Johtuuko Henkka tuo "Länsi-antipatiasi" Detroitin konttaamisella Lännen joukkueita vastaan tällä kaudella? Vai pidätkö oikeasti Itäisen konferenssin pelejä pelillisesti selvästi kiinnostavimpina? Minä en näe nimittäin Vancouverin suhteen eroa kumpaa konferenssia vastaan joukkue pelaa - tai en näe sitä eroa ainakaan Idän "hyväksi". Minä en myöskään näe, että Idän keskinäiset pelit olisivat pääsääntöisesti Lännen keskinäisiä parempia.En osaa sanoa muusta lännestä, mutta edellinen yhtä viihdyttävä Red Wingsin matsi oli joulukuussa Vancouveria vastaan. Sen jälkeen on ollut aivan karmeata menoa, jos ei matseja itää vastaan lasketa. Washington-matsi oli aika hyvä, mikä ekana tuli niistä mieleen.
Itäinen konferenssi on ollut tämän vuosikymmenen puolella Canucksille yleisesti hyvä pistepotin lisääjä ja sikäli olen pitänyt niistä peleistä, mutta pelillisesti nuo pelit eivät ole useinkaan nousseet näiden Lännen keskinäisten mittelöiden tasolle. Tälläkin kaudella viihdearvoltaan parhaat Vancouverin pelit on pelattu San Josea, Detroitia ja Chicagoa vastaan ja ne ovat olleet parhaimmillaan aivan loistavaa kiekkoa. Noiden lisäksi Anaheim ja Los Angeles -pelit ovat olleet mielestäni pääsääntöisesti hyvää kiekkoa viihdearvoltaan.
Nashvillea ja Phoenixia vastaan on pelattu kovan työmäärän ja samalla tarkan puolustuksen iltoja, joten noitakin on ollut tavallaan mukava katsoa. Usein aikaisemmin myös Dallas on tarjonnut mielenkiintoista sähinää, mutta tällä kaudella Vancouver on onnistunut jostain syystä selviämään noista ihmeen helposti. Myös Luoteisen konferenssin paikallisvastustajat ovat sopineet tällä kaudella meille hyvin, mutta usein ennen kanadalaisseuroja Edmontonia ja Calgarya vastaan on ollut tiukkaa vääntöä - myös keskustelupalstoilla kun kanadalaisseurojen fanit ovat päässeet vauhtiin. Colorado/Minnesota -kaksikon kanssa riittää myös historiaa, joka saa edelleen tunteita aikaan.
Minun mielestäni Läntisessä konferenssissa riittää siis kyllä paljonkin mielenkiintoa ja historiasta tulevia muistoja / jännitteitä, enkä varmasti vaihtaisi konferenssia, jos sellainen olisi edes käytännössä mahdollista. Tiedostan toki samalla sen, että jos Vancouver siirtyisi Itäiseen konferenssiin, parhaat pelit voisivat hyvin olla siellä. Mutta kun tällä hetkellä parhaat ovat olleet Lännessä ja niiden viihdearvo on parhaimmillaan erinomainen, niin en vaihtaisi missään nimessä niitä mahdollisen vielä paremman toivossa pois. Mutta makuasioitahan nämä ovat.