Täällähän on menossa kiivas keskustelu Suomen pelaaja-arviointien huonoudesta, joten heitetään lusikka soppaan ja kirjaillaan tännekin vähän sitä samaa asiaa kuin mitä kerroin SI:n palstalla. Tämän ei tarkoitus ole olla mikään puolustuspuheenvuoro kannan ongelmiin liittyen, vaan vastine täällä esitetyille epäilyille siitä, että hommaa ei otettu tosissaan. Itse olen vastuussa Mestiksen- ja Suomi-sarjan head researcherina näiden kahden sarjan datan sisältävän kannan lopullisesta kunnosta ja pystyn täten puhumaan vain näihin sarjoihin liittyvän tiedon keräämisestä.
HR on vastuullinen eri joukkuetutkijoiden antamien arvioiden yhdenmukaistamisesta ja saattamisesta lopulliseen muotoonsa. Sen lisäksi HR:n hommiin kuuluu esim. tuomari- ja joukkuetietojen kokoamista ja syöttämistä, sarjasysteemien ja -käytäntöjen selvittämistä sekä oman sarjan testaamista jossain määrin. Erilaisten käytäntöjen selvittämiseksi haastattelin parin seuran puheenjohtajaa ja paria pelaajia. Faktoja on ongittu sieltä sun täältä, pääasiassa netistä. Tietyissä kohdissa on pitänyt hieman soveltaa, sillä tarvittavaa tietoa ei ollut saatavilla missään. Täten esimerkiksi monen Suomi-sarjan joukkueiden pelaajabudjetit on laskettu niiden kokonaisbudjetista käyttäen prosenttilukua, joka on taasen laskettu Mestis-joukkueiden julkaisemista budjeteista. Kannattaa kokeilla pelata peliä jollain Mestis- tai Suomi-sarjan joukkueella, sillä ainakaan rahaa ei pitäisi olla kalliisiin hankintoihin.
Mestiksen ja Suomi-sarjan pelaajadatan kokoamisprosessi oli pitkä ja rankka työ, johon osallistui itseni lisäksi yli parikymmentä muuta ihmistä enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Pelkästään omat työtuntini voidaan laskea useissa sadoissa ja siitä huomattavasti suurempi osa on käytetty tiedon keräämiseen, syöttämiseen, tarkastamiseen ja yhdenmukaistamiseen kuin nenän kaivamiseen :)
Pyrin löytämään jokaiselle joukkueelle joukkuetutkijan ja melko hyvin tämä onnistuikin. Lähes kaikille Mestiksen joukkueille löytyi oma tutkija ja ne seurat, joille omaa tutkijaa ei löytynyt tehtiin pitkälti tiimityönä. Osalla joukkueista oli kaksi tutkijaa, jotka tekivät tiivistä yhteistyötä. Miksi ei sitten enemmän? Ensinnäkin kaksi tutkijaa mielestäni riittää (ainakin useimmissa tapauksissa) ja toiseksi yhdellekään Mestis-joukkueelle ei yksinkertaisesti löytynyt useampia halukkaita. Itse asiassa osalle joukkueista saattoi löytyä kolmekin halukasta tutkijaa, mutta poistuvuus oli melko suuri projektin edetessä - hommasta kun ei ihan muutamassa tunnissa selvinnyt. Suomi-sarjassa tilanne oli hyvin pitkälle sama, mutta tutkijoiden löytäminen tietyille joukkueille oli astetta vaikeampaa ja loppujen lopuksi parille joukkueelle ei löytynyt omaa tutkijaa lainkaan.
Tutkijoiden ja muiden avustajien joukko koostui lätkäfaneista, pelaajista ja erotuomareista, ja olen täysin varma siitä, että jokainen hommaa tehnyt omaa tarvittavan lätkätietouden ja tuntee skouttaamansa joukkueen erittäin hyvin. Lisäksi useat tutkijat keskustelivat arvioistaan ystäviensä tai seuran henkilökunnan kanssa. Kun tiedostot palautuivat tutkijoilta minulle, tsekkasin ne lävitse tarkistaen että kaikki tarvittava data (henkilötiedot, pelinumerot ja -paikat, kokonaistasot, tutkijan arvioimat ominaisuudet ja historiat) on paikoillaan ja että se ei sisällä pahoja virheitä sen tietämyksen perusteella mikä minulla eri pelaajista oli. Aivan kaikkia faktoja oli tosin mahdotonta tarkistaa, sillä omassa kannassani oli pelkästään pelaajia noin 1400. Jos tietoja puuttui, niin ne oli sitten ronkittava suunnilleen keinolla millä hyvänsä (oli muuten perin hankalaa löytää tarvittavia tietoja esim. osasta Suomi-sarjan pelaajista tai näiden kahden sarjan tuomareista).
Pelin alpha-versioiden myötä ajoin peliä yksinpeluumoodissa ja tutkijat pystyivät tilastojen perusteella antamaan kommentteja eri pelaajien onnistumisista ja joukkueiden välisistä tasoeroista. Tämän jälkeen pelaajien tasoja säädettiin uudelleen ja taas tarkastettiin ja sitten taas säädettiin jne. Valitettavasti en pystynyt suorittamaan tällaista testiajoa kannan viimeisestä versioista Suomen sarjojen lisenssin puutteesta johtuen (josta tulikin mieleeni, että tämän vuodatuksen lukemisen jälkeen voisit käydä kirjoittamassa vetoomuksen lisenssin puolesta, jos et ole vielä sitä tehnyt. Vetoomus löytyy osoitteesta
http://www.cs.joensuu.fi/~jimmonen/eastside).
Pelaajien kokonaistasojen arviointi perustuu ohjeistukseen, jota Mestiksen ja Suomi-sarjan tapauksissa noudatetaan. Nämä kokonaistasot eivät näy pelin pelaajalle. Pelaamisen iloa pilaamatta totean vain saman kuin aiemmassa viestissäni, että Mestiksen huippupelaajien pitäisi lähtötasoltaan olla noin keskikertaisia liigapelaajia ja Suomi-sarjan huippupelaajien lähellä huonon liigapelurin tasoa. Miestäni pelaajien kokonaistasot ovat hyvin kuosissaan Mestiksen ja Suomi-sarjan välillä, tosin kokonaispakettia voisi yrittää vielä heivätä enemmän keskitason suuntaan.
Nämä yksittäiset, pelin pelaajalle näkyvät attribuutit ovat sitten jo vähän hankalampi juttu. Koska homma aloitettiin nollasta, ei meillä ollut mitään vertailukohtia muiden sarjojen pelaajiin, joka näkyy nyt sitten pienoisina yli- ja aliarvoina joidenkin pelaajien kohdalla. Tämä on tietysti jonkinmoinen ongelma, mutta sitä ei ole mahdotonta korjata nyt varsinaisen pelin ilmestettyä, sillä nyt vertailuun on tarpeeksi aineistoa ja vertailua voi tehdä suurempi joukko ihmisiä kuin pelkästään HR. Näin jälkiviisautta käyttäen voisi todeta, että olisihan minun pitänyt ymmärtää vertailla eri sarjojen attribuutteja jo alpha- testauksen aikana, mutta totta puhuakseni siihen ei yhden ihmisen aika olisi millään riittänyt viimeisten kuukausien aikana.
Virheitä sattuu meille kaikille ja olen pahoillani sekä itseni että joukkuetutkijoiden puolesta, jos kantaan jäänee virheet pilaavat peli-ilonne. Kahden aikaan yöllä, noin kahdeksan tunnin tarkistusrupeaman jälkeen, jotkut asiat vain lipuvat silmien ohi. Itse olen ollut aika tyytyväinen Mestiksen ja Suomi-sarjan kantaan, ja kiitän vielä kerran kaikkia joukkuetutkijoita ja kaikkia muita henkilöitä jotka ovat olleet mukana tässä hommassa. Palautetta Mestiksen ja Suomi-sarjan pelaaja-arvioista toivoisin lähetettäväksi myös osoitteeseen
mztt@mikropc.net. Käsittelemme palautteen ko. joukkueen joukkuetutkijan kanssa ja teemme sen jälkeen tarvittavat toimenpiteet.