Tarkoitin lähinnä että ymmärtääkseni Valtakunnansarjan muuttuessa Suomensarjaksi oli kyse ainoastaan nimimuutoksesta (vrt. I-divisioonan muuttuminen Fazer-liigaksi ja takaisin I-divisioonaksi).
Miten nyt voidaankin puhua samasta asiasta näin erilaisin sanankääntein? :)
Mitkä ovat olleet Suomen toiseksi korkeimman sarjatason
viralliset nimet 1936-2013?
Valtakunnansarja - Suomensarja - I divisioona - Mestis
Miten sinun mielestäsi nimenmuutos I divisioonasta Mestikseksi olisi jotenkin erilainen kuin nimenmuutos Valtakunnansarjasta Suomensarjaksi?
Entä muutos Suomensarjasta I divisioonaksi?
Periaatteessa ihan samanlainen nimenmuutos (kuin Valtakunnansarjasta Suomensarjaksi) tapahtui myös silloin, kun Suomensarja muuttui I divisioonaksi tai silloin kun I divisioona muuttui Mestikseksi. Toisin sanoen sarjan
virallinen nimi vaihtui - ei minkään sponsorin mukaan vaan sarjan johtohenkilöiden päätöksellä. Tästähän me olemme koko ajan "vääntäneet": suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla on ollut neljä virallista nimeä. Näiden neljän virallisen nimen lisäksi sarjaa ollaan toisinaan kutsuttu eri sponsoreiden mukaan esim. Fazer-liigaksi tai Finlandia-liigaksi.
Toisinaan tämä virallinen nimi ja sponsorinimi ovat helvetin vaikeita asioita ymmärtää - en mä nyt väitä, että sulle, mutta noin yleisesti. Siksi mä olenkin kehittänyt helvetin yksinkertaisen ja helppotajuisen esimerkin mulle tärkeästä rakennuksesta.
Turkuun valmistui vuonna 1990 monitoimiareena. Rakennuksen
virallinen nimi on Turkuhalli. Tuo nimi löytyy esim. kaikista katuopasteista, kartoista jne. Niitä ei vaihdella sen mukaan mille yhtiölle tuo areenan nimi on milloinkin myyty. Halli ollaan tunnettu erilaisilla sponsorinimillä historiansa aikana: Typhoon, Elysée Arena, HK Areena... Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että hallin
virallinen nimi on koko 23-vuotisen historiansa ajan ollut sama: Turkuhalli.
Nyt kesällä 2013 Turkuhallin johtoryhmä tekeekin päätöksen, että kyseisen rakennuksen
virallinen nimi vaihdetaan Turkuhallista vaikka Tamperetaloksi. Mä en tiedä pitääkö rakennusten kohdalla tehdä "virallinen nimenmuutos" maistraattiin vai mihin, mutta joka tapauksessa tämän jälkeen kaikissa virallisissakin yhteyksissä (kartat, opasteet jne.) pitää löytyä Turkuhallin sijasta tuo uusi
virallinen nimi Tamperetalo.
Tämän jälkeen kyseisen rakennuksen nimihistoria olisi:
1990-2013 Turkuhalli
2013-XXXX Tamperetalo
Vastaavasti Suomen toiseksi korkeimman jääkiekkotason nimihistoria:
1936-1945 Valtakunnansarja
1945-1974 Suomensarja
1974-2000 I divisioona
2000-XXXX Mestis