olkikuukkeli
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Karkeasti voidaan sanoa, että vasemmistolainen ihmiskäsitys perustuu ajatukseen, että kaikki eivät ole kykeneviä huolehtimaan itsestään vaan meillä pitää olla erinäisiä mekanismeja jolla tuetaan ihmisiä - otetaan esimerkki alkoholista: Tuula Haatainen toteaa, että jos viinan hinta lasketaan Suomessa Viron tasolle niin maksat poksahtaa.
Totta, ihmiskäsityksessä on eroja. Kuinka ihanan vaalihenkinen esimerkki muuten, olisit voinut myös puhua pienituloisen julkisesta terveysvakuutuksesta (joka muuten on vasemmistolaisempi ajatus kuin alkoholin verotus). Se, että kaikki eivät ole jokaisessa elämäntilanteessa kykeneviä huolehtimaan itsestään ei muuten ole ajatus vaan tosiasia.
Minusta pääasiallinen ero vasemmistolaisen ja oikeistolaisen poliittisen ajattelun erosta on vapauskäsitys, joka on oikeistolaisessa negatiivinen (vapaus jostain) ja vasemmistolaisessa positiivinen (vapaus johonkin). Jos saisin aatehistorioitsijana jonkun toiveen, niin se olisi keskustelu esim. skottivalistajien (kuten Adam Smith) kanssa näistä käsitteistä. Toisin kuin tunnutaan luulevan - niin vasemmistolaisten kuin oikeistolaistenkin parissa - olivat klassisen liberalismin muotoilijat erittäin kiinnostuneita moraalista ja ihmisyhteisön sosiologisesta puolesta. Esim. juuri Smith tulkitsi erittäin tarkasti ihmisen moraalista toimintaa, mutta "näkymätön käsi" saattoi olla turhan toiveikas ajatus sinänsä kyllä altruistisen ihmisen toiminnasta vapaassa markkinataloudessa.
Minä uskon, että positiivisen vapauden kautta voidaan luoda vakaampi, turvallisempi ja myös meritokraattisempi yhteiskunta, olkoonkin, että siinä yhteiskunnassa voi olla vaikeampi rikastua. Tämän puolesta puhuvat myös esim. sosiaalisesta liikkuvuudesta tehdyt tutkimukset. Minusta liberalistisen käsityksen omaavan ihmisen on pakko hyväksyä suurempi kurjuuden määrä, köyhyyden ja rikkauden periytyvyys ja muita sellaisia asioita, jotka minun ihanneyhteiskunnastani pyrittäisiin poistamaan. Olen kuitenkin vasemmistolainen lähinnä idealismissani, keinojen suhteen olen pragmaatikko ja pyrin tarkastelemaan käytössä olevia keinoja tieteellisesti.