Eduskuntavaalit 2015

  • 222 656
  • 1 981

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvää keskustelua kun ilmeisesti suomalaisen kulttuurin vaaliminen tarkoittaa samaa kuin rajojen sulkeminen.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ei. Samaan näkökulmaharhaan usein ajautuvat kliinisessä työssä olevat lääkärit. Ihmisille on vaikea huomioida, että se oma näkökulma ei olekaan edustuva ja kattava.
Onko ketään, joka ei kärsisi näkökulmaharhassa? Minusta ihan jokainen ihminen antaa jonkunlaisen ideologian tai näkemyksen värittää johtopäätöksiään/tulkintojaan.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Onko ketään, joka ei kärsisi näkökulmaharhassa? Minusta ihan jokainen ihminen antaa jonkunlaisen ideologian tai näkemyksen värittää johtopäätöksiään/tulkintojaan.

Siksi tutkittu tieto on parempaa, kuin kenttätyötä tekevien johtopäätökset omista kokemuksista.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Siksi tutkittu tieto on parempaa, kuin kenttätyötä tekevien johtopäätökset omista kokemuksista.

Ahaa. Oikeastaan olisikin hyvä, jos politiikkaa eivät tutkisi poliitikot, toteutuneita oikeuskäytäntöjä juristit jne. Yliopistoissa voitaisiin alkaa opettaa tutkimuksen tekoa ilman, että tutkijat erikoistuisivat mihinkään tiettyyn tieteen alaan.
 
Siksi tutkittu tieto on parempaa, kuin kenttätyötä tekevien johtopäätökset omista kokemuksista.
Kerrotko, mikä näkökulmaharha poliiseilla mielestäsi on?
Ei varsinaisesti yllätä, että demari ei hyväksy yksilön kokemuksia. Ainoa hyväksyttävä tieto pohjautuu valtion tutkimustyöhön, kuten vaikkapa ddr:ssä, josta demarit kopioivat julkisen päivähoidon.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Kerrotko, mikä näkökulmaharha poliiseilla mielestäsi on?
Ei varsinaisesti yllätä, että demari ei hyväksy yksilön kokemuksia. Ainoa hyväksyttävä tieto pohjautuu valtion tutkimustyöhön, kuten vaikkapa ddr:ssä, josta demarit kopioivat julkisen päivähoidon.

Heidän mielestään tietyt ihmisryhmät tekevät kaikki tietyn tyyppiset rikokset.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ei varsinaisesti yllätä, että demari ei hyväksy yksilön kokemuksia. Ainoa hyväksyttävä tieto pohjautuu valtion tutkimustyöhön, kuten vaikkapa ddr:ssä, josta demarit kopioivat julkisen päivähoidon.

Tässähän se oiekiston ja vasemmiston ero tulee tiivistettynä: vasemmisto pyrkii tekemään poliittiset päätökset tutkimustietoon pohjautuen, kun oikeistossa sisäinen tunne ja mutu ovat keskiössä. Omalla tavallaan huolestuttavaa, että kansakunta antaa tukensa jälkimmäiselle päätöksentekomallille.
 
Tässähän se oiekiston ja vasemmiston ero tulee tiivistettynä...
Siis missä tulee? Toteamuksessani, ettei varsinaisesti yllätä, että demari ei hyväksy yksilön kokemuksia? TomiP kommentissaan - tyypillisen demarimaisesti - vähätteli yksilön kokemuksia, jotka sitten olivat jälleen - edelleen tyypillisen demarimaisesti - vailla minkäänlaista alkuperäistä väittämää.

Edit. Ei ole vielä tullut sinulta selvitystä, että miten siellä vasemmistossa yhteensovitetaan tasa-arvokäsitys siihen, että vain joidenkin ihmisten pitää tehdä tuottavaa työtä.
 
Viimeksi muokattu:

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
En puhu tästä sillä tavalla, että toistensa tunteva perhe pitäisi ensisijaisesti sijoittaa toinen Kemiin ja toinen Espooseen. Vaan siitä, että lähtökohtaisesti sijoituspaikat olisivat vaikkapa Tampereen esimerkkiä käyttäen, Lielahti ja Lukonmäki. Eli ajatuksena on, että samaan kuntaan pääsee, mutta välimatkaa sen verran että ennenkun todennäköisesti muuttavat vierekkäin, niin kerkiäisi syntymään suomalaisia kontakteja.

Toki tiedän, että tämä on lähinnä toiveajattelua, eikä minulla ole mitään tutkimusta asiasta heittää. Jonkun viisaamman pitäisi pohtia tätä asiaa ihan tosissaan.
Tai sitten asia on vain sellainen, ettei sille mitään voi. Ja ymmärtäähän sen. Jos minä muuttaisin vaikkapa Thaimaaseen, niin olisi mukavaa olla edes jotain suomalaisia kontakteja siellä. Jokatapauksessa asiaa tulisi pohtia, sillä ei tuo nyt oikein onnistuneelta järjestelyltä tällä hetkellä näytä.

Kielen oppiminen lähtee omasta tahdosta, ei "kotouttamistoimenpiteistä". Suomalaisten kontaktien puute on myös maahanmuuttajien oma päätös. Minulla sattuu olemaan tästä ihan omakohtaista kokemusta. Kaverini tytär on ns. paskakoulussa, jossa mamu % on yli 50. Hänellä on maahanmuuttajakavereita, joiden vanhemmat luovat keinotekoisia ongelmia, jotta heidän lapsensa eivät voi hengailla valtaväestön kanssa ja kadottaa omaa kulttuuriansa.

Ja btw. se on Thaimaahaan, ei Thaimaaseen.

Suomalaiskontaktien syntymisten edellytyksenä on sujuva kielitaito. Tällöin asuinpaikalla ei ole merkitystä.

Minulla on työn kautta paljonkin maahanmuuttajataustaisia kavereita. He eivät osaa puhua suomea montaakaan sanaa, mutta ovat silti "kotoutuneet" Suomeen helkkarin hyvin. Laajentavat kaveripiiriään jatkuvasti(suomalaisia kavereita) ja käyvät työssä. He ovat tosin niitä työperäisiä maahanmuuttajia, jotka pärjäävät englannilla paremmin kuin hyvin, kuten Suomessa tuleekin pärjätä. Jos kulttuuri on hieman lähempänä suomalaista kulttuuria, kuin näillä huonosti kotoutuvilla, englannilla pärjää aivan mainiosti.

Nämä tyypit eivät tiedä jäävätkö he Suomeen vakituisesti, toisin kuin intialainen duunikaveri, joka on suomalaisen kanssa naimisissa ja osaa suomea vähintäänkin kohtuullisesti vuoden opiskelun jälkeen. Kaikki tietämäni työperäiset ovat opiskelleet suomen kielen todella nopeasti, heti kun he ovat tienneet varmasti jäävänsä Suomeen. Suomea on kohtuullisen turha opiskella, jos ovat täällä työssä pienen pätkän, koska englannilla pärjää lähes joka paikassa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kuka tässä omaa halveksii?? Kyse on siitä, että Suomen pitää olla osa Eurooppaa ja maailmaa, jos haluamme pitää nykyisen kaltaisen hyvinvointivaltion pystyssä. Englannin opettaminen ei ole vaara suomenkielelle. Eiköhän tulevaisuudessakin täällä vängätä suomeksi.
Totta. Suomalaiset pärjäävät hyvin maailmalla, koska kielitaito on keskimäärin hyvä. Sen sijaan ruotsin kielen pakollinen opetus on aivan turhaa, sillä useimmissa kansainvälisissä ruotsalaisissa yrityksissä puhutaan englantia.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kielen oppiminen lähtee omasta tahdosta, ei "kotouttamistoimenpiteistä". Suomalaisten kontaktien puute on myös maahanmuuttajien oma päätös. Minulla sattuu olemaan tästä ihan omakohtaista kokemusta. Kaverini tytär on ns. paskakoulussa, jossa mamu % on yli 50. Hänellä on maahanmuuttajakavereita, joiden vanhemmat luovat keinotekoisia ongelmia, jotta heidän lapsensa eivät voi hengailla valtaväestön kanssa ja kadottaa omaa kulttuuriansa.

Ja btw. se on Thaimaahaan, ei Thaimaaseen.



Minulla on työn kautta paljonkin maahanmuuttajataustaisia kavereita. He eivät osaa puhua suomea montaakaan sanaa, mutta ovat silti "kotoutuneet" Suomeen helkkarin hyvin. Laajentavat kaveripiiriään jatkuvasti(suomalaisia kavereita) ja käyvät työssä. He ovat tosin niitä työperäisiä maahanmuuttajia, jotka pärjäävät englannilla paremmin kuin hyvin, kuten Suomessa tuleekin pärjätä. Jos kulttuuri on hieman lähempänä suomalaista kulttuuria, kuin näillä huonosti kotoutuvilla, englannilla pärjää aivan mainiosti.

Nämä tyypit eivät tiedä jäävätkö he Suomeen vakituisesti, toisin kuin intialainen duunikaveri, joka on suomalaisen kanssa naimisissa ja osaa suomea vähintäänkin kohtuullisesti vuoden opiskelun jälkeen. Kaikki tietämäni työperäiset ovat opiskelleet suomen kielen todella nopeasti, heti kun he ovat tienneet varmasti jäävänsä Suomeen. Suomea on kohtuullisen turha opiskella, jos ovat täällä työssä pienen pätkän, koska englannilla pärjää lähes joka paikassa.

Kaverin tytär = omakohtainen kokemus? Minulla on omakohtaista kokemusta kourallisesta maahanmuuttajaperheitä koska työskentelen päivähoidossa. Jokaisen lapsen kohdalla perhe on toivonut ennen kaikkea sitä, että lapsi saisi ystäviä.

Valitettavasti havaintoja on myös siitä, että lapsen opittua kielen, hän joutuu helposti tulkin asemaan. Kerran työtiimiini kuului kurdirouva, joka oli päiväkodissa nimenomaan kieltä oppimassa. Hän kuitenkin oli selvästi halukkaampi oppimaan selviytymistä muuten kuin kieltä käyttämällä. Usein hän kirjoitti asioita ylös kysyäkseen kotona aikuiselta pojaltaan mitä jokin tarkoittaa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kaverin tytär = omakohtainen kokemus? Minulla on omakohtaista kokemusta kourallisesta maahanmuuttajaperheitä koska työskentelen päivähoidossa. Jokaisen lapsen kohdalla perhe on toivonut ennen kaikkea sitä, että lapsi saisi ystäviä.

Ei ole omakohtaisia kokemuksia tuon enempää. Vaikka asun todella rikastetulla alueella, lapseni käyvät kouluissa, joissa kulttuuri ei rikastu.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ei ole omakohtaisia kokemuksia tuon enempää. Vaikka asun todella rikastetulla alueella, lapseni käyvät kouluissa, joissa kulttuuri ei rikastu.

Olenko väärässä, jos oletan että sinulla on asenne jonka vuoksi pidät kaverin tytärtä (kolmannen käden tieto) uskottavana lähteenä?
Maahanmuuton ongelmat eivät korjaannu tällaisella liioittelulla ja ihan "rikastumisen" kaltaisten ilmauksien käyttämisellä.

Kysymys kuuluukin, haluatko maahanmuuton ongelmien korjaantuvan vai onko kyseessä sinulle tärkeä ylemmyydentunteen polttoaine?
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Maahanmuuton ongelmat eivät korjaannu tällaisella liioittelulla ja ihan "rikastumisen" kaltaisten ilmauksien käyttämisellä.

Eikös tämä rikastuminen on suvakkien keksimä ilmaus. Siinä mielessä olen kyllä samoilla linjoilla, että maahanmuutto ei korjaannu sillä, että höpistään jostain kulttuurin rikastumisesta ja pidetään sitä jotenkin itseisarvona.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Eikös tämä rikastuminen on suvakkien keksimä ilmaus. Siinä mielessä olen kyllä samoilla linjoilla, että maahanmuutto ei korjaannu sillä, että höpistään jostain kulttuurin rikastumisesta ja pidetään sitä jotenkin itseisarvona.

Tietyt ihmisryhmät keskuudessamme on fakta. Ei se miksikään muutu sillä, että nähdään ne uhkana. Tottakai tulevaisuuden maahanmuuttopolitiikkaan voi vaikuttaa, mutta näille täällä jo oleville pitää osata sanoa "Moi, naapuri!". Jos ei siihen pysty, voi mennä peilin eteen.

Omat kokemukseni mamuperheistä asiakkaana on yksinomaan positiivisia. Tai päivähoidon asiakkaina. Kaupassa oli muutakin, tosin silloin kyseessä olivat enimmäkseen työperäiset kanssa-asukkaat.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Olenko väärässä, jos oletan että sinulla on asenne jonka vuoksi pidät kaverin tytärtä (kolmannen käden tieto) uskottavana lähteenä?
Maahanmuuton ongelmat eivät korjaannu tällaisella liioittelulla ja ihan "rikastumisen" kaltaisten ilmauksien käyttämisellä.

Kysymys kuuluukin, haluatko maahanmuuton ongelmien korjaantuvan vai onko kyseessä sinulle tärkeä ylemmyydentunteen polttoaine?

Millä liioittelulla? Kerroin vain mitä kuulin kaveriltani. En tiedä missä asut, mutta kyllä ainakin tässä kaupungin osassa kulttuuri on rikastunut merkittävällä määrällä kaapuja ja häiriköivää "nuorisoa". Myös kouluista tulee jo tiedotusvälineidenkin kautta hälyttäviä uutisia isoista ongelmista, kun "nuorison" määrä koulussa kasvaa riittävälle tasolle. Eilen luin uutisen, jossa puolet opettajista haluaa rajata maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrää kouluissa, koska opetuksesta ei tule yhtään mitään kulttuurieroista johtuen. Tämän vuoksi laitoin omat lapseni kouluihin, jossa he saavat opiskella rauhassa.

Maahanmuuton ongelmat korjaantuvat ensisijaisesti vain maahanmuuttajien itsensä toimesta ja toissijaisesti poliittisilla päätöksillä. Olen siis äänestänyt sellaista ehdokasta, jonka mielipiteet vastaavat omiani, mutta maahanmuuttajien kotoutumishalukkuuteen en valitettavasti voi vaikuttaa.

Ylemmyyden tunnetta olen kyllä havainnut tietyillä maahanmuuttajaryhmillä, heidän uskonnostaan johtuen.

Tietyt ihmisryhmät keskuudessamme on fakta. Ei se miksikään muutu sillä, että nähdään ne uhkana. Tottakai tulevaisuuden maahanmuuttopolitiikkaan voi vaikuttaa, mutta näille täällä jo oleville pitää osata sanoa "Moi, naapuri!". Jos ei siihen pysty, voi mennä peilin eteen.

Omat kokemukseni mamuperheistä asiakkaana on yksinomaan positiivisia. Tai päivähoidon asiakkaina. Kaupassa oli muutakin, tosin silloin kyseessä olivat enimmäkseen työperäiset kanssa-asukkaat.

Totta kai sanon moikat naapureille. Tosin tässä taloyhtiössä on oikeastaan vain omistusasuntoja, joten maahanmuuttajanaapurit ovat lähimaista. Tässäkin olen tehnyt valinnan, jolla pyrin vaikuttamaan omaan viihtyvyyteeni, en ylemmyydentunteesta. Minulla on kavereita useista maahanmuuttajaryhmistä ympäri maailmaa, joten en nyt ihan aito impivaaralainen ole kuitenkaan.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Millä liioittelulla? Kerroin vain mitä kuulin kaveriltani. En tiedä missä asut, mutta kyllä ainakin tässä kaupungin osassa kulttuuri on rikastunut merkittävällä määrällä kaapuja ja häiriköivää "nuorisoa". Myös kouluista tulee jo tiedotusvälineidenkin kautta hälyttäviä uutisia isoista ongelmista, kun "nuorison" määrä koulussa kasvaa riittävälle tasolle. Eilen luin uutisen, jossa puolet opettajista haluaa rajata maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrää kouluissa, koska opetuksesta ei tule yhtään mitään kulttuurieroista johtuen. Tämän vuoksi laitoin omat lapseni kouluihin, jossa he saavat opiskella rauhassa.

Maahanmuuton ongelmat korjaantuvat ensisijaisesti vain maahanmuuttajien itsensä toimesta ja toissijaisesti poliittisilla päätöksillä. Olen siis äänestänyt sellaista ehdokasta, jonka mielipiteet vastaavat omiani, mutta maahanmuuttajien kotoutumishalukkuuteen en valitettavasti voi vaikuttaa.

Ylemmyyden tunnetta olen kyllä havainnut tietyillä maahanmuuttajaryhmillä, heidän uskonnostaan johtuen.



Totta kai sanon moikat naapureille. Tosin tässä taloyhtiössä on oikeastaan vain omistusasuntoja, joten maahanmuuttajanaapurit ovat lähimaista. Tässäkin olen tehnyt valinnan, jolla pyrin vaikuttamaan omaan viihtyvyyteeni, en ylemmyydentunteesta. Minulla on kavereita useista maahanmuuttajaryhmistä ympäri maailmaa, joten en nyt ihan aito impivaaralainen ole kuitenkaan.

Viimesen seitsemän vuoden aikana olen kohdannut mamu-asiakkaita (pakolaisia, muita humanitäärisiä ja työperäisiä) päivähoidossa kolmessa eri etelän kaupungissa. En toki itä-Helsingissä tai Vantaalla. Yhdenkään perheen kanssa ei ole ollut vaikeuksia yhteistyössä.

Perheiden halu saada lapsi integroitumaan omaan ikäryhmäänsä omalla asuinalueellaan on silmiinpistävän suurta. Siksi alkuperäinen, omakohtaisena kokemuksenasi esittämä kolmannen käden tieto kuulosti minulle hyvin epäuskottavalta.

Nyt minulla on ryhmässä kolme erilaista mamu-lasta. Työperäinen, pakolainen ja muu syy. Kolme eri kansallisuutta kolmelta eri mantereelta. Kaikkia yhdistävä seikka: kun opetustuokio venyy pituutta, keskittyminen herpaantuu. Tämä on ymmärrettävää.

Tottakai opettajat ovat isojen haasteiden äärellä tässä. No, hehän voivat väsyttyään muuttaa maakuntiin. Kyllä opettajille töitä aina löytyy.

Pakko tunnustaa, että ei houkuta itseäni itä-Helsingin työmarkkinat. Ei siksi, että pelkäisin mamuperheitä, vaan siksi että olen laiska suunnittelemaan työtäni. Ja s2-lasten kanssa suunnitelmallisuutta tarvitaan enemmän. Hoitakoon sen alueen työt joku sellainen jolle suunnittelu ja ammattitermi "struktuuri" ovat intohimo.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
.... Eilen luin uutisen, jossa puolet opettajista haluaa rajata maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrää kouluissa, koska opetuksesta ei tule yhtään mitään kulttuurieroista johtuen. Tämän vuoksi laitoin omat lapseni kouluihin, jossa he saavat opiskella rauhassa.

Maahanmuuton ongelmat korjaantuvat ensisijaisesti vain maahanmuuttajien itsensä toimesta ja toissijaisesti poliittisilla päätöksillä. Olen siis äänestänyt sellaista ehdokasta, jonka mielipiteet vastaavat omiani, mutta maahanmuuttajien kotoutumishalukkuuteen en valitettavasti voi vaikuttaa...

Olen seurannut sivusta, kun 14 eri kansallisuutta ja 15 eri kieltä opiskelee samassa ryhmässä. On aivan selvä, että tässä kohtaa ensisijainen ratkaisu on poliittiset päätökset. Opettaja ja pari avustajaa eivät pysty opettamaan tuollaiselle ryhmälle tehokkaasti Suomen kieltä. Sijoittamalla tämän tyylisiin luokkiin tukitoimia tarpeeksi, boldattu ongelma poistuu. Kun lapsille opetetaan Suomen kieltä tarpeeksi tehokkasti alakoulussa, yläkoulun ongelmat poistuvat.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Olen seurannut sivusta, kun 14 eri kansallisuutta ja 15 eri kieltä opiskelee samassa ryhmässä. On aivan selvä, että tässä kohtaa ensisijainen ratkaisu on poliittiset päätökset. Opettaja ja pari avustajaa eivät pysty opettamaan tuollaiselle ryhmälle tehokkaasti Suomen kieltä. Sijoittamalla tämän tyylisiin luokkiin tukitoimia tarpeeksi, boldattu ongelma poistuu. Kun lapsille opetetaan Suomen kieltä tarpeeksi tehokkasti alakoulussa, yläkoulun ongelmat poistuvat.
Ongelma lienee se, että näihin "ongelma"kouluihin ei juuri kukaan halua opettajaksi. Siksi näissä on usein juuri valmistuneita naisopettajia, joiden kompetenssi pitää yllä järjestystä on heikko. Nuo eivät oikein tahtoneet pärjätä edes silloin kun olin yläasteella(25v sitten) ja muutama "kovis" halusi heitä haastaa. Lisää yhtälöön kulttuuri, jonka valmiudet kohdata nainen auktoriteettiasemassa on todella heikko, niin pieleen menee. Heikkoja opettajia kyykytetään armotta, joten aika kova itsetunto pitää noilla opettajilla olla. Ei käy kateeksi.

Tosifanin auktoriteetti lienee aivan eri luokkaa, kun on valinnut sen raskaimman tien kulkea opettajan urallaan. Arvostan kyllä opettajia, jotka osaavat luontaisella auktoriteetillaan korjata/välttää ongelmia. Muistuu aina mieleen oma ylä-asteen historian opettaja. Vanhan liiton opettaja, jota nimitettiin kyrpä *****si. Hänen tunneillaan oltiin turvat tukossa ja opiskelu luontui. Lisäksi hänellä oli historian opetuksen lisäksi aina jotain filosofista elämään liittyvää kerrottavaa. Toki arvostus häntä kohtaan tuli vasta myöhemmin, kun asiaa tarkasteli hieman aikuisemmasta näkökulmasta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ongelma lienee se, että näihin "ongelma"kouluihin ei juuri kukaan halua opettajaksi. Siksi näissä on usein juuri valmistuneita naisopettajia, joiden kompetenssi pitää yllä järjestystä on heikko...

Opetus ei saisi olla liian sidonnainen opettajan persoonaan, systeemin pitäisi tukea ihmistä. Nykyisin maahanmuuttajaoppilaiden opettaminen normiluokissa on haasteellista, koska heille ei ole tarpeeksi tukea. Tämä sama asia koskee erityisopetusta laajemminkin, mutta se on taas toinen juttu. Jos näihin kouluhin satsattaisiin tarpeeksi ja kouluun saataisiin tarpeeksi tukitoimia, hyvien opettajienkin mielenkiinto lisääntyisi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Opetus ei saisi olla liian sidonnainen opettajan persoonaan, systeemin pitäisi tukea ihmistä. Nykyisin maahanmuuttajaoppilaiden opettaminen normiluokissa on haasteellista, koska heille ei ole tarpeeksi tukea. Tämä sama asia koskee erityisopetusta laajemminkin, mutta se on taas toinen juttu. Jos näihin kouluhin satsattaisiin tarpeeksi ja kouluun saataisiin tarpeeksi tukitoimia, hyvien opettajienkin mielenkiinto lisääntyisi.
Ihan mielenkiinnosta enkä vittuillakseni kysyn, että mitä nämä tukitoimet konkreettisesti olisivat?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ihan mielenkiinnosta enkä vittuillakseni kysyn, että mitä nämä tukitoimet konkreettisesti olisivat?

Ne tukitoimet on melko yksinkertaisesti enemmän ohjaajia / lapsi. Eli käytännössä joko pienemmät ryhmät tai lisää opettajia / avustajia. Avustajat lienevät realistisempi skenaario, koska koulutusvaatimukset ovat vähän joustavammat.

@TosiFani luotettavana keskustelijana sanonee asiantuntevamman sanansa tähän.
Se on kuitenkin maahanmuuttopolitiikkaa jos mikä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ne tukitoimet on melko yksinkertaisesti enemmän ohjaajia / lapsi. Eli käytännössä joko pienemmät ryhmät tai lisää opettajia / avustajia. Avustajat lienevät realistisempi skenaario, koska koulutusvaatimukset ovat vähän joustavammat.

@TosiFani luotettavana keskustelijana sanonee asiantuntevamman sanansa tähän.
Se on kuitenkin maahanmuuttopolitiikkaa jos mikä.

Enemmän aikuisia / lapsi on yksinkertainen vastaus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös