Darwin-palkinto – ehdotuksia voittajiksi

  • 91 821
  • 383

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Erikoinen yritys vääntää "huumoria" keskimääräistä vakavammasta onnettomuudesta. Ehdotankin Darwin-palkintoa nimimerkille @BlackWolf .

Tietyllä tavalla tahtoisin olla ns. kärpäsenä katossa, kun palstaveli BlackWolf opettaa lapsia. "Jane-Sirkka, etkö sää huumoria ymmärrä, ei sun äitis oo kuollu vaikka niin taululle just kirjotinkin."
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Onneksi jengi kuitenkin nousi ko. oksennuksen yläpuolelle eikä suinkaan höyrynnyt vain perinteiseen sometyyliin kun havaitsi mahdollisuuden. Voin listata itseni kirjoihin vaikken ihan hyivittujen tai raportointien tasolle ehtinyt.

@BlackWolf osui jossain oikeaan. Teennäiseen empatiaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@BlackWolf osui jossain oikeaan. Teennäiseen empatiaan.
Miten määrittelet teennäisen empatian? Ehkä tuon yhden oikeassa olijan tapaan meinaat, että joka sekunti pitäisi surra jokaista maailman kuolevaa ihmistä, jotta saisi pahoittaa mielensä hänen vitseistään? En oikein käsitä sitä tarvetta päteä, mikä tämän kastin jätkillä näissä jutuissa on - muita sanotaan jeesustelijoiksi ja samalla nostetaan itsensä jalustalle, kun tiedetään niin vitun hienosti, että ihmisiä sitä kuolee joka paikassa. Jotenkin kuvottavaa tuollainen ylimielisyys muita kohtaan, mutta pahinta kai sittenkin on se, että kokee yhtä inhimillistä perustunnetta, empatiaa, se kun on feikkiä, jos ei uhreja tunne. Saisiko empatia kohdistua kuitenkin ilmaisiin? Siellä on nyt taas aika monta lastenlasta ilman mummoa tai pappaa, mutta ei vittu, tarjotaan niille karkkia ja sanotaan, että jatkavat elämäänsä. Kyllä se siitä.

Ja tämä nyt ei suoraan ole sulle, mutta tulipahan kirjoitettua.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Miten määrittelet teennäisen empatian? Ehkä tuon yhden oikeassa olijan tapaan meinaat, että joka sekunti pitäisi surra jokaista maailman kuolevaa ihmistä, jotta saisi pahoittaa mielensä hänen vitseistään?

Ja tämä nyt ei suoraan ole sulle, mutta tulipahan kirjoitettua.

Pilkoin tuon verran viestiäsi enkä viitsinyt aluksi pelata väsynyttä "juutalaisiakin kuoli, enkö saa sanoa" -korttia.

Teennäiseen empatiaan ei liity itse kauhistelu vaan välitön ja kollektiivinen hyökkäys yhtä tai muutamaa urpoa kommenttia vastaan. Vajotaan ns. oikeutuksen nimissä hyökkäämään henkilöä vastaan.

Tunteisiin saa asia mennä, mutta on yhtälailla hyvä muistaa että joku voi tsekata miten aktiivisesti muut esimerkiksi meillä tapahtuneet tragediat kiinnostavat. Saa liikuttua, mutta kuten sanoin: kestääkö tarkempaa tarkastelua kun se eka reaktio kasvaa lähes henkilökohtaiseksi loukkaukseksi? Musta Susi heitti tilanteeseen ääliökommentin ja sitä en puolustellut.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laitetaan tähän muutama lainaus Autismi- ja aspergerliiton sivuilta

"Asperger- henkilö voi tulkita puhuttua ja kirjoitettua kieltä hyvin kirjaimellisesti, eikä välttämättä havaitse esimerkiksi sarkasmia"

"Asperger- henkilöiden on vaikeampaa ymmärtää toisen ihmisen tunteita ja ilmaista omia tunteitaan".

"Hänelle voi olla vaikeaa asettua toisen ihmisen asemaan ja mieltää se, miltä toisesta tuntuu"

Ymmärtääkseen Darwin-palkintojen oikean idean, täytyy olla kyky ymmärtää sarkasmia.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Itse joskus ehdotin tämmöistä Darwin-awards ketjua perustettavaksi. En perustanut itse. "Pääsyvaatimuksena" mainituksi tulemiselle on että ihminen on poistanut itsensä geenipoolista oman tahattoman ja typerän käytöksensä takia. Näistä sitten me mustan huumorin ystävät revitään komiikkaa. Se että bussista pettää jarrut ja muutama mummo kuolee ei mielestäni ole tämän ketjun asiaa. Toki huumoria siitäkin voi ja saa repiä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tunteisiin saa asia mennä, mutta on yhtälailla hyvä muistaa että joku voi tsekata miten aktiivisesti muut esimerkiksi meillä tapahtuneet tragediat kiinnostavat. Saa liikuttua, mutta kuten sanoin: kestääkö tarkempaa tarkastelua kun se eka reaktio kasvaa lähes henkilökohtaiseksi loukkaukseksi? Musta Susi heitti tilanteeseen ääliökommentin ja sitä en puolustellut.
En jaksa lähtökohtaisesti olla itkemässä täällä jokaista surullista asiaa, mutta tässä tapauksessa alkoi vituttaa ko. palstalaisen mauttomuuksiin mennyt jänkkääminen siitä, että hän on oikeassa ja muut tekopyhiä. Eiköhän hänen palstahistoriansa ja mustavalkoinen suhtautumisensa asiaan ajanut suurimman osan reagoimaan, ei niinkään kauhistelun halu. Onnettomuuksia tapahtuu, mikä on ikävä asia, henkilökohtaisesti molemmat päivän uutisoidut liikenne onnettomuudet koskettivat, mutta en niihin voi jäädä kieriskelemään. Jos joku olisi alkanut naureskella sen bussin alle jääneen kymmenvuotiaan helsinkilöistytön kustannuksella, olisi reagoinut siihen myös.

Musta huumori on monella tapaa lajini, mutta kyllä pakko todeta, että läheisyysperiaate toimii - aika, etäisyys ja samaistuttavuus vaikuttavat siihen, miten me tragedioihin suhtaudumme. En vain jaksa ymmärtää sitä, että uhreille naureskellaan tuoreeltaan, varsinkaan näin suositulla julkisella foorumilla. Ja kyllä, vaikka alkuperäinen pointti olisi ollut kuskissa, onnettomuus koetaan uhrien kautta.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Vaikka minä olen lukenut nyt tuon typeryyden monta kertaa ja olen myös lukenut sen, että tuon typeryyden piti olla vitsi, ei kuvio aukene minulle ja tuo idiotismi jaksaa vain hämmentää minua.

Olen ymmärtänyt, että Darwin-palkinto "myönnetään" semmoiselle henkilölle, joka enemmän tai vähemmän tietoisesti tekee jotain, joka sitten johtaa hänen kuolemaansa. Jossain joskus palkintoa ehdotellaan myös henkilölle, joka loukkaantuu vakavasti. Sen takia, että se teko nyt vaan sattui olemaan niin typerä, että vähän paremmilla älynlahjoilla varustettu henkilö olisi jättänyt sen teon tekemättä, tiedostaen sen riskin, mikä teosta seuraa. Esim. se tyyppi, joka ajoi invakärryllään kiukuspäissään päin hissin ovea ja lopulta meni siitä läpi. Sitten taas pyörällä ajo ilman kypärää, kaatuminen ja kuolema ei ole sellainen typeryys, joka oikeuttaa Darwin-palkintoon.

No eilen kun uutisissa kerrottiin tuosta bussionnettomuudesta, oli jo hyvin varhaisessa vaiheessa esitetty ilmoille väite siitä, että jarruissa oli vikaa. (Se, oliko niissä lopulta, on tässä ketjussa sivuseikka.) Tai ainakaan mitään sellaista väitettä ei ollut esitetty, että onnettomuus olisi johtunut jostain kuljettajan tietoisesta valinnasta. Kuljettaja ei mitä ilmeisemmin ollut valinnut menevänsä oikoreittiä sen siltakaiteen läpi tms., joka voisi oikeutta tietyin edellytyksin Darwin-palkintoon. Heti alusta lähtien spekuloitiin onnettomuudella.

Jonkunlaisiin käytöstapoihin kuuluu se, että kuolemalla ei lällätellä jne. Kuitenkin, eräs palstakirjoittelija pitää tekopyhyytenä sitä, että tuntemattomien ihmisten kuolemaa surraan ja hänen välinpitämätöntä suhtautumista moisiin tilanteisiin tulee hyväksyä. Mennään sitten tällä, tuossa on tietty pointtinsakin. Kukin tyylillään ja käytöstavoista välittämättä.

Itse myös olen ainakin jollain tapaa mustan huumorin ystävä ja minua henkilökohtaisesti ei haittaa musta huumori tai tyhmät vitsit nopeastikin onnettomuuksien jälkeen, jos onnettomuus ei minua kosketa eikä siinä ole ollut mukana minulle läheisiä ihmisiä. Siten minua henkilökohtaisesti ei haittaa, vaikka tuosta Kuopion onnettomuudesta jotain vitsiä yritettäisiin jo vääntää. Se, mikä minua tuossa kommentissa
Mitä ilmeisimminkin Kuopiossa on yksi ehdokas pyrkinyt mukaan listalle ajettuaan bussin alas sillalta. Sääli että otti melkoisen liudan muita mukaansa, joten tuomaristo joutuu hänet ehdokaslistalta hylkäämään.
vaivaa ja häiritsee, että en pysty näkemään minkäänlaista asiayhteyttä tähän Darwin-palkinto -ketjuun, enkä saa myöskään tuosta vitsistä kiinni. En edes sen jälkeen, kun olen lukenut kyseessä olevan vitsin.

Pystyisin jotenkin ymmärtämään tähän onnettomuuteen liittyvän vitsin, jos vaikka olisi yritetty vääntää tyhmää tai huonoa vitsiä bussimatkustajien kiireestä junaan tai kuljettajan kyvyttömyydestä tunnistaa oikeaa ja vasenta jne. Tai jos tosiaan olisi kyse jostain sellaisesta kuljettajan tietoisesta valinnasta, joka sitten onnettomuuteen johti. (En pidä esim. mahdollista liian suurta tilannenopeutta tuommoisena tietoisena valintana kovinkaan helposti.) Mutta nyt kyse ei ole vitsinäkään mistään tuommoisesta.

Minua pidetään oikeassa elämässä huonojen vitsien kertojana, mutta nyt tuossa yllä lainatussa "läpässä" ei ollut vitsiä tai tilannekomiikkaa alkuunkaan. Se vain oli äärimmäisen huono ja typerä kommentti ketjussa, mihin se ei mitenkään päin sopinut. En suosittele koomikon uraa sen kirjoittajalle.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Puolustusministeri Jussi Niinistö ja PS-nuoret. Syynä äläkkä puolustusvoimien kasvisruoasta. Ottakaa pää pois perseestänne ja työntäkää sinne vaikka porkkana.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kuopion bussiturmassa kuski oli 67-vuotias, eli hän on todennäköisesti jälkeläisensä jo tehnyt, joten ei kelpaa sen puolesta ehdokkaaksi.
Hän ei kuollut tai menettänyt kykyään lisääntyä, joten ei kelpaa sen puolesta ehdokkaaksi.
Hän ei ole saatavissa olevan tiedon varassa tehnyt mitään sen kaltaista, että olisi syytä pitää häntä geenipoolia heikentävänä yksilönä mikä on myöskin kriteeri.

Ei siis voisi enempää vituiksi vetää.
Kas kun ei turkulaisen puukotuksen uhrille palkintoa ehdotettu.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Mitä ilmeisimminkin Kuopiossa on yksi ehdokas pyrkinyt mukaan listalle ajettuaan bussin alas sillalta. Sääli että otti melkoisen liudan muita mukaansa, joten tuomaristo joutuu hänet ehdokaslistalta hylkäämään.
Kattavasti tahan on jo vastattukin mutta piiloutuminen "too soon?"in taakse ei onnistu, varsinkaan jos itse kohde ei kuole tai on liian vanha palkinnon saajaksi.

Vitsihan itsessaan olisi ollut hyva jos vain olisi osunut millaan tavalla kohteeseen. Nyt meni ohi hieman joka suunnasta kun vaara porukka heitti henkensa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kattavasti tahan on jo vastattukin mutta piiloutuminen "too soon?"in taakse ei onnistu, varsinkaan jos itse kohde ei kuole tai on liian vanha palkinnon saajaksi.

Vitsihan itsessaan olisi ollut hyva jos vain olisi osunut millaan tavalla kohteeseen. Nyt meni ohi hieman joka suunnasta kun vaara porukka heitti henkensa.
Niin jos ei pidä bussin ajamista sillalta alas erityisen typeränä tapana päättä päiviään, varsinkin jos siinä epäonnistuu ja aiheuttaa muille murhetta. Toki sellaiset sanat kuin "yrittää" ja "hylkääminen" on teille joillekkin liian vaikeita sanoja ymmärrettäväksi.

Se nyt vielä olisi näissä jutuissa ihan ok. jos oli too soon ja jos ei juttu uponut, mutta sellaisten asioiden väittäminen, mitä en ole edes sanonut on melkoista paskaa. Minä nimen omaan sanoin että EI KELPAA kun sivullisia kuoli. Kuvitellaan että siellä on jotain mitä siellä ei ole ja sitten herne nenään. Kirjoitin vain että mitä ilmeisimminkin joku yritti suorittaa Darwin awards suorituksen, mutta ei onnistunut ja hylättiin kun otti porukkaa mukaansa. Satasta ramppiin, suorilta läpi ja sillalta alas.

Tämä oli ennen kuin selvisi että kuski selvisi hengissä. Ehkä typerä heitto, vitsi mikä ei kaikille maistu, mutta nämä väittämät menee kyllä pahasti vikaan ja toistuvasti. Ihan kuin ei osattaisi edes lukea mitä on kirjoitettu, liian vaikeita lauseita ilmeisesti. Kyllä bussi alas sillalta on varsin typerää ja harvinaista.
 
Viimeksi muokattu:

Gemondo

Jäsen
Ehkä typerä heitto, vitsi mikä ei kaikille maistu, mutta nämä väittämät menee kyllä pahasti vikaan. Kyllä bussi alas sillalta on varsin typerää ja harvinaista.

Mutta missä se vitsi on/oli? Ei ole ihan vielä auennut ainakaan täällä päässä.

Vai oliko se vitsi itsessään siinä, että ehdotetaan kuskille Darwin-palkintoa?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Eli jos lentokoneesta - jossa ei ole kuin lentäjä itse, eikä matkustajia - katkeaa siipi, niin lentokapteenille Darwin Awardia vaan, kun meni tuolleen hölmöyttään tappamaan itsensä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tutkinta ei ole löytänyt bussin jarruista mitään vikaa. Kuski kuitenkin kertoi, että jarrut eivät toimineet. Tulevan viikon aihe siis lienee "jarrut". Miten tämä liittyy ketjun aiheeseen, en tiedä, mutta eiköhän aasinsiltoja saadaa rakennettua. Seuraillaan.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Eli jos lentokoneesta - jossa ei ole kuin lentäjä itse, eikä matkustajia - katkeaa siipi, niin lentokapteenille Darwin Awardia vaan, kun meni tuolleen hölmöyttään tappamaan itsensä.
Sillä erolla, ettei tuosta bussista ainakaan tutkimusten perusteella ole vielä löydetty mitään vikaa jarruista, eikä kai oikein mistään muualtakaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tutkinta ei ole löytänyt bussin jarruista mitään vikaa. Kuski kuitenkin kertoi, että jarrut eivät toimineet. Tulevan viikon aihe siis lienee "jarrut". Miten tämä liittyy ketjun aiheeseen, en tiedä, mutta eiköhän aasinsiltoja saadaa rakennettua. Seuraillaan.
Luin saman uutisen, mutta sattumalta matkustin eilen tapahtumapaikan ohi ja kun pysähdyimme liikennevaloissa sain hetken tutkailla tapahtumapaikkaa. Jäljistä päätellen oli varsin ilmeistä että jarruja ei ollut käytetty, mutta voimakasta väistöliikettä sitävastoin oli eritetty. Tiessä ei ollut molempien puolien renkaista tulleita jarrutusjälkiä, vaan ainoastaan vasemmanpuoleisista renkaista oli jäänyt sellaiset jäljet kuin paino on kallistunut vasemmalle samalla kun bussia on koitettu kääntää oikealle. Samaa silminnäkijätkin kertoivat. En tiedä voiko olla mahdollista, että esim jarrupolkimen alle olisi mennyt jotain, mutta tutkinta selvittänee. Meinasin jopa illalla omalla autolla liikkeessä ollessani kokeilla, että minkälainen vauhti risteykseen tulisi jos rampin rullaisi jarruttamatta, mutta eihän se tietenkään henkilöautolla vastaa bussia.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Sillä erolla, ettei tuosta bussista ainakaan tutkimusten perusteella ole vielä löydetty mitään vikaa jarruista, eikä kai oikein mistään muualtakaan.
Kyllä minä sen tiedän, mutta siinä vaiheessa kun kuskia palkinnolle ajateltiin, niin oli epäilys ja lausunto jarruviasta. Tai ei ollut mitään tietoa miksi se sinne ajoi. Mutta Jatkoajassa jo muka tiedettiin, että kuskin vika mutta palkintoa ei saa, kun muitakin kuoli mukana
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Saisiko nyt jonkun järjen äänen tähän sekavaan maailmaan:

"Argentiinalaismediassa nostettiin näkyvästi esille vain viisi päivää lakialoitteen hylkäämisen jälkeen tapahtunut 34-vuotiaan äidin kuolema. Nainen kuoli bakteeri-infektioon sen jälkeen, kun hän oli yrittänyt raskaudenkeskeytystä työntämällä persiljanvarsia emättimeensä."

Ehkä tuohon ei pitäisi kuollakaan, mutta ethän nyt voi luulla persiljanvarsien auttavan tilanteesi hoitamiseen.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pari vuotta sitten Vjenäjällä armeijan palveluksessa ollut hitsaaja/teknikko huomasi kuinka hyvin kaliiberiltaan vaahtosammutin sopii 122 milliseen haupitsiin.

Ei ollut haudattavaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös