Eduskuntatalon pylväät töhritty 25.9.2024

  • 22 638
  • 354

rpeez

Jäsen
Yhteiskunta polarisoituu päivä päivältä ja Perussuomalaisten ohella siinä voittaa laitavasemmisto.
Tämän vuoksi en pidä ihan naurettavina esitettyjä oletuksia, että siellä jossain kaukana myös venäjä vetää näiden yhteiskuntaa hajottavia järjestöjen ohjaksista masinoiden tällaisiin tempauksiin.
Mietitäänpä tätäkin, kaukaa Ruotsista tullaan punamaalaamaan Suomen demokratian kehto. Hyvä jäynä. Mistä nämä ideat kumpuaa?
Suorittajaporras on todennäköisimmin kyllä viattomia ja asiaansa uskovia, hyväuskoisia hölmöjä.
 

rpeez

Jäsen
Hui kauheeta jos vähän mustikkamehua läikähti ja toimintamalli on täysin oikea kun nimenomaan ei tuhottu mitään.

Tässä samaa näkökulmaa Mielenosoitukset | Eduskuntatalon suunnittelijan jälkeläinen puolustaa rakennusta värjänneitä aktivisteja: ”Hieno estetiikan taju” ja pakko kompata Haapojaa, suorastaan nerokas performanssi ja markkinointiteko ympäristön puolesta. Mahtavaa!

Huono yleistys. Täällä sympatisoidaan täysillä tätä spektaakkelia ja asiaa joka on tärkeä. Kyllä siis todellakin tuli turveherätys ja onhan tuo Elokapina myös hyvä lahjoituskohde, jos ei oma aika riitä lähteä tempauksiin muuten mukaan.
On kai se hyvä, että ainakin jollekin yksilölle tämä "performanssi" upposi kybällä. Tosin kuulostaa siltä että olit jo ennestäänkin asian (mikä se nyt sitten onkaan) vankkurissa mukana. Turveherätys on ihan turha koska turpeenkäyttö on muutenkin kokoajan vähenemässä.

Itse suosittelen kyllä kaikkia suuntaamaan energiaansa uusien teknisten ratkaisujen keksimiseen ilmastomuutoksen hillitsimiseksi yhteiskuntaa rapauttavan toiminnan sijaan.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Huomiota tuli, mutta edistikö asiaa, jonka puolesta taistelevat? Saavatko uusia kannattajia aatteilleen? Tuskinpa, pikemminkin päinvastoin.
Ilmaston ja ympäristön tilakin varmasti parani sillä, kun talon edustaa pestiin nosturiautolla tuntikausia ja käytettiin valtavat määrät vettä.

Itävallassa vastaavat apinat ovat jo huomanneet, että itsensä liimaamisella katuun ei saa edistettyä asiaa mitenkään, joten ovat päättäneet lopettaa tempaukset. Samalla maltillisemmat järjestöt valittelevat, että nämä radikaalit ryhmät ovat vaikeuttaneet heidänkin toimintaansa koska nämä hölmöilevät radikaalit ovat aiheuttaneet vastareaktion kaikkea aktivismia kohtaan.

Tämä maltillista ryhmää edustava nainen nostaa myös hyvän pointin siitä, kuinka ilmastoasiaa pitäisi edistää mieluummin mahdollisuuksien kautta. Tuomalla esiin sitä, mitä mahdollisuuksia vihreä siirtymä tarjoaa ja mitä sen kautta saadaan tehtyä paremmin. Nämä radikaalimmat tarjoavat sen sijaan vaan uhkakuvia ja haluavat lähestyä asiaa pelottelun kautta.

 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eli rikoksia voi kuka vaan tehdä, koska joku muukin niitä tekee. Upea logiikka.

On tämä kyllä työmaa. Mutku.

Edit. Mutta sen olen siis täällä nyt oppinut (perinteisellä somen mutkat suoriksi -periaatteella), että ei haittaa jos vähän sotketaan, koska kyllähän ilmansaasteetkin tekee tuhojaan ja oli vielä vesiliukoista maalia. Lisäksi tämä äskeinen juttu, eli kyllähän niitä rikoksia tehdään muutenkin. Mikä ihmeen tarve on mutkutella, onko pakko päästä pätemään myös tässä asiassa, ettei vaan alennu tavallisten setämiesten rintamaan? Sillä setämiehiä me ollaan kaikki, kun oikein silmin katsotaan. Ja perus setämies ei uhkaile ketään somessa tai ala maalaamaan väkivaltafantasioita, sitä vaan harmittaa, kun demokratian peruspilari on menty sotkemaan sinänsä hyvän asian varjolla.

Lopuksi vielä kommenttina, että hieman epäilyttää Vapon Ruotsin-kytkösten tietämättömyys, itse olin vuonna 2011 Jyväskylän yliopiston järjestämässä uusiutuvan energian "konferenssissa", johon oli sitten Vapon edustajakin päästetty puhumaan ja asia tuli kyllä selväksi jo tuolloin. Mutta ehkä me ollaan vaan luettu eri asioita.
 
Viimeksi muokattu:

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Saulilta hyvä kiteytys.

Presidentti Sauli Niinistö sanoo HS:lle, että Eduskuntatalo ja sen portaikko on vapaan demokratian symboli, ja jos sen vapaata käyttöä joudutaan rajoittamaan, on se isku vapaata yhteiskuntaa kohtaan.

”Eduskuntatalon portaikko on ollut eräänlainen demokratiaa kuvaava vapaa-alue. Portaikko edustaa paljon muutakin kuin ylös kävelemistä tai sisäänmenoa suomalaisessa mielenmaisemassa.”

”Jos tämän jälkeen portaita ei voida enää käyttää vapaasti, niiden rooli demokratian edustajana murenee. Tämän takia teon vaikutus voi olla paljon suurempi kuin se, että pylväät ovat itsessään töhritty”, Niinistö sanoo.


Ja hyvin nopeasti Helsingin kaupunginvaltuustossa on tehty valtuustoaloite siitä, että kaupunki ei enää vaatisi vahingonkorvausta elokapinallisilta näiden aiheuttamista taloudellisista vahingoista. Tämä aloite tuleekin ei-niin-yllättäen vasemmalta. Sanattomaksi vetää.

 
Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Saulilta hyvä kiteytys.

Presidentti Sauli Niinistö sanoo HS:lle, että Eduskuntatalo ja sen portaikko on vapaan demokratian symboli, ja jos sen vapaata käyttöä joudutaan rajoittamaan, on se isku vapaata yhteiskuntaa kohtaan.

”Eduskuntatalon portaikko on ollut eräänlainen demokratiaa kuvaava vapaa-alue. Portaikko edustaa paljon muutakin kuin ylös kävelemistä tai sisäänmenoa suomalaisessa mielenmaisemassa.”

”Jos tämän jälkeen portaita ei voida enää käyttää vapaasti, niiden rooli demokratian edustajana murenee. Tämän takia teon vaikutus voi olla paljon suurempi kuin se, että pylväät ovat itsessään töhritty”, Niinistö sanoo.


Ja hyvin nopeasti Helsingin kaupunginvaltuustossa on tehty valtuustoaloite siitä, että kaupunki ei enää vaatisi vahingonkorvausta elokapinallisilta näiden aiheuttamista taloudellisista vahingoista. Tämä aloite tuleekin ei-niin-yllättäen vasemmalta. Sanattomaksi vetää.

Se nyt oli vaan sattumaa, että aloite tehtiin nyt. Ajateltiin sentään muitakin kuin Elokapinaa.

Kohtuullisesta vahingosta kun vain on kyse niin totta kai pitää olla kohtuullinen. Haluaisin nähdä sen kohtuullisuuden määrän näiltä tietyiltä henkilöiltä, kun tehty vahinko kohdistuu vaikka suoraan heidän omaan omaisuuteensa tai elantoonsa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ja hyvin nopeasti Helsingin kaupunginvaltuustossa on tehty valtuustoaloite siitä, että kaupunki ei enää vaatisi vahingonkorvausta elokapinallisilta näiden aiheuttamista taloudellisista vahingoista. Tämä aloite tuleekin ei-niin-yllättäen vasemmalta. Sanattomaksi vetää.

Ihan täysin absurdi vaatimus, ja vielä absurdimmat ovat perustelut!

Kolehmaisen mukaan vahingonkorvausvaatimukset saattavat pelotella ihmisiä olemaan osoittamatta mieltään.

Kai sitä mieltään voi osoittaa myös tuhoamatta paikkoja ja aiheuttamatta vahinkoa? Ja jos tuhoaa paikkoja tai aiheuttaa jotain muuta vahinkoa, mikä koituu muiden maksettavaksi, niin ei tuo nyt minusta ole kohtuutonta vaatia henkilöä korvaamaan tuo vahinko. Oli kyseessä sitten aktivismi, vahinko tai muu hölmöily.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Ja jos tuhoaa paikkoja tai aiheuttaa jotain muuta vahinkoa, mikä koituu muiden maksettavaksi, niin ei tuo nyt minusta ole kohtuutonta vaatia henkilöä korvaamaan tuo vahinko. Oli kyseessä sitten aktivismi, vahinko tai muu hölmöily.
Kyllähän moinen päätös sotisi jo muutenkin oikeusperiaatetta sekä omaisuuden suojaa vastaan. Sehän olisi vapaalippu tehdä ties mitä jatkossakin ilman pelkoa korvausvaatimuksista. Itse en ainakaan missään olosuhteissa halua Suomen menevän kyseiseen suuntaan.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllähän moinen päätös sotisi jo muutenkin oikeusperiaatetta sekä omaisuuden suojaa vastaan. Sehän olisi vapaalippu tehdä ties mitä jatkossakin ilman pelkoa korvausvaatimuksista. Itse en ainakaan missään olosuhteissa halua Suomen menevän kyseiseen suuntaan.
Mua ei kuule kiinnosta, no kun mua otti päähän, se on niin ärsyttävää, kun mua ahdistaa, niin mitä sinusta, miks mun tarvis maksaa, maksakoon muut, kun niillä on rahaa ja miks mä en vaan saa tehdä juuri sitä, mitä mieleen juolahtaa. Minä minä minä!

Eli tähän suuntaan siis mentäisiin niin, että pusikot ryskäisivät.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kyllähän moinen päätös sotisi jo muutenkin oikeusperiaatetta sekä omaisuuden suojaa vastaan. Sehän olisi vapaalippu tehdä ties mitä jatkossakin ilman pelkoa korvausvaatimuksista. Itse en ainakaan missään olosuhteissa halua Suomen menevän kyseiseen suuntaan.
Niin, ainahan sitä voisi periaatteessa vedota kaikessa ilmastoon ja ympäristöön ja tehdä mitä huvittaa. Naapurin ukon naama vituttaa niin Elokapina-paita päälle, joku plakaatti kouraan ja tuhoamaan pesäpallomailan kanssa ukon uusi auto. Ei tarvitse korvata, koska kyse on ympäristöaktivismista. Toki tässä vaatimuksessa oli kyse vain kaupungin vaatimuksista, joten tuo esimerkkini on ehkä liian kärjistetty, mutta samalla tavalla kaiken anarkian ja oman turhautumisensa voisi aina purkaa johonkin ja vedota ympäristöaktivismiin, ja välttyy korvausvelvollisuudelta. Ei mene kyllä ihan minun oikeustajuuni tämä.
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sellainen se tavantallaaja on, shokkiwau kiinnostaa ja saa itse tuntea olevansa parempi. Uutista lukiessa samaan aikaan ajetaan diisselimerssulla mäkkärin kaistalle, tilausta odotellessa kone käy ja klikkaillaan perheelle roodoksen matka. Kotiin kun päästään niin ekotekona suunnitellaan neljä vuotta sitten rakennetun talon myymistä kun emäntä on taas raskaana ja pitäis saada uusi makkari. Helpoin ja ekologisin tapa on tietysti rakentaa itse ja emäntäkin rauhoittuu kun saa Temusta taas tilata sisustuksen. Se mustikkamehu oli ihan kauheeta siellä rappusilla.
Melkoista tajunnanvirtaa ja myönnän että pointtisi viuhui minulta ohi. Voihan sitä uutisen lukea sähköautossakin jonka akun sisältö on louhittu ihmisoikeudellisin menetelmin ja hakea soijalaten putiikista, jonka kasvatuksessa ei ole myrkytetty miljoonia eliöitä.

Ekotekoina voi sitten öljylämmityksen vaihtoa suunnitteleville tuttaville tehdä kannattavuus laskelmat maalämpöön siirtymiselle. Toki tuon työn sijaan voi olla helpompi mennä yön hämärissä maalaamaan valkoisen kivitalon seinään punaisella "stop using oil". Saajan sen sitten maalattua päälle ja naapuruston kahvipöytiin keskustelua minun aatteestani. Harmikseni tuttavat tilasivatkin 1000l öljyä per nuppi...
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja jos tuhoaa paikkoja tai aiheuttaa jotain muuta vahinkoa, mikä koituu muiden maksettavaksi, niin ei tuo nyt minusta ole kohtuutonta vaatia henkilöä korvaamaan tuo vahinko. Oli kyseessä sitten aktivismi, vahinko tai muu hölmöily.

Niin, ainahan sitä voisi periaatteessa vedota kaikessa ilmastoon ja ympäristöön ja tehdä mitä huvittaa. Naapurin ukon naama vituttaa niin Elokapina-paita päälle, joku plakaatti kouraan ja tuhoamaan pesäpallomailan kanssa ukon uusi auto. Ei tarvitse korvata, koska kyse on ympäristöaktivismista.

Juuri näin, aktivismi ei saa olla mikään Vapaudut vankilasta -kortti.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
.
Miten Saulikin vanhana setämiehenä tälläistä nyt kommentoi? Johan se on todettu että minimaalista harmiahan se vain oli ja ainoat ketkä tästä ovat loukkaantuneet ovat Löylyhuoneen setämiehet. Loput 95% kansasta ovat osoittaneet sympatiansa ja tukensa Elokapinalle.

Voisiko siis olla, että Saulikin kuuluu löylyhuoneen setämiehiin? Kuitenkin hokkarit löytyy kaapista ja todistetusti sympatiseeraa hokia. Sen enempää en rupea arvuuttelemaan, ettei napsahda uran ensimmäiset pelikiellot, mutta sopisi raameihin, kun tuollaisia kommentteja laukoo.

Mitä tulee siihen, että sääntöjä rikotaan oman aatteen/mielipiteen perusteella niin itse vanhana setämiehenä olen vahvasti sitä mieltä, että meillä on täällä Suomessa lait ja jos rikot sitä niin kannat vastuun seurauksista. Tässä on kuitenkin minunkin elämän aikana osoitettu mieltä jos jonkin näköisen asian puolesta. Eihän se niin voi mennä, että aktivisti itse määrittelee sen mikä on ns. hyvää aktivismia. Tuskin kukaan tuolla mieltään osoittaa asiasta, joka ei olisi itselle tärkeä. Ei edes ne toisen äärilaidan "aktivistit".
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

Ei sitten riittänyt pelkkä vesipesu. Toisaalta tämä ei yllätä, että kotikemistien sekoitus jättää kuitenkin jälkiä huokoiseen kiveen. Seuraavaa selityskierrosta tämän tuhotyön puolustajilta odotellaan.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Ei sitten riittänyt pelkkä vesipesu. Toisaalta tämä ei yllätä, että kotikemistien sekoitus jättää kuitenkin jälkiä huokoiseen kiveen. Seuraavaa selityskierrosta tämän tuhotyön puolustajilta odotellaan.
Se on vähän semmoista, jos ei ole paljon elämässään siivonnut tai pyykännyt niin voi aina luottaa rehvakkasti, että kyllä se vedellä lähtee.
 

Ei sitten riittänyt pelkkä vesipesu. Toisaalta tämä ei yllätä, että kotikemistien sekoitus jättää kuitenkin jälkiä huokoiseen kiveen. Seuraavaa selityskierrosta tämän tuhotyön puolustajilta odotellaan.
Tähän puolustelijat sanovat, että se ei näy 500 metrin päästä, niin ei haittaa yhtään.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taiteilija Katariina Sourilta tuki Elokapinan suorittamalle Eduskuntatalon töhrimiselle.

Mielenkiintoista nähdä, tuleeko teko saamaan lisää vaikutusvaltaisten ihmisten tukea. Katariina Sourihan on jo yksi maamme suurimmista kulttuurivaikuttajista.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Taiteilija Katariina Sourilta tuki Elokapinan suorittamalle Eduskuntatalon töhrimiselle.

Mielenkiintoista nähdä, tuleeko teko saamaan lisää vaikutusvaltaisten ihmisten tukea. Katariina Sourihan on jo yksi maamme suurimmista kulttuurivaikuttajista.
Yllättäen myös maailman vähiten hauska koomikko Iikka Kivi oli heti puolustelemassa töhrijöitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös