Sikäli mikäli ajattelet "vassareiden naulaamisen" olevan minulle jokin erityisen herkkä paikka niin täytyy todeta, etten ole ko. puoluetta äänestänyt. Olen hyvinvointivaltion kannattaja vaikka omien etujeni ylitse ja siten kai lukeudun poliittiseen vasemmistoon, mutta olen myös poliittinen skeptikko ja yleensä ottaen ärsyynnyn poliittisen päätöksenteon typeryydestä, ihan sama kuka sitä tekee.
Ymmärsit väärin. Kritiikkini ei koske perustuloa tai hyvinvointivaltiota.
Kritiikkini koskee perustulon rahoittamista enemmän ansaitsevien (ansiotulot ja pääomatulot) veroja entisestään lisäämällä. Kun samaan aikaan jätetään merkittävä osa tukia (mm. ansiosidonnainen, asumistuki jne) ainakin osittaisena maksuun, lopputulos on yhteiskunnan kannalta väärä. Asiantuntijat tuovat esille mm:
- nyt testissä olleen mallin hinta on noin 15 miljardia sellaisenaan toteutettuna
- vassarien mallin hinta on pienempi, mutta tarkkaa laskelmaa ei ole, koska he eivät sitä anna julkisuuteen. Luokka on "muutamia miljardeja" (LI Andersson).
- yksinasuva työtön saisi noin 1 500 euroa käteen Helsingissä (perustulo, asumistuki, ansiosidonnaisosa)
- nettotulo olisi korkeampi kuin monissa töissä kulujen jälkeen
- etuusmenot lisääntyisivät
- köyhyys ei vähenisi, jopa päinvastoin
- kannustinloukut lisääntyvät
- työllisyysaste putoaa
Asiantuntijoina olen käyttänyt OECD:n lausuntoa sekä valtiosihteeri Martti Hetemäen ja ajattelija Osmo Soininvaaran kirjoituksia.
Jos perustuloa pohditaan, sitä ei tule lähestyä vassarien tavalla. Huomattavasti järkevämpää olisi pohtia koko sosiaaliturvan uudistamista ja työllistämisen helpottamista. Tällöin:
+ veroja ei tarvitsisi mahdollisesti korottaa, vaan laskea
+ perustulo oikein toteutettuna ei ylitä nykyistä noin 70-80 miljardin euron sosiaalimenoja
+ kun huomioidaan säästöt byrokratian purkamisessa
Ei tästä varmaan enempää.