsia kahdessa vuodessa yhteensä 5000€
- Auton hinta 35000€

Mun mielestä tosta jää kulujen jälkeen aika paljon fyrkkaa jäljelle. Kiinnostaa kyllä tietää, mihin ne fyrkat tosta häviävät.
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Vaikka ehdotus kirpaisee omaa talouttani, niin olisin valmis sen hyväksymään siinä mielessä, että valtiontaloutta on tasapainotettava. Tässä savotassa tarvitaan monia keinoja, ja jos tämä on yksi niistä, niin olkoon sitten niin.

Jos jokaista leikkausta vastustetaan periaatteella, että "ei käy, tämä alentaa tulojani", niin mitään ei voida tehdä. Kunhan sitten vaan tehdään niitä leikkauksia ja säästöjä muuallekin...
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tässä nyt on hallitukselta ehdotus joka oikeasti toisi lisää oikeudenmukaisuutta verotukseen.

Hyvä uudistus tapahtuessaan, kuten oli korkovähennysten leikkaaminenkin. Vielä kun suoriin yritystukiin sovellettaisiin leikkuria, niin olisi pahimmat valtion verotuloja turhaan syövät asiat pikku hiljaa hoidossa.
Ehdottomasti näin. Yksi joka listalta vielä puuttuu on korvaukset matkoista työpaikan ja kodin välillä. Ihmiset ostavat taloja kaukaa keskuksista koska siellä on kiva asua ja asuminen on edullista, vaikka ympäristö ja muista syistä jatkuva edestakainen ajaminen on järjetöntä ja kallista tämä on mahdollista koska valtio maksaa lystin. Ei valtiovallan tehtävä ole tukea sitä, että joku valitsee asua kaukana työpaikastaan.

En minäkään ota työpaikkaan New Yorkista, Tokiosta tai Dubaista, vaikka siellä palkka olisi parempi, sillä järjetöntähän se olisi. Paitsi jos valtio ostaisi minulle lentokoneen.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Mitä se hallitusta liikuttaa, tässä ollaan työnantajan asialla joka nuo kilometrikorvaukset maksaa. Eli kustannuksia siirretään työntekijälle työnantajalta. Kilometrikorvauksen pitää mielestäni olla sellainen joka tarjoaa mielekkään vaihtoehdon työmatkoille, varsinkaan kun ihan jokaiseen Suomen kolkkaan ei julkisilla kuljeta eikä ne aikataulullisesti ole työmatkaamiseen soveltuvia. Tämän ehdotuksen läpi meneminen lisänneen työsuhdeautojen määrää varsinkin paljon töiden vuoksi ajavilla. Toivottavasti muutos ei mene läpi.

Minua henkilökohtaisesti muutos ei suuremmin kosketa koska työmatka kilometrit jää tällä hetkellä joka tapauksessa alle tuon 15 000 km.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tiedän monia paljon ajavia joiden firmassa tuota verotonta km-korvausta käytetään hyväksi. Peruspalkkaa pidetään pienenä ja kepuloidaan verottomana sitten loput. Täysin oikea linja hallituksella tässä. Niin ja eivät normaalit työmatkalaiset saa tuota verotonta korvausta vaan vähentävät omavastuun jälkeen sen 23snt/km ja osa palautuu. Tämäkin tiukan seulan jälkeen jos ei julkisia kulje.
 
Mitä se hallitusta liikuttaa, tässä ollaan työnantajan asialla joka nuo kilometrikorvaukset maksaa.

Se liikuttaa hallitusta siinä mielessä, että tuo ylimääräinen palkanlisä on saajalleen verotonta.

Aikanaan paljon matkatöitä tehneenä muistan saaneeni myös verottomista päivärahoista (varsinkin ulkomaan) välillä todella hyviä lisiä tilipussiini. Päivärahathan on tehty kattamaan matkustamisesta aiheutuvia kuluja, kuten ateriointeja mutta harvoin sitä tuli niin hyvin syötyä (ja juotua) että päivärahat olisi matkaillessa tullut kulutettua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös