Curt Lindström Jokerien päävalmentajaksi

  • 122 322
  • 707

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Panzerfaust kirjoitti:
Henkinen takalukko ei voi olla kuitenkaan syy vaan seuraus. Jos pelaajat eivät tiedä mitä pitää tehdä tai tuntuvat etteivät jaksa luistella koko matsia omalla totutulla tasollaan seuraa siitä tappiokierteen lisäksi itseluottamuksen menetys.

Meidän itseluottamus romahti kun joukkueen kivijalaksi tarkoitettu Tim Thomas yllättäen jätti Jokerit aivan kauden alla ja nykyiset maalivahdit eivät pystyneet vakuuttamaan edessä pelaavaa joukkuetta. Kun sitten tappioita alkoi kertymään niin koko porukka menetti loputkin itseluottamuksen rippeet ja sen takaisin rakentaminen ei vain tuntunut missään vaiheessa kunnolla onnistuvan. Santalan paluu ja Nortonin tulo joukkueeseen antoi ripauksen valoa pimeyteen mutta koko ongelmaa se ei koskaan kerinnyt ratkaisemaan. Eikä Wade koskaan saanut joukkuetta pelaamaan toivomallaan tavalla, eikä Wade saanut joukkueen pelaajien itseluottamusta nostettua sille tasolle että se jatkuva virhelimboilu olisi loppunut tai edes merkittävästi vähentynyt.

Alunperin henkinen takalukko ei ollut varsinainen syy pelien huonouteen mutta tappioista ja jatkuvista virheistä tuntui tulleen lopulta joukkueelle liian suuri painolasti jonka alta ei enää pystytty pelaamaan missään vaiheessa kykyjen edellyttämällä tasolla. Pelaajien pää oli vain liian jumissa, paineet ja epäonnistumisen pelko lamaannutti koko joukkueen. Tekeminen ei ollut missään vaiheessa rentoa ja lennokasta.

keigykedy kirjoitti:
Ja Flintstone, olet aika yksin mielipiteinesi, ei muut Jokerifanit Immosta ole hylännyt. Wadesta ei vaan ollut tällä kertaa vielä Jokerien päävalmentajaksi.

Sinähän sen varmasti tiedät.

Sinä olet varmaan seurannut Jokereiden ja Waden yhteistä taivalta samaan tapaan kuin minä olen? Ja kyllä meillä alkoi täällä jo 3-4 pelin jälkeen ensimmäiset puheet Waden vaihtamisesta toiseen mieheen. Ja se älämölö Waden selän takana kiihtyi koko ajan, voiton hetkillä oltiin hetki hiljaa mutta taas tappion tullessa samat puukot oli jo teroitettu uudelleen. Kyllä täällä on saanut tapella tuulimyllyjä vastaan kun on yrittänyt jankata kärsivällisyyttä ja Wadelle aikaa saada homma vielä toimimaan.
 
Viimeksi muokattu:

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Vakio kirjoitti:
Onneksi Curre puhuikin heti kättelyssä nimenomaan puolustuspelin tärkeydestä.

Tää oli mullekin ainoa positiivinen yllätys Curreen liittyen. Pelkäsin ensimmäisen pelillisen kommentin herralta olevan tyyliä: "Can we score more goals than our opponents? That's the big issue right now."

Antaa Curren nyt Masan ja ehkä Wadenkin avustuksella tutustua jengiin ja ehkä noista nimistä vielä lätkäjengi ehtii syntymään.
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
flintstone kirjoitti:
Meidän itseluottamus romahti kun joukkueen kivijalaksi tarkoitettu Tim Thomas yllättäen jätti Jokerit aivan kauden alla ja nykyiset maalivahdit eivät pystyneet vakuuttamaan edessä pelaavaa joukkuetta.

Ei todellakaan koko joukkueen pelisysteemi ole kiinni vain Tim Thomasista, jonka aiemmin muutenkin teilasit lähestulkoon yksin joksikin joukkopetturiksi. Nyt herran syyksi laitetaan vielä se, että Jokerit ja Wade eivät siksi menestyneet?

Höpö höpö. Kyllä nämä syyt on täällä esitetty jo moneen kertaan. Tottakai Timpan lähtö vaikutti, mutta ei hyvin valmennettu ja valmisteltu joukkue hukkaa kaikkea osaamistaan pelkkään maalivahtiin. Sen vihjaaminen että tästä alkoi kierre on turhaa.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
flintstone kirjoitti:
Meidän itseluottamus romahti kun joukkueen kivijalaksi tarkoitettu Tim Thomas yllättäen jätti Jokerit aivan kauden alla ja nykyiset maalivahdit eivät pystyneet vakuuttamaan edessä pelaavaa joukkuetta.

Tähän uskoin itsekin vielä kauden alussa, mutta kylmä totuus on, että Jokereiden peli oli kokonaisuudessaan samaa ellei pahempaa paskaa kuin Alpo Suhosen aikana. Enää ei jaksa edes hirveästi kiinnostaa miksi näin oli ja ketkä olivat pääsyylliset. Santala ja Norton ehkä kuitenkin pelastivat Jokerit täystyrmäykseltä ja juuttumiselta liigan jumboksi.
 

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
flintstone kirjoitti:
Runkosarjassa tavoite olkoon suora playoff paikka, oman pelin rutiinitason vakiinnuttaminen ja puolustuspelin saaminen kuntoon.

Jokereilla on 12 pistettä matkaa kuudenteen sijaan eli suoraan playoff-paikkaan.
Tämän eron tavoittaminen vaatisi matemaattisesti 8 - 10 ottelun voittoputken (koska myös tuo kuudentena oleva pelaa). Toisin sanoen Jokereiden pitäisi pitkässä juoksussa voittaa miltei 2/3 jäljellä olevista peleistään varsinaisella peliajalla suoraan pleijaripaikkaan. Tavoite on todella kova, toisaalta niin on materiaalikin. Realistinen tavoite olisi kuitenkin säälipleijaripaikka.

Virmasen negatiivinen vaikutus huomioiden ennustan Jokereiden olevan
sijalla 8 runkosarjan päätyttyä. Ilman Virmasta 6-7.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tomppa#74 kirjoitti:
Ei todellakaan koko joukkueen pelisysteemi ole kiinni vain Tim Thomasista, jonka aiemmin muutenkin teilasit lähestulkoon yksin joksikin joukkopetturiksi. Nyt herran syyksi laitetaan vielä se, että Jokerit ja Wade eivät siksi menestyneet?

Ei varmaan joo. Sinä et ilmeisesti ymmärrä mikä merkitys joukkueen itseluottamukselle on kun joukkueen takana pelaa huippu maalivahti. Karl Goehringistä ja Joonas Hallikaisesta ei voi puhua edes samassa lauseessa meillä ennen olleen maalivahdin kanssa. Tim Thomas auttoi pelatessaan Jokerit monien vaikeuksien yli, Thomas oli maalivahti joka antoi edessä pelaavalle joukkueelle virheitä anteeksi. Ja se edessä pelaava joukkue tiesi että jokainen oma virhe ei samantien näy taululla. Nyt näillä kahdella ns maalivahdilla tuota varmuutta ei edessä pelaavan joukkueen taholta ollut ja se kyllä näkyi.

Tomppa#74 kirjoitti:
Höpö höpö. Kyllä nämä syyt on täällä esitetty jo moneen kertaan. Tottakai Timpan lähtö vaikutti, mutta ei hyvin valmennettu ja valmisteltu joukkue hukkaa kaikkea osaamistaan pelkkään maalivahtiin. Sen vihjaaminen että tästä alkoi kierre on turhaa.

Höpö höpö itsellesi. Minä taas olen täysin varma että meidän tilanne olisi huomattavasti erilainen jos Tim Thomas olisi pysynyt täällä. Ihan vain sillä perusteella että meillä käytännössä on joukkueessa edelleen lähes sama puolustus kuin viime kaudella oli, ja hyökkäyksessäkin suurin osa varsinkin puolustussuuntaan tärkeistä pelaajista on samoja. Silti meidän päästetyt maalit verrattuna viime kauteen on aivan eri sfääreissä. Tim Thomas on maalivahtina aivan eri planeetalta kuin Karl Goehring tai Joonas Hallikainen ja sen havaitsemiseen ei luulisi tarvitsevan Wade-taikalaseja.
 

pale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lebarin Pantterit
Saanen kai tuoda oman talikkoni tälle tunkiolle, naapuri kun olen? Kiitos.

Valmentajastahan enää pitää tietää hatun koko ja sekin varmasti selviää kohtapuolin, luulisin.

Mua harmittaa eniten Waden puolesta se ettei homma toiminut, älkää kysykö miksi, ihmettelen sitä itsekin. Kai jonkin näköinen viha-rakkaus suhde ja ikä saa mun kupolin pehmenemään.

Jotenkin näen omasta pallostani, että UTJ:n homma sopii Wadelle paremmin kuin sialle sukset ja tulee pärjäämään siinä hyvin. Niin hyvin että jossain kohtaa rupeaa vituttamaan. Pari vuotta kun treenailee sitä jobia, niin tulokset tulee väkisinkin esille ja kukas siitä hyötyykään? Varmaan toi Sipoonleukakin on alkanut iän myötä pehmenemään. Lähtisköhän se mun kanssa halaa äiti Ammania, jos mä klaaraan flabat? Hienoa ettei Waltteria pantu kuutamolle.

Tohtiiko näin lopuksi kysyä mitä lisäarvoa Virmanen tuo penkin taakse? Huhhuh... Tulee mieleen, olisiko Curre ansainnut jotain muuta kakkoseksi? Tämä oli sitä tunkio-osastoa.

Trevlig resa


edit piaf
 
Viimeksi muokattu:

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jep, Curre on sanonut, että puolustus on A ja O, eli kaikki tietää millaista peliä on luvassa.

Virmasen läsnäolo saa kyllä varmasti jätkiin vähän enemmän vauhtia. Kyllä tää voi toimia.
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
flintstone kirjoitti:
Ei varmaan joo. Sinä et ilmeisesti ymmärrä mikä merkitys joukkueen itseluottamukselle on kun joukkueen takana pelaa huippu maalivahti. Karl Goehringistä ja Joonas Hallikaisesta ei voi puhua edes samassa lauseessa meillä ennen olleen maalivahdin kanssa. Tim Thomas auttoi pelatessaan Jokerit monien vaikeuksien yli, Thomas oli maalivahti joka antoi edessä pelaavalle joukkueelle virheitä anteeksi. Ja se edessä pelaava joukkue tiesi että jokainen oma virhe ei samantien näy taululla. Nyt näillä kahdella ns maalivahdilla tuota varmuutta ei edessä pelaavan joukkueen taholta ollut ja se kyllä näkyi.

On kaksi eri asiaa huomata ero maalivahdin vaikutuksella ja sillä, että KOKO JOUKKUEEN PERUSPELI on täysin kateissa. Ilmeisesti et ole nähnyt joukkueesta puuttuvan täysin perusasioita, kuten niin monet muut täällä ovat. Usko huviksesi (jollet muuten), kyllä minulla on käsitys Tim Thomasin erinomaisuudesta. En ole myöskään käsittääkseni puhunut herroista Köörinki ja Hallikainen tai väittänyt että voisivat paikata Thomasin jättämän aukon. Moneenkin kertaan on täällä tullut nimenomaan harmiteltua tuota Kööringin ailahtelevuutta. Ja jokainen kiekosta jotain ymmärtävä tietää, että Hallikainen ei edes voi olla Thomasin tasoinen maalivahti (ainakaan vielä pitkään aikaan).

flintstone kirjoitti:
Höpö höpö itsellesi. Minä taas olen täysin varma että meidän tilanne olisi huomattavasti erilainen jos Tim Thomas olisi pysynyt täällä. Ihan vain sillä perusteella että meillä käytännössä on joukkueessa edelleen lähes sama puolustus kuin viime kaudella oli, ja hyökkäyksessäkin suurin osa varsinkin puolustussuuntaan tärkeistä pelaajista on samoja. Silti meidän päästetyt maalit verrattuna viime kauteen on aivan eri sfääreissä. Tim Thomas on maalivahtina aivan eri planeetalta kuin Karl Goehring tai Joonas Hallikainen ja sen havaitsemiseen ei luulisi tarvitsevan Wade-taikalaseja.

Missä olen väittänyt ettei Tim Thomas olisi aivan eri planeetalta? Tuohan nyt on aivan päivänselvä asia. Yritätkö nyt sanoa, että meillä on niin kuppainen maalivahti, että tosiaan koko joukkue on mennyt täysin sekaisin pelkästään veskarin takia? Jos näin on, niin en voi kuin ihmetellä näkemystäsi (johon toki sinulla on oikeus). Jos Jokereiden peruspeli olisi ollut kunnossa nyt tai aiemmin kaudella, ei edes Goehring olisi päästänyt tuollaista määrää maaleja. Eikä ole Karlin vika, että liigatasolla ammattimaiset kaverit tekevät jäällä perusvirheitä ja harhasyöttöjä toinen toisensa jälkeen.

Mulla on sellainen fiilis tästä kädenväännöstä, että tahdoit tai et, tätä asiaa et nyt vain näe samalla tavalla. Siksi voimme lopettaa varmasti muutoin pitkäksi äityvän väännön tästä näkemyserosta.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tomppa#74 kirjoitti:
Missä olen väittänyt ettei Tim Thomas olisi aivan eri planeetalta? Tuohan nyt on aivan päivänselvä asia. Yritätkö nyt sanoa, että meillä on niin kuppainen maalivahti, että tosiaan koko joukkue on mennyt täysin sekaisin pelkästään veskarin takia? Jos näin on, niin en voi kuin ihmetellä näkemystäsi (johon toki sinulla on oikeus). Jos Jokereiden peruspeli olisi ollut kunnossa nyt tai aiemmin kaudella, ei edes Goehring olisi päästänyt tuollaista määrää maaleja. Eikä ole Karlin vika, että liigatasolla ammattimaiset kaverit tekevät jäällä perusvirheitä ja harhasyöttöjä toinen toisensa jälkeen.

Minä olen sitä mieltä että meidän peruspelimme ongelmat olivat alunperin lähtöisin siitä että Tim Thomasin lähtö tuli niin yllätyksenä ja uuden maalivahdin kanssa ei oltu keritty edes opetella pelaamaan. Tim Thomas olisi ollut joukkueelle tuttu ja luotettu mies, jonka merkitys joukkueen puolustuspelille oli merkittävä. En kiellä etteikö Waden olisi silti pitänyt saada meidän peliä silti näistäkin lähtökohdista uomiinsa mutta väitän että Tim Thomasin tai edes lähelle vastaavan tason miehen kanssa tuo homma olisi ollut huomattavasti nykyistä helpompaa. Nykyinen maalivahti kun tuntuu ennemmin kylvävän ympärilleen yhä suurempaa epävarmuutta kun esimerkiksi Tim Thomas suorastaan uhkui ulospäin itsevarmuutta.
 

amok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
vetoo kirjoitti:
Kakkosvalmentajan rooli on itse asiassa melko pieni, lähinnä puolustajien peluuttaminen on kakkosluotsien vastuulla. Toki he osallistuvat pelisysteemiä pohdittaessa ja peluutusta mietittäessä, mutta päävalmentaja on aina päävalmentaja, se kannattaa muistaa.

Empä ihan nielemättä imaisisi tuota yleistystä. Ainakin Oulussa on vuosien varrella kakkosvalmentaja ollut yllättävän isossa roolissa. Mm. Pieniniemi peluutti melkein kaikki treenit jäällä, ollessaan kakkosena. Käskytti, ohjasi ja antoi pelaajapalautetta. Myös Heikkilä&Reksa aikana treeneissä meni jako 50/50, jos ei jopa Reksalle enemmän treenien suunnittelussa ja henkilökohtaisessa opastuksessa.

Toivon myös, että Virmasen rooli olisi pieni mutta minkälaisen kuvan Matin luonteesta ja puheista on saanut, niin empä pitäisi minään ihmeenä jos ottaisi isompaa roolia mihin on rahkeita tai tarvetta. Sen verran tunteella kaveri käy ja puheissakin on kokoa ihan riittämiin.

Tulipa muuten mieleen, että näkeekö kukaan muu ristiriitaa/riskiä siinä, että Curtin johtajuus on ruotsalaisen keskustelevaa, kannustavaa ja hyvään joukkuefiilikseen perustuvaa, kun taas Virmasesta voisi kuvitella äijäilyä ("mä maksan sun palkan, niin pelaa prkl kunnolla") ja negatiivinen palaute voi ryöpsähtää pelaajan naamalle koko joukkueen ollessa kuulolla jne. Toisaalta vastakohtia oli Westerlund ja Summanenkin mutta jotenkin tässä nykyisessä asemassa mietityttää toi Virmasen kokemattomuus ja jutut mitä siltä esim. noissa lehdistötilaisuuksissa pääsee.
 

S Gagnon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Rangers FC, HJK
Lindström.. Vaikea sanoa. Jotenkin ei ihan sovi Jokereihin. Mutta pommina tähän, Virmanen! Masa on selvästi saanut virtaa kritiikistä ja valmentajien alisuorittamisesta. Nyt näytetään kuka on Masa ja kuka kyykyttää ketä! I love it! Tää on niin hyvä!

En usko herrojen välille muodostuvan riitoja. Uskon Masan arvostavan Currea sen verran. Ihan kuten Cobol kirjoitti, voi olla että Masa siirtyy sivuun jossain vaiheessa. Mutta siirtyykö Masa diilaamaan hylättyjen pelaajien rahastoa? Tiedä häntä.

Olen itse vaatinut muutaman kauden ajan sitä värikkyyttä ja nyt ollaan siinä. Ei voisi mitenkään sanoa touhun olevan tylsää. Toki menestystäkin saisi tulla...

Mutta, lycka till vaan, molemmille!
 

kaksoismetro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Virmasen herrasväki
Itseltäni löytyy luottamusta Curren kykyihin. Etenkin kun nykytilanteessa olisi voitu vetäistä esiin paljon epävarmempikin kortti. Uskoisin, että Curre saa aikaiseksi pelisysteemin ja voittavan joukkueen. En ainakaan keksi mitään hyvää syytä, miksei näin kävisi. Vaikka hän onkin profiloitunut kivaksi kaveriksi, joka järjestää pelaajille yhteisiä hetkiä kaukalon ulkopuolella, on hän myös osaava jääkiekkovalmentaja. Miten pitkälle tämä lopulta riittää, sitä ei kukaan tiedä.

Vaikkei Currea pidetäkään sarjavalmentajana, niin silti en säntäisi suin päin kritisoimaan häntä huonoksi pleijarivalmentajaksi. Ilveksen materiaalilla ei viime kaudella yksinkertaisesti ollut mitään mahdollisuuksia erinomaisesti toimivaa Jokerijoukkuetta vastaan. Ässät Curren Ilves toki onnistui kaatamaan suoraan kahdessa ottelussa. Myös maajoukkue pelasi Curren valmennuksessa pudotuspelejä eivätkä ne nyt niin huonosti menneet. Tämä keikka Jokereihin onkin Currelle eräänlainen pidennetty turnaus.

Sen sijaan Virmanen kakkosvalmentajana on hämmentävä ratkaisu. Ei niinkään Masan itsensä kuin hänen asemansa vuoksi.

HBL:stä pari lisäkommenttia Currelta:
"Mutta toki olen puhunut joidenkin pelaajien kanssa, Jantusen ja Variksen, millainen syksy on ollut, ja [joukkueesta] löytyy energiaa ja halua mennä eteenpäin."

"Luullakseni pelaajat tarvitsevat autoritäärisen valmentajan, ja minä tulen tekemään kaikille selväksi, mitä haluan ja odotan."

"En ole tehnyt mitään perusteellista analyysia, mutta vaikuttaa siltä, että joukkue koostuu pienistä tähdistä, jotka eivät aina vedä samaan suuntaan, varmastikin on jonkin verran itsekkyyttä."
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
flintstone kirjoitti:
Minä olen sitä mieltä että meidän peruspelimme ongelmat olivat alunperin lähtöisin siitä että Tim Thomasin lähtö tuli niin yllätyksenä ja uuden maalivahdin kanssa ei oltu keritty edes opetella pelaamaan.

Tuo on kyllä mielestäni todella rohkea väite. Myönnän, että Thomasin lähtö oli kova isku koko joukkueelle, mutta että koko peruspelaaminen olisi siinä kadonnut. En ikinä usko. Se voisi korkeintaan hetkellisesti vaikuttaa, mutta ei niin pitkään kuin nyt on nähty.

Peruspelaaminen, ehjä viisikkopeli tietyllä systeemillä on asia, jonka viisikko joko osaa tai ei osaa. Ei voi olla maalivahdin syy tai pelkkä itseluottamuksen puute, jos hyökkäyksiin lähdöt tuottavat yleensä joko pitkän kiekon tai syötön paikallaan seisovalle hyökkääjälle. Tai sitten, kuten tällä kaudella vähän väliä, harhasyötön vastustajalle. Viisikoilla ei ole ollut pelissä johtoajatusta, ei tietoa siitä miten hyökkäykseen lähdöt haetaan. Pahinta ovat kuitenkin olleet merkkausvirheet omassa päässä vastustajan hyökätessä. Eli ei tiedetä kuka ottaa kenetkin. Muutamat surffailijat eivät ole ottaneet ketään. Nämä ovat sellaisia perusasioita, jotka valmentajan on tehtävä pelaajille selväksi ja niitä on noudatettava. Olipa maalivahtina sitten vaikka pahvitaulu.

Merkkausvirheet omassa päässä ovat aiheuttaneet sen, että vastustaja pääsee aivan liian helposti hyvälle tekopaikalle. Totta kai Thomas olisi noista ottanut enemmän koppeja kuin Hermanni, mutta ihmetekoihin ei hänkään pysty, jos peli on levällään kuin piian haarat.

PS.: Nuo Curren kommentit vaikuttavat aika nasevilta. Ongelman ydin on tiedossa ja hurri aikoo ruveta autoritääriseksi. Pikkutähdet pannaan ojennukseen ruotsalaisella päättäväisyydellä.
 

poikittainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki - Arsenal Highbury
Grome kirjoitti:
Jep, Curre on sanonut, että puolustus on A ja O, eli kaikki tietää millaista peliä on luvassa.

Virmasen läsnäolo saa kyllä varmasti jätkiin vähän enemmän vauhtia. Kyllä tää voi toimia.

Curren taktiikka tiedetään ja tulee toimimaan sata varmasti, Jokereista löytyy niin paljon potentiaalia että hyökkääjistä tullaan saamaan paljon enemmän irti.
Virmasen läsnäoloon otan kantaa ainoastaan räkäisillä nauruilla ;)
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Vähän kortta kekoon

Olen yllättynyt, kun Lindström saa osakseen niinkin paljon dissausta. Mielestäni henkisen takalukon avaamiseen Curre on oikein hyvä vaihtoehto. Jotainhan oli tehtävä, eikä vapaita miehiä ollut markkinoilla monta. Henkilökohtaisesti en ihmettele ollenkaan nimimerkki cobolin viestejä, joiden mukaan pelaajat olisivat pääsääntöisesti todella tyytyväisiä päävalmentajavalintaan. Myös Ilves oli jonkinasteisessa kriisissä Lindströmin astuessa puikkoihin, ja hän onnistui hyvin. Tiedä sitten näistä "modernin huippujääkiekon" saloista, muttei Curre taktisestikaan mikään puukäsi ollut; etenkin ylivoimapeliin häneltä löytyi monasti todella juonikkaita ja arvaamattomia yhdistelmiä, ja paketti pysyi muutenkin kasassa kiitettävästi paikalleen loksahdettuaan.

Olen samaa mieltä Petteri Sihvosen kanssa siitä, että Curre ei kuitenkaan liene paras vaihtoehto pudotuspelivalmentajaksi tai kaivattaessa jämäkkyyttä, jätkämäisyyttä ja tiettyä orjapiiskurinkin roolia, kun materiaalista pyritään ottamaan kaikki irti. Esimerkiksi viime keväänä oli paha pettymys, ettei Ilves onnistunut oikeastaan edes kiusaamaan Jokereita, vaikka käsissä oli aivan kelvollinen joukkue varustettuna yhdellä liigahistorian parhaista ykkösketjuista. Etenkin Helsingin otteluissa tuntui, ettei tappamisen meiningistä ollut tietoakaan, suorastaan valmiiksi hävityn makua. Jo runkosarjassa venymiset altavastaajana hankalissa vieraskaukaloissa loistivat kautta linjan poissaolollaan. Toisaalta Sihvonen kirjoittaa häpeämättömän raflaavasti julistaessaan, että "nyt sitä vaihtoehtoa ei ole" viitaten mestaruuteen. Ei tämä sentään niin mustavalkoista ole, ja kysymyksessä on kuitenkin paperilla Kärppien ohella liigan paras joukkue, kunhan maalivahtipelikin saadaan edes siedettävälle tasolle. Kaikki on mahdollista ja edelleen omissa käsissä, elämme vasta marraskuuta.

Virmasen rooli taas... Kuten Lapanen kolumnissaan kirjoittaa, on hankala kuvitella, mitä annettavaa hänellä voisi tässä roolissa olla. Tilanteen luulisi olevan pelaajienkin kannalta kaikkea muuta kuin ideaalinen, kun tj. hengittää kakkosvalmentajana niskaan pukukopissa, harjoituksissa ja vaihtoaitiossa. Vähintäänkin jättäisin Virmasen housuissa uhon vähemmälle, ukko on (tai ainakin pitäisi olla) todella tulosvastuullisessa asemassa pelaten toisten rahoilla ja kaiken järjen mukaan erittäin suuri osasyyllinen koko soppaan.

Vakio kirjoitti:
Puolustuspeli on nyt kaiken a ja o, viihdyttävyyden kustannuksellakin. Kun pelitapa opitaan, voidaan vapauksia alkaa lisätä ja hyökkäillä rohkeammin. Onneksi Curre puhuikin heti kättelyssä nimenomaan puolustuspelin tärkeydestä.

Jos homma menee yhtään niin kuin Ilveksessä, on etenkin kiekottomana odotettavissa wanhaa ja periruotsalaista viisikon keskialueelle ryhmittymistä/ohjauspeliä. Maalin taakse ei karvaamaan lähdetä muuta kuin pomminvarman riskittömissä tilanteissa. Tyhmiä jäähyjä ja tilanteista itsensä ulos ryntäilyjä vältetään viimeiseen saakka. Jokereiden peli saattaa siis hyvinkin muuttua SM-liigan mittakaavassa passiiviseksi. Varsinkin vieraissa voi touhu olla ainakin aluksi kärjistettynä ultratylsää kyttäilyä, jossa hyvöset latovat tarvittavat kiekot YV:llä pömpeliin, mutta viihdearvo - kuten kirjoitit - tuskin tässä vaiheessa kärkipään prioriteetteihin lukeutuukaan. Pelitavan selkeys ja tehokkuus lienevät toistaiseksi tärkeämpiä tekijöitä kuin pelitapa itse.



Ranger
 
Viimeksi muokattu:

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Vakio kirjoitti:
Tuo on kyllä mielestäni todella rohkea väite. Myönnän, että Thomasin lähtö oli kova isku koko joukkueelle, mutta että koko peruspelaaminen olisi siinä kadonnut. En ikinä usko. Se voisi korkeintaan hetkellisesti vaikuttaa, mutta ei niin pitkään kuin nyt on nähty.

No sitten et usko.

Minusta meidän maalivahtipeli ei missään vaiheessa ollut edes lähellä sellaista tasoa että pelaajien takaraivossa ei jatkuvasti takoisi Kallen epävarmuus. Meidän tilanne ei missään vaiheessa näyttänyt maalivahtipelin osalta siltä että joukkue luottaisi maalivahtiinsa. Siinä vaiheessa kun Jokerit oli jo kenttäpelin osalta ottamassa voittoja (tai edes tasapelejä) niin Kalle lahjoitti vastustajalle maaleja (räikeimpänä esimerkkinä eräs Hirvosen ampuma maali ilman maskia) ja joukkueen itseluottamus vajosi entistä alemmaksi. Suunnilleen jokaisen pelin Kalle aloitti jonkinmoisella imaisulla ja jo muutenkin itseluottamus alhaalla oleva Jokerit sai olla koko ajan pelissä takaa-ajajana. Tai jos satuttiin johtamaan peliä niin kenttäpelaajien pieni arviointivirhe näkyi aina taululla kun Kalle ei taaskaan pystynyt tekemään edes yhtä isoa torjuntaa jolla tuollainen virhe olisi saatu edes kerran anteeksi. Minun mielestäni Kalle hävisi pelejä meille, Tim Thomas (vaikka ei teekään maaleja) jopa voitti niitä meille edellisellä kaudella.

Mutta jos et kerran usko niin et usko. Minä en sitten voi asialle mitään.
 
Viimeksi muokattu:

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Florida Panthers
Begbie kirjoitti:
Virmanen tuo uskomattoman määrän tieto-taitoa valmennukseen. Hän on kuitenkin Norjan pistepörssin voittaja ja omaa valmentajatutkinnon Vallilan apukoulusta.
Itseasiassa en ole kirjoituksessani väittänytkään, etteikö tj. Virmanen toisi jotain uutta Jokereiden peliin. Enemmän kai Virmasesta tässä vaiheessa on joukkueelle hyötyä kuin haittaa, sillä Jokereille ei resursseihinsa katsottuna voisi paljon pahemmin mennä. Mielenkiintoista nähdä, minkälainen vaikutus Virmasella on joukkueen pelillisiin - sekä henkisiin - umpisolmuihin Lindströmin aisaparina. Pesti on kieltämättä yllättävä, mutta ei kuitenkaan niin painajaismainen kuin mitä fanit haluavat uskotella.

Niinkuin sanoin, Virmasella on nyt kasvonsa pelissä jota hän haluaa nimenomaan itse pitää ehjänä. Hän haluaa olla joukkueen mukana mahdollisessa nousussa - tai vaihtoehtoisesti totaalisessa laskussa, mitä enää suuresti epäilen. Virmanen teki ehkä virheen, jonka hän itse haluaa paikata...
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Routainen Sydän kirjoitti:
Virmanen teki ehkä virheen, jonka hän itse haluaa paikata...

Niin tai Hjallis teki virheen, jota Virmanen nyt on kovasti yrittänyt paikkailla. Asennetta Masalta löytyy kiitettävästi, jos ei aina järkeä.
 

Elrith

Jäsen
Suosikkijoukkue
On vain Jokerit
flintstone kirjoitti:
Minusta meidän maalivahtipeli ei missään vaiheessa ollut edes lähellä sellaista tasoa että pelaajien takaraivossa ei jatkuvasti takoisi Kallen epävarmuus. Meidän tilanne ei missään vaiheessa näyttänyt maalivahtipelin osalta siltä että joukkue luottaisi maalivahtiinsa. Siinä vaiheessa kun Jokerit oli jo kenttäpelin osalta ottamassa voittoja (tai edes tasapelejä) niin Kalle lahjoitti vastustajalle maaleja (räikeimpänä esimerkkinä eräs Hirvosen ampuma maali ilman maskia) ja joukkueen itseluottamus vajosi entistä alemmaksi. Suunnilleen jokaisen pelin Kalle aloitti jonkinmoisella imaisulla ja jo muutenkin itseluottamus alhaalla oleva Jokerit sai olla koko ajan pelissä takaa-ajajana. Tai jos satuttiin johtamaan peliä niin kenttäpelaajien pieni arviointivirhe näkyi aina taululla kun Kalle ei taaskaan pystynyt tekemään edes yhtä isoa torjuntaa jolla tuollainen virhe olisi saatu edes kerran anteeksi. Minun mielestäni Kalle hävisi pelejä meille, Tim Thomas (vaikka ei teekään maaleja) jopa voitti niitä meille edellisellä kaudella.

Allekirjoitan tämän 100%. Minusta kummasti tuntuu että moni täällä on unohtanut kuinka paljon vartijana Tim oli viime kaudella. Viime kauden Jokerien peli ei todellakaan toiminut mitenkään hirveän hienosti, mutta todella usein Tim konkreettisesti pelasti pelejä voitoiksi haamutorjunnoilla. Vielä tärkeämpää uskon olleen nimenomaan sen, että pelaajat tiesivät että Tim hoitaa maaliansa aivan järkyttävällä prosentilla.

Miettikää mitä pelaajien itseluottamukselle on tapahtunut kun päivää ennen kauden avausta paikallispelissä saa kuulla, että joukkueen ainoa maalivahti on päättänyt kadota Atlantin yli. Fakta nimittäin on se, että Hallikaisesta ei saa (vielä) liigavahtia tekemälläkään. Ja kun ensimmäisessä pelissä omissa soi jatkuvasti, ja tilanne ei muutu ratkaisevasti parempaan suuntaan kun se veska vihdoinkin saapuu, niin kuinka kiva siinä on pelata kun maalinsuulla on joko amatööri tai pygmi?

Jokerien umpisurkea alkukausi ei mielestäni todellakaan johdu pelkästään Timin lähdöstä. Se vain mielestäni aiheutti aikamoisen romahduksen, ja tästä romahduksesta tuli 20 peliä kestänyt muiden tekijöiden vaikutuksesta. Wadella eivät yksinkertaisesti keinot riittäneet; mies ei pystynyt tekemään kuuluisalle takalukolle yhtään mitään. Peli korkeintaan huononi. Kenttäpelaajat itse eivät myöskään kyenneet nostamaan suoritustaan. Kesätreenit olivat ilmeisesti myös menneet aika päin mäntyä. Timin katoaminen oli lähtölaukaus Jokerien spiraalille joka aikalailla kulminoitui käsittämättömään 8-4 KalPa-tappioon. Miten tuota alemmaksi voi enää vajota?

Lopullinen fakta on kuitenkin minusta se, että valmentaja on vastuussa. Eli oikea mies sai tiiminsä kera lähtöpassit penkin takaa.
 

aika epeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin urheiluyhdistyksen toverit
Kun hirmuisesti yksinkertaistaa, Jokereiden pyhä kolminaisuus on: paras koutsi, paras sentteri, paras molari. Loput jengistä hinkataan toimimaan näiden kolmen kiintopisteen kautta. Viime kaudelta hävis Jortikka, Metro ja Thomas. Nyt tilalla Curre... X ja X. Siinä se. Palikat hajalla. Glider-in pysyy, ketkä ovat kaksi puutuvaa äksää? Entä se pelikonsepti ...
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
aika epeli kirjoitti:
Kun hirmuisesti yksinkertaistaa, Jokereiden pyhä kolminaisuus on: paras koutsi, paras sentteri, paras molari.
Halleluja ja Aamen. Pelikonsepteista tms. on turha edes puhua ennen kuin nämä ovat kunnossa. Tämä on/olisi mun Jokerit, nyt ja aina.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jaa a. Ei oikein vakuuta tää Curren palkkaaminen. Ilman muuta on parempi valmentaja kuin Wade tai Joje, mutta siihen ei paljon vaadita. Viime vuonna näin Curren ainoastaan play offeis Jokereita vastaan, eikä se kyllä jättänyt kauhean hyvää kuvaa. Jortsu käytti kokoajan samaa menetelmää; Pakan kenttä pelas Stefanin kentän pois ja muut teki maalit. Curre ei löytäny mitään ratkaisua ongelmaan vaan hakkasi päätään seinään ja Ilves putosi 4-1.
Virmasen homman ymmärrän tavallaan. Hän voi kovistella pelaajista enemmän ulos ja pelotella potkuilla. Toki siinä vaiheessa jos homma lähtee käyntiin niin masan täytyy lähteä veke sieltä ja tilalle pitää ottaa joku ihmisen anatomiasta jotain tietävä.
Kommentoidaan ny vielä et Rämö onihan ok veska.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
aika epeli kirjoitti:
Kun hirmuisesti yksinkertaistaa, Jokereiden pyhä kolminaisuus on: paras koutsi, paras sentteri, paras molari. Loput jengistä hinkataan toimimaan näiden kolmen kiintopisteen kautta. Viime kaudelta hävis Jortikka, Metro ja Thomas. Nyt tilalla Curre... X ja X. Siinä se. Palikat hajalla. Glider-in pysyy, ketkä ovat kaksi puutuvaa äksää? Entä se pelikonsepti ...

Niin, ainakin Santala on vahvasti ehdolla tuolle parhaan sentterin paikalle kunnossa ollessaan. Luotan siihen, että Curre saa Santalasta enemmän irti kuin aiemmat valmentajat.

Paras maalivahti lienee tällä(kin) kaudella jossain muualla kuin Jokereissa, mutta jos tämä tuleva ykkösmolari on edes Top 3-kamaa, pitäisi Jokerien olla tällä materiaalilla mestaruusainesta.

Pelikonsepti tulee myös Curren mukana... toivottavasti.
 

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
No jos joukkueessa on tasan yksi hyökkäämään kykenevä kenttä (Hyvönen-Stefan-Kariya) ja loput nevahoodeja (poislukien Raipe) niin minkäs teet? Etenkin vierasotteluissa kun vastustajalla on viimeinen vaihto-oikeus.

Itse olen luottavainen Curren kykyihin nostaa joukkue liigan hänniltä puolivälin paremmalle puolelle, playoffeissa voi sitten käydä mitä vaan, toivottavasti käy hyvin. Ainakin edellytykset sille on olemassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös