On kyllä todella vaikea päättää, että mitä puoluetta sitä äänestäisi. Olen eri vaaleissa äänestänyt kolmea eri puoluetta, joten olen näitä ns liikkuvia äänestäjiä.
Ympäristöarvot ovat nousemassa vaakakupissa ylemmäs vrt aiemmin. Vihreissä on muutamia korkealle arvostamiani poliitikkoja (Soininvaara,Vartia,Kasvi, varauksin Haavisto), mutta vasen laita feministeineen ja anarkisteineen (esmes Emma Kari) ovat taas niin kaukana minun aatemaailmastani, että ei taida olla vielä minun aikani äänestää vihreitä. Maahanmuuttopolitiikka on myös erilainen kuin minun ajatuksissani sen tulisi olla
Koko Suomen asuttuna pitäminen ja maaseudun ja maatalouden hyvinvointi on minulle tärkeää. Arvostan suomalaista ruoantuotantoa ja luontoa hyvin korkealle. Mielestäni Keskustan politiikassa nämä asiat ovat esillä parhaiten. Sipilästä minulla on hyvin kaksijakoiset fiilikset. Arvostan ihmisiä, jotka saavat elämässä ja politiikassa asioita aikaan. Sipilä on kiistatta hallituksen johtohahmona saanut asioita eteenpäin. Maahanmuuttokriisi 2015 oli kuitenkin huonosti hoidettu. Keskeisimmät henkilöt tässä olivat pääministeri Sipilä ja sisäministeri Orpo.Ennen kaikkea itseäni ärsytti se tulokulma, jossa annettiin ymmärtää, että vaihtoehtoja ei ollut. Kuitenkin eri jäsenmaissa vallitsi eri käytännöt. Suomi taas kerran noudatti pilkun tarkasti kansainvälisiä sopimuksia ja seurauksena neljänneksii eniten turvapaikanhakijoita väkilukuun suhteutettuna. Soteuudistuksessa en ole kepun maakuntamallin kannalla, josta miinus.
Ulko/puolustus/turvallisuus-politiikassa olen lähimpänä Kokoomuksen kantoja. Kannatan sotilaallista yhteistyötä länsivaltojen kanssa ja presidentin järkevää sovittelevaa linjaa niin itään kuin länteen. Pientä suomettumista on havaittavissa presidentin tietyistä ulostuloista ja lausunnoista, mutta toisaalta meillä taviksilla ei ole sitä samaa tietoa kuin TP-UTVASSA, joten liian jyrkkiä omia näkökulmia ei kannata tehdä. Puolustusministeriin olen ollut tyytyväinen, joten jotain plussaa sinisillekin. Sinisille en usko tulevan kuin max 2 paikkaa ek vaaleista, joka tietänee puolueen surkastumista pois puoluekartalta. Toivottavasti Jussi Niinistö joko palaisi Perussuomalaisiin tai loikkaisi Kokoomukseen. Ehdoton asiaosaaja puolustuspolitiikassa ja nauttii arvostusta yli puoluerajojen.
Vaikein tapaus on sitten Perussuomalaiset. Kannatan tiukempaa maahanmuuttopolitiikka mitä tulee tähän turvapaikanhakijaprosessiin. Halla-aholla on hyviä esityksiä siitä, miten Suomen houkuttelevuutta turvapaikanhakijoiden keskuudessa vähennetään. Minulle suurin ongelma tässä 2015 kriisissä oli se, että tänne tuli enimmäkseen 20-30 vuotiaita perheettömiä miehiä. On ymmärrettävää ja inhimmillistä, että epävakaiden maiden kansalaiset etsivät parempaa elämää. Salakuljettajien lupaukset vastikkeettomasta sosiaaliturvasta rauhallisessa ja vakaassa maassa, kuulostavat epäilemättä houkuttelevilta. Henkilökohtaisesti haluaisin, että sieltä tulisi nimenomaan lapsia ja naisia tai kokonaisia perheitä. Ei niitä nuoria miehiä, joita nimenomaan vahvimpina tarvittaisiin siellä kotimaassaan. Ymmärrän, että matka välimeren toiselta puolelta on pitkä ja raskas pienille lapsille ja siksi niitä eniten apua tarvitsevia tänne pohjolan perukoille saapui niin vähän. Sen sijaan tulijoina saatiin näitä erityisen huonosti maan tapoihin sopeutuvia irakilaismiehiä. Rikostilastot ovat karua luettavaa. Kuvottavimpana ilmiönä sitten nämä seksuaalirikokset.
Tämän vuoksi kannatan itse sitä, että Suomen houkuttelevuutta turvapaikanhakijoiden kohdemaana vähennetään radikaaleinkin toimenpitein. Sen sijaan toivoisin, että kehitysyhteistyöhön lisätään rahaa ja pakolaisia(pakolaisstatuksen saamiseen pitää täyttää kriteerit) otetaan kiintiöjärjestelmän kautta nykyistä enemmän ja mieluummin sellaisista maista, joista sopeutuminen suomalaisiin arvoihin on helpompaa. Haluan, että Suomi kantaa vastuunsa ja osuutensa, mutta en halua sitä turvallisuuden kustannuksella. Nykyinen turvapaikkanärjestelmä ohjaa tänne väärää porukkaa väärillä motiiveilla. Toisaalta myös sellaisia, jotka sopeutuvat erityisen huonosti. Haluan myös, että tulijoissa on paljon lapsiperheitä, joiden sopeutuminen on helpompaa. Ongelma persuissa onkin sitten tämä, että he eivät halua lainkaan humanitääristä maahanmuuttoa eivätkä lisätä kehitysmäärärahoja.
Itse pj Halla-ahoon suhtaudun kaksijakoisesti. Hän on todella analyyttinen ja perusteluissaan vahva. Eniten mietityttää hänen kymmenen vuotta vanhat kirjoituksensa, jotka olivat paikoin rasistisia ja tahdittomia. Onko mies muuttunut maltillisemmaksi vai näkyvyyden ja tunnettuuden kasvamisen myötä vain siistinyt kielenkäyttöään? Esiintymisiään on kyllä parantanut rutkasti ja tv-tenttien myötä povaan hyvää nostetta.Tänään silmiini pisti artikkeli, jossa oli puolueiden kannat uusiin hävittäjähankintoihin. Puoluejohtajilta oli kysytty, että voisiko Suomi hankkia vähemmän hävittäjiä kuin 64 ja Halla-ahon vastaus oli että kyllä. Tämä on erikoinen vastaus eikä ole linjassa aiempiin persujen kantoihin. Sen sijaan Halla-ahon vastaus Nato-kysymykseen oli tismalleen sama kuin omakin näkemykseni. Halla-ahon mielestä Natoon olisi pitänyt hakea jo 90-luvulla, mutta ei nykyisessä maailmantilanteessa.
Persujen eduskuntaryhmään toivon vaalien myötä kunnon tuuletusta. Heillä on oikein hyviäkin ehdokkaita, mutta sitten nämä hakkaraiset ja immoset vaan pistää vituttamaan.
Sininen tulevaisuus on kyllä surullinen tarina. Monilla heistä olisi ollut vielä pitkä poliittinen tulevaisuus(Terho,Lindström, Elo,Niinistö) vaan niin sitten lähtivät senseinsä matkaan. Epäilemättä Halla-ahon valinta olisi poikinut muutamia eroamisia puolueesta, mutta jos Soini ei olisi lähtenyt kelkkaan niin ei mitään uutta puoluetta olisi koskaan syntynyt. Porukka varmasti kuvitteli, että Soinin mukana kulkee n. 10 % kannatus, joka vetää 15 henkeä imussaan mukanaan seuraavaankin eduskuntaan, mutta katoavaista on kunnia. Kyllä siellä on elot ja kumppanit laskeskelleet, että soinilaisista tulee se isompi puolue kuin halla-aholaisista ja päättäneet hypätä mukaan. Ministerit tietysti halunneet pitää kiinni asemastaan ja palkastaan. Kaikki puheet isänmaan edusta on kyllä täyttä puppua. Itselleni oli kyllä pieni yllätys, että se kannatus on noinkin pieni. Olisin veikannut molemmille puolueille 6-7 % kannatusta. Toisaalta se on kyllä hienoa, että kun Soini on paljastunut täydeksi kuplaksi, niin kannatus voi sulaa noin mitättömäksi. Pientä sääliä kuitenkin tunnen, sillä kyllähän Soini kuitenkin hitonmoisen työn teki saadakseen Perussuomalaiset noin isoksi puolueeksi. Harmi, että motiivina oli vain valta eikä ne asiat joita esitti ajavansa. Siellä kun oli paljon hyviäkin juttuja.
Valinta tulee olemaan vaikea akselilta kepu,kokoomus, persut. Riippuu vahvasti siitä, mitä itselle tärkeää osa-aluetta haluaa painottaa..Uskon, että samoilla aatoksilla on paljon muitakin liikkeellä, joille ei selkeää poliittista kotia löydy.
Vasemmistopuolueet ei ole minulle vaihtoehto.