Siitä lähtien, kun näin
@Fordél in kirjoituksen, on pitänyt suurena Egotrippi-fanina kirjoittaa tänne.
Löysin Egotripin alkukesästä vuonna -96. Olin teiniangsteissani kuunnellut kovasti grungea ja yrittänyt myöskin kuunnella raskaampaa rokkia, mutta lopulta melodisempi pop/rock osoittautui mieluisammaksi.
Jyrki-ohjelmassa taisin nähdä Egotripillä-musiikkivideon, minkä ansiosta kertosäe jäi soimaan päähän. Olisikohan ollut heti seuraavana päivänä kun samassa ohjelmassa esitettiin Se on tosi jees -video, joka osui ja upposi kerrasta. En tiedä olisinko ilman videota ihastunut samalla tavalla. Toki pidin biisistä heti, mutta se tahallisen tekopirteä video valkaistuine hampaineen oli piste i:n päälle. Lukaisin tämän ketjun läpi ja huomasin, että monelle juuri Se on tosi jees aiheuttaa oksennusreaktion. Se video olisi varmaan pitänyt nähdä... Kappale soi parin päivän kuluttua myös Radio Cityn Jööttiä vai jautaa -arvostelubiisinä, jossa se muistaakseni dumattiin kuulijoiden toimesta.
Joka tapauksessa olin jo tässä vaiheessa ihastunut bändiin täysin. Oli jotenkin ihmeellistä että joku saattoi suomeksi tehdä tuollaisia positiivisia ja melodisia biisejä. Ja ne laulustemmat ihastutti heti. Tuohon aikaan ei internetiä vielä samalla tavalla voinut hyödyntää, joten musiikkiinkaan ei päässyt samalla tavalla käsiksi. Loppukesästä löysin Anttilan alelaarista bändin debyyttilevyn muistaakseni 10 markalla. Oli vähintäänkin hintansa väärti ostos.
Talven loppupuolella -97 sitten julkaistiin Superego. Soundeiltaan mukavan autenttinen levy, joka sisältää monia hienoja biisejä. Unihiekkaa ja Tänään ei kukaan vastaa nousivat pieniksi hiteiksi, minkä ansiosta Egotrippi sai enemmän näkyvyyttä ja alaikäisen lukiolaisenkin oli helpompi löytää keikoille. Ensimmäisen kerran taisin nähdä Egotripin livenä Maailma kylässä -tapahtumassa edesmenneiden VR:n makasiinien lähellä. Livenä Egotrippi on aina ollut parhaimmillaan. Tuosta keikasta mieleen jäi mm. Knipi soittamassa kitaraa selällään maaten lavalla.
Yksi parhaista Egotrippi-keikkamuistoistani ajoittuu loppukesään -97, kun bändi esiintyi ikärajattomalla keikalla Tikkurilan Vernissa-klubilla. Ihmisiä oli paikalla kourallinen, mutta se ei menoa haitannut. Päin vastoin, pogosimme hullun lailla koko keikan ajan pikkusiskoni kanssa, johon olin saanut tartutettua Egotrippi-faniuden. Tavastialla Egotrippi on kuitenkin mielestäni aina ollut parhaimmillaan. Ensimmäiset Tavastian-keikat vaan piti koluta lainatuin paperein...
Alter Egon julkaisupäivä oli sen verran arvokas juhlapäivä, että olin jo hyvissä ajoin päättänyt lintsata sen päivän koulusta. Levy jatkoi mielestäni siitä, mihin Superego jäi. Kuitenkin yleissävy oli selvästi vakavampi. Tältä levyltä mainittakoon Pois minusta paha henki, josta on muodostunut lopulta minulle kaikkein tärkein Egotrippi-biisi. Eikä vähiten kertosäkeen takia - helvetin hieno korkea stemma, jota tosin levyltä on vaikea kuulla. Lisäksi on vielä mainittava Byrdsmäinen Kalpea poika, joka on tekstiä myöten aivan vitun kova biisi. Lisäksi koko biisin ajan laulu menee useassa äänessä.
"Hiekalla rantapyyhkeillään
tytöt loikoo mielellään
Vain kauniille pojille hymyillään
tää ei oo kivaa"
Koska tästä kirjoituksesta tulee näköjään tällainen sangen pitkä elämäkerrallinen Egotrippi-fanituskertomus, taidan jakaa sen useampaan osaan. Päättyköön ykkösosa tähän.