Länsimaissa näin tehtiin vielä keskiajalla, mutta näin primitiivisesti täällä ei uskontoihin ole suhtauduttu enää pitkiin aikoihin. Ja se juuri tekee meidän kulttuuristamme minun mielestäni paremman ja sitä pitää sen vuoksi suojella, koska se on sivistyneempi. Enkä edes puhunut tässä vielä mitään laajemmin siitä, miten naisia tai vaikkapa tyttölapsia kohdellaan tuolla monissa islaminuskoisissa maissa. Ei sellaista ihmisen häpäisyä, vaan esiinny koko valtion tasolla missään länsimaisissa valtioissa, kuin mitä tuolla ahdasmielisimmissä islaminuskoisissa maissa tekee.
Tässä sinun logiikassa on se ongelma, että käsittelet kulttuuria aika laveasti ja historiallisia faktoja valikoiden. Annat ymmärtää, että länsimaisuus on jotain, minkä kristillisyys on luonut. Näillä voi toki olla ajallinen korrelaatio, mutta ei mitään automaattista kausaliteettia.
Kristillisissä maissa on harjoitettu aivan samoja julmuuksia, mitä tänä päivänä esiintyy islamin vaikutusalueella. Mikään Raamatun ohje tai humanistinen tausta-ajatus ei ole estänyt orjuuttamista, miekkakäännytystä tai naisten alistamista. Käytännössä voidaan kuitenkin huomata, että uskonnon ja kulttuurin suhde on muuttunut matkan varrella; vauraus ja stabiilius ovat luoneet uudenlaista tulkintaa, uusia traditioita ja uusia arvoja. Uskonto on seurannut perässä, joskin siitä on oman arvion mukaan ollut enemmän haittaa kuin hyötyä.
Niinpä on väärä johtopäätös, että uskonto olisi jotain, minkä ansiosta asioita tapahtuu. Uskonto on toki siellä taustalla, mutta se on pikemminkin politiikan ja vallan väline kuin mikään muuttumaton "kulttuuri", joka alkaisi jostain ja loppuisi johonkin. Kulttuuri on jatkuvasti liikkeessä, eikä ole kovin helppo määritellä, mitä siihen milloinkin kuuluu.
Tämä nykypäivän uskontokeskustelu on ilmiselvän poliittista. Tieteellisen rasismin menetettyä uskottavuutensa syntyi uusi traditio, jonka pohjana on
kulttuurien erilaisuus. Tausta-ajatuksena on näyttää todeksi, että on olemassa jonkinlaisia
kulttuurisia ominaispiirteitä (vrt. biologinen rasismi), joiden pohjalta voidaan muodostaa hierarkioita. Niiden kautta puolestaan todistellaan, miksi länsimainen elämänmeno on sivistynyttä verrattuna itämaiseen barbarismiin.
Taustalla on ikivanha tieteenfilosofinen kysymyksenasettelu: perustuuko maailmankaikkeus muuttumattomiin faktoihin (ennen puhuttiin "luonnonlaeista"), vai onko todellisuus jatkuvassa rakennusprosessissa (konstruktionistinen suuntaus)? Näitä ei tietystikään tule tulkita kovin yksioikoisesti, vaan pikemminkin suuntaviivoina tai lähestymistapoina.
Käytännössä voidaan kuitenkin päätellä, että pohjustamani teoriat ohjaavat myös ihmiskäsitystä: Onko ihminen lähtökohtaisesti "tyhjä taulu" (Locken ajatus), joka muovaa itse oman kohtalonsa reagoimalla ympäristön ärsykkeisiin? Vai onko ihminen ensisijaisesti osa yhteisöä, kansaa, etnisyyttä, sukupuoli-identiteettiä tai sukua? Aiemmin kuvailemani, luonnonlakeihin vetoava "rationalisti" (vähän poleeminen ilmaisu, myönnän) pohjaa järkeilynsä empiirisesti havaittaviin asioihin: kuvailtu henkilö on mies, joten hänellä on tämä ja tuo todennäköisyys käyttäytyä tavalla X ja Y. Konstruktionisti puolestaan etsii läkähdyksiin asti syitä sille, miksi henkilö toimii kuten toimii; onko taustalla yhteiskunnan harjoittama patriarkaalinen hapatus? Ehkä henkilö kasvoi turvattomassa ympäristössä tai kärsi vanhemmuuden puutteesta?
Länsimaiseen ajatteluun kuuluu Kantilta periytyvä ajatus, jonka mukaan jokaisessa ihmisessä on potentiaalia pyrkiä hyvään. Tällä samalla logiikalla on viime vuosikymmeninä päädytty siihen, että kaikki maailman ihmiset ovat lähtökohdiltaan samanarvoisia, ehkä hyväntahtoisiakin (humanismi). Toisin sanoen, vaikka ihmisen viiteryhmässä (uskonto, suku, etnisyys jne.) olisi ominaisuudet X ja Y, häntä kohdellaan ensisijaisesti yksilönä, jolla on potentiaali kasvaa täyteen kukoistukseen. Länsimaisen humanismin vastustajat (Halla-aho ja kumppanit) puolestaan korostavat, että humanismi, ihmisoikeudet ja yksilönvapaudet ovat jonkinlaista neuvoteltavissa olevaa kauppatavaraa. He katsovat, että maailman on ensisijaisesti kylmä ja sotaisa tanner, jossa valta joko annetaan tai otetaan. Erilaiset identiteetit ovat puolestaan "empiirista todellisuutta", eivät idealistien teorioihin sopivaa rakennusainetta.
Edellä kuvaillun vastakkainasettelun voi käydä toteamassa esim. tämän palstan romaneja käsittelevässä ketjussa. Kohdellaanko siellä romaneja yksilöinä vai ryhmän jäseninä? Langetetaanko yksilöille vastuu oman viiteryhmän toiminnasta, vai tarkastellaanko häntä omien tekojensa kautta? Nähdäänkö kulttuuri (esim. romanikulttuuri) lähtökohtaisesti muutoksen vai pysyvyyden kautta?
Nykyinen monikulttuurisuusajattelu on juuri tällaista ideaaleihin perustuvaa humanismia, jolla halutaan tuoda esille se, että kulttuurin, uskonnon tai politiikan alla on yhteinen ihmisyys, joka mahdollistaa harmonisen yhteiselon eritaustaisten ihmisten kesken. Halla-aholaisuus puolestaan vastustaa ajatusta vedoten
realiteetteihin, tilastoihin tai kulttuurillisiin eroihin. Siinä on oma sisäinen logiikkansa, joka kuulostaa vakuuttavalta.
Moni ihminen muodostaa käsityksensä maailmasta erilaisten yleistysten tai ennakko-olettamien pohjalta. Muu olisi tietysti ihmismielelle raskasta ja vaikeasti hahmoteltavaa. Ongelma on mielestäni se, että tällöin jää pohtimatta, miksi mikäkin asia tapahtuu. Onko muslimiterroristi syntyjään paha tai kehityskelvoton? Johtaako tekoon uskonto, politiikka vai olosuhteet? Ehkä kaikki näistä?
Happaman humanistin mielessä
asiat ovat monimutkaisia jne. Terroriteon taustalta voi löytyä imperialismi, 9/11, ISIS, huono hallinto, kuivuus, traumaattinen lapsuus, poliittinen papisto, vallankaipuu, psykopatia jne. Poliittisissa keskusteluissa - harmi kyllä - jätetään tämä kompleksisuus yleensä vähemmälle, ja pyritään sen sijaan löytämään jokin hallitseva syy, jolla tätä ilmiötä voi selittää. Olkoon se sitten vaikka tämä uskontokeskustelu tai "kulttuurien eroavaisuus".
Tämä ei mitenkään suoraan kohdistettuna lainatulle kirjoittajalle.