Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

E-Sports

  • 80 074
  • 427

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En itse luonnehtisi näistä mitään sen enempää junnuksi kun muitakaan. Hyvin taktiikkapainotteisia pläjäyksiä etenkin huipputasolla. Aika tasavertaisena pidän dotan ja lol:n taktiikkatasoa.

Itsellä on pelaaminen jäänyt hyvin vähälle perheen kasvaessa viime vuosina, mutta ammattilaispelejä tulee edelleen katsottua säännöllisesti.

Kanavapaketteihin kuuluu joku e-sportti ja yritin taas hetken katsoa kisailua. Ei mitään mahdollisuutta ymmärtää mitä siinä tapahtuu ja mitä kannattaisi tehdä. Vanhuus ei tosiaan tule yksin.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Nostetaanpa ketjua taas ylös, kun suomalaiset ovat jälleen kunnostautuneet. Puolan Katowicessä on käyty isoa esport-tapahtumaa. CS:GO:n osalta kaikki on varmaan kuullut ENCE:n voittokulusta ja sitä on tarkemmin käsitelty Peliluolan ketjussa, joten ei siitä sen enempää kuin, että onhan tuo kova Suomitiimi. Dota2:n puolella on ollut suomalaisittain TI8:n jälkeen hiljaisempaa kun sekä Liquid ja etenkin OG ovat takerrelleet. Liquidin Miracle piti sapattivapaata, mutta palasi viime viikonloppuna tositoimiin Macaon turnauksessa. Kyseinen turnaus ei ihan kaikkein suurimpiin kuulu, mutta kovia tiimejä oli mukana (VP, Newbee, NIP) ja Liquid vei sen ihan näytöstyyliin. OG:n ongelmat taas juontuvat siitä, että ana eläköityi taas TI:n jälkeen kilpapelaamisesta ja OG:lla on ollut vaikeuksia löytää korvaajaa. Nyt mukana on mukana venäläinen iLTW, jonka kanssa homma on lähtenyt jotenkin pelittämään. Katowicen Dota2-turnauksessa OG oli kolmas Secretin ja Gambitin jälkeen. Tämä on selkeä parannus edellisiin kuukausiin nähden, jolloin OG:lla oli todella suuria vaikeuksia tier 2-3:n tiimejä vastaan. Nyt kuitenkin voitti mm. Fnaticin ja otti yhden rundin Secretiltä, joka on yksi tämän hetken parhaista joukkueista.

Lisäksi Puolassa pelaa Serral Starcraft II -turnauksessa. Korealaisethan tuolla on taas todella kovasti dominoimassa ilmeisen ärsytettyinä ylivallan murruttua viime vuonna Serralin menestyksen myötä. Laajalla rintamalla ovat pärjänneet ja muun maailman edustajia pääsi vain 6 top 24:ään. Tänään on Serralin lohko tulessa ja siinä on Joonan seurana viisi kovaa korealaista, mm. Innovation ja Rogue. Tämä turnaus on jopa kovatasoisempi kuin Serralin voittama Blizzconin turnaus, joten jännityksellä odotan miten Joonalla menee.

Lisäksi vielä nostan esiin Rainbow Sixin, jossa pelattiin pelin historian suurin turnaus tuossa vähän aikaa sitten. Voittajajoukkueessa pelasivat suomalaiset jOONAS ja kantoraketti, jotka tienasivat taskurahoiksi kivat $160 000 mieheen.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Serral jatkaa korealaisten pesua, kohta 4-0 ja viimeinen ottelu jäljellä.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Serral jatkaa korealaisten pesua, kohta 4-0 ja viimeinen ottelu jäljellä.
Serral lopulta hävisi lohkovaiheen viimeisen, merkityksettömän matsin Innovationille 1-2. Kyllähän se tilastotappio joskus tulee, mutta en sinänsä tuosta ole huolissani. Serral oli jo varmistanut lohkovoiton ennen tuota matsia ja hän ei merkityksettömissä matseissa oikein laita kaikkea peliin. Ja hyvä onkin, ettei esittele niissä takujaan. Taisi edellinen tappio tulla juuri ennen Blizzconia jossain random online-turnauksessa, kun Serral halusi pitää temppunsa vielä salassa.

Lohkovoitolla Serral siis top kasissa ja pelit jatkuu huomenna aikaisintaan kuudelta.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Ainoa harmitus tuossa tappiossa oli, että meni tuo komea 349 päivän putki poikki..
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ainoa harmitus tuossa tappiossa oli, että meni tuo komea 349 päivän putki poikki..
Tahallaan. Ei se edes yrittänyt noissa, sillon kun piti vähän "tsempata" niin siirteli unitit pois alta, sitten takas chillaamiseen. Ei hyökännyt, ei edes yrittänyt, normaalisti olisi painanut joka suunnalta jatkuvasti. Se joku jonkun putki kun ei meinaa mitään, voitto tuolla meinaa. Minä tykkäsin, tosin vaatinee että on pelannut peliä ja seurannut, että tollasia voi huomata.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Tahallaan. Ei se edes yrittänyt noissa, sillon kun piti vähän "tsempata" niin siirteli unitit pois alta, sitten takas chillaamiseen. Ei hyökännyt, ei edes yrittänyt, normaalisti olisi painanut joka suunnalta jatkuvasti. Se joku jonkun putki kun ei meinaa mitään, voitto tuolla meinaa. Minä tykkäsin, tosin vaatinee että on pelannut peliä ja seurannut, että tollasia voi huomata.
Niin en minä mitään tämän vastaista väittänytkään.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Onneksi tuli oltua torstai-ilta uutispimennossa ja katsottua matsi myöhrmmin yöllä. Pääsin aloittamaan vasta puoliltaöin, joten toisenkin mapin ratkaisu meni johonkin yli neljään. Meinasin vielä alkaa 15-8 tilanteessa kelailemaan eteenpäin, mutta tuli sitten kuitenkin onneksi kuitenkin katsottua kierros kierrokselta. Helposti vuoden kovin urheiluhetki munkin kirjoissani.

Se nuorempi selostaja ansaitsisi kyllä tekemisellään selostaa jatkopelejäkin. Vähän näytti hammasta purren hymyilevän kertoessaan, että selostukset loppuvat hänen osaltaan.
 

Risa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy vuodesta-61, Jokerit 1972-2013; 2022, Україна
Mistä näihin löytyy streamejä? KVG:lla homma ei oikein näytä pelittävän... Vai oliko tämä kysymys nyt palstan sääntöjen vastainen. YV:llä kai ainakin voi laittaa, kiinnostaisi kovasti.

Edit: Taisi jotain löytyä, en kyllä varma tästä LIVE:stä.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Mistä näihin löytyy streamejä? KVG:lla homma ei oikein näytä pelittävän... Vai oliko tämä kysymys nyt palstan sääntöjen vastainen. YV:llä kai ainakin voi laittaa, kiinnostaisi kovasti.

Edit: Taisi jotain löytyä, en kyllä varma tästä LIVE:stä.
Ihan Twitchistä ja Youtubesta lailliset livestreamit.
 

Risa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy vuodesta-61, Jokerit 1972-2013; 2022, Україна
Ihan Twitchistä ja Youtubesta lailliset livestreamit.

Kiitos tästä, tsäkällä löysinkin tuon Twitchin ja meni heti kirjanmerkkeihin... Huomenna sitten ENCEä jännäämään!
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Kiitos tästä, tsäkällä löysinkin tuon Twitchin ja meni heti kirjanmerkkeihin... Huomenna sitten ENCEä jännäämään!
Myös Yle Areena näyttää suorana nuo pelit ja suomenkielisellä selostuksella. 19.45 taisi alkaa lähetys.

Ja sit toiseen lajiin. Myös Overwatch League on alkanut. Onko muut seuraillut? Itse tulee katseltua lähes kaikki suomalaisten pelit ja muutenkin mielenkiintoiset matsit. Varmaa reilu 10 peliä joka viikonloppu ja kyllä minulle maittaa. Loistavaa viihdettä!
 

Dorian Gray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johdossa oleva joukkue
Toivottavasti kukaan ei närkästy pienestä sivupolusta tähän aiheeseen. Olen tykönäni kovasti koittanut miettiä, onko e-sports urheilua. Tällä hetkellä olen kallistunut sille kannalle, että ei, mutta eri syistä kuin monet.

Eli: e-urheilu ilmiönä on mielestäni erittäin kannatettava, alalla pärjäävät ovat kovia sällejä kuten minkä tahansa alan huipputekijät ja jos ja kun markkinat ovat valmiita maksamaan heille miljoonapalkkioita, he ansaitsevat joka jenin.

Kysymys urheilusta ei liity mielestäni fyysisyyteen. On totta, että urheilu on yleensä yhdistetty fyysisestä paremmuudesta kilvoitteluun, mutta minun mielestäni sen ytimenä on vapaa-ajan vietto, johon liittyy kilpailu. Historiallisesti se on tarkoitettu kehollisuutta, mutta nyttemmin ärsykkeitä haetaan muualta. Koska e-urheilu on tälle ajalle tyypillinen ajanviettotapa ja siinä yritetään olla toistaan parempia, se tästä näkökulmasta on urheilemista siinä kuin pituushyppääminenkin.

Toinen urheilulle tärkeä kriteeri on inhimillisen suorituskyvyn ylärajan tavoittelu, ja sitä e-sports ei mielestäni täytä. Esimerkiksi jääkiekossa voidaan periaatteessa luistella ja lämätä loputtoman kovaa ja suhteuttaa taktiikka siihen. Autourheilussakin voidaan periaatteessa rakentaa aina parempi kone, jota kuljettaja yrittää hallita.

E-urheilussa, siltä vähältä osin kuin minä sitä tunnen, kilpailijoiden suorituskyky on vakioitu. Ts. kukaan ei voi juosta kovempaa tai ampua tarkemmin kuin pelin koodaus mahdollistaa. Taktisesti laji voi tietysti kehittyä ja varmasti meneekin eteenpäin, mutta inhimillisen suorituskyvyn rajoja siinä ei voida liikutella ainakaan kovin suorasti.

Tämä on vain yksi näkökulma ja koko kysymyksen mielekkyys on helposti kyseenalaistettavissa, mutta kiinnostavaa olisi kuulla myös lajiin vihkiytyneiden ajatuksia
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Esitän hieman tyhmää tänne, enkä twiitteihin.

Paljonkohan poikkeaa E-sportseissa katsojaluvut "vanhoilliseen urheiluun" verrattuna, kun esim. Yle näitä lukuja julkaisee. Tiedän näillä olevan aivan omanlaisia stream-palveluja, mutta onko niitä kuinka paljon laajemmin kuin esim. hiihdon MM-kisoilla. Minullakaan ei Yle Areena ollut päällä vaan jonkun muun maan stream. Tubet ja Twitchit palvelee varmasti todella monia näiden seurannassa. Mutta monikohan toteutti samaa seuratessaan hiihdon MM-kisoja. Tuskin ainakaan vanhempi seuraajaväki.

Muuten tekisi mieli kirjoittaa pitkä puolustuspuhe lajille, mutta aika kortilla. Kuulun eräällä tapaa piireihin tietämättä peleistä liikaa.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Toinen urheilulle tärkeä kriteeri on inhimillisen suorituskyvyn ylärajan tavoittelu, ja sitä e-sports ei mielestäni täytä. Esimerkiksi jääkiekossa voidaan periaatteessa luistella ja lämätä loputtoman kovaa ja suhteuttaa taktiikka siihen. Autourheilussakin voidaan periaatteessa rakentaa aina parempi kone, jota kuljettaja yrittää hallita.

E-urheilussa, siltä vähältä osin kuin minä sitä tunnen, kilpailijoiden suorituskyky on vakioitu. Ts. kukaan ei voi juosta kovempaa tai ampua tarkemmin kuin pelin koodaus mahdollistaa. Taktisesti laji voi tietysti kehittyä ja varmasti meneekin eteenpäin, mutta inhimillisen suorituskyvyn rajoja siinä ei voida liikutella ainakaan kovin suorasti.

Tämä on vain yksi näkökulma ja koko kysymyksen mielekkyys on helposti kyseenalaistettavissa, mutta kiinnostavaa olisi kuulla myös lajiin vihkiytyneiden ajatuksia

Ihmisen fysiikka asettaa urheilussa ihan samanlaisen katon vastaan, jolle ehkä pari luonnonoikkua per laji pystyy pistämään kampoihin. Lyhyessä pelissä tuo mainitsemasi asia saattaa ehkä pitää paikkansa, mutta ottelun pituuden kasvaessa alkaa niitä eroja tulemaan, eikä tuollaista "taitokattoa" tule vastaan. Vähän kuin joku golf. Melkein kuka tahansa lajiin vihkiytynyt pystyy painamaan holarin olosuhteiden ollessa kunnossa, mutta se omien lyöntitulosten mahdollisimman pieni varianssi erottelee lopulta jyvät akanoista.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Toinen urheilulle tärkeä kriteeri on inhimillisen suorituskyvyn ylärajan tavoittelu, ja sitä e-sports ei mielestäni täytä. Esimerkiksi jääkiekossa voidaan periaatteessa luistella ja lämätä loputtoman kovaa ja suhteuttaa taktiikka siihen. Autourheilussakin voidaan periaatteessa rakentaa aina parempi kone, jota kuljettaja yrittää hallita.

E-urheilussa, siltä vähältä osin kuin minä sitä tunnen, kilpailijoiden suorituskyky on vakioitu. Ts. kukaan ei voi juosta kovempaa tai ampua tarkemmin kuin pelin koodaus mahdollistaa. Taktisesti laji voi tietysti kehittyä ja varmasti meneekin eteenpäin, mutta inhimillisen suorituskyvyn rajoja siinä ei voida liikutella ainakaan kovin suorasti.

Tämä on vain yksi näkökulma ja koko kysymyksen mielekkyys on helposti kyseenalaistettavissa, mutta kiinnostavaa olisi kuulla myös lajiin vihkiytyneiden ajatuksia
No kyllähän e-urheilu todellakin mittaa inhimillisen suorituskyvyn rajoja, vain eri asioita kuin pikajuoksu tai painonnosto. Riippuen lajista erityisen tärkeitä ovat silmä-käsikoordinaatio, multitasking, reaktionopeus, tiimipeli, strategiat ja ihan yleisesti kyseisen pelin ymmärrys. Osaa näistä voitaisiin mitata, osa on vaikeammin hahmotettavissa. Määrättömiä nuo rajat eivät missään lajissa ole. Ei ihminen tule ikinä juoksemaan satasta 8 sekuntiin tai voittamaan tietokonetta klikkausten tarkkuudessa. Tällä perusteella esports on mielestäni urheilua.

Minä tosin perustan urheilun määritelmän fyysisyyteen ja siihen, että lajin huipulla tarvitaan sellaista nopeutta, voimaa tai kestävyyttä, mihin tavallinen nuori ihminen ei yltäisi kovastikaan harjoittelemalla. En siis pidä esportsia tai monia perinteisiä lajeja (esim. golf) urheiluna. Ei se tosin yhtään ole himmentänyt nauttimistani esportseista.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Esitän hieman tyhmää tänne, enkä twiitteihin.

Paljonkohan poikkeaa E-sportseissa katsojaluvut "vanhoilliseen urheiluun" verrattuna, kun esim. Yle näitä lukuja julkaisee. Tiedän näillä olevan aivan omanlaisia stream-palveluja, mutta onko niitä kuinka paljon laajemmin kuin esim. hiihdon MM-kisoilla. Minullakaan ei Yle Areena ollut päällä vaan jonkun muun maan stream. Tubet ja Twitchit palvelee varmasti todella monia näiden seurannassa. Mutta monikohan toteutti samaa seuratessaan hiihdon MM-kisoja. Tuskin ainakaan vanhempi seuraajaväki.

Muuten tekisi mieli kirjoittaa pitkä puolustuspuhe lajille, mutta aika kortilla. Kuulun eräällä tapaa piireihin tietämättä peleistä liikaa.
Vaikea noita katsojalukuja on tarkasti arvioida, mutta Twitchin englanninkielisellä striimillä on päätapahtumissa monesti puoli miljoonaa katsojaa ja venäjänkielisellä 200k. Siihen päälle kaikki muut kanavat, niin varmaan miljoonan paremmalle puolelle säännöllisesti päästään.
 

Dorian Gray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johdossa oleva joukkue
No kyllähän e-urheilu todellakin mittaa inhimillisen suorituskyvyn rajoja, vain eri asioita kuin pikajuoksu tai painonnosto. Riippuen lajista erityisen tärkeitä ovat silmä-käsikoordinaatio, multitasking, reaktionopeus, tiimipeli, strategiat ja ihan yleisesti kyseisen pelin ymmärrys. Osaa näistä voitaisiin mitata, osa on vaikeammin hahmotettavissa. Määrättömiä nuo rajat eivät missään lajissa ole. Ei ihminen tule ikinä juoksemaan satasta 8 sekuntiin tai voittamaan tietokonetta klikkausten tarkkuudessa. Tällä perusteella esports on mielestäni urheilua.

Ilman muuta e-sportsissa vaadittavat kyvyt ovat fyysisiä, kuten myös nimimerkki @Juteeni hyvin toi esille, ja niiden puolesta laji ehdottomasti on urheilua. Lajin onnistuminen on myös mitattavissa, mikä erottaa sen esim. pianonsoiton kaltaisesta sinällään fyysisestä taidosta.

Ero mielestäni on se, että perinteisessä fyysisessä erossa rajan suoritukselle asettavat vain luonnonlait. Tietysti jossain kulkee se raja, miten lujaa voi juosta tai miten nopeaa syöttöpeliä on mahdollista tehdä jääkiekossa, mutta nämä rajat eivät ole näköpiirissä ja huippu-urheilijat haastavat käsityksiämme niistä kerran toisensa jälkeen.

E-urheilussa rajat perustuvat pelin koodaamiseen, vaikkakin voi olla, että ne rajat ovat niin väljät, etteivät tule helposti vastaan (tätä en tiedä kun en e-urheilua tunne). Eli e-urheilussa ei voi lahdata vihollista kilometrin päästä ampumalla, jos tällaista ominaisuutta ei ole peliin koodattu. Ampumaurheilussa on ainakin teoriassa mahdollista, että tällainen Simo Häyhä jostain löytyisikin.

Korostan vielä, että tämä jako ei ole mikään automaatio urheilun määrittelemiselle, vaan se on tapa, jolla minä itse määrittelen urheilun.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Ilman muuta e-sportsissa vaadittavat kyvyt ovat fyysisiä, kuten myös nimimerkki @Juteeni hyvin toi esille, ja niiden puolesta laji ehdottomasti on urheilua. Lajin onnistuminen on myös mitattavissa, mikä erottaa sen esim. pianonsoiton kaltaisesta sinällään fyysisestä taidosta.

Ero mielestäni on se, että perinteisessä fyysisessä erossa rajan suoritukselle asettavat vain luonnonlait. Tietysti jossain kulkee se raja, miten lujaa voi juosta tai miten nopeaa syöttöpeliä on mahdollista tehdä jääkiekossa, mutta nämä rajat eivät ole näköpiirissä ja huippu-urheilijat haastavat käsityksiämme niistä kerran toisensa jälkeen.

E-urheilussa rajat perustuvat pelin koodaamiseen, vaikkakin voi olla, että ne rajat ovat niin väljät, etteivät tule helposti vastaan (tätä en tiedä kun en e-urheilua tunne). Eli e-urheilussa ei voi lahdata vihollista kilometrin päästä ampumalla, jos tällaista ominaisuutta ei ole peliin koodattu. Ampumaurheilussa on ainakin teoriassa mahdollista, että tällainen Simo Häyhä jostain löytyisikin.

Korostan vielä, että tämä jako ei ole mikään automaatio urheilun määrittelemiselle, vaan se on tapa, jolla minä itse määrittelen urheilun.
Miten selität sen, että esportsin huipputasollakin pelaajien välillä on eroja ja toiset on parempia kuin toiset? Missään esports-pelissä skillcap ei ole niin matala, että peli rajoittaisi suoritusta sen enempää kuin luonnonlait fyysisiä suorituksia. Eihän sellaisessa kilpapelissä mitään järkeä olisi, kun pelaajien välille ei voisi tehdä eroa. Jos esim. CS-GO olisi juoksupeli paikasta A paikkaan B, niin aika turhaa olisi kilpailu kun kaikki olisi yhtä nopeita. Mutta onneksi CS-GO:ssa on niin paljon muitakin osia kuin juoksunopeus.

Mitä tulee esportsin fyysisyyteen, niin myönnän, että huipuilla on äärimmäisen hyvä käsikoordinaatio ja reaktionopeus. En kuitenkaan laske näitä mainitsemiini ominaisuuksiin (nopeus, kestävyys, voima). Jos tavallinen nuori mies treenaa, niin eiköhän hän.voimatasoiltaan ym. pääse esportsin huipun vaatimalle tasolle. Toki tämä on vain minun määritelmäni urheilulle, eikä se täydellinen ole, mutta paras, jonka olen kohdannut. Toki määritelmästä seuraa, että on jatkumo lajeja fyysisyydeltään ja johonkin se raja on vedettävä. Ammunta ei täytä määritelmä, mutta purjehdus ehkä jne.

Mutta se siitä aiheesta tässä ketjussa. Mulle ei ole väliä määritteleekö joku esportsin urheiluksi ja millä perusteella. Minä en, mutta tykkään seurata sitä joka tapauksessa ja etenkin jännittää suomalaisten puolesta.
 

mesag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja tuokin on virheellistä tietoa, että ei voisi liikkua toista nopeammin. Jos opettelet täydellisen bunnyhoppauksen, liikut huomattavasti nopeammin kuin tavallisesti juoksemalla.

CSGO Bhop Script Working 2019 | Undetected
Tuossa esimerkki. Eli peli ei rajoita liikkuvuutta, rajoite on pelaajien taidoissa.

e. Kahden minuutin jälkeen näkyy miten koodit hoitavat homman. Tuossa linkkamassani kohdassa on pari ilman koodeja tehtyä suoritusta.
 

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Patrik Laineen Montreal
Toinen urheilulle tärkeä kriteeri on inhimillisen suorituskyvyn ylärajan tavoittelu, ja sitä e-sports ei mielestäni täytä. Esimerkiksi jääkiekossa voidaan periaatteessa luistella ja lämätä loputtoman kovaa ja suhteuttaa taktiikka siihen. Autourheilussakin voidaan periaatteessa rakentaa aina parempi kone, jota kuljettaja yrittää hallita.

E-urheilussa, siltä vähältä osin kuin minä sitä tunnen, kilpailijoiden suorituskyky on vakioitu. Ts. kukaan ei voi juosta kovempaa tai ampua tarkemmin kuin pelin koodaus mahdollistaa. Taktisesti laji voi tietysti kehittyä ja varmasti meneekin eteenpäin, mutta inhimillisen suorituskyvyn rajoja siinä ei voida liikutella ainakaan kovin suorasti.
Miten sen koneen rakentaminen mittaa yhtään sen enempää ihmisen suorituskyvyn rajoja? Koneen rakentaminen sinänsä ei ole mitenkään kovaa suorituskykyä vaativaa toimintaa. Ja onhan autourheilussakin kattojärjestöjen toimesta tehty kaikenlaisia rajoituksia, millä kilpailijoiden suoristuskykyä vakioidaan.

Olen itsekin vähän kahden vaiheilla tästä urheilu-käsitteestä, mitä e-sportsiin tulee. Mutta toisaalta aiheesta väitteleminenkin on aika turhaa, koska samaa väittelyä voi käydä melkein mistä tahansa lajista.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Paljonkohan poikkeaa E-sportseissa katsojaluvut "vanhoilliseen urheiluun" verrattuna, kun esim. Yle näitä lukuja julkaisee. Tiedän näillä olevan aivan omanlaisia stream-palveluja, mutta onko niitä kuinka paljon laajemmin kuin esim. hiihdon MM-kisoilla. Minullakaan ei Yle Areena ollut päällä vaan jonkun muun maan stream. Tubet ja Twitchit palvelee varmasti todella monia näiden seurannassa. Mutta monikohan toteutti samaa seuratessaan hiihdon MM-kisoja. Tuskin ainakaan vanhempi seuraajaväki.
OWL:n "runkosarjaotteluissa" on twitch-katsojia keskimäärin noin 150k per ottelu.

Sen päälle otteluita näytetään muillakin alustoilla, joiden määriä on hankala arvioida.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös