Aivan ensiksi haluan sanoa, että osa minusta ajattelee, että Jokereiden tilanne on "Play stupid games, win stupid prizes", ts 3,8M€ on pieni "korvausvaatimus" vuosikausia Putin-mannekiinina olemisesta. Okei, eri ihmiset, eri seura, mutta kuitenkin.
Jokereille kuitenkin sikäli peukku, että tuo 3,8M€ on aivan älyvapaa summa. Jos liigalisenssillä pitää olla joku hinta, niin eikö se ole maksimissaan se, mitä putoajalle maksetaan tyynyrahaa, käytännössä ei tietysti tätäkään kokonaan voi nousijalta veloittaa. Ts putoaja ja nousija tekisivät sopimuksen lisenssin siirtymisestä ja nousija (ja kaikki muutkin) tietysti sitoutuu lisenssinsä myymään jos itse putoaa.
Olen aiemmin jankannut, että isot seurat voivat koska tahansa itse ilmoittaa alkavansa pelata avointa sarjaa, ts siirtyvänsä pelaamaan mestistä jos jäävät viimeiseksi, eikä tämä lisenssihomma siihen sinänsä vaikuta, mutta varmaan on niin, että lisenssiään ei nykysopimuksilla voi kahdenvälisesti siirtää toiselle joukkueelle. Ja tietysti koko sarjajärjestelmä pitäisi uudistaa muutenkin, niin ei siinä paljon auta vaikka 10 suurinta ilmoittaisi sitoutuvansa putoamiseen.
Tämä alkaa ekaa kertaa näyttää siltä, että Liigalle aletaan puuhata korvaavaa sarjaa. Siis jos ei hommaan saada tolkkua, tämä Jokereiden ulostulo oli ensimmäinen julkinen ukaasi, eiköhän liigan sisällä ole käyty sisäisiä keskusteluja myös.