Digikamera

  • 155 994
  • 915

Wolves

Jäsen
Viestin lähetti mirasane
Minä suositukseni on Canonin EOS D60. Hinta-laatu-suhteeltaan paras kamera olisi muuten D30, mutta se ei osaa tarkentaa kunnolla ellei valaistus ole hyvä. Tarkennus on myös liian hidas, jos haluaa kuvata nopeutta vaativia tilanteita kuten urheilua. D60 korjaa D30:n puutteet ja siinä kuvien maksimikokokin nousee n. 18 megaan, eli se riittää käytännössä mihin käyttöön tahansa.

Tuosta olen haaveillut jo noin vuoden verran. *nyyh* opiskelijan tuloista, kun ei tuollaisia summia säästetä.

Tuosta hinnasta vielä sen verran että löysin jenkki saitin, jossa tuota D60-mallia myytiin $2500 hintaan. Hintahan vain halpenee =)
 

bambamcam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Boston Bruins
VOIMALAUKAUS JA VERKOT TÖTTERÖLLE!

Jouluksi perheelle (itselleni) digikamera rajoitetulla budjetilla. Alle 300 euroa ja katseltavia kuviakin pitäisi saada. Alle 200 euron kilpailijat Fuji Ex-20 ja HP Photosmart 320 eivät tunnu saavan kiitosta kuvanlaadustaan, joka on itselleni se tärkein valintakriteeri. HP 620 tulisi optisella zoomillakin ja hintakin olisi kohdallaan. Kuvien laatua ei kylläkään kehuta ja kamerakin on aika ison tuntuinen. Muutaman päivän kahlattua netissä lueskellen digeistä juttuja olen päätynyt Canon A200 Powershottiin. Isoin miinus kamerassa on optisen zoomin puute.
Kameraa jopa kehutaan ja kuvien tasoa pidetään hyvänä. Hintaa tälle kameralle kertyy n.250 euroa.(esim.Helpjet.com).

Canon Powershot A200. Onko kenelläkään mielipidettä tästä kamerasta? Siirrytään tällä kameralla digiaikaan ja ostetaan parempi/kalliimpi sitten myöhemmin, mikäli tämä digisyys rupeaa tuntumaan hyvältä. Vaihtoehtoja?
 

bambamcam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Boston Bruins
LISÄÄ EUROJA

Onko nämä digikamerajututkin jaettu eri ryhmiin. On "kalliit" 600 euroa maksaville oma ketju ja muille omansa.

Jos kuitenkin venyttäisi alkuperäistä budjettia, niin vastaan tulisivat ensimmäisenä Olympus c-220 hintaan 309 Euroa. Saanut kehuja hinta-laatusuhdetta. Keskitasoa olevia kuvia kaikissa kuvausolosuhteissa. Optinen zoom löytyy ja kaikkea muutakin säätämistä ihan kivasti. Esim. sarjakuvaus, panoraama, multishot ja videoliitäntä. Kuten tuossa toisessa ketjussa kirjoitettiin alkaa erot näkymään isoissa kuvissa pikseleiden lisääntyessä. Niin alkaa lisääntyä kyllä eurotkin.

Canon Powershot A40 löytyy hintaan n.350 euroa. Mikrobitin testivoittaja kesällä 2002. Hinta oli silloin 520 euroa. Jotenkin pitäisi saada lupa venyttää rajattu budjetti tähän summaan. Tältäkö tuntuu, kun tarjolla olisi Hedberg, mutta pitäisi saada Kimmo Peltonen? Ei ole helppoa.

Löytyykö kommentteja?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Re: LISÄÄ EUROJA

Viestin lähetti bambamcam
Onko nämä digikamerajututkin jaettu eri ryhmiin. On "kalliit" 600 euroa maksaville oma ketju ja muille omansa.
Lähinnä taitaa olla kyse siitä, että sen '600€'-ketjun avaaja ei löytänyt tätä ketjua arkistojen syövereistä. Itse satuin osallistumaan sen ketjun keskusteluun, koska aihe osui niin hyvin omiin tarpeisiin. Mutta mitä tulee valinnan vaikeuteen, niin varmaan kannattaa päättää mahdollisimman tarkkaan ominaisuudet, mitä kameralta haluaa. Sen jälkeen kiusaa ystäviään, työkavereitaan ja valokuvaliikkeiden myyjiä niin kauan, että pystyy muodostamaan jonkinlaisen käsityksen tarjonnasta ko. hintaluokassa. Googlen keskusteluryhmähaku on aika korvaamaton kaveri mallien vertailussa. Ei taida olla kovin monta kameraa, mistä ei löydy käyttökokemuksia verkosta.
 

Matwee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Liverpool FC, Suomen maajoukkueet
Bambamcam: Sinuna en ostaisi tuota Canon halvinta mallia, vaan nimenomaan juuri jomman kumman näistä edellisessä viestissäsi mainitsemistasi vehkeistä. Canonin hyväksi mainittua A40 on varmasti hieno valinta.

Itellä on Olympuksen kamera ja oon kylllä pitäny sitä erinomaisnea vehkeenä, tosin malli on vähän kalliimpi kuin tuo C220. Mutta kyllä O tekee laatu kameroita, voisi siis olla hyvä valinta se myös.

Eli ÄLÄ osta A200!

Osta A440 tai C220!
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Nostan tämän ketjun ylös kysyäkseni neuvoa tietäväisemmiltä.

Olen ostamassa Sony Cybershot DSC-F717 -digikameraa. Kamera on tuotu jostain Aasiasta. Saisin kameran muutamalla satasella, kun oikea hinta esim. verkkokaupassa on melkein 1300€. Miinuksena on tietenkin suomenkielisten manuaalien puute ja varmaankin myös takuun puuttuminen. Kamera on käyttämätön ja uuden pakkauksessa. Teknisiltä ominaisuuksiltaan kamera näyttäisi erinomaiselta. En tosin tiedä kameroista juuri mitään. Onko kenelläkään mitään kokemuksia tästä tai muista Sonyn digikameroista? Kannattaako tuo ostaa? Onkohan miten kestävä?

Sony Cybershottien etusivu: http://195.2.39.25/dime/www/FI/fi/homepage/products/digitalstillcameras/cybershot/ Sieltä pitää vielä valita tuo DSC-F717.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jos saat sen niin halvalla kun sanot, niin osta pois! Zeissin lasitavara on teräväpiirtoista ja Sonyn mekaniikka tukevaa. Yleensä kameroiden mukana tulee liian vähän muistitilaa. Voit varautua lisämuistin ostoon. Sonyn käyttämiä Memory Stick:ejä myy ainakin verkkokauppa.com noin satasella/128MB. Halvemmallakin voi löytyä, en ole katsellut.
 

KärppäMies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Itse kuvailen jatkoaika.com otteluraportteihin sekä lehtiin itse laitteistolla:

Fuji Finepix S1 PRO DSLR
Nikkor AF 80-200 f/2.8 + 77mm uv + vastavalosuoja
Nikon SB-24 TTL salama
Tamron AF 80-210mm f/4.5-5.6
Sekä muutama muu objektiivi..

Tuolla laitteistolla urheilua kuvataan täysipäiväisesti mutta hintaakin laitteistolle kertyy valitettavasti tähtitieteellinen summa.
 

Särki

Jäsen
Apua osto-ongelmiin

Tällaiesen ketjun löysin, kun vähän etsi, joten kokeillaanpa mitä se kertoo, eli

iski into ostaa digikamera ja nyt on vähän sormi suussa, kun ei tarkasti tiedä minkälaisen kameran kannattaisi ostaa. Budjetiksi olen asettanut noin 400 ?, mielummin alle kuin yli.

Kolmen megapikselin kameroita saa jo tuohon hintaaan, mutta onko sillä käytännössä mitään merkitystä onko kamerassa pikseleita 2 vai 3 miljoonaa? Optinen zoomi olisi suotava ja vähintään 64 MB muistikortti. Kameraa käytettäisiin pääasiassa sekalaisessa kuvauksessa, kuva siellä toinen täällä-periaatteella. Kauppoja ja nettiä kierrellessä haarukkaan on jäänyt mm. seuraavanlaisia kameroita:

Olympus C-220ZOOM 369? tai C-300ZOOM 449? laturi ja akut kuuluvat näihin mukaan ja 64 MB muisti 35? lisää. Olympuksen avausmekanismiläppä ei herätä luottamusta ja vaikuttaa hieman heppoiselta rakenteelta ja LCD-näyttö ei ollut parhaasta päästä.

HP:n kamerat ovat hieman outoja minulle, mutta ainakin 720-mallin saisi alle 300?:n ja 735-mallin 349?. Eniten kiinnostaisi Mikrobitin (12/2002) testivoittaja 812, mutta hintaa on 449? ja lisäksi isompi muistikortti sekä laturi ja akut nostavat hintaa turhan paljon. Kamerat vähän kookkaampia ja LCD-näyttö oli parempi kuin Olympuksessa.

Canonilta A70-mallin saisi noin 400?:on ja A60-mallin 314?:on. Ainakin Canon on "kameramerkki" ja luulisi että tuotteet ovat hyviä ja toimivia. Anttilasta löysin sellaisen kummajaisen kuin Samsungin 350SE-mallin hintaan 419?. Näytti ja tuntui yllättävän hyvältä, mutta Samsung!? Täytyy etsiä tuo Mikrobitin numero esille ja katsoa mitä siitä kerrottiin.

Mitähän näiden kameroiden kanssa pitäisi tehdä? Onko jotkut mallit sellaisia, joihin ei kannata rahojaan haaskata ja onko jokin ylitse muiden tai jokin merkki/malli jäänyt minulta huomaamatta?
Neuvoja ja vinkkejä otetaan kiinnostuneena vastaan.

edit: euron merkit näyttäisi olevan hukassa
 

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Myös minulle on iskenyt hinku hankkia digikamera. Tiedän jo minkä aioin hankkia, mutta ennen kuin sen käyn ostamassa, ajattelin kysyä jos jollakin täällä on kokemusta ks. kamerasta (Canon Ixus 400). Kannattaako tälläisen tavallisen kadun tallaajan hankkia tälläistä kameraa vai kannattaako ostaa mielummin Ixus v3? Periaatteessa samat ominaisuudet, Ixus 400 on vain hieman uudempi/parannettu versio.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Osoitteessa www.dpreview.com lienee netin parhaat digikamera-arvostelut käyttäjäkokemuksineen ja kameroiden (ainakin lähes) täydellisine spekseineen...

Itsellä kokemukset rajoittuvat lähinnä Canonin G1:een ja johonkin Konican pikkukameraan (~600 euroa muistaakseni), joilla saa kyllä digitaalimuotoon niin hyvää jälkeä, että mitään filmiräpeltämistä ei voi suositella edes puoliaktiiviselle valokuvaajalle. Ne ajat alkavat olla ohitse.

Nykyaikaiset digikamerat tallentavat enemmän kuvainformaatiota kuin mitä normaali filmi pystyy säilömään itseensä. Kolme aukkoa ylivalotusta, tietokoneella lopullinen kuvankäsittely ja voilá.
 

JanJ

Jäsen
Minä kuvaan tällä. Ja kulunutta mainoslausetta lainatakseni "kyllä onnistuu". Jopa Cairnskin saa tällä onnistuneita kuvia pelistä :)
 

Cairns

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miesten ringettemaajoukkue
Niin...otin n. 130 kuvaa joista kolme julkaistiin. JanJ on liian hyvä puhemies =D
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Olympuksen C5050Z on ollut jo joitain kuukausia. Eipä kyllä ole löytänyt huonoa sanottavaa, makro- ja sarjakuvauksetkin onnistuu aivan mainiosti. Eniten tarvittavat toiminnot hoituvat näpeästi, eikä paljon parjattu virtatalouskaan ihan niin huono ole. Voipa hätätilassa vaikka käyttää kiskalta ostettuja pattereita, toisin kuin esmes Canonin G3:ssa ;)
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Viestin lähetti SaiPa2000
Tuosta hinnasta vielä sen verran että löysin jenkki saitin, jossa tuota D60-mallia myytiin $2500 hintaan. Hintahan vain halpenee =)

D60:n hinta taitaa pudota myös siksi, että Canon D10 korvaa sen kaupoissa. Kohta voi alkaa katselemaan vähän käytettyjä deekuuskymppisiä kohtuuhinnalla. Syksyllä tulee kuulemma D3, mutta sen hinta lienee taas niin ylhäällä, että sitä ei ei-ammattilaisten kannata suunnitella ostavansa.
 

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Noutaja#9
Kannattaako tälläisen tavallisen kadun tallaajan hankkia tälläistä kameraa vai kannattaako ostaa mielummin Ixus v3? Periaatteessa samat ominaisuudet, Ixus 400 on vain hieman uudempi/parannettu versio.

Mulla on tuo s400 ja ihan tyytyväinen olen ollut. Säätöominaisuuksia ei ole paljoa, vaikka mitä APS kameralta voi odottaakaan. Mahtuu mukavasti taskuun.

Kaverilla on joko v2 tai v3 noista vanhemmista ja en osaa sanoa onko näissä satunnaiskuvaajalle hurjaa eroa. Ainahan suuremmalla pikselimäärällä saa enemmän informaatiota tallennettua, mutta se hyöty mitä saa 3 megapikselistä ylöspäin ei perusvalokuvauksessa ole oikeastaan mitään merkitystä. Et kyllä tuo vanhempikin riittää.
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Re: Apua osto-ongelmiin

Viestin lähetti Särki
Ainakin Canon on "kameramerkki" ja luulisi että tuotteet ovat hyviä ja toimivia.
Tuossa on ihan hyvä nyrkkisääntö digikameran ostoon. Jos joutuu tekemään valinnan useamman teoriassa suht' samantasoisten rakkineiden väliltä, kannattaa päätyä siihen, jonka valmistaja tekee myös perinteisiä kameroita. Itse ainakin luotan enemmän "oikeiden" kameralafkojen optiikkaan.

Kiikarissa olisi Olympus C740. Kaikki muu on valmiina, rahat vain puuttuvat. ;)
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Re: Re: Apua osto-ongelmiin

Viestin lähetti OldTimeHockey Itse ainakin luotan enemmän "oikeiden" kameralafkojen optiikkaan.

Kiikarissa olisi Olympus C740. Kaikki muu on valmiina, rahat vain puuttuvat. ;)

Lähes kaikki digikameravalmistajat käyttävät nykyään ns. perinteisten kameravalmistajien optiikoita. Yleensä optiikan valmistaja on kerrottu melko selkeästi, joten eroja ei hirveästi ole. Toki, jos vastaan tulee jonkun tuoreemman kameravalmistajan oma optiikka, niin ainakin itse kiertäisin kaukaa.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Minulla

on se 4 mpixin Konica Digital Revio KD-400Z. Ulkokuvat ja lähikuvat onnistuvat loistavasti. Hallissa, jos on vähän valoa, on turha edes yrittää ottaa kaukokuvia. 3x optinen zoom löytyy, digitaalista zoomia en käytä koskaan.

Kamera on siitä kiva, että on pienikokoinen, painaa jotain vähän yli 200g, joten sitä viitsii kuljettaa aina mukana. Käynnistysajat ovat myös lyhyitä ja perus-asetuksilla tulee hyviä kuvia.

Suosittelen, hintaa on 535 euroa tällä hetkellä.
 

Särki

Jäsen
Nyt olisi tällainen kamera kiikarissa, josta sain hyvän tarjouksen alan liikkeestä:

Kodak 4330 Zoom, 3,1 Mpixel, 3xoptinen zoom, 1,8'' LCD-näyttö jne jne, lisäksi pakettiin kuului akut & laturi, 64 MB MMC-muistikortti ja laukku.

Kamera näytti ja tuntui kohtalaisen hyvältä ja varmasti palvelisi minun käytössä aivan loistavasti, mutta onko kellään kokemuksia ko mallista tai muista Kodakin digikameroista?
 

JanJ

Jäsen
Re: Re: Apua osto-ongelmiin

Viestin lähetti OldTimeHockey
Tuossa on ihan hyvä nyrkkisääntö digikameran ostoon. Jos joutuu tekemään valinnan useamman teoriassa suht' samantasoisten rakkineiden väliltä, kannattaa päätyä siihen, jonka valmistaja tekee myös perinteisiä kameroita.
Siksi aluksi hirvittikin ostaa Panasonic, mutta kun asiaa tutkin niin huomasin että kyseessähän on Leica jossa on Panasonicin elektroniikka. Leica myy itse digikameroita, ja nekin ovat Panasonicin "digitalisoimia".
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Selailinpa tuossa toista digikamera-aiheista ketjua ja huomasin, että Olympus C730 oli herättänyt kovasti kiinnostusta.

Kuten tuli jo aiemmin mainittua, tähtäimessä olisi C740:n hankinta. Ennen kuin uskaltaudun kauppaan kaipaisin kuitenkin kommenttia siitä, esiintyykö ko. laitteella ns. tynnyrivääristymää pahastikin?
 

Särki

Jäsen
Päätös tehty ja postinpoika kantaa parin päivän sisällä
Canon A70 digikameran 128MB muistilla varustettuna kotiovelle.

Uskomattoman vaikeaa tämä kameroiden vertailu (amatöörille) mutta kunhan tarpeeksi etsii ja kiertää kauppoja/nettisivuja huomaa kuinka suuret hintaerot samoilla kameroilla voi olla ja näin voi säästää piiiitkän sentin.
Kodak putosi pelistä pois kun Canonin hinta rupesi tippumaan selvästi alle 400 euron ja muistien hinnat (CompactFlash) ei päätä huimaa. Esimerkiksi Anttila kauppaa tätä kameraa 499 eurolla ja 128 Mb muisti 59.90 euroa, kun itse sain vastavan paketin 430 eurolla!
Canonissa on ominaisuuksia minun tarpeiksi vähintäänkin riittävästi ja nyt vain odotellaan kameran saapumista ja ladataan akkuja valmiiksi.
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Nonnih. Ylihuomenna pitäisi sitten olla Olympus C740 UltraZoom kourassa. Tuskin maltan odottaa, että pääsee räpsimään.

Kannattaa muuten aina kierrellä ja kysellä, mitä vanhasta laitteesta saa vaihdossa. Digikameroiden ajanlaskun mukaan ikivanhasta Nikon Coolpix 950:sta saimme faijan kanssa lopulta niin hyvän vaihtotarjouksen, että se kattaa minkä tahansa mahdollisen hintaeron, mitä kameroiden hinnassa voi eri liikkeiden välillä olla.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös