Digikamera

  • 155 782
  • 915

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Skeletor oli sitä mieltä, että tuossa hintaluokassa olisi parempiakin vaihtoehtoja. Ovatko muut samaa mieltä ja mitä ne vaihtoehdot silloin olisivat?

Ihan sama mitä kameraa menee Rajalasta ostamaan, kyllä ne pitävät yleensä Canonia aina parhaana ykköstuotteenaan. Tietyistä syistä.

Sony A200 on ollut jo joissain verkkokaupoissa 399,- ja joka paikasta sen saa jo alle 500 euron. Ja tämä nimenomaan pitää ostaa SonyZeissin 18-70 kittiputkella, ei joidenkin tarjoamalla Sigman 18-55:llä. Lisätietoa tuolla: http://www.sony.fi/hub/dslr. Sonyn järjestelmäkamerat ovat voittaneet kuluvan vuoden aikana ties kuinka monta testiä ja palkintoa. A200 valittu esimerkiksi parhaaksi aloittelijan järkkäriksi ja A350 valittiin kaikista malleista vuoden järkkäriksi Euroopassa. Lisäksi 70-300 mm vuoden objektiivi Euroopassa.

Kuten ketjussa on aikaisemmin todettu, hyvin tärkeää on kameran tuntuma kädessä. Se mikä tuntuu kädessä parhaalta on yleensä ostajan ykkösvaihtoehto, jos verrattavia malleja on enemmän kuin yksi. Kannattaa koittaa ainakin paria eri valmistajan mallia kädessä ennen ostopäätöstä. Sonyn rungot ovat jämerämpiä kuin esim. Canonin vastaavassa hintaluokassa, joten ainakin ne sopivat miesten käsiin....
 
Viimeksi muokattu:

Veijari

Jäsen
Kiitos asiantuntevista vastauksista.

Täytyy poiketa muuallakin kuin tuolla Rajalalla. Ihmeellisesti tosiaan myyjä ei monella sanalla maininnut muista merkeistä mitään vaikka kyselin muitakin kuin Canonia. Piti Canonia ainoana oikeana.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nikonilta: D60 18-55 VR Kit 429.90 €
Kyllä minä marssisin mieluummin Rajalaan tupla-kitin perässä.

NIKON D60 + AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED II + AF-S DX 55-200/4.5.6G ED + SB-400 549,00

Eli laajis, tele ja vielä lisäsalama. Ei paha.

Edit. Tai toinen tupla-kit, laajis ilmeisesti kuvanvakaajalla (VR?), 70-300 tele ja tuo sama salama karvan alle 600 e.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Croppirungossa 50 millinen kiinteä linssi eli vastaa kinokoon 80 millistä on tarkoitettu jo aika spesiaalikäyttöön. Suosittelisin mieluummin jotain peruszoomia 17-50/70 harjoittelukäyttäöön. Valomaisia kiinteitä voi ostaa sitten tämän lisäksi, kun haluaa kuvata esim. perhejuhlia sisätiloissa ilman salamaa. Silloin joku 50/1,4 tai 30/1,4 on aika kovaa valuuttaa.

Itse asiassa tuo kyllä kannattaisi ostaa pois kuleksimasta tuolla 499,- hinnalla. Se on ihan vitun halpa hinta tuosta kamerasta, eikä tuolla hinnalla taida löytyä mistään. Esimerkiksi Verkkokaupassa pelkän rungon hinta on 589,-
 
Viimeksi muokattu:

Aatos

Jäsen
[/B] Älä siis pelkää osta jotain muuta kuin Canonia tai Nikonia, jos ne tuntuvat itsellesi sopivan parhaiten.

Tässä kyllä kiteytyy asia.

Itsellä on ollut mahdollisuus tutustua n. 1000 € (puoli)järkkäreihin pitkin syksyä, kaverilla kun on alalla toimiva liike.
Lähinnä olen kuvannut junnukiekkoa, jolloin olosuhteet ovat melko haastavat valon ja liikkeen suhteen. Canonia, Nikonia, Minoltaa, Sonya jne. Yksikään ei täysin pettänyt, kaikilla on toki puolensa.
Mutta esim. Minolta ei tuntunut alussa mun jutulta, mutta kuvat paranivat loppua kohden kyllä.


Ok, tämä on tällainen yhden miehen sekundatesti, mutta mieleen tuli tuo että yhtä oikeaa ei ole. Käyttötarkoitus, tuntuma, kuvausnopeus, valovoima jne. antavat hyvää osviittaa, ja jos on mahdollista kokeilla ennen ostoa eri kameroita, suosittelen.

Itsellä on Canonin Järkkäri, mutta jotenkin mua alkanut tökkimään tämä Canon uskovaisuus. Kuten Veijari tuolla aikaisemmin kirjoitti. Vaikka toki myyjä saattaa ajatella pelkkiä katteita.

Mutta summa summarum hyviä kameroita on paljon.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Croppirungossa 50 millinen kiinteä linssi eli vastaa kinokoon 80 millistä on tarkoitettu jo aika spesiaalikäyttöön. Suosittelisin mieluummin jotain peruszoomia 17-50/70 harjoittelukäyttäöön. Valomaisia kiinteitä voi ostaa sitten tämän lisäksi, kun haluaa kuvata esim. perhejuhlia sisätiloissa ilman salamaa. Silloin joku 50/1,4 tai 30/1,4 on aika kovaa valuuttaa.

Itse asiassa tuo kyllä kannattaisi ostaa pois kuleksimasta tuolla 499,- hinnalla. Se on ihan vitun halpa hinta tuosta kamerasta, eikä tuolla hinnalla taida löytyä mistään. Esimerkiksi Verkkokaupassa pelkän rungon hinta on 589,-
Tuo on kyllä hyvä paketti. Erinomainen runko ja käyttökelpoinen prime. Kyllä se meinaan kroppikennoisenkin laukussa (yleensä jopa rungossa) paikkansa puolustaa. Jättää kivasti tilaa tuleville objektiivihankinnoille eikä kaappiin jää suttuzoomia, joka "tuli kameran mukana". Jos tuohon tarvitsee sen peruszoomin harjoitteluun, voi vaikka kysellä kavereiltaan jotain lainaan. Jos siis sattuu nikotinisteja nurkissa pyörimään. Itsehän olen canonisti.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuo on kyllä hyvä paketti. Erinomainen runko ja käyttökelpoinen prime. Kyllä se meinaan kroppikennoisenkin laukussa (yleensä jopa rungossa) paikkansa puolustaa. Jättää kivasti tilaa tuleville objektiivihankinnoille eikä kaappiin jää suttuzoomia, joka "tuli kameran mukana".

Puolustaa toki. Ajattelin asiaa kuitenkin siltä näkökannalta, että Veijari haluaisi tulla toimeen ostamallaan kamerapaketilla ilman uusien putkien hankkimista. 80 millinen on kuitenkin jo reilusti telen puolella, joten sisätiloissa homma menee käytännössä passikuvatyyppisten kuvien ottamiseksi, koska jalkazoomilla tulee aina seinät vastaan. Siinä mielessä tele kyllä hyvä harjoittelulasi, että oppii löytämään sen olennaisen.

ps. Onko joku jo päässyt hiplaamaan Canon EOS 5D Mark II:sta?
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
http://www.lensrentals.com/news/2008.12.02/dxo-mark-sensor-rankings

Vähän teknistä tietoa tukemaan sitä oletusta, että nykyään myydään vain hyviä kameroita ja eiköhän jokainen löydä oman suosikkinsa myytävien joukosta, jos kuvaaminen kiinnostaa. Objektiivien kalleus pakottaa yleensä sitoutumaan kerran valittuun merkkiin, ainakin jos valinta on osunut Canoniin tai Nikoniin, kun uutta lasia on helppo hankkia.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Ostopäätöksiä "helpottaa" slrgear.com -sivusto, jossa on käyttäjäarvioita rungoista, objektiivesita ym.

Itselläni on Nikonin D40, joka on omiin tarpeisiin riittävä ja tänä päivänä jo puoli-ilmainen. Ainoa miinus on tarkennusmoottorin puuttuminen rungosta, mutta ei se ole tähän päivään mennessä menoa haitannut.

Lisätään vielä, että kamera on pirun kevyt ja vaikka pikseleitä ei ole "kuin" 6 miljoonaa niin 70 x 50 cm canvas-painatukset onnistuvat kivuttomasti.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

"However, if I knew high ISO performance was really important (and money maybe wasn’t), I’d sure consider one of the full frame Nikons."

Tuohon pitää lisätä sen verran, että uusi Canon 5D Mark II tulee ensi testien mukaan tasoittamaan puntit Nikoniin korkeiden ISO-arvojenkin kohdalla. Lisäksi sillä pääsee ampumaan 1920X1080 HD-tason videokuvaa.

Tulisi nyt vaan perkele kauppoihin...
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuli sitten haettua Sonyn A200:nen kahdella linssillä. http://www.rajalacamera.fi/www/popupcard.php?id=5212

Nyt vaan tarttis malttaa lukea käyttöohjekirja kannesta kanteen ja varmaan hakea kirjastosta tai kirjakaupasta jokin valokuvaamisen perusopas.

Onnea uuteen harrastukseen, joka ei välttämättä ole niitä kaikkein halvempia, vaikka kuinka halvalla yrittäisi homman aloittaa.

Sony on "uusi" mielenkiintoinen merkki järkkärimarkkinoilla ja ainakin noiden uusimpien mallien dynamiikkaa on kehuttu joka paikassa, joten kilpailu kiristyy. Mielestäni valitsit loistavan linssipaketin, joka riittää pitkälle. Seuraava ostos on sitten valovoimainen kiinteä normaali linssi eli se 30-35 millinen. Kuten esim. tämä SAL-3514G
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Onnea uuteen harrastukseen, joka ei välttämättä ole niitä kaikkein halvempia, vaikka kuinka halvalla yrittäisi homman aloittaa.

Todellakin. Paljon riippuu siitä mitä tykkää kuvata, mutta itse huomasin hetken kuluttua "tarvitsevani" tripodin, suotimia, kaukolaukaisimen ja muuta pientä sälää, koska maisemakuvaus oli se oma juttu. Rajala ei ole se halvin paikka ostaa näitä lisukkeita. Itse hankin tarvittavat kilkkeet Cyberphotosta tai Digitarvikkeesta.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Muistakaa nyt hyvät ihmiset kun ostatte noita ensimmäisiä kittejänne, nälkähän kasvaa nopeasti syödessä joten suosittelen lämpimästi Canonin tai Nikonin ostoa.

Ensiksi ostat uuden objektiivin, ei se mitään. Sit kohta haluat paremman rungon, no tämä Sony/Minolta/Olympus/Panasonic/Fuji/Pentax eipä tee kuin yhtä tai kahta runkoa. Sit loppupeleissä vaihdat kaiken Canoniin tai Nikoniin, etkä saa Pentaxistasi mitään vaihdossa kun ei niitä kukaan oikeasti halua.

Alusta asti ns. oikeaan merkkiin. Vaikka kuinka säästäisi kun saa pilipalirungon kahdella pilipaliobjektiivillä ("joo, nää on ihan hyviä mun käyttöön") halvalla niin ajan kanssa tuo maksaa itsensä takaisin.

Tässä aloittelijoille muutamat vaihtoehdot Canonilta ja Nikonilta:
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=30262
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=7385
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=3730
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=36218

Canoniin löytyy objektiiveja paremmin ja ne ovat hiukan halvempia mitä Nikoniin. Nikon meni muutamalla rungolla nyt hetkellisesti Canonin ohi, mutta muutaman vuoden sisään Canon paahtaa taas Nikonin ohi.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Itse tykkään myös hankkia suojasuotimet objektiiveille, niin ei tarvitse sitten harmitella linssiin tullutta iskua, vaan voi vaihtaa suotimen. Kamerakaupat ovat tosiaan aivan sikahintaisia ostopaikkoja tällaiselle pikkusälälle.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itse tykkään myös hankkia suojasuotimet objektiiveille, niin ei tarvitse sitten harmitella linssiin tullutta iskua, vaan voi vaihtaa suotimen. Kamerakaupat ovat tosiaan aivan sikahintaisia ostopaikkoja tällaiselle pikkusälälle.
Minä kuvaan vain paikallani ja yleensä maltillisesti liikkuvia kohteita, jotka eivät ole ihan lähituntumassa.

Onneksi on internetti, hintojen vertailu on helppoa. Noiden jalustojen, laukkujen ja muiden lisäksi tarvitsee yleensä vielä lisää virtaa. Itse kallistuin akkukahvan sijaan tarvikeakkuihin (yli puolet halvempia ja isompi kapasiteetti kuin Canonin alkuperäisillä). En halua yhtään lisää painoa niille reissuille, joille kameran raahaan. Kameralaukku ei ole vaihtoehto, joten kalusto tulee päivärepun alaosassa mukana. Kotimaassakin tulee toki kameraa ulkoilutettua, joten Lowepron Slingshot -mallinen reppu tuli hankittua.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Oikeasti tarvikkeethan saa halvimmalla ebayn kautta.
Itse olen ostanut tarvikeakkuja (jotka täällä maksavat sen 25 euroa) neljän euron kappalehintaan toimituksineen.

http://global.ebay.com - Aasiasta tuppaa saamaan halvimmalla, myös suotimet ja muut tarvikkeet irtoavat halvalla.
 
Itse tykkään myös hankkia suojasuotimet objektiiveille, niin ei tarvitse sitten harmitella linssiin tullutta iskua, vaan voi vaihtaa suotimen. Kamerakaupat ovat tosiaan aivan sikahintaisia ostopaikkoja tällaiselle pikkusälälle.

Noita kun hankkii, nin kannattaa toki pitää mielessä, että varsinkaan tässä ei hyvää saa halvalla. Laatulasia ei kannata pilata kympin suotimella.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Noita kun hankkii, nin kannattaa toki pitää mielessä, että varsinkaan tässä ei hyvää saa halvalla. Laatulasia ei kannata pilata kympin suotimella.
Onko esim. Hoya hyvä suodatin perus-harrastelijakuvaajalle? Googlella olen yrittänyt etsiä vähän tietoa näistä suodattimista ja vertailua eri valmistajien välillä mutta en ole onnistunut löytämään järkevää arviointia siitä mikä olisi kohtuuhintainen mutta silti asiallinen suodatin. Hoya-suodattimia on tulossa eBaystä nyt PL ja ND 2, alta parinkympin maksoivat. Kumpikaan ei kyllä vielä ole tullut perille että pääsisin testailemaan. Lisäksi kassista löytyy Canonin oma UV-filtteri, mutta en osaa sanoa onko tuon käyttäminen vaikuttanut kuvien laatuun millään tavalla. Ehkä sitten harjaantuneemmalla silmällä. Sen huomasin että joistain suodattimista kysellään yli sadan euron hintaa, enpä usko että sopivat ihan minun harrastus-budjettiini vaikka olisivat miten hyviä.

Tässä vielä muutama hauska kuva siitä, että tuskin ihan pienet sitten loppujen lopuksi siihen kuvanlaatuun vaikuttavat kovinkaan paljoa. ;)
 
^

Hoyalta taitaa löytyä useampikin tuotelinja, mutta lienevät halvimmatkin ihan siedettävää kamaa. Itsellä on parissa objektiivissa B+W:n filtteri ja niihin olen ollut erittäin tyytyväinen. Muutaman kympin muistaakseni kappaleelta maksoivat.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Ensiksi ostat uuden objektiivin, ei se mitään. Sit kohta haluat paremman rungon, no tämä Sony/Minolta/Olympus/Panasonic/Fuji/Pentax eipä tee kuin yhtä tai kahta runkoa. Sit loppupeleissä vaihdat kaiken Canoniin tai Nikoniin, etkä saa Pentaxistasi mitään vaihdossa kun ei niitä kukaan oikeasti halua.

Kannattaisi tutustua ensin niihin muihinkin merkkeihin ennen kuin tällaista kirjoittaa.

Sonyn runkoon käy vanhat Minoltan kino-objektiivit suoraan samalla kiinnityksellä. Hyvä etu.

Veijari: tuo on varmasti A200:sesta markkinoiden edullisin paketti, kun ovat Rajalassa ovelasti laittaneet samaan hintaan myös pitkän oman putkensa mukaan. Tuo tarjouspaketti ei ole välttämättä enää kauaa voimassa, joten onnea hyvän kameran hankinnasta todella edullisesti....
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Rajala ei ole se halvin paikka ostaa näitä lisukkeita.

Jos Rajalasta ostaa, niin kamera sekä objektiivi. Muut kannattaa ostaa muualta jossei halua itseänsä kipeäksi maksaa. Vaikka monessa paikassa kate revitään oheistuotteista, Rajalassa se tehdään extrakatteena...
 

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
Alusta asti ns. oikeaan merkkiin. Vaikka kuinka säästäisi kun saa pilipalirungon kahdella pilipaliobjektiivillä ("joo, nää on ihan hyviä mun käyttöön") halvalla niin ajan kanssa tuo maksaa itsensä takaisin.

Kovaa puhetta. Suosittelisin tutustumaan esim. Olympukseen, jolla on nyt kolme erityyppistä/tasoista runkoa +yksi uusi tulossa täydentämään valikoimaa (E-420, E520, E-3 ja tulossa E-30). Lisäksi optiikkaa olyyn löytyy ammattitasolle asti, esim. 35-100mm f2.0 ja 90-250mm f/2.8 ja 150mm f/2.0 toki nuo lasit ovat sitten hintavia, mutta elämä/valovoima on. (lisäksi meille harrastus-/semiprokuvaajille löytyy sääsuojatut ja valovoimaiset prosarjan putket esim. 12-60mm f2.8-4.0 (tai 14-54mm f2.8-3.5) ja 50-200mm f2.8-3.5, jotka ovat jokaisen niihin sijoitetun euron arvoisia)

Muihin nimeämiisi "pilipali"valmistajiin en ota kantaa, kun en ole niihin tutustunut, mutta väitän että parempien zuikojen piirto kelpaa kyllä jokaiselle kuvaajalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös