Runkosarja
Runkosarjassa pelataan 60 ottelua seuraavan mallin mukaisesti. Joka kierroksella runkosarjan sijalla 1 oleva kohtaa runkosarjan sijalla 16 olevan, sijalla 2 oleva kohtaa sijalla 15 olevan ja niin edelleen. Kotietu näissä pareissa runkosarjassa ylempänä olevalla.
Runkosarjan ensimmäinen kierroksen otteluparit valitaan edelliskauden runkosarjan tulosten perusteella, jonka lisäski joukkueen pistemäärään lisätään 20-sivuisella nopalla heitetty tulos. Noppaa heittää jokaisen joukkueen kapteeni televisioidussa lähetyksessä. Virallisena valvojana toimii arvontahetkellä Liigan virkaatekevä puheenjohtaja. Mikäli joukkue on noussut Mestiksestä, niin tämän sijoitus on automaattisesti 16.
Edellämainitulla järjestelyllä saadaan aikaiseksi lumipallo ilmiö. Tällöin vahva alku runkosarjassa tuottaa etua runkosarjassa. Järjestely lisää alkukauden otteluiden merkitystä. Lisäksi tämä valmentaa kauden huipentumaan - eli
Playoutteihin sekä
Puudotuspeleihin - tekemällä todennäköisistä ottelupareista verivihollisia jo
Runkosarjan aikana
.
Runkosarjan päätteeksi pelataan 16 joukkueen
Playout A paras yhdeksästä systeemillä.
Playout A:ssa esitellään muutamia sääntöuudistuksia, joilla saadaan keskivertokatsojakin mielenkiinto heräämään.
Playout A
Mukana kaikki joukkueet, jotta myös kärkipään seuroilla on realistinen mahdollisuus tippua Mestikseen.
Playout A:ssa pelataan ensisijaisesti pääsystä
Playoff A:han sekä toissijaisesti
Playout B:n välttämiseksi.
Playout A:ssa ottelusarjan voittoon vaaditaan viisi voittoa. Huomioitavaa on, että sarjan alkutilanteeseen saattaa vaikuttaa joukkueelle sijoituksen perusteella myönnettävä
muunnin.
Sija | Muunnin | Tulot/Menot |
---|
1 | Vastustajalle +1 maalia jokaisen ottelun alussa | - 2 000 000 euroa |
2 | Vastustajalle +2 maalia jokaisen ottelun alussa, mutta aloittaa ottelun 5 minuutin ylivoimalla | - 1 500 000 euroa |
3 | Saa poistaa kaksi vastustajan pelaajaa kokoonpanosta missä tahansa vaiheessa kotiotteluaan | - 800 000 euroa
- 100 000 euroa per poisto |
4 | Saa päättää pelaako vastustajan maalivahti a) ilman mailaa, b) kahdella räpylällä vai c) ilman vasenta luistintaan.
Mikäli valitsee vaihtoehdon c, niin oma maalivahtinsa joutuu pelaamaan ilman alapääsuojia. | Ei kuluja |
5 | Saa halutessaan pelata kuudella kenttäpelaajalla, mutta tällöin käytettävissä on vain 4 mailaa. | Ei kuluja |
6 | 2 minuutin jäähyjen sijaan saa vain 1 minuutin jäähyjä. | - 300 000 euroa |
7 | Saa pelata ottelusarjan kaikki ottelut kotonaan, mutta ilman yleisöä. | + 200 000 euroa
kompensoi menetettyjä lipputolja |
8 | Mahdollisuus valita 0-2 kappaletta seuraavista eduista:
1. Sallittu vaihtaminen pitkänkiekon jälkeen
2. Aikalisä lisää pelikelloon 45 sekuntia
3. Saa anteeksi enintään 50 000 euron sakot valmentajansa käyttäytymisestä (käytettävissä ainoastaan kerran ottelusarjassa ennen peliä, josta sakko tuomitaan) | - 10 000 euroa per käytetty etu |
9 | 0-4 peliä etua sarjan alkaessa. | + 1 000 000 euroa
- 500 000 euroa per etupeli |
10 | 2 peliä etua sarjan alkaessa. | + 500 000 euroa |
11 | Vastustajan maali on 10 cm korkeampi ja 20 cm leveämpi | |
12 | Saa valita mieleisensä polaroidut värilasit ottelun tuomariston käyttöön. | -2 000 euroa per linssi |
13 | Petteri Sihvonen vastustaja joukkueen valmentajaksi valittuihin otteluihin. | - 250 000 euroa per peli |
14 | Vastustaja joukkue joutuu pelamaan pelkästään rightin mailoilla. | + 0.15 x N euroa |
15 | Luovuttaessaan ottelusarjan saa 10 % kerätystä rahapotista. Luovutus pitää tapahtua ennen ratkaisevaa ottelua. | + 0.10 x N euroa |
16 | Luovuttaessaan ottelusarjan saa 25 % kerätystä rahapotista. Luovutus pitää tapahtua ennen ratkaisevaa ottelua. | + 0.25 x N euroa |
Playout B
Playout B:ssä pelaavat
Playout A:n häviäjäjoukkueet. Parit tällä kierroksella muodostuvat
Runkosarjan perusteella seuraavasti. Runkosarjan kaksi parasta kohtaavat parissa 1, runkosarjan kaksi seuraavaksi parasta kohtaavat parissa 2 ja niin edelleen. Muostostamalla parit edellä mainitusti, saadaan kohtaamisista tasaisempia ja siten paremmin yleisöön meneviä.
Otteluparissa kotietu on taloudellisista syistä joukkueella, joka keräsi
Runkosarjan kotiotteluissaan vähemmän yleisöä. Perinteisen vaihtoehdun lisäksi kotijoukkueen edustaja saa toimia ottelun videotuomarina. Edun pyrkimyksenä on vähentää kotiyleisön kritiikkiä tuomaritoimintaa kohtaan.
Playout B:n ottelusarjat pelataan paras yhdestä menetelmällä. Ottelusarjansa hävinneet joukkueet päätyvät jatkaamaan pelejään
Playout C:hen. Sen sijaan ottelusarjansa voittaneista joukkeuista valitaan yksi joukkue pudotuspelien
Loppuottelusarjaan seuraavin kriteerein:
1. vierasvoitto sarjassa
2. alivoima aika ottelusarjassa (3v5 alivoima lasketaan mukaan kertoimella 3)
3. laukaukset kohti vastustajan maalia joukkueiden pelatessa tasavajaalla
4. kolikonheitolla
Muiden kolmen
Playout B:n voittaneen joukkueen kausi päättyy tähän.
Playout C
Tästä tiedotetaan myöhemmin. Varmaa on ainoastaan, että mukana on yhä neljä joukkuetta, joista jokainen sijoitetaan kahteen viidestä lohkosta maantieteellisen sijainnin perusteella.
Esimerkiksi mikäli joukkueet ovat Lukko, Ässät, KooKoo ja Tappara ovat lohkojaot seuraavat:
A-lohko : Lukko, Ässät
B-lohko : Ässät, Tappara
C-lohko : Tappara, KooKoo
D-lohko : KooKoo, Lukko
E-lohko : Lukko, Ässät, Tappara, KooKoo
Lohkojen A-D sisällä joukkueet kohtaavat toisensa kolmesti.
Runkosarjassa paremmin sijoittunut joukkue saa kotiedun kahdesti ja huonommin sijoittunut joukkue kertaalleen.
Lisäksi E-lohkon joukkueet kohtaavat toisensa kertaalleen. Kotiedun saa runkosarjassa parittoman määrän pisteitä kerännyt joukkue. Mikäli molemmat joukkueet ovat päättäneet runkosarjansa parittomaan tai parilliseen pistemäärään, niin kotijoukkue arvotaan.
Kotiedun merkitystä tässä vaiheessa pyritään vähentämään pelaamalla ottelut puolueettomalla jääperällä (tavoitteena Hartwall Areena, mutta varasuunnitelmana Tampereen Koulukadun tekojäärata).
Panokset ovat tässä vaiheessa valtavat, sillä
Playout C:ssa viimeiseksi jäänyt joukkue joutuu
Karsintaotteluun Mestiksen voittajaa vastaan.
Karsintaottelu
Yksi ottelu, joka ratkaisee kaiken. Pelataan Liiga joukkueen kotihallissa. Noustakseen Liigaan on Mestis joukkueen voitettava kyseinen ottelu sekä täytettävä seuraavat kriteerit:
1. vakaa taloudellinen tulos viideltä edelliseltä tilikaudelta
2. omaa Liiga -kelpoisen hallin
Vakaa taloudellinen tulos sekä Liiga -kelpoinen halli määritetään vasta mahdollisen sarjanousun koittaessa. Liiga joukkue säilyttää automaattisesti sarjapaikkansa, mikäli Mestis joukkue ei täytä kriteereitä.
Pudotuspelit
Sarjajärjestelmä takaa, että
Pudotuspeleissä ovat mukana sarjan kahdeksan parasta joukkuetta.
Pudotuspeleihin selvinneet Joukkueet pelaavat kaksinkertaisen sarjan. Jokainen peli on merkityksellinen, sillä häviöstä joukkue joutuu maksamaan 50 000 euroa yhteiseen pottiin.
Joukkueiden järjestys sarjan päättyessä määrätään samoin kriteerein, kuin runkosarjassa. Sijalle 1 sijoittunut joukkue etenee
Lopputteolusarjaan. Sijoille 2-3 sijoittuneet joukkueet pelaavat
Pronssiottelussa.
Pronssiottelu
Pronssiottelun säännöt ovat samat kuin nykyisessä systeemissä. Ainoa poikkeus on kotijokkueen määräytminen
Pudotuspelien sarjataulukon perusteella.
Loppuottelusarja
Loppuottelusarjassa kotietu on
Pudotuspelit voittaneella joukkueella. Kotiedun merkitystä korostaa se, että ottelusarjan kaikki ottelut pelataan samassa hallissa. Tämä vähentää turhaa lentomatkustusta.
Sarja pelataan perinteisellä paras seitsemästä systeemillä, jossa altavastaaja joukkue saa yhden voiton tililleen ennen sarjan alkua. Altavastaajana pidetään Digian tekoälyn ennen kautta laaditussa ennusteessa huonommin sijoittunutta joukkuetta.
Jotta sarjan pelit pysyisivät tasaisina ja median mielenkiinto säilyisi läpi sarjan, tuomitaan jokaisesta johtoasemassa tehdystä maalista 200 000 euron sakko maalin tehneelle joukkueelle. Sakkokassaan rahat kerätään ennen ottelusarjan alkua. Maalit, joita sakkokassa ei kata, hylätään.
Rahapotin jako
Playout A:sta sekä
Lopputtelusarjasta kerätyt varat käytetään lyhentämättöminä ennen seuraavan kauden alkua Liigan puheenjohtajan palkkioihin ja edustusmenoihin.