Dream Theater – musiikillinen tutkimusmatka

  • 21 357
  • 165

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
En nyt oikein ymmärrä, että mitä merkitystä sillä on, miten DT myy vähemmän lippuja keikoille kuin jotkut muut bändit. Ne tulee keikalle jotka haluaa. DT ei koskaan ole ollut, eikä ole edes yrittänyt olla, mikään massojen bändi. Minulle se, että se oli keikalla 25 minuutin bussimatkan päässä kotoani ja veti jo mainituista puutteistakin huolimatta minua suuresti viihdyttänern keikan, oli helkkarin hieno juttu.

Sitä olen miettinyt, että ennemmin tai myöhemmin soittajien fysiikka tulee vastaan ja sormet ei enää liiku tarpeeksi nopeasti tuohon musiikkiin. Ehkä se raja ei tulekaan soittajilla vastaan ensin, vaan laulajalla. On saattanut tulla jo.
 

Jaakkon78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
En nyt oikein ymmärrä, että mitä merkitystä sillä on, miten DT myy vähemmän lippuja keikoille kuin jotkut muut bändit. Ne tulee keikalle jotka haluaa. DT ei koskaan ole ollut, eikä ole edes yrittänyt olla, mikään massojen bändi. Minulle se, että se oli keikalla 25 minuutin bussimatkan päässä kotoani ja veti jo mainituista puutteistakin huolimatta minua suuresti viihdyttänern keikan, oli helkkarin hieno juttu.

Sitä olen miettinyt, että ennemmin tai myöhemmin soittajien fysiikka tulee vastaan ja sormet ei enää liiku tarpeeksi nopeasti tuohon musiikkiin. Ehkä se raja ei tulekaan soittajilla vastaan ensin, vaan laulajalla. On saattanut tulla jo.
Juu laulajalla se on tullut jo ajat sitten. Muut jätkät kyllä vetää vielä toistaiseksi ihan loistavasti. Ilmeisesti laulajan livelaulu on ollut vaihtelevaa jo vuosikymmeniä sitten kun jossain livelevyjen arvosteluissa on esimerkiksi ollut kommentti että tällä kertaa laulaja suoriutui hyvin tai loistavasti ja se ei ole mikään itsestäänselvyys.

Ei sillä lippujen myynnillä nyt muuta väliä ole mutta jos ne myy todella huonosti niinkuin nyt niin on silti se vaara ettei bändiä enää tänne jatkossa pyydetä. Vaikka kuinka olisi palo esiintyä niin kyllä niitä lippuja silti pitää saada kaupaksi edes riittävästi.

Mitä nyt bändien uraa seurannut jotka veivanneet vähintään yli kymmenen vuotta niin yleensä kun esiintyjille tulee ikää eniten niin se alkaa heijastua eniten laulajien suorituksiin. Sen jälkeen ehkä kitaristin ja rumpalien. Kiipparistit ja basistit yleensä suoriutuu hyvin vanhemmallakin iällä.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Itsekin olin juuri hotelliin kirjautunut ja keikalle lähdössä kun tieto peruuntumisesta tuli tekstiviestillä. Aiemmin päivällä järjestäjä oli tiedottanut sähköpostilla aikataulumuutoksesta, jossa keikan alkua oli siirretty tunnilla eteenpäin. Loppuilta meni telkkaria katsoessa. Korvaavasta keikasta ilmeisesti neuvotellaan ensi viikolla. Ja ilmeisesti siellä tosiaan oli trussisupportin kantavuudessa ollut niin pahoja puutteita, ettei keikkaa voitu järjestää.
 
Viimeksi muokattu:

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Tohon myytyjen lippujen vähyydestä johtuvaan keikan perumiseen en usko hetkeäkään. Ei ole rahasta kiinni.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Ei Dream Theater koskaan mitään valtaisia massoja ole Suomessa kerännyt. Kuten täällä onkin jo puhuttu, niin kyseessä on aika lailla underground - tyyppinen yhtye, jota voi lähestyä kuitenkin monesta suunnasta eli osa metalliväestä on yhtyeen löytänyt, mutta myös fuusiojazzin ja kevyemmän rootsin puolelta keikoille on löytynyt porukkaa. Onpa keikoilla heitäkin, jotka tulevat ihastelemaan soittotekniikkaa esim. Petruccin kohdalla.

Dream Theater pitää nimenomaan löytää. Kun näitä rokkimammutteja puhkikulutetaan soittolistoilla, niin DT:n musiikki on liekö pysyvästi sivuutettu noilta listoilta, vaikka teot puoltaisivat toista. Ja eihän tämä toisaalta mitään radiomusiikkia edes ole, kun biisit kestävät mitä kestävät. Ei nykyihminen missään radiossa tällaiseen kykene keskittymään.

Heikohkoa lipunmyyntiä voi selittää myös se, että yhtye on esiintynyt Suomessa viime vuosina kuitenkin kohtuullisesti. Olin itse 2017 Helsingin jäähallissa katsomassa heitä ja erinomainen setti tarjoiltiin myös tuolloin, vaikka LaBrien vokaaliongelmat oli jo kuultavissa. Sittemmin en ole päässyt keikoille, joskin tarvekaan juuri DT:n keikalle ei hälyyttävä ole ollut. Levyt olen aina kuunnellut huolellisesti läpi.
 

Incognito

Jäsen
Itselläni tämän yhtyeen kohdalla on oikeastaan koko ajan tökkinyt laulaja ja jopa ihan levyllä. Jotenkin se lauluääni on niin vastenmielinen. Yritän alkaa kuuntelemaan, niin kun laulaja avaa suunsa, niin pitää lopettaa. Silti en voi millään olla tykkäämättä yhtyeen tietyistä biiseistä soiton vuoksi. Oma ehdoton suosikkini on viime vuosina ollut Train of Thought. koska siinä ei LaBrien kiekumista tarvitse kuunnella. Space-Dye Vestissä laulu ei jotenkin haittaa.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
John Petrucci kommentoi peruuntunutta Oulun-keikkaa. Bändillä on aiemminkin ollut tilanteita, jossa lavarakenteiden kanssa on ollut häikkää, mutta ne on saatu korjatuksi ennen h-hetkeä. Tämä oli ensimmäinen kerta kun keikka jouduttiin perumaan, kun lava ei täyttänyt turvallisuusvaatimuksia.

 

Jaakkon78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
John Petrucci kommentoi peruuntunutta Oulun-keikkaa. Bändillä on aiemminkin ollut tilanteita, jossa lavarakenteiden kanssa on ollut häikkää, mutta ne on saatu korjatuksi ennen h-hetkeä. Tämä oli ensimmäinen kerta kun keikka jouduttiin perumaan, kun lava ei täyttänyt turvallisuusvaatimuksia.

Joo ja noise.fi taas epäili että syy perumiseen oli LaBrien pahat ääniongelmat. Noise.fi epäili että sen takia on myös Tanskan tuleva keikka peruttu.

Nouse.fi ihmetteli myös porukan vähyyttä.. Olihan sitä vähän mutta kyllähän se katsomo oli ihan kohtuullisesti myynyt niiltä osin mitä oli myynnissä. Mut ilmeisesti nämä eivät tajunneet että sivukatsomot ei olleet myynnissä.
 

Jaakkon78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kaaoszine arvioi keikan tylsäksi ja biisivalinnat osin huonoiksi. Samoin oli kuulemma huono homma kun ei ollut yhtään erillisiä kitara- tai rumpusooloja. Kuulemma rutiininomaisesti vetivät vaikka taidolla toki.

Samoin basistilla oli muka iPad kokoajan naaman edessä. No en mä huomannut kun kiipparistilla.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Kaaoszine arvioi keikan tylsäksi ja biisivalinnat osin huonoiksi. Samoin oli kuulemma huono homma kun ei ollut yhtään erillisiä kitara- tai rumpusooloja. Kuulemma rutiininomaisesti vetivät vaikka taidolla toki.

Samoin basistilla oli muka iPad kokoajan naaman edessä. No en mä huomannut kun kiipparistilla.
Joo onhan se ihme että ei muistakaan kaikkia miljoonia nuotteja ulkoa. Ämätööritouhua. Tää oli kyllä vähän sellanen peruskeikka mutta hyvä silti. Kaksi aiempaa oli molemmat spesiaalikeikkoja missä olin. Kaikkia mahdoton tyydyttää.
 

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
WiFi Password: XHeKaJ#72
Jäi kokonaan ohi, että DT oli tulossa käymään Suomessa ja tämä vierailu olisi jäänyt kokonaan ohi ilman tätä ketjua. Dream Theater on sinänsä hassu bändi, että he ovat toisaalta todella iso, mutta toisaalta ihan tuntematon. Ja tämä ei ole vain Suomessa, vaan ihan muuallakin. Tykkään aivan hitosti bändin vuoden 2003 Train of Thought -albumista ja se on varmaan yksi suosikkialbumeistani kaikista artisteista. Mutta jotenkin kaikki muut levyt ovat jättäneet vähän kylmemmäksi vaikka niitäkin toki tykkää kuunnella silloin tällöin. Siksi tällainen uuden levyn promokiertue ei olisi niin kiinnostanutkaan.
 

Jaakkon78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kuuntelin just todella pitkästä aikaa Dream Theaterin tokan levyn niin onhan se ihan erilaista kuin bändin myöhempi tuotanto. Lähes kaikki biisit alle 10 min ja laulu ei kovinkaan kiljuvaa tai mitään huutamista. Ei ollut sellaisia naukuvia tai rääkyviä keyboard-osuuksia. Yhdessä biisissä saksofoni mukana. Monissa biiseissä pop-tyylistä menoa mukana. Ei mikään kovin raskas levy ja muutenkin suht helppoa kuunneltavaa.
 

Morgoth

Jäsen
Itselläni tämän yhtyeen kohdalla on oikeastaan koko ajan tökkinyt laulaja ja jopa ihan levyllä. Jotenkin se lauluääni on niin vastenmielinen. Yritän alkaa kuuntelemaan, niin kun laulaja avaa suunsa, niin pitää lopettaa.
Itselläni täsmälleen sama ongelma. Laulajan äänenväri on oman korvaan erittäin rasittava ellei jopa vastenmielinen. Selvästikään kaverin laulutekniikkaa ei voi olla kovinkaan hyvä, koska tuntuu pilanneen sen vähänkin mitä on ollut. Omituinen ristiriita, että muut jäsenet ovat taas omissa instrumenteissaan loistavia ja laulaja luokkaa korkeintaan keskinkertainen. Paremmalla laulajalla voisivat olla suositumpiakin.
 

PuckFutin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuo laulaja-kritiikki on vanha juttu, jota toistetaan kuin mantraa. Kuitenkaan jos on vähänkään perehtynyt DT:n historiaan... Images and Words, Awake ja A Change of Seasons ovat kaikki klassikoita eikä vähiten LaBrien takia.
Ikävä kyllä hänelle tapahtui ysärin puolivälissä se ruokamyrkytys joka aiheutti myös äänihuulille damagea. Hänen ura taisi olla ihan kokonaan katkolla tuolloin. Sittemmin toki joutui muuttamaan laulutyyliä sopivammaksi.

Itse olen aina pitänyt Jamesin laulusta ja äänestä, makujahan on monia jne. Sopii Dream Theaterin musiikkimaailmaan kuin nakutettu.

Nalkuttajat eivät jostain syystä myöskään ikinä mainitse Live at the Marqueeta. Kuudella kappaleellaan kovimpia livelevyjä mitä tiedän.
Siinä vedetään ekan levyn vaikeita kappaleita, jotka lauloi albumilla korkeaoktaavinen Charlie Dominici.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Dream Theater on juuri ilmoittanut ainakin Facebookissa, että Mike Portnoy palaa bändiin ja Mike Mangini jää sivuun. Portnoyn kanssa mennään studioon tekemään seuraavaa levyä, ja eiköhän se kiertuekin sieltä taas tule. Toivottavasti tulevat myös Suomeen. Olisi hienoa nähdä ja varsinkin kuulla Portnoyn soitantaa.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Tähän pakko sanoa että HOLY FUCKING SHIT! Vuoden kovin pommi ja vuosikymmenen kovin reunion! Ei helvetti ihan sanattomaksi vetää. Ei malta odottaa millaista musaa sieltä tulee. Mangini aivan helvetin hyvä rumpali mutta Portnoylla on se oma tyyli ja soundi mikä sieltä kuuluu läpi ja sen kuulee Black Clouds & Silver Linings:lla ja sen jälkeen on menty teknisesti kuin koneen soittamaa rummutusta kuunnellen. Nyt tulee sielukas soittaja takaisin ja tuo svenginsä mukanaan. Tästä ei voi tulla kuin eeppistä mikäli voi enempää DT enää olla sitä!
 

Jaakkon78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Vois myös jotain tehdä solistille. Se mun mielestä on ollut livenä pitkään se heikoin lenkki vaikka joskus kova laulaja olikin.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Vois myös jotain tehdä solistille. Se mun mielestä on ollut livenä pitkään se heikoin lenkki vaikka joskus kova laulaja olikin.
No tästä on moni samaa mieltä mutta DT ilman Labrieta ei ole yhtään mitään.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ai helvetti, Portnoyn paluu on kyllä riemastuttava uutinen, johon en olisi kyllä ihan heti uskonut. Oli aina lemparini DT:ssä, ja vuoden 2007 keikka Nordiksella vain vahvisti tuota. Se groove ja se meininki... Ai että!

Nyt kun vielä Nevalainen palaisi Nightwishiin ja Adler Lamb of Godiin (ja Vinnie Paul heräisi henkiin) niin maailma hymyilisi mulle kuin Hangon keksi.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Itse tykkäsin Manginista ja näistä kaikista kuudesta albumista missä oli mukana. Mutta kyllä Portnoy on se joka sai kaiken palvontani teini-iässä kun tähän bändiin haksahdin. John Myung on kuitenkin Jumala ja muut on sitten osastoa kiva kun ovat mukana. Mutta silti amerikkalaista reaktiovideota siteroiden: kovin materiaali tuli Portnoyn aikakaudella ulos ja nyt voimme siis odottaa kovaa kamaa lisää! Perkele olen täpinöissäni tästä ja poteroon menen kyttäämään uutta levyä ja suomen keikkaa!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös