Eduskuntavaalit 2023

  • 360 404
  • 4 401

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Näittekö minkä kaveri iskee? Hyvä Orpo! Purra väänti myös onnistuneesti ruuvia.

Tuo sinimusta hallitus on terminä ihan helvetin typerä ja mauton.

Minusta Orpon kuitti oli tietysti täysin oikeassa, mutta vähän varovaisesti se kuitti lähti. Sanna otti niitin vastaan, ja käänsi asian itselleen eduksi pyytämällä anteeksi.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Jep, tämä on hyvä pointti. Olen ollut osakkaana listaamattomassa pk-yhtiössä, ja sieltä otettiin ulos korkeintaan tuota 8%:ia hyvinä vuosina. Monena vuonna ei mitään, jos oli bisneshaasteita.

Olen tässä samaa mieltä että yrityksen omistajan/osakkaan pitää hyötyä siitä jos homma toimii. Jos ei toimi niin silloin pitää miettiä missä parannetaan.

Yksi asia missä itse olen kannustinloukussa on ulosotto ja sen järjettömyys.

Mun velat on niin suuret että mun elinikä ei riitä niiden maksuun.. Työntekoon ei ole kannustusta vaikka mulla työsuhde vielä onkin tosin lomautettuna.

Ulosoton kannustinloukku on seuraava. Suojaosuus on noin 922€/kk mikä takaa niukan toimeentulon. Mutta kaikki mitä tienaat sen yli menee käytännössä ulosottoon. Suojaosuuden ylittävä osuus niin tuloista menee 66% ulosottoon 1844€ asti jonka jälkeen suojaosuus poistuu ja menee 33% kaikista.

Eli tuo ei hirveästi kannusta tekeen työtä mistä maksetaan alle 4000€/kk.

Jos tienaan 1500€ niin siitä pois 922€ eli 578€ josta summasta 66% vie ulosotto. Tämän prosentin pitäisi olla 1844€ asti 20% jonka jälkeen ulosoton osuus nousisi porrastetusti. Tämä tekisi sen että voisin mieluusti tehdä mitä työtä vaan koska silloin mulle jäisi jotain hyötyä että käyn töissä.
 

MegaForce

Jäsen
Nyt kaipaisi perusteluja tälle fasismille Persuissa. Aika kova väite.
Sinimustan liikkeen, joka on Perussuomalaisista irtaantunut puolue, sihteeri Terhi Kiemunki on entinen Perussuomalaisten Tampereen paikallisyhdistyksen puheenjohtaja ja puolueen Pirkanmaan piirin ensimmäinen varapuheenjohtaja. Lisäksi Sinimustan liikkeen puheenjohtaka Tuukka Kuru on ollut aikaisemmin Perussuomalaisissa nuorissa ja kuuluu monen perussuomalaisen aktiivin tavoin Suomen sisuun.

Eivät nuo Perussuomalaisiin enää kuulu, mutta en usko, että kaikki näiden "aateveljet" olisivat puolueesta kadonnut.
 

Alejandro

Jäsen
Mitäs se Purra sanoi? (En jaksa katsella tenttiä, mutta tuo kiinnostelee)
Kun Marin kiemurteli sinimustansa (sanoi mm., että Purra rakenteli olkiukkoa fasistisyytösten muodossa) kanssa, niin Purra sanoi vapaasti lainaten, että "olen ymmärtänyt, että sinun historiantietämyksesi on heikkoa, sinimusta viittaa fasismiin".

Linkki tallenteeseen:
Ajassa 1.50:20 alkaa tämä hieno osuus.
 

Wristlock

Jäsen
Marin ja Purra pyyhkivät jälleen Petterillä pöytää. Purra tosin pääsee luvattoman helpolla jokaisessa tentissä. Purra jätti esim. kokonaan vastaamatta Orpon kysymykseen paikallisesta sopimisesta ja asian annettiin olla. Petteri nyt ei tajua hiillostaa kuin väsyneistä Horneteista tai yhyy sinimustista väreistä. Eli miksi kukaan ei kysy Persujen umpihöttöisen eduskuntavaaliohjelman perään, esim. tätä "pientä" epäselvyyttä HS-analyysi | Riikka Purra ja Lulu Ranne esittelivät perussuomalaisten keskeisen säästötoimen – nyt he tulkitsevat sitä aivan eri tavoin: HS-analyysi | Riikka Purra ja Lulu Ranne esittelivät perussuomalaisten keskeisen säästötoimen – nyt he tulkitsevat sitä aivan eri tavoin

Vai oliko se nyt niin, että mitään virallista vaaliohjelmaa ei edes ole? Paitsi tietysti maahanmuutto, kehitysapu, YLE ja pensan hinta!
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Marin ja Purra pyyhkivät jälleen Petterillä pöytää. Purra tosin pääsee luvattoman helpolla jokaisessa tentissä. Purra jätti esim. kokonaan vastaamatta Orpon kysymykseen paikallisesta sopimisesta ja asian annettiin olla. Petteri nyt ei tajua hiillostaa kuin väsyneistä Horneteista tai yhyy sinimustista väreistä. Eli miksi kukaan ei kysy Persujen umpihöttöisen eduskuntavaaliohjelman perään, esim. tätä "pientä" epäselvyyttä HS-analyysi | Riikka Purra ja Lulu Ranne esittelivät perussuomalaisten keskeisen säästötoimen – nyt he tulkitsevat sitä aivan eri tavoin: HS-analyysi | Riikka Purra ja Lulu Ranne esittelivät perussuomalaisten keskeisen säästötoimen – nyt he tulkitsevat sitä aivan eri tavoin

Vai oliko se nyt niin, että mitään virallista vaaliohjelmaa ei edes ole? Paitsi tietysti maahanmuutto, kehitysapu, YLE ja pensan hinta!
Helsingin Sanomien vaalitentissä Annika Saarikko ja Li Andersson sivalsivat Purraa persujen olemattomasta vaaliohjelmasta ja myöskin hieman ristiriitaisista vastauksista. Purra vastasi tähän, että ovat julkaisseet vaaliohjelmia mutta eivät ole nimenneet yhtäkään niistä vaaliohjelmaksi. Ja jatkoi, että jos olisi nimitetty yksi näistä vaaliohjelmaksi niin olisitte kaikki tyytyväisiä.

– Miten me voidaan kukaan tietää mitään teidän linjasta?

 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Sinimustan liikkeen, joka on Perussuomalaisista irtaantunut puolue, sihteeri Terhi Kiemunki on entinen Perussuomalaisten Tampereen paikallisyhdistyksen puheenjohtaja ja puolueen Pirkanmaan piirin ensimmäinen varapuheenjohtaja. Lisäksi Sinimustan liikkeen puheenjohtaka Tuukka Kuru on ollut aikaisemmin Perussuomalaisissa nuorissa ja kuuluu monen perussuomalaisen aktiivin tavoin Suomen sisuun.

Eivät nuo Perussuomalaisiin enää kuulu, mutta en usko, että kaikki näiden "aateveljet" olisivat puolueesta kadonnut.
Entisiä ovat ja siihenkin on varmaan joku syy. Aateveljistä en tiedä, mutta aika hyvinhän tuolta on sitä hörhöpurukkaa pois potkittu ja kai sieltä on joku ihan omaehtoisestikin lähtenyt.

Alkuperäisen väitteen esittäjä voisi kertoa faktansa tai sitten se olikin yllättäen vain jo palstalla tutuksi tullutta öyhötystä. Itse kallistun jälkimmäisen kannalle. @Alex
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kun Marin kiemurteli sinimustansa (sanoi mm., että Purra rakenteli olkiukkoa fasistisyytösten muodossa) kanssa, niin Purra sanoi vapaasti lainaten, että "olen ymmärtänyt, että sinun historiantietämyksesi on heikkoa, sinimusta viittaa fasismiin".

Linkki tallenteeseen:
Ajassa 1.50:20 alkaa tämä hieno osuus.
Huh huh tuo Marinin kiemurtelu tuossa oli kyllä todella hirveää katsottavaa.
 

12961

Jäsen
Yksi asia missä itse olen kannustinloukussa on ulosotto ja sen järjettömyys.

Mun velat on niin suuret että mun elinikä ei riitä niiden maksuun.. Työntekoon ei ole kannustusta vaikka mulla työsuhde vielä onkin tosin lomautettuna.

Ulosoton kannustinloukku on seuraava. Suojaosuus on noin 922€/kk mikä takaa niukan toimeentulon. Mutta kaikki mitä tienaat sen yli menee käytännössä ulosottoon. Suojaosuuden ylittävä osuus niin tuloista menee 66% ulosottoon 1844€ asti jonka jälkeen suojaosuus poistuu ja menee 33% kaikista.

Eli tuo ei hirveästi kannusta tekeen työtä mistä maksetaan alle 4000€/kk.

Jos tienaan 1500€ niin siitä pois 922€ eli 578€ josta summasta 66% vie ulosotto. Tämän prosentin pitäisi olla 1844€ asti 20% jonka jälkeen ulosoton osuus nousisi porrastetusti. Tämä tekisi sen että voisin mieluusti tehdä mitä työtä vaan koska silloin mulle jäisi jotain hyötyä että käyn töissä.

Tätä olen työnantajana päässyt todistamaan. On täysin järjetöntä luoda kaikille ulosoton asiakkaille kannustinloukku niin, että kannattaa kituuttaa asumistuella ja optimoida palkkataso ulosoton suojaosuuksien portaiden mukaan.

Ei ole ihan yksi tai kaksi kertaa kun on pyydetty työsuhteen osa-aikaistamista erinäisiin syihin vedoten, juuri sellaisella tuntimäärällä että palkka optimoituu tuohon suojaosuuden kohdalle. Duunarihommissa.

Progressio pitäisi joka tapauksessa olla portaaton, jottei täysin typerää, pieniin tuloihin kannustavaa kannustinloukkua syntyisi.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Perussuomalaiset on ollut hyvää kasvuturvetta fasismille.
 

Analyzer

Jäsen
Marin ja Purra pyyhkivät jälleen Petterillä pöytää. Purra tosin pääsee luvattoman helpolla jokaisessa tentissä. Purra jätti esim. kokonaan vastaamatta Orpon kysymykseen paikallisesta sopimisesta ja asian annettiin olla.

Ottamatta muuten kantaa pääseekö Purra liian helpolla, niin tämän korjaan.

Orpo kysyi sekä ansiosidonnaisen leikkaamisesta, että paikallisesta sopimisesta. Purra vastasi ansiosidonnaiseen, että persut kannattaa porrastamista, mutta ei lyhentämistä. Euromäärä olisi sama, eli ei leikkaus, mutta se painottuisi enemmän alkuun, jonka yleisesti ajatellaan johtavan siihen, että ihminen pyrkisi työllistymään nopeammin.

Tähän liittyen juontaja kysyi tarkennuksen, johon Purra vastasi ja juontaja siirsi puheenvuoron toisaalle.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sinimustan liikkeen, joka on Perussuomalaisista irtaantunut puolue, sihteeri Terhi Kiemunki on entinen Perussuomalaisten Tampereen paikallisyhdistyksen puheenjohtaja ja puolueen Pirkanmaan piirin ensimmäinen varapuheenjohtaja. Lisäksi Sinimustan liikkeen puheenjohtaka Tuukka Kuru on ollut aikaisemmin Perussuomalaisissa nuorissa ja kuuluu monen perussuomalaisen aktiivin tavoin Suomen sisuun.

Eivät nuo Perussuomalaisiin enää kuulu, mutta en usko, että kaikki näiden "aateveljet" olisivat puolueesta kadonnut.

Juuri tuota porukkaa siellä on ollut ja on varmasti vieläkin. Ehkä vähemmän nykyään, kun on näitä sinimustia liikkeitä ym. Tuo Kiemunki oli ainakin täysi pelle Tampereen kaupunginvaltuustossa.

Persujen ongelma on kaksijakoinen puolue. Ääneen päästetyt ovat pääsääntöisesti ihan fiksuja, mutta saavat tasaisin väliajoin toppuutella eri rivijäsenien kohuja.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Tämä ulosotto on melkoinen epäkohta.


Tätä olen työnantajana päässyt todistamaan. On täysin järjetöntä luoda kaikille ulosoton asiakkaille kannustinloukku niin, että kannattaa kituuttaa asumistuella ja optimoida palkkataso ulosoton suojaosuuksien portaiden mukaan.

Ei ole ihan yksi tai kaksi kertaa kun on pyydetty työsuhteen osa-aikaistamista erinäisiin syihin vedoten, juuri sellaisella tuntimäärällä että palkka optimoituu tuohon alemman portaan kohdalle. Duunarihommissa.

Progressio pitäisi joka tapauksessa olla portaaton, jottei täysin typerää, pieniin tuloihin kannustavaa kannustinloukkua syntyisi.

Mulla lomautus alkoi syyskuussa ja liiton rahoilla pärjään. Sitä ennen tein jatkuvaa kolmivuoroa yli 40K vuosituloilla. Siinä ulosotto ei haitannut kun sai 3 vapaakuukautta vuodessa kun ulosotto sai hyvän potin muista tileistä. Nyt päiväraha on sellainen ettei mun kannata tehdä mitään työtä.

Tosin lomautus loppuu ainakin kesäks ja on mulla 6kk irtisanomisaikakin jos kenkää tulee.

Mulle ulosottoon sopisi hyvin malli että 2000€ asti lähtisi 20% ulosottoon ja sitten vaikka ylimenevältä osalta 30% 3000€ asti ja tämän yli menevältä 40%
 

Wristlock

Jäsen
Ottamatta muuten kantaa pääseekö Purra liian helpolla, niin tämän korjaan.

Orpo kysyi sekä ansiosidonnaisen leikkaamisesta, että paikallisesta sopimisesta. Purra vastasi ansiosidonnaiseen, että persut kannattaa porrastamista, mutta ei lyhentämistä. Euromäärä olisi sama, eli ei leikkaus, mutta se painottuisi enemmän alkuun, jonka yleisesti ajatellaan johtavan siihen, että ihminen pyrkisi työllistymään nopeammin.

Tähän liittyen juontaja kysyi tarkennuksen, johon Purra vastasi ja juontaja siirsi puheenvuoron toisaalle.
Siis nimenomaan jätti kokonaan vastaamatta siihen toiseen kysymykseen, joka on Persuille hankala, kun pitää taiteilla työnantajien ja työntekijöiden välillä. Samaan kumarra toisaalle, pyllistä toisaalle efektiin liittyen esim. Twitterin perusteella Persut ovat ilmeisesti kääntäneet härskisti takkinsa kiky-maksujen palautuksen suhteen. Tai sitten Purralta iso moka äskeisessä tentissä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Nyt on kova. Huumoriarvo siis.

Vkk:n ehdokas.... Numero 53....

Herra Dosentti Johan Bäckman.

Löytyykö niin paljon sekopäitä pääsisi läpi? En kyllä usko sekuntiakaan tähän.

Onhan dosentti ollut monta kertaa ennenkin ehdolla, niin eurovaaleissa kuin eduskuntavaaleissa. Ei kovin monta sataa ääntä koskaan, ei tietenkään ole mitään jakoa nousta yhtään mihinkään järjelliseen vertauslukuun.
 
Marin ja Purra pyyhkivät jälleen Petterillä pöytää.

Olihan Orpo nyt vähän parempi, mutta hänen esiintymisensä ei ole kovin vakuuttavaa.
Oikeastaan kaikki onnistuivat nyt vähän paremmin.
Marin vaikutti vähemmän komentelevalta.
Purrakin näytti jälleen omalta itseltään. Ehkä Ylen tentissä valaistus teki kepposet. Tai ehkä häntä sijaisti kaksoisolento...
 

Oadie

Jäsen
Juuri tuota porukkaa siellä on ollut ja on varmasti vieläkin. Ehkä vähemmän nykyään, kun on näitä sinimustia liikkeitä ym. Tuo Kiemunki oli ainakin täysi pelle Tampereen kaupunginvaltuustossa.

Persujen ongelma on kaksijakoinen puolue. Ääneen päästetyt ovat pääsääntöisesti ihan fiksuja, mutta saavat tasaisin väliajoin toppuutella eri rivijäsenien kohuja.
Tämä on totta. Mutta puhutaan nykyään aika marginaaleista. Vai onko jossain puolue josta ei löydy ääripellejä? Vasemmisto Venäjä-mielisineen, Vihreät Elokapinoineen, Demareilla Al-Taee ym., Kokoomuksellakin löytyy omat hörhönsä. Kysymys riippuu puoluekannasta kuka lasketaan pelleksi..

E. Mielestäni kaikki kärkipuolueet ja monet on pienemmätkin ovat täysin salonkikelpoisia mitä tulee poliittiseen höttöön.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös