Mainos

Diskos jatkaa, Jokipojat ulos

• 6 895
  • 96

juudas

Jäsen
Perehdyhän kotkafani esim. 80-luvun lopun lukuihin. Siellä on tuhansia katsojia hallissa kuin hallissa ja parhaimmillaan mentiin nykyisen liigatason luvuissa monilla paikkakunnilla. Silloin liigaan noustiin suoraan ja vielä karsittiin.

Sitten kävi nouseminen koko ajan vaikeammaksi ja koko ajan kävivät myös katsojamäärät pienemmiksi. "No ei sieltä voi nousta... mistä tässä nyt oikein pelataan..." tyyppinen juttelu lisääntyi koko ajan. Ja nyt ollaan tilanteessa, jossa halleissa käy joitakin satoja ihmisiä ja alaspäin mennään koko ajan.

Divarissa olisi aivan eri vipinä ja aivan eri mainosarvokin kun liigassa katseltaisiin olan yli huolestuneina. Sitä urheilu on! Jännitystä! Jokainen voi tietenkin painia vaikka Mustin kanssa takapihalla ja se riittää, mutta eipä sitäkään tule kukaan katsomaan.

Sport veti kovissa peleissä jo kakkosdivarissa 3-5000 katsojaa ja homman nimi oli... vaihtuvuus sarjojen välillä! Tuntui että koko kaupunkin sykki mukana, oi niitä aikoja...
Ja yleisöä löytyy kyllä Mikkelissä, Kuopiossa, Kouvolassa ja monissa muissakin paikoissa, kunhan sille annetaan mitä se haluaa. Se on näyttänyt sen ja siellä se odottaa.

Ja jos joku Ahmat ei halua liigaan olkoon se Ahmojen asia, eipä siellä hallissakaan juuri ketään ole...
Jokainen päättäköön itse ja lopetetaan tämä pakkopulla.

Kotkafani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voi olla että kymmenen vuotta takaperin luvut olivat erilaiset divarin katsomoissa. Mutta se oli kymmenen vuotta sitten.

Kovinpa tunnut "Juudas" olevan katkeranoloinen nykyiseen tilanteeseen. Mitä joukkuetta muuten kannatat, en näe sitä nimimerkkisi yhteydessä? Tai oletko jonkin Mestis-seuran ex-kannattaja?

No OK. Jos liiga olisi auki, niin puolella tusinalla joukkueita olisi kova hinku liigaan ison rahan kehiin. Tämä aiheuttaisi kilpavarustelua ja joku onnekas tosiaankin nousisi jopa liigaan. Vastaavasti joukkue joka putoaisi alas, jos se olisi ns. perinteikäs liigajoukkue kuten Ässät tai Lukko, nousisi raketin lailla seuraavalla kaudella takaisin liigaan ja ilmeisesti tämä edellisen kauden nousukas putoaisi takaisin Mestikseen ison velkataakan kera. Just fine.

Kaikki kallis satsaus loppuu kyllä aikanaan Mestis-seuroiltakin. Näitä keskusteluja on oikeastaan turha jatkaa.

Eli palaan siihen mistä aloitinkin.
Tulee olemaan jokakesäinen arvontahomma mitkä seurat pelaavat Mestiksessä. Ainakin niin kauan kunnes seurojen vetäjät tajuavat pitää tarkempaa talouslinjaa. Suurten satsausten ainoa seuraamus on talousvaikeudet ja niitä seuraava konkurssi. Toisin sanoen: "Kyllä Siperia opettaa."

Täytyy kyllä ihmetellä "Juudas" asennettasi tähän jääkiekko-nimiseen peliin. Minä seuraan sitä koska pidän siitä. Kannustan Jääkotkia ja vähän Lukkoakin jos ehdin. Ei minua haittaa se jos joku sarjaporras on suljettu ja joku ei. Minulle riittää ottelu ja sen tunnelma sekä kaverit katsomossa. Ja eipähän sitä ole moni muukaan valitellut Ukin hallissa.
Ei minulle tule kesken matsin mieleen: "Ai saakeli, tämähän on tylsä peli, ei näistä kumpikaan voi nousta mihinkään."
Ja ainahan Jääkotkat voi voittaa Mestiksen mestaruuden, ja se se vasta olisi poikaa.

Anteeksi jos provosoin liikaa.

juudas

Jäsen
Kotkafani:

En tiedä millaiselta aikajaksolta sinulle pitää katsojalukuja antaa etteivät ne ole liian lyhyeltä tai pitkältä ajalta. Tässä tapauksessa tuollainen 10-15v ajanjakso tuntuu ihan hyvältä ja perustellulta. Lyhyempi ei ainakaan oikein anna mahdollisuutta millään muotoa ainakaan tieteellisesti pätevään tarkasteluun kun erilaiset muuttujat vaihtelevat usein. Johtopäätöksenä siis esitin, että liiganousun vaikeuttaminen vähentää divarin mielenkiintoa ja niin tapahtuu täysin sinun, Kotkafani, omista kokemuksistasi riippumatta. Me olemme samaa kastia, samaa hc-porukkaa. Meitä on kuitenkin vain kourallinen.

Mikään yksittäinen seura ei ole minulle ylivertainen sydämenasia. Jääkiekko yleensä.

Tuo sinun kilpavarusteluperusteesi pätee kaikkiin maailman sarjoihin. Se pätää myös mestaruuden tavoitteluun liigassa. Se pätee yrityksen valintoihin...
Mitä mielenkiintoa on jossakin valmiiksi pehmustetussa sarjassa? Tämä on urheilua! Täällä kuuluukin tapahtua kaikenlaista, siksihän täällä porukka foorumeilla jauhaakin.

En jaksaisi samasta aiheesta, mutta eikö tuo "kilpavarustelu" kuulu joukkuelajeihin? Sehän on suuri suola. Kausien välillä speluloidaan kuka saa mitäkin. Jos joku joukkue haluaa satsata yli varojensa, tehköön niin. Jos joku haluaa rakentaa pitkäjänteisesti, tehköön niin. Sehän tässä mukavaa olisi jos olisi sitä erilaisuutta.

Kerro nyt minulle minkä ihmeen takia liigassa on pakko pelata tehden hirveää velkaa? Kerro se minulle.
Miksi joku Lappeenranta voi olla siellä, miksi joku Hämeenlinna, miksi joku piskuinen Rauma. Miten Vaasa, Kuopio tai Kouvola eivät siellä voisi olla? Ottaa todella rankasti päähän tämä "minä tiedän että ette osaa" -linja. Jaetaan kaikki samantien ennakkoon, jos täällä on meedioita.

Minun puolestani Mestiksessä saa pelata vaikka tekisi miljoonan kaudessa voittoa tai vaikka tappiota. Katsotaan kauden lopussa sarjataulukkoa ja mennään sen mukaan. Sitä fanit haluavat! Tästä syystä kirjanpitofirman ikkunan takana ei ole 5000 katsojaa, se on tylsää! (anteeksi forumin kirjanpitäjät)

Ja vielä lopuksi samasta aiheesta: ei ole Kotkafani mitään merkitystä sillä mikä riittää sinulle tai minulle, me emme niitä halleja täytä, se on se "suuri yleisö" joka ei nyt saa mitä haluaisi. Ketä tässä oikein huijataan?

"Jos provosoidaan, pitää huolehtia ettei provosoiduta"
Koivistokos se oli?

Kotkafani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
OK. Olet oikeassa tietyllä tavalla väitöksissäsi. Täytyy myöntää että perustelet ja puolustat kannanottojasi hyvin :).

Miksi joku Lappeenranta, Hämeenlinna ja Rauma ovat liigassa?
Siinäpä visainen kysymys.
Olisikohan yksi syy kyseisten kaupunkien jääkiekkokulttuurissa ja vahvoissa perinteissä jääkiekon saralla. Etenkin pääsarjatasolla. Tämä on oikeastaan jo SM-liiga keskustelun alainen aihe.

Kuka muuten tietää milloin esim. kaikki Mestis seurat on perustettu tai kuinka varhain paikkakunnilla on pelattu jääkiekkoa. Ja kuinka monesta yhden joukkueen kaupungista on joukkue ollut pääsarjatasolla (SM-sarja mukaan lukien).

KooKoo ainakin on ollut, samoin Sport, FPS, Jokipojat, KalPa ja olisikohan Hermeskin käväissyt SM-sarjassa. Siinähän tuli heti puoli tusinaa joukkueita (+ TuTo, muttahan Turussahan on myös TPS ja Jyväkylässä Diskokosem lisäksi JyPHT).

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Jauhetaanpa vielä tätä.Sitäpaitsi mielipiteissä on tapahtunut liikahduksia,eikä vähiten omissani.

Eiköhän me tänne kirjoittajat mennä sinne hallille joka tapauksessa,tai ainakin ns.suurta yleisöä herkemmin.Osa meistä nauttii yksittäisestä tapahtumasta,niin minäkin.Mutta nyt palaan taas pesäpalloon,jolle olen itse ollut tätä suurta,mutta urheilusta kiinnostuneena potentiaalista, yleisöä.Pitkään löysin parempaakin tekemistä,mutta nyt kun suurella panostamisella on täällä saatu buumi aikaiseksi,niin mukaan vaan imeydyin. Sielläkin on yleisöstä pieni osa vanhoja lajin hardcore-kannatajia,jotka ovat ottaneet meidät uusinnostuneet isällisesti vastaan.Heiltä tulee parhaat huudot ja heiltä oppii,milloin huudetaan mitäkin ja milloin taputetaan rytmikkäästi yms...

Minä menen syksyllä Järvenpään hallille joka tapauksessa,mutta miten sinne saisi muitakin?En asunut JPäässä silloin kun Haukat meni pitkälle liigakarsinnoissa.Väkeä lienee ollut kuitenkin paikalla ja vähän fiilistäkin.Millaiset panostukset silloin oli ja mitenkä talouden kävi,no, en tiedä sitäkään.

Minä kun olen tuttavilleni koittanut tolkuttaa kunka hyvää peliä divarissa on,että tulkaa ihmeessä katsomaan,niin ei tavallista lätkäfania tunnu paljoa kiinnostavan.Jos käyvät niin mieluummin hilpaisevat stadiin katsomaan liigaa.

Eipä tässä paljon uutta ollut lopulta.Mutta ehkä sittenkin rohkealla panostuksella ja potentiaalisilla sankaritarinoilla voisi hommaan saada eloa.

Viimeksi muokattu:

Kotkafani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hei! Olet aivan oikeassa. Minäkin olen koettanut mainostaa Mestiksen pelejä Ukissa, mutta ei porukkaa saa liikkeelle (muuten kuin OP:n tai paikallisen marketin tarjoama vapaalippu).

Mielummin mennään katsomaan Turkuun Elysee-areenalle jotain TPS-Jokerit matsia ja ollaan niin helevetisti mukamas jommankumman joukkueen faneja. Hah, kaljaa sinne menään litkimään!

Kun "tarjoaa" Mestiksen matseja katsottavaksi, niin usein väitetään että se on räpellystä ja huonoa kiekkoilua. Pah! Pahimmillan liigakiekkoilu on kiekon päästä päähän heittämista ja armotonta kahvaamista. Maalit tulevat vain erikoistilanteista. Mestiksessä on sentään parhaimmillaan vauhtia ja avopaikkoja seka läpiajoja (osaltaan juuri siitä syystä että taitotaso on hieman huonompi :p ).

Ja tunnelma. Sitä tosiaan on Turku-hallissa ylimmällä lehterillä kun paikalla on n. 4500 katsojaa :o.

Eli onko suuri yleisö kranttu ja ylenkatsoo Mestis-kiekkoilua?

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Äkkiä kommentti,sitten työmatkalle+lomille yht kuukaudeksi.
Yhden kaverin sain houkuteltua Espoon hallin vierestä tänne KJT:n viimeiseen pleijjari peliin.Yllättyi positiivisesti.Vaan eipä tälleen massoja liikkeelle saada.

zeitgeist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tavoitteelliset pikkuseurat
Kylläpäs tämä on vilkasta näin kesälläkin! Ja erityisesti lämmittää mieltä, että äänessä ylimpänä on Jää-Kotka-fani!:)

Mutta. Mutta. Meillä on kyllä tietty linjaero, ehkä johtuen siitä, että Kotkafani asuu Ukissa ja minä teen sinne vain romanttisia ekskursioita. Minulle kiekossa on todellakin kyse ensisijaisesti romantiikasta ja yllätyksistä ja tunteikkaista taisteluista veitsen terällä ja täytyy sanoa, että ne ukilaiset, jotka VIITSIVÄT mennä katsomaan jotain banaalia Tepsin runkosarjan peliä Jää-Kotkien tarjoaman draaman sijasta, missaavat mielestäni pointin aivan täysin. Alemmuuskompleksisia pikkukaupunkilaisiako, jotka yrittävät epätoivoisesti sulautua johonkin suureen? OK,sorry.

Juuri tuon yllätyshakuisen "pienemmän puolta"-ajatusmaailmani vuoksi minusta tuli Jää-Kotka-fani. Vierastan kuitenkin ukilaista matalaa profiilia (no, se on HYVIN varsinais-suomalainenkin tauti). Jurotetaan hiljaa, oikein mistään ei välttämättä innostuta. Sitten joku IPA kirjoittaa paikallislehdessä täysin kritiikitöntä, kaavamaista ja tylsää juttua "yeah, we have Mestis today"-pohjalta. Lukisin todellakin paljon mieluummin sinun juttujasi Kotkafani, joten voisitko tehdä vallankaappauksen:)?

Tosiasia on kuitenkin, että tänä kesänä KooKoo-jupakan myötä Mestiksen uskottavuuden viimeisetkin rippeet saattoivat mennä ja että minullakin tulee olemaan yhä vaikeampaa raahautua Ukin halliin. Ehkä on vain niin, että tämän päivän jääkiekko ei ole romantikkoja varten. Jotain ylimarkkinoitua actionia, paalut himaan ja lyhytnäköistä tyhmää yleisöä.
Tajuttomasti pelejä ja sponsoreita, suljettuja sarjoja. Me, jotka olemme nähneet ehkä liikaakin, miettinemme ja pitkään. Jaksaisiko raahautua edes VG:n peliin ensi talvena? Saa nähdä, sielläkin puhuivat taloudellisista rationaliteeteista.

Ja onko vielä niin, että Väki meinaa lopettaa!!!???

G

Guest

Kotkafanille

Joko alkaa olla paljon sopimuksia kasassa? Myllymaa ainakin jatkaa siellä ja olette saaneet mielenkiintoisen uuden maalivahdin (Tomi Nyman) riviinne. On niin iso, että tarvitsee oman penkin, ei mahdu pienemmälle. Antaa muuten noiden paskajuttujen olla ja olen kanssasi samaa mieltä, että Mestiksessäkin pelataan kiekkoa ja joskus ehkä parempaakin kuin SM-liigassa (ainakin jännempää). Hyvää kautta odotellen!

Kotkafani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Juu, turha sitä oikeastaan meidän on spekuloida mistä katsojakato johtuu. Paras keino saada jengiä hallille on itsekunkin kehottaa esim. työkavereita katsomaan matseja ja kehua miten vauhdikasta peli Mestiksessä on.

Ja niitä persoonallisia pelaajia kaivataan, jotta katsojille riittää showta kolmen erän ajaksi. Ethän Väki lopeta, ethän...

Jääkotkissa AlueSanomien mukaan jatkavat Häätylä, Myllymaa Lehtinen, Suominen ja Kaupinsalo. Julkunenkin jatkaa jos työt sallivat. Ja tietysti tämä uusi maalivahti Nyman, sekä Valavuo. Näin muistan lukeneeni.

Lehdessäkin ihmeteltiin seuran vähäistä tiedottamista, mutta hyväähän ei koskaan odota liian kauan.

Mitä tulee yleensäkin lehtiin kirjoittelusta, niin kiitos vaan arvostuksestasi "Zeitgeist", mutta taitaa olla parempi että suutari pysyköön lestissään. Kirjoittelen sitten näille sivuille jos jotain kommentoitavaa riittää. Ja pitäähän IPAnkin jostain voita leivän päälle tienata ;).

cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
zeitgeist, oletko vasta nyt menettänyt uskottavuutesi mestiskiekkoiluun "KooKoo-jupakan" vuoksi vai miten reagoit parin vuoden takaiseen "Jääkotkat-jupakkaan". Silloinhan tilanne oli sama KooKoo pudotti Jääkotkat ja kuitenkin Jääkotkat sai takaisin sarjapaikkansa ja nyt tuo kuvio toistui vain toisin päin?

zeitgeist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tavoitteelliset pikkuseurat
Ööh, cock osui hieman arkaan paikkaan:)... Pakko on myöntää, että olin kesällä -99 yksiselitteisen innoissani Kotkien yllätyspaluusta ja nyt KooKoon kohdalla kas kummaa ei tunnu ihan samalta. Mutta tuolloin oli eri aika ja uskoin eri tavalla suomalaiseen jääkiekkoon. Kotkafani kyllä myös jo perusteli, minkä vuoksi tapaukset eivät olleet aivan identtisiä.

Nyt jo vähän kaduttaa sekin, mitä tuli ties missä puuskassa kirjoitettua IPAsta. Tokihan kaveri hommansa hoitaa OK ja pitää Kotkien puolta. Joskus sitä vaan kaipaisi häneltä vähän pohdiskelevampaa otetta vaikkapa tyyliin Ilkka Kulmala.

Kaljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, Honka, Newcastle Utd.
EPS askarruttaa!

Miksi ei EPS olisi halunnut Mestikseen?

Jos nousu olisi toteutunut, niin odottamassa olisi melko varmasti ollut Bluesin farmisopimus (=taloudellista tukea, pelaajia...). Keksiikö joku jonkun perustelun miksi EPS pysyisi Suomisarjassa?

Mielestäni päätös haiskahtaa aika paljon kabinettien pelailulta...

Miksi muuten niin moni ilmoittaa olevansa vahingoniloinen kun EPS jätettiin rannalle? En Mestistä juurikaan seuraa muuten kuin tuloksien muodossa, ja sama pätee EPS:kin. Miksi EPS on niin inhottava joukkue?

Kullervo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Farmisarja?

Miksi ei tyydytä siihen, että Mestis on farmisarja. Käydään katsomassa nuorten miesten viihdyttävää jääkiekkoa. Jos joku Mestis joukkueista tulevaisuudessa omaa taloudelliset ja urheilulliset mahdollisuudet pelata liigassa, niin nousuun on olemassa mahdollisuudet. Voiko kukaan väittää, että tällä hetkellä jollain Mestis joukkueella olisi mahdollisuuksia pelata liigassa.

juudas

Jäsen
Kerro mitkä ovat nuo "taloudelliset ja urheilulliset mahdollisuudet". Kerro miten Mestiksen tuloilla tehdään kova joukkue?

Ei ole tällä hetkellä mahdollisuutta, koska ei ole paikkaa.

Sama tilanne EPS:n kanssa. Se olisi voinut pelata divarissa, jolloin sille olisi tullut uusia pelaajia.

Jos tuo sinun joukkueesi pelaisi kauden divarissa, se ei voisi pitää nykyistä joukkuetta divarituloilla, jolloin sille tulisi divaritulojen mukainen joukkue, jolloin se ei olisi sen kummempi kuin muutkaan, jolloin ehkä ymmärtäisit, että divarissa ei pelaa liigajoukkueita, eikä liigaan nouseva divarijoukkue olisi divaritasoinen, koska se saisi rutkasti lisää tuloja, jolloin joukkuekin olisi parempi. Miten tällaiset yksinkertaiset taloudelliset asiat voivat olla niin vaikeita.

Kivaa olisi, jos sarjasta saisi urheilullisesti jotain, jolloin se sarja urheilusta kiinnostuneita kiinnostaisi, jolloin se sarja olisi ehkä myös tulojen myötä hieman tasokkaampi (koska emme elä albanisoituneessa maailmassa ja pelaajia liikkuu ja jättää liikkumatta).

Jos Lappeenrannassa on rahkeet pelata liigaa, on myös esim. Kuopiossa, Vaasassa ja Kouvolassa. Pitääkö tässä ottaa törkeä velka divarissa, että voi todistaa, että joukkue on jotain määrittelemätöntä "liigatasoa".

Kotkafani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miten "juudas" selität, että taannoin Ässät ja Lukko pelasivat divaria ja nousivat kirkkaasti takaisin liigaan??? Alatkohan sekautua omiin teksteihisi ;).

Niin, missäs se juttu Länsiväylässä on siitä EPS hommasta. En löytänyt ainakaan urheilusivuilta.

Muutenkin kiinnostasi miksi EPS ei tosiaankaan saanut/halunnut nousta. Keväällä tuntuivat olevan intoa piukassa.

Ja "zeitgeist", älä nyt luovuta. Paljon on vielä hyviä pelejä katsomatta Ukissa ja Naantalissa!

juudas

Jäsen
"No huh huh!"

Ette kai väitä että valehtelisin tuon lehden kanssa? Olkaa hyvät ja soittakaa vaikka toimitukseen, en kai minä ole joistakin verkkosivuista vastuussa! Minulla ei ole mitään pelissä EPS:n kanssa. Paitsi ehkä käsitys oikeasta ja väärästä.

Tässä menee aikaa muutenkin näemmä liikaa siihen että yrittää puuttua jokaiseen mahdolliseen epäkohtaan... mutta minkäs sitä luonnolleen voi... ;)

Miten Ässien ja Lukon liiganousu toimii perusteena kirjoituksiani vastaan?
Liigaanhan oli mahdollisuus nousta. Nyt ei ole.
Liigan aukioleminen lisää divarin kiinnostavuutta. Tämä tasoittaa sarjojen välistä eroa (koska kiinnostus = katsojia ja sponsoreita = rahaa = parempi joukkue). Tilanne on nyt toinen.

Otetaan esim. Sport. Jos liigaan on mahdollisuus nousta, alkaa halli taas täyttyä. Halli täyttyy, tulee rahaa. Halli täyttyy, sponsorit kiinnostuvat, tulee rahaa. Sarja on auki, muutkin mediat jakavat mielenkiintoa niille kiiluvasilmäisille porukoille, jotka hengittävät liigajoukkueiden niskaan; tulee julkisuutta, tulee sponsorirahaa, tulee katsojia ja siten rahaa...

Tämä kaikki toimii myös toisinpäin ja se on nyt edessä. Ongelmana on se, että jääkiekko ei ole pyhä asia yli muiden. Menetetyt katsojat eivät odota kotona, he ovat siirtyneet jo käyttämään vapaa-aikansa toisin. Vielä voitaisiin jotain tehdä, mutta mitään tuskin tehdään niin kauan kuin osa "tosifaneistakin" on sitä mieltä, että sarjanousut ja -laskut pitää hoitaa kabineteissa eikä kentällä.

Mihin urheilullisuus on kadonnut?

Joku pyytää ottamaan huomioon "talouden realiteetit". Kuka ihme voi tietää miten joukkue hoitaisi asiansa liigassa! Siellä tehdään nytkin miinusta, eikä se minua haittaa. Sittenpähän sieltä joku putoaa, joku nousee, maailma muuttuu, eikä urheilun seuraamisessa ole mitään mielenkiintoa, jos kaikki pysyy aina ennallaan.

Nyt liigaan ei pääse pelaamalla, mestikseen ei pääse pelaamalla. Boikotti on todella lähellä ja osittain jo toiminutkin. Ja jos ei kerran missään ole vikaa, miksi ne katsomot ovat tyhjiä!
:mad:

G

Guest

EPS:n Mestispaikka

Olen ilman muuta sitä mieltä, että urheilullisin perustein EPS:n olisi pitänyt nousta Mestikseeen KooKoon asemasta. Mutta emme tiedä sitä, mita EPS vastasi SJL:n selvityspyyntöihin pelata Mestiksessä? Luotan tällä kertaa kuitenkin Liiton (SJL:n) herroihin, että asiaan oli ilmeisesti painavat syyt. Tai sitten tapahtui iso urheilullinen vääryys. Toi SM-liigan sulkeminen on henkilökohtaisesti potuttanut alusta alkaen ja olen ollut aina sitä mieltä, ettei mitään sarjaporrasta pitäisi sulkea. Se on katsojien (=maksajien) aliarviointia eikä ole ihme, että I divaria ei enää porukka käy katsomassa kuin ennen. Tosin on mielenkiintoista nähdä tuolla SM-liigan puolella kun TPS:lta on viety käytännössä ykköskenttä NHL:an, kuinka tepsifanit nielevät sen, ettei TPS olekaan runkosarjassa välttämättä ihan kärkipaikoilla eikä pleijareissa finaalissa. Hemmotellut tepsifanit voivat kansoittaa hyvin nopeasti Elyseen 3000-4000 katsojalla. Jos näin käy, keskustelu SM-liigan avaamisesta voi alkaa käydä ehkä nopeastikin. Varsinkin jos HIFK ja Jokerit vielä säestää...:D

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
juudas: "Otetaan esim. Sport. Jos liigaan on mahdollisuus nousta, alkaa halli taas täyttyä. Halli täyttyy, tulee rahaa. Halli täyttyy, sponsorit kiinnostuvat, tulee rahaa."

Tästähän keskusteltiin kovasti sen "Vielä kerran - Viimeinen rynnäkkö" -otsikon alla. Sport teki muhkeat velat taistellessaan tosissaan liigapaikasta - ei riittänyt -> konkurssi uhkasi viime syksynä. Mutta pliis - kaikki tietävät, että liiganousumahdollisuus lisää kiinnostavuutta, kaikki tietävät, että divarituloilla ei voi ylläpitää liigajoukkuetta (s.o. täytyy tehdä velkaa) jne. Ei siis kinastella siitä, vaan mietitään mieluummin oikeita ratkaisuvaihtoehtoja asialle, jookos?

juudas

Jäsen
Joo, tässä on selvästi havaittavissa mun hermostuminen. Tämä taas johtuu siitä, että vaikka olenkin sovitteleva persoona niin tämä kaikki tuntuu niin hullulta kun on kyse urheilusta ja vielä lisäksi sellaisesta, jonka seuraamiseen on väsätty tuhansien katsojien areenat.

EPS on varsin eri mieltä liiton kanssa siitä, oliko temppu oikeutettu. En epäile, etteikö EPS olisi jotenkin ollut toimissaan tavalla tai toisella puutteellinen suhteessa liiton vaatimuksiin, mutta liiton vaatimukset ovat naurettavia ja siksi lähtökohtaisesti koko kabinettien kautta viety asia on jo väärällä tolalla. Eli minua ei kiinnosta keskusteluiden sisältö: EPS pelasi paikkansa, se kuuluu divariin. Näin minun oikeuskäsitykseni.

Joo Sport teki velat, mutta kerrataan vielä miksi: liigaan noustakseen joukkueen on lyötävä liigajoukkue, joten sillä on oltava liigatason joukkue, millaiseen ei divarituloilla ylletä (Kärppiä on turha tuputtaa, sellaista tiimiä ei olla divarissa nähty aikoihin), mistä seuraa pakkovelka, koska Vaasan kokoinen kaupunkin näki paikkansa liigassa pienten Hämeenlinnojen, Raumojen ja Lappeenrantojen kanssa.

Euro: ratkaisuvaihtoehtoni on liigan ja divarin aukipitäminen suoralla vaihtuvuudella (variaatioita asiassa varmasti useita, perusideoiltaan kuitenkin samat). Esim. Englannin liigan ja divarin välillä tämä toimii hyvin, koska divarin kärki on todella mielenkiintoinen tästä syystä. Ja varmaan noin 90% sarjoista tämä on todettu hyväksi.

Liigan peräpäässä ja avoimen liigan alle divarin kärjessä pelaavan "potentiaalisen liigajoukkueen" katsojamäärät eivät varmasti hirveästi eroa, mutta sama joukkue suljetussa liigassa vs divarissa: ero on taatusti huima (jos joku on eri mieltä miettiköön moniko kävisi katsomassa Ässiä divarissa, josta ei pääse ylös).

En keksi muuta vaihtoehtoa kuin liigan avaaminen. Löytääkö joku tosissaan toisen vaihtoehdon ja jos löytyy niin se taitaa olla tämä nykyinen... se vaan ei kiinnosta yleisöä (eli ei ole seurankaan etu).

Toistan itseäni, mutta en ole edelleenkään löytänyt perustetta seuraaville asioille:
1) miksi esim. Vaasa, Kuopio ja Kouvola eivät voisi olla liigapaikkakuntia
2) miksi em. paikkakunnilta ei löytyisi talousosaamista (on kyllä aika outo kaveri joka tulee sanomaan, että em kaupungeista ei löydy talousosaamista jonkin parin millin bisneksen pyörittämiseen kuun muualtakin löytyy)

No niin. Eipä minulla tosiaan taida olla juurikaan uutta sanottavaa, kunhan suuta vaahdotan. Homma alkaa kuitenkin olla menetetty... ei tästä kuulkaa mitään tule, jos noiden katsojalukujenkaan jälkeen ei porukka näe tilanteessa mitään vikaa. Joukkueen lippu rullalle ja pysyvä keskittyminen urheilulliseen futikseen.

Kotkafani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
1) miksi esim. Vaasa, Kuopio ja Kouvola eivät voisi olla liigapaikkakuntia

Kaikki em. seurat ovat olleet liigapaikkakuntia. KalPa ja KooKoo olivat useita kausia. Ja voivat olla edelleenkin kun sarjat avautuvat. On turha keskustella siitä miksi ne eivät voisi olla. Todellinen tilanne on että ne eivät TÄLLÄ HETKELLÄ ole. Kuka tietää mikä on tilanne 10 vuoden päästä.

2) miksi em. paikkakunnilta ei löytyisi talousosaamista (on kyllä aika outo kaveri joka tulee sanomaan, että em kaupungeista ei löydy talousosaamista jonkin parin millin bisneksen pyörittämiseen kuun muualtakin löytyy

Väittäisin että kyse ei ole pelkästään talousosaamisesta. Pienillä nykyisillä paikkakunnilla on pitkä historia pääsarjassa sen alkuajoilta lähtien. Näissä kaupungeissa on aina senverran jääkiekkoilulle vihkiytynyttä porukkaa, joka pitää tavalla tai toisella huolen siitä, että oman kaupungin joukkue säilyy pääsarjassa. Samoin juniorityö on laajaa ja kattavaa.
Varmasti sitä on Kuopiossa, Vaasassa ja Kokkolassakin. Mutta tällä hetkellä joukkueet ovat pelillisten ansioittensa takia sillä tasolla missä ovat. Onhan jopa niinkin perinteinen seura kuin SaPKo jopa Suomi-sarjassa - rahapulan takia, taas kerran.

Ehkä kuitenkin on pieni totuuden poikanen siinä, että talousosaajia ei sittenkään löydy juuri nyt noista kaupungeista.

Pitää myös muistaa, että yritysten rahapussien suut eivät ole nykyisen talousvastuullisen aikakauden takia niin löyhällä kuin parikymmentä vuotta sitten. Samoin kuntien talous on tiukoilla ja rahaa ei heru enää niin herkästi seuroille.
Samoin kaikenmoinen bingo- ja tanssilavatoiminta on vahentynyt -ei tule lisärahaa siitäkään toiminnasta. Olisiko vielä niin, että vapaaehtoinen talkoohenkilömääräkin on vähentynyt.
Nuoret ehkä etsiytyvät herkemmin muitten urheilulajien pariin ja jääkiekko on myös kallis harrastus juniorin vanhemmille. Siitä seuraa ehkä se, että mitä vähemmän joukkueessa on oman kaupungin poikia pelaamassa, sitä vieraammalta joukkue tuntuu keskivertokatsojan mielestä.

Mitä tulee toteamukseen "Kärppiä on turha tuputtaa, sellaista tiimiä ei olla divarissa nähty aikoihin", muistuttaisin jo em. Ässien ja Lukon pikavisiitistä divarissa.
Kärpät sai aikaan sellaisen mediavyöryn Tammisen kera, että se ehkä sumentaa muistin.
Eipä vetänyt Tamminen kertaakaan maalivahtia pois divarikaudella, jotta joukkue tekisi 20. maalin vastustajan verkkoon kuten Mölli teki Ässien koutsina:).

juudas

Jäsen
No tottakai Kotkafani jokainen tajuaa, etteivät ne nyt ole liigassa. Tarkoituksenani oli saada ihmiset löytämään perusteita sille, miksi ne pitää sulkea sieltä pois jo aivan lähtökohtaisesti urheilullisessa mielessä.

En tiedä miten suurena bisneksenä jääkiekkoa pidät kun väität ettei noista kaupungeista löydy talousosaamista. Mihin ihmeeseen sinä tietosi perustat? Jääkiekko on nappikauppaa ja liigatasonkin joukkueen budjetti ei kovin suurta firmaa vastaa.

Ja miten voit puhua pelillisistä ansioista, siis niiden puutteesta? Mitä oikein tarkoitat? Mikä voi olla tuo pelillinen ansio sarjoissa, joiden välillä vaihdutaan kabinetin kautta? Tarkoitat siis taloudellisia ansioita? No miten ihmeessä esim. nakkikioski voisi päästä suuren ravintolan tuloihin?

Minä väitän:
Jos esim. Vaasa ja Kuopio olisivat liigassa, joukkueet saisivat kasaan vähintään samanlaisen budjetin kuin liigan pienimpien kaupunkien joukkueet. Kaikki ei tietenkään tapahdu hetkessä, mutta pitääkö tässä laatia vielä sellainenkin sääntö, että "budjetin kasvun on oltava ensimmäisenä vuonna n % ja seuraavana n % ja sitten..."
Ja jos budjetti pitää kasvattaa jo ennen liigaa... mistä ihmeestä se raha tulee! Ei mainostaja anna divarin näkyvyyden takia sinne samoja summia kuin liigaan, ei katsojaa kiinnosta yhtä paljon Ahmat kuin Jokerit. Niin se vain on.

En kyllä kehtaisi lähteä väittämään julkisella forumilla, että Vaasan ja Kuopion kaltaisista kaupungeista ei löydy vastaavaa talousosaamista kuin esim. pieneltä Raumalta ja Lappeenrannasta. Ja tottakai on niin, että divarijoukkueen kuvioissa ei pyöri samanlaisia tekijöitä kuin liigassa. Samalla tavalla kuin divarissa ei voi sen tulojen takia olla yhtä kallista joukkuetta kuin liigassa samalla tavalla ei myöskään muu organisaatio voi olla yhtä pulska.

Mihin sinä oikein juttusi perustat?! Väität että yrityksillä ei ole rahaa kuin parikymmentä vuotta sitten? Kuntien talous tiukalla? Mitä oikein höpiset? Oliko rahaa siis enemmän vaikkapa tuossa 90-luvun alussa? Vai jossakin vaiheessa sen jälkeen? Kaikki joukkueet ovat jossakin kunnassa, joten mikä on sitten vaikutus jos kerran kaikkialla kiristyy, silloinhan menee kaikilta, eikä se aiheuta eroja. Vai onko taas niin, että mielestäsi esim. Vaasassa ja Kuopiossa menee huonommin kuin vaikkapa Raumalla ja Hämeenlinnassa?

Onko sinulla joitakin tilastoja siitä, että jääkiekkojunnujen määrä olisi yht'äkkiä vähentynyt niin paljon, että ei riitä enää kiinnostuneita kaupunkilaisia halleihin? Käsittääkseni esim. liigassa katsojamäärät eivät ole mitenkään romahtaneet vertailtiinpa sitten vaikka 10 tai 20 periodilla. Vai onko nyt niin, että junnujen määrä on vähentynyt nimenomaan esim. Vaasassa ja Kuopiossa, mutta ei esim. Raumalla ja Lappeenrannassa?

Jos minulla olisi teatteri, jossa kävisi koko ajan vähemmän ihmisiä, alkaisi toden teolla miettimään missä on vika ja katsomaan mikä on muuttunut siitä hetkestä, jolloin väkeä vielä kävi ja tekisin johtopäätökseni.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy