Jääkoneenkuljettaja
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Susanna Pöykiö
Ja tämä on esports-ketju.Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO)
Tuolla on oma threadi CS:GO:lle
Ja tämä on esports-ketju.Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO)
Tuolla on oma threadi CS:GO:lle
En itse luonnehtisi näistä mitään sen enempää junnuksi kun muitakaan. Hyvin taktiikkapainotteisia pläjäyksiä etenkin huipputasolla. Aika tasavertaisena pidän dotan ja lol:n taktiikkatasoa.
Itsellä on pelaaminen jäänyt hyvin vähälle perheen kasvaessa viime vuosina, mutta ammattilaispelejä tulee edelleen katsottua säännöllisesti.
Serral lopulta hävisi lohkovaiheen viimeisen, merkityksettömän matsin Innovationille 1-2. Kyllähän se tilastotappio joskus tulee, mutta en sinänsä tuosta ole huolissani. Serral oli jo varmistanut lohkovoiton ennen tuota matsia ja hän ei merkityksettömissä matseissa oikein laita kaikkea peliin. Ja hyvä onkin, ettei esittele niissä takujaan. Taisi edellinen tappio tulla juuri ennen Blizzconia jossain random online-turnauksessa, kun Serral halusi pitää temppunsa vielä salassa.Serral jatkaa korealaisten pesua, kohta 4-0 ja viimeinen ottelu jäljellä.
Tahallaan. Ei se edes yrittänyt noissa, sillon kun piti vähän "tsempata" niin siirteli unitit pois alta, sitten takas chillaamiseen. Ei hyökännyt, ei edes yrittänyt, normaalisti olisi painanut joka suunnalta jatkuvasti. Se joku jonkun putki kun ei meinaa mitään, voitto tuolla meinaa. Minä tykkäsin, tosin vaatinee että on pelannut peliä ja seurannut, että tollasia voi huomata.Ainoa harmitus tuossa tappiossa oli, että meni tuo komea 349 päivän putki poikki..
Niin en minä mitään tämän vastaista väittänytkään.Tahallaan. Ei se edes yrittänyt noissa, sillon kun piti vähän "tsempata" niin siirteli unitit pois alta, sitten takas chillaamiseen. Ei hyökännyt, ei edes yrittänyt, normaalisti olisi painanut joka suunnalta jatkuvasti. Se joku jonkun putki kun ei meinaa mitään, voitto tuolla meinaa. Minä tykkäsin, tosin vaatinee että on pelannut peliä ja seurannut, että tollasia voi huomata.
Enkä minä käsittääkseni väittänyt sinun väittäneen?Niin en minä mitään tämän vastaista väittänytkään.
Ihan Twitchistä ja Youtubesta lailliset livestreamit.Mistä näihin löytyy streamejä? KVG:lla homma ei oikein näytä pelittävän... Vai oliko tämä kysymys nyt palstan sääntöjen vastainen. YV:llä kai ainakin voi laittaa, kiinnostaisi kovasti.
Edit: Taisi jotain löytyä, en kyllä varma tästä LIVE:stä.
Ihan Twitchistä ja Youtubesta lailliset livestreamit.
Myös Yle Areena näyttää suorana nuo pelit ja suomenkielisellä selostuksella. 19.45 taisi alkaa lähetys.Kiitos tästä, tsäkällä löysinkin tuon Twitchin ja meni heti kirjanmerkkeihin... Huomenna sitten ENCEä jännäämään!
Toinen urheilulle tärkeä kriteeri on inhimillisen suorituskyvyn ylärajan tavoittelu, ja sitä e-sports ei mielestäni täytä. Esimerkiksi jääkiekossa voidaan periaatteessa luistella ja lämätä loputtoman kovaa ja suhteuttaa taktiikka siihen. Autourheilussakin voidaan periaatteessa rakentaa aina parempi kone, jota kuljettaja yrittää hallita.
E-urheilussa, siltä vähältä osin kuin minä sitä tunnen, kilpailijoiden suorituskyky on vakioitu. Ts. kukaan ei voi juosta kovempaa tai ampua tarkemmin kuin pelin koodaus mahdollistaa. Taktisesti laji voi tietysti kehittyä ja varmasti meneekin eteenpäin, mutta inhimillisen suorituskyvyn rajoja siinä ei voida liikutella ainakaan kovin suorasti.
Tämä on vain yksi näkökulma ja koko kysymyksen mielekkyys on helposti kyseenalaistettavissa, mutta kiinnostavaa olisi kuulla myös lajiin vihkiytyneiden ajatuksia
No kyllähän e-urheilu todellakin mittaa inhimillisen suorituskyvyn rajoja, vain eri asioita kuin pikajuoksu tai painonnosto. Riippuen lajista erityisen tärkeitä ovat silmä-käsikoordinaatio, multitasking, reaktionopeus, tiimipeli, strategiat ja ihan yleisesti kyseisen pelin ymmärrys. Osaa näistä voitaisiin mitata, osa on vaikeammin hahmotettavissa. Määrättömiä nuo rajat eivät missään lajissa ole. Ei ihminen tule ikinä juoksemaan satasta 8 sekuntiin tai voittamaan tietokonetta klikkausten tarkkuudessa. Tällä perusteella esports on mielestäni urheilua.Toinen urheilulle tärkeä kriteeri on inhimillisen suorituskyvyn ylärajan tavoittelu, ja sitä e-sports ei mielestäni täytä. Esimerkiksi jääkiekossa voidaan periaatteessa luistella ja lämätä loputtoman kovaa ja suhteuttaa taktiikka siihen. Autourheilussakin voidaan periaatteessa rakentaa aina parempi kone, jota kuljettaja yrittää hallita.
E-urheilussa, siltä vähältä osin kuin minä sitä tunnen, kilpailijoiden suorituskyky on vakioitu. Ts. kukaan ei voi juosta kovempaa tai ampua tarkemmin kuin pelin koodaus mahdollistaa. Taktisesti laji voi tietysti kehittyä ja varmasti meneekin eteenpäin, mutta inhimillisen suorituskyvyn rajoja siinä ei voida liikutella ainakaan kovin suorasti.
Tämä on vain yksi näkökulma ja koko kysymyksen mielekkyys on helposti kyseenalaistettavissa, mutta kiinnostavaa olisi kuulla myös lajiin vihkiytyneiden ajatuksia
Vaikea noita katsojalukuja on tarkasti arvioida, mutta Twitchin englanninkielisellä striimillä on päätapahtumissa monesti puoli miljoonaa katsojaa ja venäjänkielisellä 200k. Siihen päälle kaikki muut kanavat, niin varmaan miljoonan paremmalle puolelle säännöllisesti päästään.Esitän hieman tyhmää tänne, enkä twiitteihin.
Paljonkohan poikkeaa E-sportseissa katsojaluvut "vanhoilliseen urheiluun" verrattuna, kun esim. Yle näitä lukuja julkaisee. Tiedän näillä olevan aivan omanlaisia stream-palveluja, mutta onko niitä kuinka paljon laajemmin kuin esim. hiihdon MM-kisoilla. Minullakaan ei Yle Areena ollut päällä vaan jonkun muun maan stream. Tubet ja Twitchit palvelee varmasti todella monia näiden seurannassa. Mutta monikohan toteutti samaa seuratessaan hiihdon MM-kisoja. Tuskin ainakaan vanhempi seuraajaväki.
Muuten tekisi mieli kirjoittaa pitkä puolustuspuhe lajille, mutta aika kortilla. Kuulun eräällä tapaa piireihin tietämättä peleistä liikaa.
No kyllähän e-urheilu todellakin mittaa inhimillisen suorituskyvyn rajoja, vain eri asioita kuin pikajuoksu tai painonnosto. Riippuen lajista erityisen tärkeitä ovat silmä-käsikoordinaatio, multitasking, reaktionopeus, tiimipeli, strategiat ja ihan yleisesti kyseisen pelin ymmärrys. Osaa näistä voitaisiin mitata, osa on vaikeammin hahmotettavissa. Määrättömiä nuo rajat eivät missään lajissa ole. Ei ihminen tule ikinä juoksemaan satasta 8 sekuntiin tai voittamaan tietokonetta klikkausten tarkkuudessa. Tällä perusteella esports on mielestäni urheilua.
Miten selität sen, että esportsin huipputasollakin pelaajien välillä on eroja ja toiset on parempia kuin toiset? Missään esports-pelissä skillcap ei ole niin matala, että peli rajoittaisi suoritusta sen enempää kuin luonnonlait fyysisiä suorituksia. Eihän sellaisessa kilpapelissä mitään järkeä olisi, kun pelaajien välille ei voisi tehdä eroa. Jos esim. CS-GO olisi juoksupeli paikasta A paikkaan B, niin aika turhaa olisi kilpailu kun kaikki olisi yhtä nopeita. Mutta onneksi CS-GO:ssa on niin paljon muitakin osia kuin juoksunopeus.Ilman muuta e-sportsissa vaadittavat kyvyt ovat fyysisiä, kuten myös nimimerkki @Juteeni hyvin toi esille, ja niiden puolesta laji ehdottomasti on urheilua. Lajin onnistuminen on myös mitattavissa, mikä erottaa sen esim. pianonsoiton kaltaisesta sinällään fyysisestä taidosta.
Ero mielestäni on se, että perinteisessä fyysisessä erossa rajan suoritukselle asettavat vain luonnonlait. Tietysti jossain kulkee se raja, miten lujaa voi juosta tai miten nopeaa syöttöpeliä on mahdollista tehdä jääkiekossa, mutta nämä rajat eivät ole näköpiirissä ja huippu-urheilijat haastavat käsityksiämme niistä kerran toisensa jälkeen.
E-urheilussa rajat perustuvat pelin koodaamiseen, vaikkakin voi olla, että ne rajat ovat niin väljät, etteivät tule helposti vastaan (tätä en tiedä kun en e-urheilua tunne). Eli e-urheilussa ei voi lahdata vihollista kilometrin päästä ampumalla, jos tällaista ominaisuutta ei ole peliin koodattu. Ampumaurheilussa on ainakin teoriassa mahdollista, että tällainen Simo Häyhä jostain löytyisikin.
Korostan vielä, että tämä jako ei ole mikään automaatio urheilun määrittelemiselle, vaan se on tapa, jolla minä itse määrittelen urheilun.
Miten sen koneen rakentaminen mittaa yhtään sen enempää ihmisen suorituskyvyn rajoja? Koneen rakentaminen sinänsä ei ole mitenkään kovaa suorituskykyä vaativaa toimintaa. Ja onhan autourheilussakin kattojärjestöjen toimesta tehty kaikenlaisia rajoituksia, millä kilpailijoiden suoristuskykyä vakioidaan.Toinen urheilulle tärkeä kriteeri on inhimillisen suorituskyvyn ylärajan tavoittelu, ja sitä e-sports ei mielestäni täytä. Esimerkiksi jääkiekossa voidaan periaatteessa luistella ja lämätä loputtoman kovaa ja suhteuttaa taktiikka siihen. Autourheilussakin voidaan periaatteessa rakentaa aina parempi kone, jota kuljettaja yrittää hallita.
E-urheilussa, siltä vähältä osin kuin minä sitä tunnen, kilpailijoiden suorituskyky on vakioitu. Ts. kukaan ei voi juosta kovempaa tai ampua tarkemmin kuin pelin koodaus mahdollistaa. Taktisesti laji voi tietysti kehittyä ja varmasti meneekin eteenpäin, mutta inhimillisen suorituskyvyn rajoja siinä ei voida liikutella ainakaan kovin suorasti.
OWL:n "runkosarjaotteluissa" on twitch-katsojia keskimäärin noin 150k per ottelu.Paljonkohan poikkeaa E-sportseissa katsojaluvut "vanhoilliseen urheiluun" verrattuna, kun esim. Yle näitä lukuja julkaisee. Tiedän näillä olevan aivan omanlaisia stream-palveluja, mutta onko niitä kuinka paljon laajemmin kuin esim. hiihdon MM-kisoilla. Minullakaan ei Yle Areena ollut päällä vaan jonkun muun maan stream. Tubet ja Twitchit palvelee varmasti todella monia näiden seurannassa. Mutta monikohan toteutti samaa seuratessaan hiihdon MM-kisoja. Tuskin ainakaan vanhempi seuraajaväki.