Ohjelmistotuotanto. Eikö ole jo onomatopoeettisestikin jotenkin kaunis sana?
Itse olen melko tyytyväinen EHM:ään. Pelaan NHL-uraa, ja siellä mielestäni ovat asiat suhteellisen hyvin, sillä ainakaan mihinkään aivan älyttömiin kauppoihin ei kone ole suostunut. Samoin ottelutulokset ovat suhteellisen järkeviä; ajoittain toki tulee murskalukemia, mutta onhan noita 9-2 -tuloksia nähty oikeassa elämässäkin varmaan jokaisella kaudella useampia.
Viime aikoina ei ole tullut muita pelejä juurikaan pelailtua. Joku tuolla oli sitä mieltä, että peli ei täytä nykypäivän vaatimuksia. Onko todella niin, että nykyiset PC-pelit ovat ilmestyessään niin bugittomia, että päivityspaketteja ei tarvita? Maailma on siinä tapauksessa muuttunut suunnattomasti muutamien vuosien aikana. Ja tässä tapauksessahan kyse ei ole edes varsinaisista bugeista, vaan siitä, että joiltain osin peli ei vastaa simuloimaansa todellisuutta riittävän tarkasti. (Kyllä: "Ei se ole bugi, se on ominaisuus") Tällaiset ominaisuudet ovat paitsi erittäin vaikeita saada kohdalleen, myös ainakin osittain subjektiivista tavaraa.
Itse asiassa viimeisin enemmän pelaamani peli oli PS2:n ESPN NHL. Joka muuten oli niin käsittämättömän susi ettei uskoisi. ESPN:ssä on ihan oikeita, suuria bugeja, sekä huomattavan pahasti pelaamista haittaavia ominaisuuksia. Lisäksi kyseessä ei ollut mikään ensimmäinen versio pelistä, vaan kehutun ja tunnustetun pelisarjan osa. Tekijätiimi toki vaihtui, mutta siitä huolimatta laatu oli aiempaan verrattuna katastrofaalinen.
Sananen vielä yleisemmin, kun tuolla jo se vanha kunnon autoteollisuuteen vertaaminenkin nosti päätään. Ohjelmistoteollisuus on huomattavan paljon nuorempi ala kuin mikään muu suuri teollisuuden ala. Siltoja on rakennettu tuhansia vuosia, erilaisia koneita lähes yhtä kauan. Polttomoottorikin lienee jo aika lailla hallittavissa oleva laite. Ohjelmistotuotannolla nykyisessä laajudessaan ei ikää ole kuin vuosikymmeniä. Tänäkin aikana koko ala on muuttunut suunnattomasti, eikä vähiten aikatauluvaatimusten osalta. Alan nuoruuden vuoksi suunnittelu-, toteutus- ja muutkaan prosessit eivät ole hioituneet huippuunsa, kuten perinteisemmässä tuotannossa.
Lisäksi vielä on muistettava se, että tämäkin peli on erittäin monimutkainen härpäke. Pikkuruisen virheen vuoksi voi jossain tilanteessa seurauksena olla jopa ohjelman kaatuminen, statistiikkojen heitto tai vaikkapa pelaajan ominaisuuksien romahtaminen, näin puhtaasti arvauksena. Tästä syystä paitsi inhottavimpien bugien metsästys, myös aiemmin mainitun kaltaisten ominaisuuksien tasapainottaminen on hyvin, hyvin vaikeaa. Veikkaisin, että esimerkiksi Suomen liigojen virittäminen mahdollisimman todenmukaiseksi saattaisi hyvinkin aiheuttaa liigapelaajien vyöryn vaikkapa Venäjälle. Muutosten tekeminen tämänlaajuiseen systeemiin vaatii jo itsessään suuren testausrupeaman, joten ei ehkä kannata odottaa että korjaus tehdään mielellään jo eilisen aikana.
Edellä olevaa ei sitten pidä ottaa hyökkäyksenä kritiikkiä vastaan, vaan enemmänkin yleisempänä höpinänä koko touhusta. Usein nimittäin vaikuttaa siltä, etteivät ihmiset käsitä sitä laajuutta, joka näennäisesti pienenkin ohjelmistopalikan takana usein piilee. Enkä tavallaan sitä edes ihmettele, enhän minäkään aina jaksa ajatella asiaa pidemmälle, vaikka työkseni bugeja... eikunsiis erästä ohjelmistoa rakentelen.
Ja kyllä, minunkin mielestäni mm. Suomen eri sarjojen epätasapaino on sen tason virhe, että se pitäisi korjata päivityspakettina, eikä vasta seuraavassa versiossa. Voi kuitenkin olla, että korjaaminen ei ole mahdollista, jolloin olen siltä osin pettynyt peliin. Mutta kokonaisuutena olen jo nykyiseen suht tyytyväinen.